Rätt sittben

Sv: Rätt sittben

:eek: :eek: :eek: Knak i ryggen, det är ungefär som att säga "tugga på en bit staniolpapper" eller "dra naglarna längs svarta tavlan"!

Läbbigt! Men, får du ett bra slutresultat på det hela så kan jag nog också tänka mig ett besök hos kiropraktorn.

Lycka till med ridpassen:bump:

Lär dig bara den är frasen och följ den: "när yttre bogen/frambenet rör sig bakåt ska du sitta ner" alltså behöver du bara kika ner på yttre bogen för att se om du sitter rätt. Lätt som en plätt.;)

så säger jag också, och så lär jag även ut till andra! :bow:
eller ja, tvärtom då: res dig upp när ytterbogen rör sig framåt ;)

som nybörjare fick jag kämpa länge med att fatta eftersom ridläraren envisades med att tjata om benet i marken hit och dit... det där har jag fortfarande problem med, ska jag koncentrera mig på när benen är i marken faller hela grejen :p

så gör som Lech säger,s å blir det kanon!

Jo så kan jag göra i dag på träningarna men t ex när jag rider ut så sitter jag ju på samma gama sittben hela tiden och det har jag funderat på en del, det måste ju till slut bli ett snedslitage på hästen?
Jag tycker själv att min häst gärna går lätt ställd åt vänster hela tiden och att jag glider över åt höger hela tiden. Har varit lite irriterad emellanåt på att han är så svår att ställa åt andra hållet eller att bara rakställa men nu börjar jag tänka att det ju måste vara jag som låser hästen hela tiden p g a att jag alltid sitter på samma sittben. Eller tänker jag fel?

När du rider ut så ska du byta sittben lite då och då. Finns inget rätt och fel ute, men rider du mer vänstersväng så ska du sitta ner på höger framben och vice versa. På rakt spår ute skiftar du bara lite när du känner för det.

Jag måste vara ngt slags "underbarn" :D för jag hittar alltid rätt sittben direkt, men det beror nog på att jag är en riktig sittbens-gestapo som får allergigska reaktioner när jag ser ngn sitta på fel sittben, haha.

Men du har ju fått bra tips här, ett annat är också att man kan blunda och försöka känna hur hästen rör sig medan man sitter ner och då känner man ju oftast vilket ben hästen ställer ner.

Sen så har människan i regel rätt svårt med höger och vänster i allmänhet, min bilskollärare berättade att ca 7 personer av 10 har väldigt svårt att skilja på höger och vänster. (Nu irrade jag in på ett helt annat ämne, men det är ganska intressant)

Själv är jag väldigt svag i en sida pga en ryggskada och jag antar att det är mitt fel att min häst också är svagare i ena sidan.

Som andra också har sagt så ska man också försöka sitta om när man rider ut med jämna mellanrum.

Hoppas du får flyt med detta nu och lycka till!
(Ursäkta detta virriga inlägg men det beror nog på lite sömn :D)

JA HA, du är en SÅN som bara "känner" vilket som är rätt, strö salt på såren bara...;)

Nä, allvarligt, så har jag fått många bra tips här som jag kommer att ha användning för så jag tackar så mycket allihop:bow:

Grattis till ett fantastikt val att gå till kiropraktorn:)
Sjælv e ja kronisk..... nær ja rider direkt efter en behandling kænns allt så lætt o hæsten e jætte lætt i sidorna, man hittar sittbenen utan att andas....... men en rid tur med en rejæl låsning....puh så dålig hæsten e då....;)(asså jag e låst o får inget att funka)

Hi hi! Ja, jag är säker på att mitt liv efter kiropraktorn kommer bli mycket lättare på alla sätt. Inte bara när det gäller ridningen. Lättare när jag köpt nya jeans och kan sy upp båda byxbenen lika mycket... (jo, så illa var det!).

Förlåt, Jeeves, att jag drar ifrån ämnet lite, men är ju liksom lite lyriskt över det här! :)

D gör inget, följer diskussionen med skräckblandat intresse:eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 414
Senast: ako
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar