Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, du skrev tanthäst i förre inlägget, jag kan bara utgå ifrån det du skriver . Hästar som är högt i blod kan vara känsliga så jag tycker inte det är så konstigt den stegrar. Absolut inget beteende man vill ha och att man blir rädd är självklart. Men ändå något jag ändå tycker hör ihop med andra bitarna som är berättat i denna tråden. Önskvärt beteende -absolut inte, men tycker inte det är så konstigt. Warwick Schiller har kloka ord om just detta med hästar som resar sig och att oftast för oss ryttare känns det väldigt dramatisk (och kan bli farligt).Jag tycker inte bockningar gör något. Den är ung och glad. Klart dom får visa det. Den såldes inte som tant häst, utan snäll och okomplicerad tävlingshäst. Mamman hade haft den som hennes tant häst när dom red ut och sa att hon kunde bocka när dom galloperande ute…
Himla jobbigt för dig. Borde ju ligga i deras intresse att det blir bra för hästen..Uppdatering: frågade säljaren idag om dom ville köpa tillbaka på grund av att jag var livrädd för henne. Dom ville inte det.
Jag ska se mig om efter andra lösningar, vill helst bara bli av med henne.
Inte normalt läge enligt mig att studsa runt i glädje och bocka är två olika saker för mig. Men som sagt jag gick på ordet tant häst, en tant häst bockar inte enligt mig och eftersom det är mig själv jag utgår ifrån så hade jag aldrig köpt en bockande häst på 5 snart 6 år. Min kan studsa ute när hon blir pigg och glad, men om hon hade slängt upp röven och gjort "riktiga bockar" hade jag inte ridit henne. Värdesätter min hälsa för mycket, så bockande hästar som tanthästar hör inte ihop för mig,Men att en unghäst bockar ute i galopp är väl helt normalt, även om det inte är något du skulle vilja?
TS: köpt från ett företag har man väl mer rättigheter? Jag skulle nog vilja kontakta dem så snart som möjligt.
Men har du inte läst tråden?Inte normalt läge enligt mig att studsa runt i glädje och bocka är två olika saker för mig. Men som sagt jag gick på ordet tant häst, en tant häst bockar inte enligt mig och eftersom det är mig själv jag utgår ifrån så hade jag aldrig köpt en bockande häst på 5 snart 6 år. Min kan studsa ute när hon blir pigg och glad, men om hon hade slängt upp röven och gjort "riktiga bockar" hade jag inte ridit henne. Värdesätter min hälsa för mycket, så bockande hästar som tanthästar hör inte ihop för mig,
Frågade du bara om de ville köpa tillbaka, eller sa du att du ville häva köpet pga att du inte upplever hästen som ridbar? Tänker att det också kan påverka deras svar. Det är nog få som sålt en häst som vill köpa tillbaka, den är ju antagligen såld av en anledning.Ja jag funderar att se över hemförsäkring om det skulle täcka att ta det rättsligt. Fick tips att ta hjälp av tränare eller lära känna henne från marken men är ju rädd för hästen hela tiden… Annars känner jag att jag kan gå ner i pris för att ”bli av med henne”, köpte för 150” men skulle kunna tänka mig sälja för 100” (försäkringsvärdet). 5 åring efter Casanova hästak, 168 i mkh. Någon som är sugen ?
Jag frågade om dom ville. Om jag ska ta det rättsligt så behöver jag mer juridiskt stöd. Tänker att man först frågar om dom vill när dom vet situationen, om dom inte vill så får man ta det rättsligt isf.Frågade du bara om de ville köpa tillbaka, eller sa du att du ville häva köpet pga att du inte upplever hästen som ridbar? Tänker att det också kan påverka deras svar. Det är nog få som sålt en häst som vill köpa tillbaka, den är ju antagligen såld av en anledning.
Tänk bara på att du inte behöver driva igenom hela den rättsliga processen direkt. Du kan börja med att skriftligt meddela dem att du önskar reklamera och häva köpet och på vilka grunder. Du behöver inte dra dem till rätten direkt utan har du tur så accepterar de reklamationen.Jag frågade om dom ville. Om jag ska ta det rättsligt så behöver jag mer juridiskt stöd. Tänker att man först frågar om dom vill när dom vet situationen, om dom inte vill så får man ta det rättsligt isf.
Jag hade inte rekommenderat att försöka ta det rättsligt, om du inte vill bli av med massa pengar. Mitt bästa tips är att googla på folk som kört liknande saker vart säljaren har handlat i "ont tro" och såld en trasig häst. (vilket din sak inte riktigt är) Det tar år och det kostar skjortan. Om säljaren inte har några pengar när dom vinner saken, så får dom inte en krona ändå,. Enklaste sättet för dig är nog att skicka häst till förmedling och blir nog billigaste utvägen,. Skall du dra det rättsligt kommer du också ha kvar hästen under tiden. Jag tror inte din sak står särskilt "starkt" heller, så är nog en stor chansning som kostar mycket pengar att försöka vinna den.Ja, men då behöver jag dra det rättsligt eller hur?
Här finns lite info:Jag frågade om dom ville. Om jag ska ta det rättsligt så behöver jag mer juridiskt stöd. Tänker att man först frågar om dom vill när dom vet situationen, om dom inte vill så får man ta det rättsligt isf.
Ja jag förklarade. Dom hade aldrig varit med om det tidigare sa dom. Tror det kan vara svårt att dra rättsligtSkrev du vad hästen gjorde med dig till säljaren?
Frågade du om de upplevt någon form av sadeltvång innan de inte berättat om?
Spara konversationer mellan er ifall du vill ta de rättsligt.
Ja jag förklarade. Dom hade aldrig varit med om det tidigare sa dom. Tror det kan vara svårt att dra rättsligt
Du kan ändå försöka, eftersom de skall bevisa att detta inte hänt innan. Det kan vara knivigt för dem.Ja jag förklarade. Dom hade aldrig varit med om det tidigare sa dom. Tror det kan vara svårt att dra rättsligt
Sedan 2022.Du kan ändå försöka, eftersom de skall bevisa att detta inte hänt innan. Det kan vara knivigt för dem.
Har de haft hästen sedan lång tid tillbaka?
Jag frågade på provridning och i kontrakt om särskilda beteenden eller egenskaper. Dom nämnde inte något om sadeltvång eller att dom ska göra med ett speciellt upplägg för att fungeraSkrev du vad hästen gjorde med dig till säljaren?
Frågade du om de upplevt någon form av sadeltvång innan de inte berättat om?
Spara konversationer mellan er ifall du vill ta de rättsligt.
Du kan ändå försöka, eftersom de skall bevisa att detta inte hänt innan. Det kan vara knivigt för dem.
Har de haft hästen sedan lång tid tillbaka?
Gissar också på det trots att resultaten är ifrån juli iår.De har dock en färsk besiktning som visar att hästen var frisk när den såldes. Hästen har resultat från tävlingar som visar att den är fullt ridbar och uppenbarligen har fungerat hos dem. Köparen har även provridit hästen.
Jag säger varken bu eller bä här. Men säljaren har en fördel.
Jag hade inte gått vidare med ett case som är så svagt.
Man lämnar hästen till ett kunnigt försäljningsstall med erfarna ryttare. Om det då skulle visa sig att hästen är oridbar så kan man dra det rättsligt för reklamation eftersom den då inte uppfyller kriterierna vid köpet.Okej Ja men frågan är hur en ska sälja den. Om de skulle kunna komma ut någon som jobbar med hästar som kan hjälpa till kanske.
Klart det inte är, men unghästar är unghästar och det är svårt att veta hur dom är. Eftersom att du blev så rädd att du inte vill ens ha häst längre så är det en bättre ide att köpa en häst som du vet hur den är i ridningen. En unghäst som mest ridits i skogen och inte är så utbildad är ett osäkert kort, den har inte varit med om så mycket att det går att säga hur den är som individ riktigt.Fast menar du att det är vanligt för unghästar att köra backflip med ryttare? Kan vara det finaste jag hört. Hade långa tyglar och smackade, en 5 åring ska väll klara det utan att döda någon. Borde vara mycket mer dödsolyckor annars…