Uppklassning 2009

Sv: Uppklassning 2009

Det kan det ju inte vara så svårt att svara på, för det står ju på domarkortet.
Både antal startande i klassen, och placeringen för varje ekipage.
Så då kan sekretariatet bara läsa på domarkortet...
Domaren räknar som startande alla som rider klassen, men inte de som är med UT. utom tävlan.
så svaret blir 3 av 15.

På domarkortet står bara vilka som blivit placerade. Logiskt sett borde man vara placerad för att få poäng, men eftersom det inte framgår kommer det att tolkas olika av både ryttare och arrangörer.

Dessutom krockar placeringslogiken med tredjedelslogiken i lite större klasser. I en klass med 35 startande skall 1/3 få poäng dvs. 11 st, men det är bara dom 10 första som blir placerade enligt §118. Hur många poäng får då 11:an?

Om det nu bara är dom tävlande som räknas som startande och bara placerade kan få poäng, varför står det inte det i uppklassningsareglerna?

Det enda som står är:
”Man får alltid starta utom tävlan”
”1/3 av de startande ekipagen blir poängberättigade”
”poäng sätts i relation till antal startande i klassen”

Ska försöka svara på dina frågor i tur o ordning, kom ihåg att jag bara lämnar en personlig reflektion:o

1. på domarkortet skrivs alla startande, de som är DQ skrivs DQ.

2. bara för att du är placerad, så betyder inte det att du får poäng i uppklassningssystemet. I en klass med 6 startande så skall samtliga placeras, men det är ju bara de två första som får poäng. I en klass med 14 startande, så är det bara de 8 främsta som placeras (enligt par. 118), och det är bara 4 första som får poäng. I klass med 35 startande (har aldrig hänt på WRAS-show?, fråga) så är det de 10 främsta som placeras, och då är det bara dessa som kan få poäng. Du kan inte få poäng om du inte är placerad.:angel:

3. Varför står inte det: därför att vi kan lista ut det själva??:grin:

4. Kanske borde välja annat verb för UT, istället för att skriva starta, så kan man skriva: du får alltid gå in i en klass utom tävlan....Eftersom man tydligen kan hänga upp sig på denna formulering:D

Bara för dig att skriva till Mike, så kan han ta med det i nästa utgåva. Det är inte lätt att formulera sig uttömmande, då det är så mycket som är självklart för den som skriver....

Ska försöka svara på dina frågor i tur o ordning, kom ihåg att jag bara lämnar en personlig reflektion:o

1. på domarkortet skrivs alla startande, de som är DQ skrivs DQ.

2. bara för att du är placerad, så betyder inte det att du får poäng i uppklassningssystemet. I en klass med 6 startande så skall samtliga placeras, men det är ju bara de två första som får poäng. I en klass med 14 startande, så är det bara de 8 främsta som placeras (enligt par. 118), och det är bara 4 första som får poäng. I klass med 35 startande (har aldrig hänt på WRAS-show?, fråga) så är det de 10 främsta som placeras, och då är det bara dessa som kan få poäng. Du kan inte få poäng om du inte är placerad.:angel:

3. Varför står inte det: därför att vi kan lista ut det själva??:grin:

4. Kanske borde välja annat verb för UT, istället för att skriva starta, så kan man skriva: du får alltid gå in i en klass utom tävlan....Eftersom man tydligen kan hänga upp sig på denna formulering:D

Bara för dig att skriva till Mike, så kan han ta med det i nästa utgåva. Det är inte lätt att formulera sig uttömmande, då det är så mycket som är självklart för den som skriver....

Bra svar annie:)
Det är inte lätt att formulera sig så att allt blir "solklart" när man kan välja att läsa som Fan läsa bibeln...

Då har vi helt enkelt olika uppfattning.

1: På domarkortet skrivs bara de placerade 1-12 (finns bara 12 rutor), samt totalt antal startande i klassen. DQ skrivs inte med.

2 & 3: Jag konstaterar att en tredjedel av de tävlande inte kan tillgodoräkna sig poäng i klasser med fler än 32 startande.

4: Man borde skriva vad man menar.

Ja, det är väl en yrkesskada att hitta felen för att undvika dom.
Kanske tror jag att uppklassningssystemet är viktigare än vad det är.
Det kanske ”löser sig” ändå och mina farhågor att det kommer att bli färre deltagare på klubbtävlingarna, till följd av ryttare som är osäkra på vad som gäller, inte stämmer.

Ja, det är väl en yrkesskada att hitta felen för att undvika dom.
Kanske tror jag att uppklassningssystemet är viktigare än vad det är.
Det kanske ”löser sig” ändå och mina farhågor att det kommer att bli färre deltagare på klubbtävlingarna, till följd av ryttare som är osäkra på vad som gäller, inte stämmer.

det är ju iof bra att du är kritisk för det som är rent fel måste ju ändras. Vi får hoppas att det mesta löser sig efterhand som det används och att barnsjukdomarna rättas till. Ska iaf bli kul att kunna samla poäng:)

Jag tycker det är bättre att leta fel i början än att det hela kollapsar efter ett tag p.g.a. allt som blir fel...

jo, jag håller med i princip, det som är fel ska vi arbeta bort.

Så i nästa version, så blir det kanske viktigt att täppa till risken för missförstånd, genom att byta ut "får lov att starta utom tävlan" till "får lov att delta utom tävlan". Och att också beskriva vad som händer, den dagen man har fler än 36 startande i en klass...

Domarkortet innehåller bara 12 rutor, eftersom det bara är 12 ekipage som placeras. I andra organisationer, där man har fler placerade, så tar man bara ett domarkort till, och börjar numrera det med 13, så är det problemet löst.

Alla domare jag har samarbetat med, har alltid angett DQ-ekipagen på domarkortet.

Om det är så här man menar, är mitt förslag:

En tredjedel av de tävlande ekipagen är poängberättigade.
Endast placerade ekipage kan erhålla poäng.*
Ekipage som delar placering erhåller lika många poäng som placeringen berättigar.
Fallande poängskala används, vilket innebär att poäng sätts i relation till antal tävlande i klassen. Första placeringen erhåller lika många poäng som antalet tävlande i klassen, därefter fallande till resterande poängberättigade.

* Vid klasser med fler än 32 tävlande delas endast poäng ut till placerade ekipage, även om en tredjedel av antal tävlande överstiger antalet placerade.

Hyppotetiska frågor eller.
15 startande
Domaren skall vara så skicklig att 2 ekipage inte ska ha samma poäng annars blir det skiljeridning.
1 i klassen ska ha 15 poäng 2 an 14 3 an 13.
A får starta på c nivå men måste själv hålla kollen på poängen. Det räcker kanske bara till en tävling till. men a får inte starta på d nivå i specifik klass.

Jag undrar oxå,, jag rider på c nivå för första året nu. Jag har placerat mig i pleasure på de tre tävlingarna jag startat,kanske ren tur bara vad vet jag.
Nu har jag 22 poäng o är uppklassad därmed till nästa år o blir att rida på b-nivå. Där har vi inget alls att göra jag o min häst tycker jag utan hade gärna velat legat nåt år till på c för att utvecklas tilsammans. När vi till nästa år rider på b- med de duktiga ryttarna som ska ligga på den nivån kommer vi inte ha mycket chans att placera oss o därmed utvecklas.
Min fråga är om det är rätt att bara sätta 20p för uppklassning mellan c-b nivån när den sen inte finns någon högre nivå efter b??Det kommer härmed bli två kategorier ryttare på b,de som ska va där o de som kanske skulle ha varit kvar på c,,,
Hoppas jag inte fattat fel nu,,

Om du tycker att du inte är mogen för en högre klass, så söker du till styrelsen i respektive distrikt o ber om att inte bli uppklassad.;)

Ja visst de kanske är ett alternativ ,men jag tycker att de allmänna reglerna med 20 p mellan c-b hade ju kunnat varit större. Det känns inte heller som ett hållbart system att folk ska söka dispans om att inte bli uppklassad, om man i stället kan bredda poäng skalan.

Det kommer ju att utvärderas i slutet av året för att se om det verkar bli rätt så uppklassningsnivåerna är ju snarast vägledande just nu.
Är dessutom bra om ryttarna själva inkommer med synpunkter då och till WRAS, så att nivåerna kan sättas på ett bra sätt.

Helt klart lite att fundera på. Tar vi pleasuren är det inge skillnad mellan d o c, rent rid mässigt. Men sen upp till b nivå, då ska du upp på en hand o stång. Det är ett jätte kliv ridmässigt. Mycket konstigt då att det är bara 20 p mellan c o b nivå. Skalan borde ligga tvärt om. Svårighetsgraden mellan d o c är synligast i wr då du har galoppombyten mellan konerna i mönstret. Hästen skall vara klar för galoppombyten, med andra ord ingen unghäst. Jag ser det som att hästen är ca 10 år när vi kommit dit hän i utbildningen. Annars inga problem. Men att rida på stång, kan bli problem när du skall upp på b nivå. Bör ta lite längre tid hästen bör nog vara mogen. Ett förslag. 25 poäng från d till c och 45 poäng till b. Hoppet är stort från två händer o galoppombyten i serpentin till stång o galoppombyten i serpentin. En jäkla skillnad:crazy:

Helt klart lite att fundera på. Tar vi pleasuren är det inge skillnad mellan d o c, rent rid mässigt. Men sen upp till b nivå, då ska du upp på en hand o stång. Det är ett jätte kliv ridmässigt. Mycket konstigt då att det är bara 20 p mellan c o b nivå. Skalan borde ligga tvärt om. Svårighetsgraden mellan d o c är synligast i wr då du har galoppombyten mellan konerna i mönstret. Hästen skall vara klar för galoppombyten, med andra ord ingen unghäst. Jag ser det som att hästen är ca 10 år när vi kommit dit hän i utbildningen. Annars inga problem. Men att rida på stång, kan bli problem när du skall upp på b nivå. Bör ta lite längre tid hästen bör nog vara mogen. Ett förslag. 25 poäng från d till c och 45 poäng till b. Hoppet är stort från två händer o galoppombyten i serpentin till stång o galoppombyten i serpentin. En jäkla skillnad:crazy:

Exakt så menade jag,:idea: att det måste vara ett större spänn mellan c-b nivå. Och helt klart i western riding som du beskriver är en av de svåraste grenarna inom western.Hoppas verkligen detta kommer upp till disskution,jag har skickat ett mail till wras styrels med frågen men inte hört ett pip från dem,,:confused:

Liknande trådar

Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Fjellheim
·
R
Dressyr Efter ytterligare en genomförd tävling där min häst varit kanon, aldrig visat så fina ökningar och lagkamraterna hävdar att de aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
J
Western Har en liten fråga om uppklassningssystemet. Tror jag har förstått, eller ja kanske inte.. ;) 1: Får man samma antal...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Ginne
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar