Rasfunderingar

Cezzan

Trådstartare
Jag och sambon har redan nu börjat prata om vad nästa hund ska bli för ras.
Vi har ju nu en valp, korsning amstaff/amstaff-apbt, och när hon vuxit upp är det dags att skaffa en hund till. (två valpar på en gång är lite väl mycket jobb...)

Vad skulle ni tipsa om för ras?
Även om vi båda är mest förtjusta i stora hundar, riesenschnauzer är drömmen, är vi överrens om att nästa hund ska bli en liten hund.

Det lutar mest åt JRT, då vi har haft sådana i min familj länge, och vi gillar rasen, men tänkte höra om ni har några andra tips.
Vi var länge inne på DP, men på senaste tid har vi bara hört neg. saker om dem i vår omgivning.

Vi vill alltså ha en liten ras, helst under tio kg, men med mycket fart och energi i, som kan hålla samma takt som vår nuvarande vovve.
Alert, smart, lättlärd och gärna lite kaxig.

Shoot!
 
Sv: Rasfunderingar

Är ni inte ute efter en ras åt det mer arbetande (hellst jagande) hållet med rent terrier temprament är JRT inte att rekomendera.

Annars tyckte jag mig få era krav till lancashire heeler.
 
Sv: Rasfunderingar

Softis kanske?
Slänger jag ur mig.... egentligen vet jag bara att de är ganska kaxiga och ganska små. Livliga och intilligenta har de varit som jag mött.
 
Sv: Rasfunderingar

Softin är väl inte särsklit liten?
Eller finns det flera raser som kallas "softie" :confused:

till TS:
En liten men tuff hund är ju Cairnterrier. Världens coolaste hund enligt mig, envisa och väldigt mycket egen vilja men med rätt motivation ganska lätt tränade. Energi har de till max!
 
Sv: Rasfunderingar

Det låter ju som en DP ni vill ha. Dvärgpinschrar är fantastiska, roliga hundar. MEN med tanke på problemen med reservation i rasen är det viktigt att kolla föräldradjuren noga. Jag har ju själv en reserverad primadonna, men jag måste säga att dom andra dvärgpinschrarna jag träffar regelbundet (ca 10 stycken) är alla väldigt glada och trevliga mot främlingar.
Min är iofs också det så länge kontakten får ske på hennes nivå med hennes regler. Det enda hon inte vill är att folk tar kontakt med henne, ;)
Jag jobbar ju en hel del med min. Hon hänger med på ridturer, spårar, tränar lydnad, osv. Det finns egentligen inga begränsningar med en DP, de är lite av arbetsmaskiner. Tyvärr är det ju många som inte vet vad dom skaffar sig och inte aktiverar och tränar sin hund - då BLIR dom monster. Dom har ett väldigt aktiveringsbehov. Så tyvärr är det nog en stor del av anledningen att dom har lite dåligt rykte. Det är en moderas och det är ju tyvärr bara utseendet många går på när de skaffar en DP nu. En tjej här i stan hade panik redan när hennes DP var 12 veckor. Hon hade skaffat en hund att bära under armen men den visade redan vid 12 veckors ålder vem som bestämde av dom två, och inte var det ägaren. :devil:
Men är det en liten hund med obegränsad energi du vill ha att jobba med så rekomenderar jag en DP. Dom är pigga, glada, alerta, temperamentsfulla, lättlärda, livliga, kaxiga. Det finns få mellanlägen hos en DP. Det dom inte tar sig an med 110 % och glädje gör dom antagligen förbannade. Men som tur är så är dom glada 99 % av tiden och de allra flesta som träffat min, trots hennes reservation, slås ändå av hur fantastiskt glad hon är och hur ROLIGT hon verkar tycka att allt är. Och det skiner ju ingeom i arbetet också när man arbetar med henne. :D
Även om hon alldeles precis varit förbannad tar det inte många hundradelars sekunder innan hon är glad igen. Jag skulle nog säga att en DP utstrålar livsglädje och livlighet.
 
Sv: Rasfunderingar

Jag tycker inte att de är särskilt stora... Det är ju klart att DP är mindre...

Ja ja det är väl en difinitionsfråga... Jag är väl lite färgad av att ha en halvbjässe...
 
Sv: Rasfunderingar

jag tycker iof att min hund 46cm är stor :p men jag har vuxit upp med cairn då.

definitionsfråga som du sa
 
Sv: Rasfunderingar

Jag tycker Kromfohrländer verkar passa. En Jack russel liknande hund(om man trimmar dem) , dock ngt större utan något speciellt jaktintresse. Den används som sällskap och vakthund då den har relativt mkt vakt i sig. Det finns tre hårvarianter men alla är strävhåriga.Mankhöjden är 36-46 cm tror jag. Hittade en bild:

13888.jpg
 
Sv: Rasfunderingar

Jag tycker Kromfohrländer verkar passa. En Jack russel liknande hund(om man trimmar dem) , dock ngt större utan något speciellt jaktintresse. Den används som sällskap och vakthund då den har relativt mkt vakt i sig. Det finns tre hårvarianter men alla är strävhåriga.Mankhöjden är 36-46 cm tror jag. Hittade en bild:

13888.jpg
Vilken söt och fin hund!
 
Sv: Rasfunderingar

Både jag och sambon är väldigt förtjusta i DP som sagt, men många har sagt mig att de är väldigt hispiga och nervösa?
Jag antar att det hänger ihop med att just de exemplaren inte aktiveras tillräckligt, vare sig psykiskt eller fysiskt.
Aktiveringen är inget problem för våran del, vi har ju redan en hund som kräver mycket tankearbete och motion.

Vi skaffade ju inte hund för att vi ville ha ett gosedjur om man säger så, utan en kompis som vill vara med oss i stallet, ute i skogen och som gillar att träna, så aktiveringen av en DP är inga problem. - Om det nu är det som fattas för de DP som är hetsiga, eller om det är resultat av dålig avel?
 
Sv: Rasfunderingar

Jag tycker Kromfohrländer är jättefina, har kikat runt lite på dem faktiskt. Men vi vill inte ha någon hund som kräver pälsvård och trimning, jag har svårt nog att komma iväg till frissan själv ;)
 
Sv: Rasfunderingar

Det är nog både och. Aveln är inte helt oskyldig. Det är därför det är så viktigt att kolla upp föräldrar, syskon osv. Men många odrägliga skulle jag påstå är just understimulering. Det märker jag inte minst på min egen. Så länge hon får komma ut ordentligt varje dag och göra saker så är hon otroligt lugn och fin. Men som nu när jag varit sjukskriven och jag i början knappt orkade ut och kissa henne, då blev hon odräglig! Fy tusan. :crazy: :rofl: Ett riktigt kräk som skällde hela tiden, skrek hela vägen ut genom trapphuset och vrålade på allt som rörde sig. :o Men såna grejer försvann igen bara av det faktum att jag orkade ut och arbeta henne igen. Dom är ju tyvärr såna som tar på sig arbete upp över huvudet om man inte sätter dom i arbete själv.

Ni borde ju försöka åka och träffa någon uppfödare. Själv kunde jag inte låta bli att bli frälst av rasen när jag hämtade min. 20 glada dvärgpinschrar i alla åldrar som stormade fram för att hälsa. :rofl:
 
Sv: Rasfunderingar

Kan rekommendera Cairn!! Alltid glad och busig, lättlärd om man är lite envis och börjar i tid, ingen speciell pälsvård, lite borst ibland och trimning 3-4 ggr per år, fäller inte, mycket robust, orkar hur mycket som hellst men kan även ligga inne en hel dag om så krävs....

Vi är inne på vår tredje Cairn nu och kan inte tänka oss ngn annan ras...

:banana: :banana:
 
Sv: Rasfunderingar

Staffordshire bullterrier kanske? :) De väger iofs inte under 10 kg men kan gott räknas som småhundar tycker jag. :)
 
Sv: Rasfunderingar



Schipperken ingår i Grupp 1 Vall,boskaps och herdehundar.
Schipperken är en utmärkt och trogen liten vakthund. Den är alert, vaken och
oförtrutet intresserad av vad som händer runt omkring den.
Det vill till en bestämd och konsekvent uppfostran för att ”den lille svarte djävulen”
skall utvecklas till den drömhund som den kan bli i rätta händer. Schipperken är alltså
både tuff och oöm och för den som vill ha en stor hund i litet format kan schipperken
vara ett bra val.
För övrigt är rasen sund och lättskött. Pälsen kräver endast ett minimum av vård.
Dess struktur gör att den aldrig blir tovig och att ingenting fastnar i den.
En schipperke ser alltid ren ut, även efter en lång skogspromenad.
Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att
ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget
överallt där husse/matte själv kan ta sig fram. Detta gör den till en idealisk kamrat att
ha med sig. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Dessemellan
förvandlas den till en liten kramgod knähund.

Schipperken tävlar med framgång i lydnads-och
bruksprov samt agility.

Schipperken indelas i två viktklasser:
3 - 5 kg
5 - 8 kg

Min schippe är 33cm hög.

Mkt spännande lättlärd hund som man aldrig slutar förvånas över!:)

 
Senast ändrad:
Sv: Rasfunderingar

haha jag vill inte kalla min f.d softis hane för liten direkt med sina 45 cm över marken och 22 kg muskler. :rofl: det är ganska mycket över 10 kg.

Till TS. Vad sägs om DSG? Dansksvensk gårdshund. Ser ut som en jackrussel men är pincher? Verkar vara trevliga hundar o kräver ingen pälsvård.
 
Sv: Rasfunderingar

DSG. (Dansk Svensks Gårdshund)
Mycket hund i liten förpackning. Ser nästan ut som en jack russel men inte samma jaktlust. De är gårdshundar och stannar i närheten när de är lösa.
Min DSG håller jämna steg med min Engelska jaktsetter!! ;):love:

3420722.jpg


//Mimmi
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 473
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp