Hannah2002
Trådstartare
Jag läser. Men är uppenbat både naiv och trög.Läser du överhuvudtaget svaren du får?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läser. Men är uppenbat både naiv och trög.Läser du överhuvudtaget svaren du får?
Är hästen livförsäkrad?Jag läser. Men är uppenbat både naiv och trög.
Jag läser. Men är uppenbat både naiv och trög.
Hur tänker du här? Som jag förstod är det ett standardkontrakt utformat av Agria och att en privatperson inte vill riskera att få tillbaka hästen efter sex månader låter inte som en orimlig klausul.Jag hade aldrig någonsin skrivit på det där avtalet som köpare, det avtalat bort alldeles för stora delar av köplagen. Det är fullt lagligt, men kan ligga säljaren till last i rätten - beroende på övriga omständigheter.
Jag läser. Men är uppenbat både naiv och trög.
Kanske finns en försäkring med rättsskydd?Men har köparen ingen inkomst så får TS betala sina rättegångskostnader även om TS vinner.
Jo, men den är väl endast 20% i snitt, har jag för mig. Varierar givetvis mellan bolag, men har som sagt för mig att 20% är snittet.Kanske finns en försäkring med rättsskydd?
Hästen försäkrades upp till a1 vid köp och därför ersätter inte försäkringsbolaget .Är hästen livförsäkrad?
Det är därför jag har mailat advokaten som utformat ett kontrakt som anses som oskälig och gör att man ser ut som en skurk ..för att höra åsikten. Om det ifrågasatts många gånger.Hur tänker du här? Som jag förstod är det ett standardkontrakt utformat av Agria och att en privatperson inte vill riskera att få tillbaka hästen efter sex månader låter inte som en orimlig klausul.
Jag hade för mig att det är omvänt, så att den är 80 % och självrisken är 20 %..Jo, men den är väl endast 20% i snitt, har jag för mig. Varierar givetvis mellan bolag, men har som sagt för mig att 20% är snittet.
Oj, ja, du kanske har rätt Kan ha blandat ihop detJag hade för mig att det är omvänt, så att den är 80 % och självrisken är 20 %..
Hur tänker du här? Som jag förstod är det ett standardkontrakt utformat av Agria och att en privatperson inte vill riskera att få tillbaka hästen efter sex månader låter inte som en orimlig klausul.
Det är därför jag har mailat advokaten som utformat ett kontrakt som anses som oskälig och gör att man ser ut som en skurk ..för att höra åsikten. Om det ifrågasatts många gånger.
NÄR reklamerade säljaren egentligen? Du pratar om efter 6 mån, men det finns en jurist redo driva tvisten i domstol. Något stämmer inte där, juristen har garanterat läst kontraktet och nog för att jurister gillar att processa men ingen vill driva en tvist förlorad på förhand. Så det är en diskrepans.nånstans?
Dom menar alltså att skadan fanns vid köpet när försäkringen tecknades....Hästen försäkrades upp till a1 vid köp och därför ersätter inte försäkringsbolaget .
Vi har sålt dotterns urväxta ponnyer och köpt in nästa storlek. alla utan att säga att man blev rik. Sålde denna pga att jag blev gravid vid 40+ och enormt ont i kroppen direkt. Fick senare missfall några veckor efter...Fast det är rättens åsikt som gäller. Tyvärr.
Har du sålt många hästar? Tänker ang du skrev att du "alltid" kryssar den rutan. Att jag frågar är för att se om det kan finnas en risk du bedöms som näringsidkare.
Köparen skall omedelbart eller inom två dagar från Leveransdagen teckna en A 1 försäkring i Agria för Hästen grundad på besiktning enligt § 6, till ett belopp ej understigande köpeskillingen och gällande i minst sex månader från Leveransdagen. För det fall att Köparen underlåter att teckna sådan försäkring förlorar Köparen rätten att erhålla ersättning vid fel till den del och omfattning som sådan försäkring skulle ha täckt.Dom menar alltså att skadan fanns vid köpet när försäkringen tecknades....
Finns något i kontraktet om att hästen ska kunna försäkras utan reservation för köpesumman vill jag minnas- har ni strukit det eller?
Ok.Köparen skall omedelbart eller inom två dagar från Leveransdagen teckna en A 1 försäkring i Agria för Hästen grundad på besiktning enligt § 6, till ett belopp ej understigande köpeskillingen och gällande i minst sex månader från Leveransdagen. För det fall att Köparen underlåter att teckna sådan försäkring förlorar Köparen rätten att erhålla ersättning vid fel till den del och omfattning som sådan försäkring skulle ha täckt.
står inget om att den ska kunna försäkras i a1 men att man ska göra det.
står också
§ 6 Veterinärbesiktning
Hästen är besiktigad för överlåtelse av veterinär den Veterinärintyget/n eller dess innehåll utgör ingen utfästelse från Säljarens sida om Hästens skick.
§ 8 Hästens användningssätt Säljaren har brukat Hästen på följande sätt (t.ex. tävlingshäst, dressyr, hoppning, fälttävlan, promenadhäst etc.): ifyllt unghäst inriden
Detta utgör ingen garanti eller utfästelse att Köparen kan nyttja Hästen på samma sätt eller i samma omfattning som Säljaren har gjort.