Rätt eller Fel?

E

equi

Är det rätt eller fel att betala full boxhyra under en uppsägningsmånad då hästen akut fått avlivas månaden innan?

Hästen finns inte mer men vi ska ändå betala för box, hö, service, och då har en annan häst redan flyttat in i våran box som vi tydligen hyr fortfarande.

Vi var de enda inackorderade i ett stall med 3 hästar så pengarna går svart.
Hade dock kontrakt som säger uppsägningsmånad men man får väl se till omständigheterna. Har för övrigt alltid ställt upp på allt som har med stallet att göra, helt gratis.
Vi ska ju inte flytta henne! Hästen finns ju inte mer!

Är djupt besviken så ville bara höra om det här är rätt eller fel?

Sv: Rätt eller Fel?

Du skriver ju själv att det följer kontraktet. Om hästen flyttar eller avlivas gör ingen skillnad för stallägaren.

Men om din boxplats är uthyrd så borde du slippa men det beror på om du har hyrt EN box i stallet eller om det är specificerat att just den boxen är din.

Jag vet ju nu inte hur erat kontrakt ser ut men jag kan tänka mig att du blir tvungen att betala kallhyra för boxplatsen. Hö och service känns lite magstarkt att ta betalt för. Dessutom ska det finnas en tom box under den tid du betalar hyran för. Skulle se snyggt ut om man var tvungen betala hyra för en lägenhet som någon annan bor i och också betalar hyra för.

Beklagar din förlust...

//

Jimma

Enligt min uppfattning verkar det helt galet. Och för mej är det självklart att man inte skall behöva betala under uppsägningsmånaden om hästen dog redan under föregående månad. Jag har själv hyrt in mej och ena hästen togs bort i början av en månad och stallägaren debiterade bara för de faktiska dagarna hästen utnyttjade boxen.

Att sedan en annan häst redan flyttat in i "er" box tolkar jag som att stallägaren tar ut dubbla hyror. Dels av dej och dels av nya hyresgästen. Eller står den gratis??? Då får du kanske se till att den personen betalar hyran till dej..Det är ju din box, som du hyr och betalar för..:confused:

Känns lite som din hyresvärd utnyttjar situationen på ett, i mitt tycke, väldigt cyniskt och ovärdigt sätt.

Har du tagit alla dina saker därifrån? Då skulle jag faktiskt inte bry mej ett dugg om hyresvärdens krav. Rätt lr fel? Det vet jag inte. Men så skulle jag göra.

Jag tycker att det låter oskäligt. Betalar du för en box ska du också ha tillgång till den, om du så vill ställa in en cykel. Nu är ju boxen uthyrd till annan så du har inte tillgång till den. Därför skulle jag inte betala ett öre. Vore boxen inte uthyrd till annan vore det nog skäligt att du betalade kallhyra, men inte för foder som du inte förbrukar.

Tråkigt med din häst. :cry:

Precis så tänker jag med!
Under uppsägningsmånaden som du betalar för är boxen din och har hon ställt in en annan häst där har hon ju tagit boxen ifrån dig, så varför ska du betala?
Hade boxen stått tom kan jag delvis förstå att man vill ha kallhyran, men samtidigt vet jag inte om jag skulle kunna kräva sådana pengar av någon vars häst precis avlivats akut och allt som följer med det :(

Du ska inte behöva betala alls om boxen är uthyrd till en ny hyresgäst, så får man inte ens göra tror jag. Du har rätt att nyttja boxen tills din uppsägningstid är över. Nu tjänar istället stallägaren dubbel hyra :mad:

Om boxen stod tom tycker jag ändå inte du ska behöva betala för hö osv, bara kallhyra för boxen.

Jag hade två månaders uppsägningstid och räknade med att få betala kallhyra under hela uppsägningstiden även fast hästen hade avlivats. Stallägaren tog dock bara betalt för den tiden hästen fanns kvar vilket jag tycker var väldigt schysst och absolut inget de var tvungna att göra.

Normalt sett måste man ju följa avtalet. Har man uppsägningstid så får man ju betala den. Men då ska boxen inte vara uthyrd. Är boxen uthyrd har hyresvärden brutit kontraktet.

Tråkigt det som hände hästen.

Tyvärr är nog risken stor att du måste betala under uppsägningstiden.

Om det inte i kontraktet är specifikt angett att du hyr en viss box så lär det vara OK för stallägaren att sätta en annan häst i boxen. Kommer du däremot till stallet med en ny häst så lär stallägaren vara skyldig att ordna fram en boxplats åt den. Så känner du någon som har en häst som den kan låna ut ett tag så skulle det ju vara en variant för att få stallägaren att strunta i uppsägningstidshyran.

Av mig hade dom inte fått en krona!
Vad ska dom hota med?
Indrivning kan dom ju glömma iom att det är svarta pengar.
Hade boxen stått tom så hade jag betalat kallhyra dvs inte för foder och service.

I grunden gäller avtalet, men det gäller åt båda håll.

Det beror på, fnns det fler platser i stallet? Om inte är det solklart, du kan inte utnyttja boxen även om du skulle ha en häst och ställa där så då ska du inte betala alls. Finns det fler platser så ska du betala enligt vad ni avtalat, det gäller även service/foder enligt mig. Köper stallägaren in foder för hela sässongen åt alla hästar så blir det lätt så att man får slänga en del och inte kan man avskeda/dra ner på lönen/vill ha mindre betalt bara för det är hen häst mindre i stallet. Man bör få rimlig tid (uppsägningstiden) för att ordna upp situationen (dra ner på personal/få in en ny häst).

Indrivning kan dom ju glömma iom att det är svarta pengar.

Har man ett kontrakt (och det verkar det ju finnas) så lär kronofogdemyndigheten tycka att det är en giltig fodran. KFM bryr sig inte om huruvida stallägaren bokför inkomsten eller ej.

Sen kan man ju inte säga att det är svart förrän stallägaren lämnat in sin bokföring i maj. Även ifall TS inte får kvitto så finns ju inget som hindar att stallägaren skriver ett eget kvitto för att ha ifall det skulle bli något problem.
Skulle det bli en konflikt finns det ju inget som hindrar att stallägaren tar med inkomsterna i bokföringen som då blir vita.

Som jag uppfattar detta så finns det tre stallplatser varav TS hyrde en av dom boxarna. Hästen dog. I TS box har redan en ny häst flyttat in. Varför skall då TS betala för box, service och foder???? Det låter orimligt.

Var det där till mig?

Det framgår inte om det finns fler än 3 stallplatser i TS inlägg, bara att det är 3 hästar där, vilket är vilket är nyckelfrågan i att avgöra om TS borde betala eller inte. Finns det plats till fler hästar och TS avtalat om att betala full hyra under uppsägningstiden så är det det som gäller. Finns det inte plats för en häst till då uppfyller stallvärden rimligen inte vilkoren i avtalet om uppstallning.

Självklart ska TS betala enligt kontraktet. Om det är en månads uppsägningstid är det vad som gäller. Oavsett skäl till att kontraktet sägs upp (flytt, hästen dör, hästen säljs etc).

Som redan konstaterats har stallägaren under uppsägningstiden en skyldighet att upplåta boxplats till TS. Om så kan göras (t ex stallägaren ställer en av sina egna hästar i hagen dygnet runt) är det självklart att TS ska betala för uppsägningstiden.

Vill man ha ett avtal om kallhyra under tid hästen inte är i boxen (bete på annan ort, kurs, djursjukhus etc) måste man självfallet avtala om det. Annars är det ju avtalad stallhyra som gäller (inkl. service och förbrukning etc - även om man inte utnyttjar det)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 642
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka