Hannah2002
Trådstartare
Mina funderingar och erfarenheter av "häst tvister"
Vi har hamnat i tvist 2 ggr. Bägge gångerna med Deckeman själv som motpart.
Båda gångerna skaffade vi advokat själva. Med facit i hand skulle jag skaffa advokat först den dagen det är fastställt vilken tid man ska infinna sej i tingsrätten.
Bägge gångerna har vi tyckt och även HAFT rätt. Den första gången gick inte till rätten då Deckeman insåg att han skulle förlora själv och därmed "släppte" fallet.
Andra gången vann jag i tingsrätten och de "förlikade" inför nästa instans men även där till min fördel då det aldrig hade gått vidare då de inte inkommit med några nya uppgifter. Så jag behövde inte betala något. (lång historia)
Men iaf... I TS fall kostar alltså hästen 33 000 ... Och de vill behålla hästen ?
För att göra vad ? De kan ju inte rida den ...
Alt 1 ta tillbaka hästen och gör vad man nu vill med den
Alt 2 Ta de till rätten. Se om de verkligen vill detta (många går på som ångvältar men när de väl kommer till kritan så blir det iaf ingen stämning).
Likaväl som TS kan förlora i rätten kan motparten.
Det är ändå ett fullt giltigt avtal de skrivit sinsemellan där det framgår att säljaren inte är medveten om tidigare fel och iom att köparen bara gör en gårdsbesiktning är köparen medveten om att det finns risk för "dolda fel".
Exteriörproblemen är INTE ett skäl till reklamation = rätt av säljaren
Spatt/KS som visas på röntgen efter 7-8 månader är således bortavtalat enligt köpeavtal.
Jag hade lätt gått till tingsrätten och sen dragit det ännu längre om så varit ... Ett avtal mellan privatpersoner är ett avtal mellan privatpersoner och skall ses som ett avtal mellan privatpersoner... Hur ska vi annars ställa oss till avtal om alla sen kan bestrida dom ändå ?
jag tycker precis som du. Varför ge vika när man anser man har rätt. Avtal skrivs ju för ens säkerhet.
någon måste väl påbörja och titulera exempel.
Men visst är jag rädd som fan.
de vill behålla hästen och ta bort den, så den inte blir någon vandringspokal..