Klart man ska reklamera om det är något fel på varan (här hästen) så länge det är inom tidsrymden för när man får reklamera. Dolt fel handlar om fel "som inte går att upptäcka" med mer normal undersökning. Man ska inte behöva skruva upp dammsugaren och undersöka varenda skruv eller röntga varenda tum av hästen i varje upptänklig vinkel för att försäkra sig om att den är 100% frisk. I min värld är det normen att man får undersöka, får man inte det så är det dags att tacka nej i de flesta fall.Tycker det är ett ofog av köpare att höra av sig om dolt fel ett år efter köp. I synnerhet i ett fall som detta där säljaren låtit köparen få alla möjligheter att röntga och undersöka hästen.
Ja naturligtvis är det riktigt sura pengar men det är levande djur vi håller på med.
Problemet är mest att hästar inte är som andra varor, det är liksom ingen serieproduktion - varje häst är unik och en häst som fungerar bra hos säljaren behöver inte göra det hos köparen. Dessutom finns det inga felfria hästar, eller extremt få. Undersöker man tillräckligt länge så hittar man i allmänhet ett tätt tornutskott eller någon annan röntgenförändring. Det blir knepigt var man ska dra gränsen. Många gånger finns det två offer - företagare bör dock ta höjd för reklamationer.
Och sen tycker jag att det är fel att kräva pengar för mat och uppehälle för hästen om den nu inte visar symptom nästan omgående. Vem skulle kräva bilhandlaren på benisnpengar?