Regelboken 2007-2008 (remiss)

Sv: Regelboken 2007-2008 (remiss)

Jag har läst remissutgåvan av regelboken 2007-2008 och det har faktiskt hänt en hel del där :) Bland annat så ska det nog bli 6 olika tävlingsnivåer, A-F och inte A-D. Sedan stog det också att det kommer att bli uppklassningar, alltså om man har fått viss många poäng i en gren på D-nivå så kommer man att flyttas upp i den grenen till C-nivå. Detta gäller då EKIPAGE!

Vad tycker Ni om detta?

Jag tycker uppklassningssystemet är lysande och jättebra med fler nivåer!

Däremot gillar jag inte de hot om böter och straff klubbar får om de missar att lämna in resultat eller vill ställa in en tävling. Det verkar bara hämmande för klubbar som vill arrangera tävling. Det är trots allt människor som gör det här på sin fritid vi talar om.

Det var väl vår klubb som skickade in motionen?

Vad gäller uppklassningen så tycker jag att det är ryttaren, inte ekipaget, som skall klassas upp. Vår klubb (och fler??) hade ekipageuppklassning för 12-15 år sedan och det ledde bara till att vissa ryttare bytte hästar med varandra för att få fortsätta tävla i dom lägsta klasserna...
Dessutom är det ryttaren som klassas upp i alla andra westernorganisationer. (AQHA, SRHA, NRHA mfl) Det finns nog en bra anledning till att det är så.

Fast bara ryttaren blir ju också konstigt.

Ponera att jag tävlar framgångsrikt med min häst och tar mig upp till b-nivå. Sen köper jag en unghäst eller en ny häst och måste med den direkt lägga mig på b-nivå. Det blir ju också lite dumt.

Å andra sidan. Peter Ljungberg och Anders Josefsson ser man ju sällan på d-tävlingar med deras orutinerade hästar.:D

Två stora tabbar med detta remissmaterial:
Halva regelboken, bla uppklassningar, kommer att börja gälla först 2008 och då slutar vissa andra regler att gälla... Vore väl bättre att hela boken gällde från 2007, alt vänta ett år med ny regelbok och kör den gamla ett år till.

Vad gäller uppklassningen så tycker jag att det är ryttaren, inte ekipaget, som skall klassas upp. Vår klubb (och fler??) hade ekipageuppklassning för 12-15 år sedan och det ledde bara till att vissa ryttare bytte hästar med varandra för att få fortsätta tävla i dom lägsta klasserna...
Dessutom är det ryttaren som klassas upp i alla andra westernorganisationer. (AQHA, SRHA, NRHA mfl) Det finns nog en bra anledning till att det är så.

Det finns alltid folk som "tänjer" på reglerna, byter hästar osv. det kommer vi aldrig att komma ifrån. Men det är precis som twinstar säger, och detta har faktist hänt mig, jag tävlade framgångsrikt med min fjording på D- och C-nivå i trail och western horsemanship, om då uppklassningen skulle gälla för ryttare så skulle jag alltså måsta gå in på C-tävlingar direkt med min nya häst i trail och western horsemanship eftersom jag var tvungen att ta bort fjordningen. Min nya häst är ett varmblod och hans svagaste grenar är dock trail, western horsemanship och pleasure. Skulle jag då måsta gå in i två av dessa klasser på c-tävlingar direkt med honom då? Det är ju bara vansinne.... Visserligen så tävlar jag nu mest på C-tävlingar, men de kunde jag absolut INTE göra de första åren med honom.
Men att AQHA, SRHA och NRHA har uppklassning gällande ryttare tycker jag är en sak, Det ÄR stor skillnad på en quarter och en annan ras (tycker jag) när det gäller western speciellt om man tar en travare, som många har, eller ett kallblod, som är billigare. Har man då lycka och tur att hitta en häst som blir jätteduktig och nästa häst man köper är mindre bra och man måste jobba sig uppåt med, men tvingas börja på en allt för hög nivå.
WRAS tycker jag är en förening som ska få fram nya tävlingsryttare och då ska inte reglerna vara allt för svåra och krångligare, då kommer allt mindre att tävla.

Jag tycker uppklassningssystemet är lysande och jättebra med fler nivåer!

Däremot gillar jag inte de hot om böter och straff klubbar får om de missar att lämna in resultat eller vill ställa in en tävling. Det verkar bara hämmande för klubbar som vill arrangera tävling. Det är trots allt människor som gör det här på sin fritid vi talar om.

Nja, det där med hot och höga böter är också både och, vissa klubbar behöver en spark i rumpan för att göra saker i TID! men det kan ju alltid vara så att det kan ändå en enda gång hända att en klubb missar att få in resultaten i tid, så är det lite för hårda straff för denna klubb, men det ska väll ändå inte vara så svårt att skicka in resultaten direkt efter att tävlingen är klar, har men EN ANSVARIG
person som ska se till att detta görs så är det nog inte ett problem...

Nja, det där med hot och höga böter är också både och, vissa klubbar behöver en spark i rumpan för att göra saker i TID! men det kan ju alltid vara så att det kan ändå en enda gång hända att en klubb missar att få in resultaten i tid, så är det lite för hårda straff för denna klubb, men det ska väll ändå inte vara så svårt att skicka in resultaten direkt efter att tävlingen är klar, har men EN ANSVARIG
person som ska se till att detta görs så är det nog inte ett problem...

Fast WRAS är en amatörförening som består av folk som gör det här på sin fritid. Proffsen tävlar inte på WRAS-tälvingar. De håller till på sina qarter-tävlingar.

Jag tycker det är hårt!

Jag tycker också det är hårt att man inte får klappa hästen i trail på de lägre nivåerna.

Senast ändrad av en moderator:

Fast WRAS är en amatörförening som består av folk som gör det här på sin fritid. Proffsen tävlar inte på WRAS-tälvingar. De håller till på sina qarter-tävlingar.

Jag tycker det är hårt!

Jag tycker också det är hårt att man inte får klappa hästen i trail på de lägre nivåerna.

Visst är det så, men det måste fortfarande finnas regler, och det finns även proffs på WRAS tävlingar, annars skulle det inte finnas A- och B- tävlinar!

Gällande att inte få klappa hästen i trail på låg nivå gillar jag inte heller så mycket. Men jag vet en person som gjorde de när hon hade lyckats få igenom hästen genom grinden efter att hästen hade varit rädd att gå nära den precis från början, men övervann rädslan och kunde ta sig igenom den, (hon visste om att det igentligen är förbjudet) domaren var då fram till henne och sa att igentligen så skulle hon bli diskad, men eftersom det bara var en D-tävling beg. klass så blev hon inte de... Då de tror jag har från domare till domare också att göra och så är även regeln lite fel ibland, men du ska ju inte heller hela tiden heller klappa hästen om den bli rädd eller liknande på tävlingsbanan... de får man ta när man tränar...

Twin Star och Real Cowgirl.
Snälla vänner, nu har vi väl ändå fått saker och ting lite om bakfoten:crazy:
Är man proffs så gör man en sak oavsett vad det är på heltid oftast och får betalt. Alla andra gör det på sin fritid oavsett om man tävlar på quarter shower eller WRAS tävlingar.

De som sitter i styrelser och eller tävlingsorgansiationer oavsett om det är i WRAS eller Quarter eller Paint show gör det på sin fritid......
Liksom de som tävlar, de är också amatörer eller hobbyryttare precis som de som tävlar på WRAS tävlingar. Var i hela friden har du fått denna konstiga inställning att alla som rider quarter eller paint skulle tillhöra någon annan slags människa än du och dina kompisar:confused:

En ny/ung och oerfaren quarter är precis lika oerfaren som en ny/ung oerfaren fjording eller travare:eek:

Ps. Det man kan gör i uppklassnings system är att skapa klasser för orutinerade hästar med uppklassade hästar eller som i AQHA så räknas ryttares som så pass duktigt att det inte finns någon återvändo. Man får väl vara utanför placeringarna tills man blivit så bra att det räcker ända fram med den nya hästen. Kanske ingen större katastrof:smirk:

Monke:smirk:

Var har vi skrivit att det bara är proffs på quartertävlingar?

Du har skrivit det själv bara några rader upp:idea:

Ja, de var ju de jag skrev också, att det även finns proffs på WRSA-tävlingar också! Så jag har inte fått någonting om bakfoten ;)
Jag har aldrig heller sakt "att alla som rider quarter eller paint skulle tillhöra någon annan slags människa än du och dina kompisar" Men "det ÄR stor skillnad på en quarter och en annan ras" varför är det bara quartern som hävdar sig på VM- EM- osv.? Men självklart, det finns ALLTID undantag, jag vet!
Vissst är den oerfaren häst alltid en oerfaren häst, oavsett rasen, men jag har ridit min travare i drykt två år (red in honom själv) och eftersom han är travare har han problem med galoppen, han har inte samma styrka i galoppen som en quarter har. Jag är inte heller ens i närheten av galoppombyten osv. medan de flesta 4-åriga quartrar redan kan... så det ÄR skillnad... och det FINNS undantag... men detta är ju självklart min åsikt och andra får tycka och tänka som de vill.
Men visst kan man sitta i t.ex. C-tävlingar och vara utan placeringar, de har jag inga problem med, men varför pressa hästen på en nivå den egentligen inte klarar av, då är det ju bättre att tävla på d-tävlingar och få hästen att lyckas. För mig spelar det ingen roll om jag tävlar på B-tävlingar med en helt grön och oerfaren häst, men för hästen kan det ha stor betydelse...

Ja, de var ju de jag skrev också, att det även finns proffs på WRSA-tävlingar också! Så jag har inte fått någonting om bakfoten ;)
Jag har aldrig heller sakt "att alla som rider quarter eller paint skulle tillhöra någon annan slags människa än du och dina kompisar" Men "det ÄR stor skillnad på en quarter och en annan ras" varför är det bara quartern som hävdar sig på VM- EM- osv.? Men självklart, det finns ALLTID undantag, jag vet!
Vissst är den oerfaren häst alltid en oerfaren häst, oavsett rasen, men jag har ridit min travare i drykt två år (red in honom själv) och eftersom han är travare har han problem med galoppen, han har inte samma styrka i galoppen som en quarter har. Jag är inte heller ens i närheten av galoppombyten osv. medan de flesta 4-åriga quartrar redan kan... så det ÄR skillnad... och det FINNS undantag... men detta är ju självklart min åsikt och andra får tycka och tänka som de vill.
Men visst kan man sitta i t.ex. C-tävlingar och vara utan placeringar, de har jag inga problem med, men varför pressa hästen på en nivå den egentligen inte klarar av, då är det ju bättre att tävla på d-tävlingar och få hästen att lyckas. För mig spelar det ingen roll om jag tävlar på B-tävlingar med en helt grön och oerfaren häst, men för hästen kan det ha stor betydelse...

Kanske är det så att Quartern (och paint) är de enda raserna representerade på EM/VM? Beroende på att det är för dessa raser EM/VM arrangeras....:angel:
(Undantaget NRHA-EM då)

Sen kan man ju låta bli att tävla och istället träna vidare hemma om hästen inte är redo.

Twin Star och Real Cowgirl.
Snälla vänner, nu har vi väl ändå fått saker och ting lite om bakfoten:crazy:
Är man proffs så gör man en sak oavsett vad det är på heltid oftast och får betalt. Alla andra gör det på sin fritid oavsett om man tävlar på quarter shower eller WRAS tävlingar.

De som sitter i styrelser och eller tävlingsorgansiationer oavsett om det är i WRAS eller Quarter eller Paint show gör det på sin fritid......
Liksom de som tävlar, de är också amatörer eller hobbyryttare precis som de som tävlar på WRAS tävlingar. Var i hela friden har du fått denna konstiga inställning att alla som rider quarter eller paint skulle tillhöra någon annan slags människa än du och dina kompisar:confused:

En ny/ung och oerfaren quarter är precis lika oerfaren som en ny/ung oerfaren fjording eller travare:eek:

Ps. Det man kan gör i uppklassnings system är att skapa klasser för orutinerade hästar med uppklassade hästar eller som i AQHA så räknas ryttares som så pass duktigt att det inte finns någon återvändo. Man får väl vara utanför placeringarna tills man blivit så bra att det räcker ända fram med den nya hästen. Kanske ingen större katastrof:smirk:

Monke. Du är som vanligt klockren. :bow:

Ett VM/EM oavsett diciplin är öppet för hästar av alla raser:idea:
Nu finns det ju bara VM/EM på FEI nivå för Körning, Hoppning, Dressyr, Volige, Distans och Fälttävlan.
Sedan finns det World Show för både paint, Quarters, Buckskin och Palominos i USA men det är ju en helt annan femma;)
Det finns VM för Islandshästar också men det är ju också en annan femma.
Det finns EM för det mesta både rasbundet och icke rasbundet det gäller bara att kryssa sig fram igenom djungeln och läsa på:angel:

Tar du din travare och spänner honom framför en vagn och tävla honom i vem som travar fortast lär han klara det avsevärt mycket bättre än min quarter, jag är ber inte folk inom travsporten att ändra sin regler för det;)

Och jag är ledsen men din häst vet inte om han "lyckas" eller ej om "lyckas" är ett blågul rosett:idea: Han vet däremot om du ger honom en rättvis och schysst behandling beroende på omständigheterna ni /du befinner/försätter er i:idea:

Men nu kommer vi bort från rubriken helt.
Vad jag skulle vilja säga är att ett uppklassnings system kan nog bli bra, men det som gör mig fundersam är att det står att det är enbart tävlingsarrangörens ansvar att se till att ekipagen tävlar i de klasser de får och inga andra. Och att alla resultat kan riskera att inte bli godkända om man släppt in fel ekipage i en klass!:devil:
Och du kan fortfarande ha kvar ett ekipage i Pleasure på D nivå men inte i Reining, det kommer att bli jättesvårt att hålla ordning på.:eek:

Det var en hel del att läsa i det nya förslaget till regelverk, både bra och dåligt, bra är att nu är vi tillbaka till läder rem (som curbstrap)för tränsbett, och lite klarare bedömnaing för Reiningen vilket är bra. Men att ha så mycket nya krångliga regler för uppklassning och att allt ligger på tävlingsarrangören att få både korrekt resultat in till WRAS i rätt tid (vilket väl kan anses som rimligt i och för sig) men också att hålla reda på det samma när det gäller att avgöra om ekipagen får gå in i de olika klasserna verkar ogörligt utan ett bra data program för det. Dessutom tror jag att det finns många arrangörer som sitter med egna hemmagjorda varianter på program om man ens gör det i datorn.
Var det inte svårt nog att få folk att arrangera tävlingar innan:crazy:

Du har skrivit det själv bara några rader upp:idea:

Meh!
Jag skriver att det inte är några proffs på WRAS-tävlingarna. Hur ofta ser du Peter Ljungberg, Anders Josefsson, Rick Le May etc på WRAS B-tävlingar?

De samlar poäng på AQHA och såna tävlingar i Sverige och Europa.

Självkalrt finns det aqha och sqha tävlingar för alla nivåer - det vet jag också.

Nu pratade vi om wras-tävlingar där amatörer hotas straffas med böter ifall man inte rapporterar in sina resultat. Jag tycker det är hårt!

Hur proffsen har det struntar jag för tillfället i - men det togs upp som motargument och jag tyckte inte det var jämförbart då det är andra system.

Att arrangera VM och EM är något helt annat än att arrangera D-tävling på lokal nivå!

KLarare?

Vad jag skulle vilja säga är att ett uppklassnings system kan nog bli bra, men det som gör mig fundersam är att det står att det är enbart tävlingsarrangörens ansvar att se till att ekipagen tävlar i de klasser de får och inga andra. Och att alla resultat kan riskera att inte bli godkända om man släppt in fel ekipage i en klass!:devil:
Och du kan fortfarande ha kvar ett ekipage i Pleasure på D nivå men inte i Reining, det kommer att bli jättesvårt att hålla ordning på.:eek:

Det var en hel del att läsa i det nya förslaget till regelverk, både bra och dåligt, bra är att nu är vi tillbaka till läder rem (som curbstrap)för tränsbett, och lite klarare bedömnaing för Reiningen vilket är bra. Men att ha så mycket nya krångliga regler för uppklassning och att allt ligger på tävlingsarrangören att få både korrekt resultat in till WRAS i rätt tid (vilket väl kan anses som rimligt i och för sig) men också att hålla reda på det samma när det gäller att avgöra om ekipagen får gå in i de olika klasserna verkar ogörligt utan ett bra data program för det. Dessutom tror jag att det finns många arrangörer som sitter med egna hemmagjorda varianter på program om man ens gör det i datorn.

I alla fall vår klubb börjar dra öronen åt sig efter alla dessa förslag.
Det är tufft nog som det är.

Visst är det lite krångliga regler att kunna följa till fullt och pricka, men det spelar ingen roll hur enkla eller svåra regler som sätts så kommer det alltid att vara folk som tycker att den ska ändras på och folk som struntar i regler och kör sitt eger rase. Och jag håller med dig, dessa regler skulle kunnas göras lättare, men frågar är då bara HUR? man bör ju inte bli uppklassad helt och håller från D till C om man bara har lyckats riktigt bra i ex. Pleasrue. Och använder man sig inte av något uppklassningssystem så kommer fortfarande en del drös att fortsätta tävla på d-tävlingar och jaga rosetter. Regler har alltid varit svårt att sätta upp och kommer så alltid att vara så länge det finns personer som slingrar sig förbi dessa.

Det finns faktiskt fler proffs än våra Landslagsryttare:smirk:
Du har Jaqualeine Lång Andersson, Emelyne Norell, Madeleine Stiwing, Charlotte Bäcklund, Mikael Bygren, Marie Karlsson, Inge Överlien, Tommy Arvidsson, Henrik Fittinghoff, Per Larsson, ja detta är bara några av dem jag känner till som är proffs och tävlar på WRAS A & B tävlingar.

När det gäller att amatörers straffas så görs det i alla föreningar och det är faktiskt inte mer synd om WRAS amatörer än andra amatörer om du frågar mig.

Och ja det är annorlunda att arrangera EM & VM men inte att arrangera en WRAS B tävling eller en AQHA eller APHA show:idea:

Och när det gäller lag/regelbrott så sker dom så fort man hittat på en ny regel det är en del av spelets regler. Faktiskt tror jag att det hade kunnat bli lite bättre om vi amatörer sa till lite mer inte betalade våra "tränare" för att hjälpa oss och sedan applådera när dom "knycker" våra placeringar och rosetter på klubb-D och C tävlingar!:idea:

Monke;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 605
Senast: ako
·
T
Western Nya uppklassningsreglerna är ute. (Finns här). När ni läst dom kan ni fundera på följande begrepp: Startande, Tävlande, Utom tävlan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 095
Senast: ernst
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka