Sv: Rasval

Schafer... vi har en massa olika hundar har... och givetvis sa alskar jag dom.. men ingen, inte ens min sockersota goa JRT slar schafern.

Jag kommer -alltid- aga schafer, det lovade jag mig sjalv nar jag skaffade min forsta (bastard) schafer... 4de generationen schaferagare. Det gar i blodet det dar ;)

Nar jag flyttade hit till Kanada och var utan schafer, utan "egen" hund (fastan maken hade en hel hog) sa tittade jag pa manga andra raser... vallhundar, jakthundar... rena sallskapshundar. Maken ar inget fan av schafer och manga har ar radda for dom... men... det fanns ju FEL pa alla andra hundar. Fula... troga... for veka, for fega, for sjalvstandiga, for dittan, for dattan... pratade med min mamma om mitt "problem" och hon summerade det bra

"Det finns hundar... och sen finns det schafrar" ;)

DSCF3215.jpg

KARLEK! :)

Åh, jag får en klump i magen när jag ser bilder på er Alice, jag minns så väl den där hemska tråden... Så kul att du hittat en fin aussie:)

Jag blir alltid lite varm i hjärtat när jag inser att hon berört så många, min lilla fina ängel. Saknar henne massor :cry:

Tack för dina snälla ord!
Jag är väldigt glad över Ila. Trodde aldrig att jag skulle hitta en ny hund efter Alice som kändes så rätt. Men tydligen hade jag sådan tur att det fanns ytterligare en soulmate för mig :love:

Jag har en Boxer, men hade nog valt något annat ifall jag hade tänkt lite längre än vad näsan räcker.

Jag ville ha en aktiv hund som hänger med och har glimten i ögat. Hunden var precis vad jag önskade, men om man tänker lite längre så gjorde jag ett hundval som stöder en dålig avel.

Om jag nånsin väljer Boxer igen, så blir det av en uppfödare som jobbar för att ta fram friska hundar med längre nos och mindre sjukdomar och inte hundar som är "bara snygga". Tyvärr är sådant sällsynt.

Nästa gång ska jag se till helheten, och inte bara på hur hunden ska se ut eller eller ett visst lynne.

Jag trodde alltid att jag skulle ha en strävhårig foxterrier, men så blev det inte alls.
När vi började prata om att skaffa hund var det främst viktigt med ett smidigt format, men vi hade andra kriterier också:
- hellre vakt än jakt
- ingen terrier (eller "inget skägg", som maken uttryckte det :D)
- ingen soffpotatis
- så lite pälsvård som möjligt
- en frisk ras med fysiska förutsättningar för att må bra
- en hund som kan hänga med på allt

Det blev en dvärgpinscher.
Eller två, faktiskt. Det skiljer ett år mellan dem, Billy fyller 3 år om några veckor och Ivan fyller 2 år om en månad.
De älskar att följa med på allt, även om de har olika intressen. Billy tävlar och tränar agility och är en fantastisk viltspårare, Ivan är sjukt lättlärd och tränar mest rallylydnad. Vi kan gå flera mil utan att de bekommer dem och vi kan ligga i soffan flera dagar i sträck utan att de klättrar på väggarna. Båda larmar när det händer något, Ivan har mer jakt i sig än vad Billy har och ibland kan jag bli galen på dem, men de är verkligen fantastiska och underbara. Det är ingen ras som fungerar för alla, jag brukar inte rekommendera dvärgpinscher när folk vill ha tips på ras, och jag stöter ofta på förutfattade, negativa meningar om dem - men för oss är de helt rätt. :love:

borasbillsnyggdsc_0138_155661358.jpg

webdsc_0114-copy_146965244.jpg

mrbill__5059d3199606ee53748efc49.jpg

web_dsc_0396_206778477.jpg

Jag är uppvuxen med setter
Första kom in i familjen när jag var 1år. En tjuvparning mellan en jaktvariant och en utställningstik.
Casper hette han, en underbar hund som levde i 12år
29941352_zps70df7b2a.jpg

Sen passerade det en till röding och 2st röd/vita i hemmet innan jag skaffade en egen.
Ville ha något ännu mildare och älskar utseendet på den engelska settern så det blev en Malte
minmalt8_zps05e93d45.jpg

Underbara milda hundar med mycket personlighet. Många anser att de är dumma men jag har uppfattat det som att det är mest folk med utställningsvarianten som uttrycker sig så. Får de inte jaga (vilket de är avlade för) så blir det konsekvenser..
Snällare hundar finns knappt :love: och vackrast är att se dem sträcka ut över ett fält eller i fjällen

Mitt jaktintresse var inte så stort under en tid och nästa hund skulle bli en mer lyhörd hund som det inte var så mycket jakt i (tji fick jag ;) ) en hund jag skulle kunna ha med lös på ridturer och träna agility med
En bekants dåvarande pojkvän hade 2 helt underbara DSG och jag blev helt kär i dessa små grisar på magra ben och med vackra ansikten :love: alldeles för söta!
Så det blev en Dansk/Svensk Gårdshund

Senast ändrad:

Tack! Jag var ju en av dem som trodde att settrar, eller fågelhundar generellt, var lite korkade men det har jag fått äta upp :) Och de är bra mycket finare än utställningsvarianten *liiiite partisk*... Tjusig herre hade du också :)

Tack! Jag var ju en av dem som trodde att settrar, eller fågelhundar generellt, var lite korkade men det har jag fått äta upp :) Och de är bra mycket finare än utställningsvarianten *liiiite partisk*... Tjusig herre hade du också :)

Tack, han finns inte längre tyvärr. Har bara den lilla gårdshunden nu. Men när jag kan kommer jag skaffa en till igen :) min mamma har en rödning från Danmark som är riktigt läcker, lite stor bara
037_zpsd473e908.jpg

Min första kom lite av en slump. En bekant hade valpar av blandras mellan främst yorkshire terrier/lhasa apso. Så det blev en sådan grabb. Ca 30 cm hög och vikt på 8,8 kg. Han är nu 5,5 år (född mars 2007).

Han är en riktigt rolig hund, förarvek, lek och kamplust och tycker jag är bäst i hela världen :D
Hade det inte varit för hans rädslor (skott och människor) så hade han varit helt perfekt. Han verkar dock tolerera mer "konstigheter" från barn, vilket jag inte trott tidigare.

300713_155110544574916_1915753_n.jpg

401023_223515234401113_1867240587_n.jpg

Ett okänt barn och Viggo som blev bästisar på stranden :love:

42607_1344973842.jpg

Nästa hund jag skaffade var mer planerat. Jag har länge varit förtjust i schäferns mångsidighet, förighet och otroliga energi! En ras som jag verkligen brinner för och i framtiden hoppas jag på avel med denna underbara ras. Självklart ska det vara brukstypen och även om jag inte fick precis vad jag ville ha så är jag ändå otroligt nöjd med min clown. Otroligt trygg med nytt folk stora som små, nya miljöer är inga problem och han är skottfast. Tyvärr väldigt stor och inte förarvek som jag hade velat ha. Han hanterar heller inte plötsliga hot särskilt bra men det kan också ha andra orsaker då det hänt en del grejer. Han är nu 2,5 år. Lite orolig för eksem och HD/ED var man ju. Men är glad att han är både friröntgad och inte har problem med huden :)

393897_223509484401688_701299308_n.jpg

416165_336355723117063_1850654335_o.jpg

401535_214974831921820_1040429526_n.jpg

En bonusbild på grabbsen tillsammans:

177869_322333007852668_1143423130_o.jpg

Att det blev staff för våran del var för att de helt enkelt passade våra krav/önskemål bra. Tidigare hund var rottweiler och jag kände att jag inte ville ha en såpass krävande hund igen, utan en lite mer lättsam. En som gärna är med på det mesta, men samtidigt inte kräver allt utav en. Smidig storlek, tålig kroppsbyggnad, massor med humor m.m. Maken tyckte vi skulle kika på staff, då han träffat på x antal stycken under sin uppväxt och tyckte om dem. Efter vi varit till en uppfödare och träffat deras hundar var vi fast och sen dess har det flyttat in ytterligare en och har upptäckt att rasen passar mig perfekt! Så härliga hundar! Människokära till tusen, ju mindre (yngre) desto bättre. Våra två kommer dessutom fantastiskt bra överens med både kaninerna och hamstrarna som finns i hushållet. Precis vad vi önskade oss. :)

12090507.jpg

216276_10150218457517975_5339224_n.jpg

601466_10151267094027975_780768707_n.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 375
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 388
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka