Uppklassning 2009

Sv: Uppklassning 2009

Du blir inte uppklassad till B om du tar poäng på C, då ska du ju ha en hel del poäng först...

Vidare ska systemet utvärderas vid årets slut, INGEN som vill ge det en chans??

jag är på!!!

Men eftersom klassutbudet delas i 2 kanske vi borde ha fler klasser? tex Hunterhack etc? Skulle vara roligt iaf ;)

Hur menar du med att klassutbudet delas?

Hjärnan har nog fått för mycket sol tror jag....:p Hunter hack är visserligen rätt kul men jag tycker att vill man hoppa så ställer man väl upp i en hopptävling, eller???

Nu har det ju inte med att göra om man älskar hoppning eller inte :crazy:, utan den klassen finns ju med inom AQHA för att visa att man har en mångsidig häst.

Ops glömde.. så det kan nog vara rätt bra att inom WRAS ta med klasser som hunterhack och hunter under saddle för att just visa mångsidigheten hos en häst :laugh:

Hur menar du med att klassutbudet delas?

Hjärnan har nog fått för mycket sol tror jag....:p Hunter hack är visserligen rätt kul men jag tycker att vill man hoppa så ställer man väl upp i en hopptävling, eller???

tja, kan du tävla både d/c och c/b och du bara får välje en nivå / gren så är utbudet delat?

Hunterhack tycker jag inte är direkt hoppning? speciellt inte när hindren är 60cm höga

equtation over fences är mer hoppning tycker jag iaf :angel:

Men MÅSTE vi i Sveriga alltid göra lika som AQHA??????? Vore det inte bättre att visa mångsidigheten på RIKTIGA tävlingar i såna fall? Vet en drös westernhästar som tävlar inom dressyr och hoppning med, DET kallar jag mångsidigt!!!

Tender, ok jag förstår hur du menar även om jag inte alltid håller med!!!;)

Varför ska vi visa på WRAS-tävlingar att vi har mångsidiga hästar? Jag tycker det är en viss skillnad att på en rasshow (AQHA, APHA, SAHF osv.) visa att just den rasen är mångsidig. Vi som har andra raser kan ju visa vår mångsidighet på många sätt, ställa upp i dressyr, western, hoppning, bruksridning, fälttävlan, körning, distans m.m. om vi vill. Jag ser WRAS som en organisation för westernridning, inte som en organisation som ska visa alla hästars mångsidighet!

Ok? Varför kan man inte ta in hunter och hack klasser på WRAS tävlingar?
Om man inom SQHA ( AQHA) har dom klasserna har dom nog lagt till dom av en anledning. Kanske för att kunna visa att även westernhästar kan gå andra dicipliner och ridas på ett annat sätt. Inom westernridningen vill vi ju ha våra hästar i låg form med markbundet steg, rida på lös tygel mm mm. Inom hunter och hack vill man visa hästens förmåga att kunna gå en högre form med mer tramp, stöd i handen mm. Alltså mer dressyrliknande. Tycker det är ett bra sätt att kunna visa våra hästar och ryttares mångsidighet, och också kanske locka in ryttare från den tradionella världen :laugh:

Inom AQHA vill man visa att RASEN är mångsidig, inom WRAS tävlar en rad andra mångsidiga raser, kanske ska vi även ha galopp, distans och körning då???

Så du menar att bara för att man rider en korsning, arab, tinker eller annan ras kan man inte rida eller ha med hunter/hack?
Hunter och Hack är inte bara för att visa en quarters mångsidighet utan också att kunna visa ryttarens förmåga att få fram en häst på olika sätt oavsett vad du rider på.

(Du svarade texas som spann vidare på mitt resonemang)
Visstkan en häst av annan ras gå hunter hack, det är inte det jag menade. araber har ju redan mångsidighet i sina rastävlingar, western, dressyr, hoppning, m.m. det jag menar är att WRAS inte är någon rasklubb, utan en organisation som jobbar för westernridningen och westernridning som sådan är inte hunter hack m.m. inte i mina ögon i alla fall. Vem som helst kan ju bevisa sin egen hästs mångsidighet genom att tävla i hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, western, distans, bruksridning, trav, galopp, you name it, i vilken organisation som helst.

WRAS jobbar för westernridning.
AQHA, APHA, SAHF m.fl. är rasorganisationer och jobbar inte specifikt för någon speciell sorts ridning, utan vill visa sin ras användningsområden.
SCHA, NSBA, SRHA, SRCHA är organisationer som jobbar för olika grenar, cutting, reining, pleasure m.m. Det är väl ingen som kräver att SRHA eller SRCHA ska börja med hunterklasser, eller?

Jag vet nog vad WRAS står för och även SQHA, SRHA och alla andra organisationer, det behöver du inte förklara för mig. Och visst kan man visa sin mångdidihet med klassisk ridning på andra ställen än inom westernridningen, men det jag menar är att det kunde vara ett bra inslag att visa att vi inom westernridningen kan rida våra hästar inom andra disipliner också. Vad gäller cutting och reining förbunden etc så står de för en specifik ridklass inom westernridningen. WRAS är en organisation som står för att visa alla dessa klasser, och för att locka eller få in intresserade kan man visa att man också kan rida sina hästar mer tradionellt. Kunde vara ett roligt inslag och man kanske också kan locka folk från andra organsiationer inom westernorganisatinerna att deltaga på WRAS tävlingar. Många som tävlar på SQHA/AQHA/SRHA tävlingar har kommit med önskemål om dessa klasser inom WRAStävlingar. Kanske tål att funderas på iallafall:laugh:

(Du svarade texas som spann vidare på mitt resonemang)
Visstkan en häst av annan ras gå hunter hack, det är inte det jag menade. araber har ju redan mångsidighet i sina rastävlingar, western, dressyr, hoppning, m.m. det jag menar är att WRAS inte är någon rasklubb, utan en organisation som jobbar för westernridningen och westernridning som sådan är inte hunter hack m.m. inte i mina ögon i alla fall. Vem som helst kan ju bevisa sin egen hästs mångsidighet genom att tävla i hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, western, distans, bruksridning, trav, galopp, you name it, i vilken organisation som helst.

Häller med dig och Texaz. Hunter hack mm vill visa RASENS mångsidighet och hör därför hemma i rasföreningarna AQHA, APHA osv. Har full förståelse för att dessa grenar finns i rasshowerna.
Men anser högst personligen inte att de hör hemma inom westernridningen och alltså inte inom WRAS.
Rider jag tex ett halvblod så visar jag inte så mycket av allsidigheten genom att hoppa 60 cm!! Det gör jag bättre som ni sagt innan genom att delta i ordinarie hop -, kör - osv tävlingar.

Häller med dig och Texaz. Hunter hack mm vill visa RASENS mångsidighet och hör därför hemma i rasföreningarna AQHA, APHA osv. Har full förståelse för att dessa grenar finns i rasshowerna.
Men anser högst personligen inte att de hör hemma inom westernridningen och alltså inte inom WRAS.
Rider jag tex ett halvblod så visar jag inte så mycket av allsidigheten genom att hoppa 60 cm!! Det gör jag bättre som ni sagt innan genom att delta i ordinarie hop -, kör - osv tävlingar.

Varför är du då med på en westerntävling som ursprungligen är gjord för westernraser då?

Lite haltande tycker jag ditt resonemang är.:grin:

Jag håller fullständigt med dig Ginnge:laugh:

men.... Det är nog dags att avsluta denna tråden då den inte längre handlar om uppklassningsregler 2009.

Min personliga åsikt är att Hunter inte är dressyr, utan en "westernhäst" och ryttare i engelsk utrustning. Jog och lope ser precis likadant ut varesig hästen har westernsadel eller inte... OBS detta är enbart min personliga åsikt...

Ja, det drog iväg från uppklassningsreglerna:o
Vill bara säga att Hunter är inte alls likadant som Pleasure. I en Hunter skall hästen INTE visas i jog och lope utan där skall hästen visas i lättridning med vägvinnande steg, och galppen skall vara med ett längre steg och mer vägvinnande. Däremot utförs Huntern som Pleasuren gör, alltså alla rider inne på banan samtidigt men som sagt , det är skillnad på hunter och pleasure.
Ledsen för trådkapningen! Ville bara höra eran åsikt om Hunter och Hack.
Alla kan ju inte tycka som jag:laugh:

Varför är du då med på en westerntävling som ursprungligen är gjord för westernraser då?

Lite haltande tycker jag ditt resonemang är.:grin:

Vadå ?? Får jag inte rida western för att jag inte har en amerikanskras?? Det är ju för alla dessa som gillar westernridning men rider på den häst man har som WRAS finns!!
Har jag missförstått dig, eler tycker du att bara quarter mm ska finnas på westerntävlingar? Ska jag med halvblodet, eller nordisen, araben, fjordingen - hålla mig till engelsk ridning??

Mycket undrande Apache som för övrigt "får " delta i westerntävlingar ( enligt ditt reseonemang) då jag har quartrar!!

Det hänger nu på ryttarna att hålla koll på sina poäng och vilka klasser man får ställa upp i.
Ur ryttarens synpunkt behöver man bara veta två saker enligt de nya reglerna: vilken plats man kom på och hur många som startade.

Om jag återgår till mitt exempel och ponerar att jag är Ekipage C.
När jag går till sekretariatet efter klassen, vilka svar får jag då på dom två frågorna?
- Vilken placering kom jag på?
- Hur många startade i klassen?

Liknande trådar

Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Fjellheim
·
R
Dressyr Efter ytterligare en genomförd tävling där min häst varit kanon, aldrig visat så fina ökningar och lagkamraterna hävdar att de aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
J
Western Har en liten fråga om uppklassningssystemet. Tror jag har förstått, eller ja kanske inte.. ;) 1: Får man samma antal...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Ginne
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol