Rävskabb och Sebacil

Sv: Rävskabb och Sebacil

För att hon hänger på sista tråden, 15,5 år på en labbe.

Känns faktiskt så krasst att får vi en anledning så tar vi den nu, vi har velat ta bort henne länge, men det är min fars hund och han håller lite för hårt i henne.

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Men alltså tror du inte att hon kan smitta ner de andra hundarna igen då om ni inte behandlar henne oxå samtidigt.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Nä, veterinären trodde att den risken var mycket liten. Han trodde inte att de andra hundarna hade det öht.

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Har hundarna kliat sig mer än 2 veckor så kan man ta ett blodprov och se om de har antikroppar mot rävskabb. Det kostar ca 600 kr, men sedan har du en diagnos.
Sedan får veterinären faktiskt inte behandla med ivomec när det finns andra preparat som är registrerade för behandling mot rävskabb, t.ex. Stronghold. Jag skulle aldrig spruta min hund med Ivomec (kan ju visserligen bero på att hon är en collieblandning ;) )
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

De sprutas inte, de får det i maten.

Han kör med ivomec, alla gånger jag har fått det har skabben försvunnit fort. Varför han använder ivomec vet bara han, men jag skulle gissa på att de använder det som fungerar bäst.

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

behöver lite tips här....hur länge tar det innan en smittad hund är frisk så att man kan låta den träffa andra hundar?.

vår hund ska behandlad 4 veckor med ett medel man droppar i nacken 2 gånger med 2 veckors mellanrum.
han har rävskabb.
ska han va frisk sedan efter den tiden så man kan ta hem den nya hunden vi ev ska köpa då?.

veterinären sa att risken va väldigt liten att katter smittas(vi har 4 st även 5kaniner), tycker ni att vi bara ska ignoera det och hoppas att katterna inte är smittade när den nya hunden kommer hem?
 
Senast ändrad:
Sv: Rävskabb och Sebacil

ivomec används inte för att det har väldigt dåliga biverkningar finns bättre medel.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävskabb och Sebacil

Mina hundar får träffa andra hundar när de är färdigbehandlade. Jag har aldrig behandlat mina katter, är väldigt, väldigt sällan katt får rävskabb.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

okej va skönt att höra....
brukar du slänga ut hundens saker eller allt i hemmet + ute borde vara fritt från skabb efter 4 veckors behandlingstid eller?
så det borde ju vara riskfritt att låta han träffa den nya hunden efter 4 veckor då.
men hur lätt smittar det igentlige, får de nosa på varann innan han är färdigbehandlad?
måste man byta kläder/duscha mellan man hållt på med de båda hundarna?
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Jag har haft rävskabb ganska ofta på mina hundar. Just för vi har rävskabb här omkring och för bara några veckor sedan hittade vi en död här i ett av våra uthus.
Jag brukar tvätta hundarnas liggplatser, men mer gör jag inte.
Sen tror jag det är olika hur de smittar. Jag menar hur lätt en del får det. För det är alltid den ena vi har som får det först. Och hon blir också lite illa åtgången eller hur jag ska säga. Hon kliar och naggar på sig och får kala fäckar som kan bli till sår, medans mina andra aldrig hinner visa symtom innan vi då sätter in behandling mot rävskabb.
Iofs tror jag att hon som alltid får först, är den som tex krälar in under saker mm, och jag tror att vi haft skabbräv under vår ladugård, och där har hon hållt till ibland.
Duscha och byta kläder har jag aldrig gjort.

Ang träffa andra hundar. Som jag skrev i går så brukar inte mina få träffa andra hundar förrän de är färdigbehandlade. Men jag använder oftast stronghold och då ska de ju först ha en behandling och sen vänta 4 veckor, men mina kan få träffa hundar innan sista behandlingen om jag ser de slutat klia och inte visar någon symtom.
Men då är det tex om det kommer folk hit som vill ha med sina hundar, och jag talar då om riskerna. Men det har alltid gått bra.
Pust ;)
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

jaha okej tack för infon. men det medlet du använder är receptbelagt väl? så såfort ni ser att de har skabb går ni te veterinären som tar blodprov och sen skriver ut eller?
har ni med sånt medel som man droppar i nacken eller ges det på nåt annat sätt?
detta medel skulle hällas i nacken sen vänta 2 veckor sen hällas igen som jag fattat det och sen hörde ja nåt om att skabbdjuren dör efter 4 veckor utan värddjur det är nog därifrån jag fått 4 veckor.

har inte dina tratt på dig runt huvudet när de har skabb då? det har vår nu så han inte kommer åt att klia stora sår.

men du har alltså 2 hundar du får behandla båda 2 när en får skabb? så får man det igen så är det kanske bäst att behandla båda 2 då men katterna behandlar du inte eller?
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Jag har 4 hundar :) Så jag behandlar alla, känns säkrast så.
Jag tar inte blodprov, däremot har jag varit hos veterinären några ggr så han fått kika på hundarna, men nu slipper jag det. Nu ser jag så tydligt vad som är på gång eftersom vår ena visar så tydligt hur hon brukar bete sig när hon får skabb, eller hur jag ska säga. Så nu räcker det med att jag ringer min veterinär. Så det är ju receptbelagt.
Nej jag har inte tratt. När vi sätter in behandlingen så tar de ju inte många dagar innan hon slutar klia sig, eller klia sig, hon naggar och biter mest.
Jag har oftast det som man droppar i nacken, först en gång, sen efter 4 veckor igen. Sen finns ju tabletter också, det har jag också haft ibland.
Katterna har jag aldrig behandlat. De ser fina ut och kliar sig aldrig.

Så här gör jag ;) Kanske andra gör på annat sätt eller har helt annan syn på det hela. men detta fungerar för mig.

Men nu hoppas jag att vi slipper skabb på ett tag. Kan ju hoppas att det är den skabbräven vi hittade död som smittat mina hundar flera ggr. Vi har också stängt till där vi tror räven hållt hus.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävskabb och Sebacil

Kan ju berätta att min terrier har fått ett litet återfall och och har varit och fått ny antibiotika idag.

Annars verkar det lugnt och min gamla labbe är fortfarande *peppar peppar* frisk. Loka verkar dock fått en släng av det, men hon är ju också under behandling.

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

ja vi såg det att han började klia sig mkt, och senare blir det skorpor och har man otrur kan det bli sår som blir infekterade.
vår satte vi på en tratt på, sen tog det tyvärr flera veckor innan veterinärerna kom på va det va o hade vi inte haft tratt hade han vartit helt infekterad vid detta laget.
men han har skorpor på öronen, och sår på benen håret har även ramlat av lite där.
sen kliar de jättemkt på han stackarn.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

okej för vi har ju behandlat 1 gång nu med det i nacken men han kliar dej fortfarande o de va en vecka sen vi hällde på det...men de tar kanske längre tid nu när han fått gå 2 veckor med skabben obihandlad typ.

jag läste nånstans att skabb de kommer ofta fram på hösten men de blir oftast smittade flera månader innan...
o nu skulle de små djuren inte ens funnits om de varit riktigt vinter antar jag....

fast de mår tydligen bra av kyla och mår bäst av värme och fukt, och dör av innomhusvärme utan fukt.

hur många gånger har du haft skabb på dina igentligen, fy va jobbigt för det va ju inte direkt billig det medlet.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Vet inte hur många ggr jag behandlat mina med skabb. Men har ju blivit mer sen jag flyttade hit för ca 3,5 år sedan. Innan dess hände det inte alls ofta.
Men här har de skjutit flera skabbrävar och vi går ju mycket i skogen. Men nu tror vi att det är den skabbräven vi hittade här hemma som smittat våra så mycket.
Men annars har mina (ja, är ju bara en vi ser på) en förmåga att få det en gång per år och alltid runt hösten, vad det nu kan bero på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp