Regelboken 2007-2008 (remiss)

Sv: Regelboken 2007-2008 (remiss)

Och när det gäller lag/regelbrott så sker dom så fort man hittat på en ny regel det är en del av spelets regler. Faktiskt tror jag att det hade kunnat bli lite bättre om vi amatörer sa till lite mer inte betalade våra "tränare" för att hjälpa oss och sedan applådera när dom "knycker" våra placeringar och rosetter på klubb-D och C tävlingar

Kan du förklara det där lite mer? Det blev två väldigt långa meningar för mig.

Jag tycker uppklassningssystemet är lysande och jättebra med fler nivåer!

Däremot gillar jag inte de hot om böter och straff klubbar får om de missar att lämna in resultat eller vill ställa in en tävling. Det verkar bara hämmande för klubbar som vill arrangera tävling. Det är trots allt människor som gör det här på sin fritid vi talar om.

Jag håller med dig en hel del i det där!

Det blir en hel del att hålla koll på med de nya reglerna. Visserligen är det inga omöjligheter, men det är lätt att avskräckas från arrangerandet, speciellt om man tidigare inte har så mycket erfarenhet av det hela. Och då drabbar det nya klubbar som tänkte satsa på tävling på låg nivå?

(De flesta som arrangerar A/B-tävling har väl ändå rätt mycket erfarenhet av att ha hand om/att ha med WRAS-tävlingar att göra och därmed gör det rätt mycket på ren vana...?)

För övrigt tycker jag att det är bra att det ÄNTLIGEN kommit fler nivåer! Det är skönt med lite bättre struktur i vad man ska kalla Prova På, vad som är Träningstävling osv.

Jag har under åren sett många exempel på "tränare" på låg nivå dvs de tränare som börjar ute i klubbarna (inte de stora välkända namnen) tävla mot sina "elever".:devil:

Dvs på våra små tävlingar ute i landet tar dessa "tränare" först betalt av oss som inte tycker att vi är så duktiga utan vill ha hjälp. Vi kollar oftast inte och begriper oftast inte hur bra eller dåliga dessa är eftersom vi inte kan sporten. Därför tror vi på dom om dom säger att dom är tränare. Dom tar betalt för att träna mig och/eller min häst sedan kan dom mycket väl ta hästar och tävla i både beginners klasser och andra klasser på våra små tränings/klubb tävlingar och vara malliga över placeringarna.:crazy:

När jag pratar med folk om dom inte tycker att det känns konstigt så har man inga sådan funderingar utan man tycker att det är helt ok.:crazy:

Bort med tränare från små tävlingar, om dom skall rida där får dom göra det på AA nivå åtminstonde.:eek:

Ja, fram för uppklassningssystem men låt det vara ett gemensamt ansvar hos både ryttare och arrangörer. Jag kan inte förstå varför ryttarna inte skulle ta sitt ansvar i detta dom behöver ju i alla fall bara hålla reda på sig själva och sina poäng.:angel:

Monke:)

Jag har under åren sett många exempel på "tränare" på låg nivå dvs de tränare som börjar ute i klubbarna (inte de stora välkända namnen) tävla mot sina "elever".:devil:

Dvs på våra små tävlingar ute i landet tar dessa "tränare" först betalt av oss som inte tycker att vi är så duktiga utan vill ha hjälp. Vi kollar oftast inte och begriper oftast inte hur bra eller dåliga dessa är eftersom vi inte kan sporten. Därför tror vi på dom om dom säger att dom är tränare. Dom tar betalt för att träna mig och/eller min häst sedan kan dom mycket väl ta hästar och tävla i både beginners klasser och andra klasser på våra små tränings/klubb tävlingar och vara malliga över placeringarna.:crazy:

Ah, då är jag med på vad du menar.
Det här är helt fel. Därför vi skrev en motion om det för nåt år sen. Nåt som då tyvärr inte togs fram för diskussion.

Bort med tränare från små tävlingar, om dom skall rida där får dom göra det på AA nivå åtminstonde.:eek:

Ja, fram för uppklassningssystem men låt det vara ett gemensamt ansvar hos både ryttare och arrangörer. Jag kan inte förstå varför ryttarna inte skulle ta sitt ansvar i detta dom behöver ju i alla fall bara hålla reda på sig själva och sina poäng.:angel:
:bow: :bow: :bow:
JA! Ryttaren bör ju ta ansvar för sina poäng!!!
Jag hoppas vi slipper "fuskare". Det ska ju vara kul att tävla, även för nybörjare! :D

Jepp!

Och regelboken som var ute på remiss är tryckt och klar!

/Mike

*kl*
Skulle nån vänlig själ kunna PM:a mig och förklara precis hur det här hänger ihop? För jag fattar INGENTING!! Jag har tänkt börja tävla nu till våren/sommaren, har hittills bara tävlat en enda gång på D-nivå. Hur krångligt blir det att komma ut på tävlingar som "nybörjare" med de nya reglerna? :crazy: :crazy:

Ett tips:
Köp den nya regelboken, eftersom en hel del paragrafer omarbetats innan den gick i tryck.

Remissmaterialet hos WINN är bara ett utkast, och stämmer inte helt med nu gällande regelbok.

Så det är inte speciellt lönt att sitta och disjutera remissmaterialet på WINN's hennis.......

Uppklassningssystemet skall dessutom inte börja gälla förrän 2008.....

/Mike Noberg - ordförande WRAS Distrikt Syd

Jag måste vara korkad, jag har läst hela tråden och jag fattar inte riktigt vad den handlar om, is it just me??

vart köper man regelboken, vilken bokaffär som helst eller ?

Och den är guldig...

b_cker_009_1172596075.jpg

(Den till vänster.)

Jag vet inte riktigt än vad jag tycker om att den suger åt sig fingeravtryck o så, men så är det ju innehållet som är viktigt för mig.

Då gillade jag nog den rosa bättre, för den hittade man igen så lätt om man hade tappat bort den.... den lyste verkligen ;) :)

Jag måste vara korkad, jag har läst hela tråden och jag fattar inte riktigt vad den handlar om, is it just me??

Från första början var det att diskutera hur remissen såg ut innan rätta regelboken trycktes... WRAS ville ju ha synpunkter :) men nu när 2007-2008 års regelbok är tryckt diskteras mest andra saker som kommer upp ;)

Jag tycker de roligaste med den är i bak där man kan söka bland rubriker hittar en rubrik som heter "Roligaste paragrafen". och jag får hålla med - det är den roligaste paragrafen.
"I alla klasser ska hästen ridas gränsle"
:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 605
Senast: ako
·
T
Western Nya uppklassningsreglerna är ute. (Finns här). När ni läst dom kan ni fundera på följande begrepp: Startande, Tävlande, Utom tävlan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 095
Senast: ernst
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka