Rätt sittben

J

Jeeves

Har läst en del trådar i ämnet, någon tråd t o m urartade för att någon vågade kalla sig rutinerad utan att kunna rida på rätt sittben - jag ska inte göra samma misstag och kalla mig för det;) Men, jag har ridit sen jag kunde gå i princip och ändå så sitter jag sällan på rätt sittben, börjar alltid på fel och får sitta om. Jag vet inte vilket som är rätt sittben utan får bara känna efter och det som känns fel för mig - är rätt sittben tydligen:(

Finns det NÅGON i detta land som kan förklara lättfattligt och har ett mycket fiffigt sätt att lära sig sitta rätt? Något som får polletten att trilla ner. Jag har tränat för både c- och b-tränare i dressyr och de nöjer sig med att säga "sitt om" och jag har också nöjt mig med det när jag egentligen kanske borde ha sagt stopp o belägg - här får vi pausa och lära in detta en gång för alla!Men det är ju pinsamt på något sätt för har man ridit så länge som jag har gjort så ska man ju kunna detta.

Nu har jag en unghäst som snart ska ridas in plus en mkt känslig vuxen häst som jag inser att jag stör oerhört mycket med den här fula ovanan/bristen på kunskap. Så please, kom med världens fiffigaste sätt att lära in detta!

Sv: Rätt sittben

Du ska ju sitta ner när ytter framben är i marken, tycker att det är enklast att tjuvkika på inner framben, ser man inte benet är det i backen och du ska stå upp... har först nu på senare år efter att ha ridit i drygt 20 år börjat lära mig at känna vilket sittben jag har, Vet också att jag i princip alltid startar på höger sittben, dom flesta människor brukar ha ett sittben dom startar på...

Lär dig bara den är frasen och följ den: "när yttre bogen/frambenet rör sig bakåt ska du sitta ner" alltså behöver du bara kika ner på yttre bogen för att se om du sitter rätt. Lätt som en plätt.;)

Skulle precis säga det samma. Sitt ner när ytter bog rör sig bakåt. Enkelt :D Svårare är att känna vilket ben som är i marken, till och med jag kan ha svårt för det. Så kör bara med den frasen som LECH sa.

Precis som Jezzie sa så startar de flesta på ett visst sittben (jag gärna på höger). Lär du dig vilket du helst startar på så vet du ju sedan att i ena varvet blir det i regel rätt direkt, medan du nästan alltid måste sitta om i andra varvet (om du är som jag blir det aumtomatiskt rätt i vänster varv). När du sedan lärt dig känna av sittbenen enligt detta system kan du ju försöka lära dig att resa dig i rätt läge även i det "svåra" varvet (höger för mig).

Det borde gå att förklara lättfattligt.
Du kan snegla ner på hästens bogar och när den yttre bogen är i sitt bakersta läge ska du sitta ner.
ganska lätt va? (hoppas jag)

Jo så kan jag göra i dag på träningarna men t ex när jag rider ut så sitter jag ju på samma gama sittben hela tiden och det har jag funderat på en del, det måste ju till slut bli ett snedslitage på hästen?
Jag tycker själv att min häst gärna går lätt ställd åt vänster hela tiden och att jag glider över åt höger hela tiden. Har varit lite irriterad emellanåt på att han är så svår att ställa åt andra hållet eller att bara rakställa men nu börjar jag tänka att det ju måste vara jag som låser hästen hela tiden p g a att jag alltid sitter på samma sittben. Eller tänker jag fel?

Visst borde det vara busenkelt men jag har svårt att "hinna" se tycker jag. Är skitdålig på att dansa också och jag ger mig tusan på att ridnig o danskunskap hör ihop!

Fast jag är lite musikalisk å andra sidan så det finns kanske hopp...:D

Allvarligt, jag ska lägga in en extra växel på att verkligen lära mig detta nu och tackar för tipsen jag fått!

Jo så kan jag göra i dag på träningarna men t ex när jag rider ut så sitter jag ju på samma gama sittben hela tiden och det har jag funderat på en del, det måste ju till slut bli ett snedslitage på hästen?
Jag tycker själv att min häst gärna går lätt ställd åt vänster hela tiden och att jag glider över åt höger hela tiden. Har varit lite irriterad emellanåt på att han är så svår att ställa åt andra hållet eller att bara rakställa men nu börjar jag tänka att det ju måste vara jag som låser hästen hela tiden p g a att jag alltid sitter på samma sittben. Eller tänker jag fel?

Jag känner igen det, från alla hästarna att man gärna hamnar på samma om man inte tänker. Det har haft att göra med hästens starka/svaga sida som har varit samma för alla utom en. På just den hamnade jag när jag red ut på motsatt sittben jämfört med de andra.
Hästen ahr ju ett svagare bakben och vill hellre ha dej på sitt starkare.

(om du sätter dej ner när på vänster fram är det höger bak som bär under kroppen.)

Jag varierar när jag rider ut.

.... nu börjar jag tänka att det ju måste vara jag som låser hästen hela tiden p g a att jag alltid sitter på samma sittben. Eller tänker jag fel?

Tror inte du tänker helt fel, eftersom det absolut påverkar hästen om man sitter på samma sittben hela tiden. När jag rider ut sitter jag om med jämna mellanrum. När jag började göra detta för en massa år sedan så kändes det väldigt konstigt när jag satt ner på det "svåra" sittbenet.

Vilket som är det "svåra" sittbenet tror jag beror mer på ryttaren än på att hästen är sned. Att hästen är sned beror i och för sig ofta på ryttaren....

jag brukar titta ner på ytter bog och säga sitt.. sitt.. sitt när ytter är i marken och säger jag sitt.. sitt.. sitt så känner jag lättare om jag har fel.. för annars har jag med svårt att hinna se

Litet tillägg: Att man helst sitter ner på ett visst sittben pga att hästen är starkast i en viss sida låter ju i och för sig rimligt. Det stämmer dock inte när man betänker att hästar ofta skiftar svag sida med jämna mellanrum. Så är fallet med min häst, men jag sitter alltjämt helst på höger sittben.....

Lurigt det här. Kan inte någon som är bättre upplyst förklara! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det klurigt, men rätt intressant. Jag är väldigt sned/svag själv i ena sidan och det blir så väldigt tydligt när man (som jag är just nu) är inne i en något otränad period. När jag slarvar med min egen träning så märks det så väl hur svag min vä sida är.

Visst är det väl så många gånger att man sitter och jobbar med hästen och tycker att det är väl själva "hm hm" att han ska vara så svår att lossa i det här varvet, och antagligen sitter man omedvetet och jobbar "emot" hästen. Jag kan ju bara tala för egen del men det är ju ganska vanligt att man hör den typen av kommentarer i alla fall bland oss vanliga dödliga som kanske tränar o tävlar på låg o medel nivå.

Jag brukar vänta ett eller fler steg med lättridningen - då hinner jag känna vilket ben hästen har i marken & när - då behöver det aldrig bli någon obalans.

En bra övning är att träna på att "börja" gå med vänster & höger ben - mocka med höger & väsnter arm o.s.v. Lycka till!

Vet du, jag har nyligen varit hos kiropraktorn och "justerat" bäcken och rygg (jag var väldigt sned!!). Ska bli intressant att se hur min ridning påverkas när jag blivit mer hemma i min nya "kroppsställning" och musklerna anpassat sig för denna (det tar nog en tid). Undrar om jag då fortfarande kommer att ha ett sittben (egentligen skulle vi ju skriva nedsittningsben) som är lättare att ta till än det andra, eller om det jämnar ut sig något....

Om intresse finns så ska jag återkomma i ärendet! :)

Jaaa, det kanske är så enkelt att vi är höger- eller vänster-hänta (läs: höger- eller vänster-benta)! :idea:

AJ, det låter som om det gör ont att gå till kiropraktorn och bli justerad! Har själv bara vågat gå i väg till massör några gånger men det rättar ju knappast till något, bara mjukar upp lite runt om.

Absolut finns det intresse, så återkom gärna med rapport om det blev någon markant skillnad på ridningen.

Det är en bra idé faktiskt även om det nog kommer att ta tid att ens kunna lyfta grepen och pricka gödselkärran:D
Försökte skriva mitt namn med vänster hand - det liknade en streckgubbe ungefär...

Man slarvar ju med det här och kanske aldrig hade märkt något förrän man sitter på en känslig häst som protesterar mot den sneda sitsen eller ojämna hjälper.

Sålänge kan jag berätta att det var med skräckblandat förtjusning jag gick dit; hade väntat flera år på grund av kiropraktorskräck, men för hästens skull släpade jag mig till slut dit, som tur är. Faaaantastisk massage fick jag först och när det var dags för själva "knakandet" var jag helt klart uppmjukad men ändå rädd. Första knaken gjorde lite ont (kanske också pga att jag spände mig väldigt), men de andra två var faktiskt rätt häftiga. Fick hysteriskt skrattanfall mitt i alltihop. När allt var klart lullade jag ut alldeles groggy från kiropraktiken med ett stort lyckligt leende på läpparna! Jo, det är säkert! :)

Men det var inte det jag skulle rapportera om, utan hur det kommer gå med ridningen när min kroppskonstitution väl ramlat på plats så att säga. Det får jag som sagt återkomma med.... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 414
Senast: ako
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar