Rouise

Trådstartare
har börjat fundera på vad för ras jag vill ha efter gammeltiken som är 8år. förhoppningsvis är det några år kvar men ändå!

min "krav" på en hund är:
* jag vill ha en ganska stor hund
* kunna träna lydnad.
* en hund som inte klättrar på väggarna efter en dags vila
* en hund som kan hänga med mej på olika kusres läger, utbildninga osv
* att kunna ha hunden med mej överallt
* en ras med förutsättningar att kunna vara lös ofta
* en hund med fart i som kan hålla uppe mitt tempo då jag är väldigt aktiv i en ungdomssektion på en hundklubb och även aktiv som funktionär i en hundklubb så det blir ganska mycket att göra som hunden kan vara med på.


Den ras jag jag är totalt förälskad i är Greyhound. tror ni den skulle passa?

vill även ha fler förslag på fler raser i den storleken ungefär.
 
Sv: ras val

Jag skulle vilja påstå att Greyhound faller på punkt 2 och 6.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte en ras som är road utav lydnadsträning och som det ofta krävs en hel del blod,svett och tårar för att kunna ha lös.
 
Sv: ras val

aa att de inte är sånna lydnads fantaster har jag också kännsla av. fick tipset att leta efter valpar med lydnadstränade gärna meriterade föräldrar och inte valp efter en racing föräldrar. och köpa från en kennel som föder upp greyhound för sällskap inte för racing...

mina ambitioner för lydnad är mäst att jag är intresserad av träning och lite tävling bara för skojs skull lixom går det bra så går de om inte så hade vi kul iaf. lixom den nivån.


en annan ras jag fuderar på är storpudel, nån med erfarenhet av den som vill uttala sig om den rasen?
 
Sv: ras val

Haft en storpudel, mycket hund... mycke *will to pleas* mycket fart, för mycket för mig....

Boxer; glada hundar, livet leker...Gillar att arbeta, men inte som en schäfer, utan kan den ett moment vill den gå vidare, orkar du inte en dag eller är sjuk så myser den gärna på soffan med dig :p... En anpassningsbar ras, men ett tips, dom som avlar mycket på brukslinjer brukar kunna ha skarpa hundar :( Pm:a mig om du vill veta mer...
 
Sv: ras val

belgisk vallhundalla 4 varianterna skulle passa MEN inte bruksvarianten av malinoisen den faller på punkt 3
 
Sv: ras val

vallhund men nöjder den sig om den inte får valla? då jag inte har varken erfarenhet möjlighet eller intresse av det.
 
Sv: ras val

Golden retriever förstås:angel: jakttyp om du vill ha en hund med extra krut och samarbetsvilja! Behöver jobba men klättrar inte på väggarna om den inte får göra nåt speciellt på ett par dar.
 
Sv: ras val

har ju amris nu och trivs jätte bra med dem i allt utom storleken.. vill ha en större hund!
 
Sv: ras val

svar till FjantaZ och pumah

varken labrador eller golden har aldrig tilltalat mej. känner flera stycken i vardera ras men nej det har inte varit något som tilltalat mej alls faktiskt..
 
Sv: ras val

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte en ras som är road utav lydnadsträning och som det ofta krävs en hel del blod,svett och tårar för att kunna ha lös.

Inte direkt till dig Yeah, men jag svarar på ditt inlägg eftersom du tar upp frågan.

Men det där beror på vad som menas med att kunna ha lös. Jag har
aldrig varit orolig för att ha min italienare lös, trots att hennes övriga lydnadsstatus skulle få exempelvis PIRU gråhårig på mindre än fem minuter. Det är gemensamt för vinthundarna att (så länge de känner en oro att tappa bort flocken) att de sällan springer utom synhåll, inte ens när de far efter ett byte. Dessutom, skulle hunden sätta efter en hare så jagar den bara tills haren kommer utom synhåll. En vinthund bryr sig i princip aldrig om var bytet efteråt har tagit vägen. Det som inte syns, finns inte.

Om lös däremot betyder att gå fot lös invid en stor trafikerad väg trots att det skuttar omkring lösa kaniner inom synhåll på andra sidan vägen, ja då krävs det nog mer än blod, svett och tårar för att kunna ha den lös.

Vad jag tror är A och O när det gäller att träna vinthundar på att vara lösa är att fostra dem till att hela tiden hålla reda på var husse eller matte är. Jag har gjort så att så fort valpen är ouppmärksam eller inte verkar hålla ordentligt med koll på mig att jag ropar till och springer från valpen. Då kommer den efter. Jag ska inte hålla koll på hunden, hunden ska hålla koll på mig.
 
Sv: ras val

Jag är inte alls tveksam till Greyhound inför de punkter du har. OK, lydnad är inte deras stora grej men det kanske du kan leva med?
 
Sv: ras val

Jag har en gammal kapplöpningsgreyhound. Lydnaden har jag sedan länge gett upp. Han kan sitt, ligg om han får nåt riktigt gott and that's it. :rofl: Inkallningen är nog det enda som sitter på honom, jag har honom lös i princip överallt (inte på stora trafikerade vägar osv). Även om han går lös går han mest vid sidan, enda gången han viker av är om han stannar för att kissa eller liknande. Får han så sträcker han gärna ut på löprundor i full fart. Han brukar då välja att springa i stora cirklar runt en, han har aldrig någonsin sprungit ur synfältet han ser till att hålla sig nära flocken.
Han hänger gärna med ut men kan lika gärna ligga på soffan en hel dag utan att bli tokig.
Han är ren sällskapshund. Jag tränar och sköter den biten med andra hunden. Han hänger alltid med på träningarna, men som åskådare. ;) Har försökt mig på lite viltspår, uppletande, lydnad och liknande med honom men han förstår inte alls vitsen. Varför dansa efter någon annans pipa? Typiskt vinthundar. ;)
Jaga boll är jättekul, om det är han som kommer med bollen. För att få upp intresset på ett förmål han inte är intresserad av själv från början är dödsdömt. ;)

Han är charmig. Han passar bra som komplement till min lilla toka. Men vill man ha en hund att arbeta med kan jag säga att då är han dötråkig. ;) :rofl:

Nu är ju han omplacering och jag tror nog att det är lättare om man börjar träna med hunden medan den är ung. För som 8-årig gammal kapplöpningshund känns det ganska kört. ;)

Här är min stjärna. Gamle gossen. :love:

4989863.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05490000-05499999/640x480/5492258.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03820000-03829999/640x480/3826228.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03820000-03829999/640x480/3826229.jpg
 
Sv: ras val

ang lydnaden vill ja kunna gå olika kurser och ev tävla lite.. finns det nån möjligthet till det.. om man tänker realist och att jag inte lyckas få en greyhound på 100 som faktisk har fallenheten för lydnad och kan bli riktigt bra
(grovt uträknat)

ang ha lös. vill att min hund ska få gå lös på prommisar i skogen, springa på ängar. och så klart på träningar. vid vägar har jag mina hundar kopplade
 
Sv: ras val

Möjlighet finns det alltid även om det inte är den optimala hunden eftersom den inte har så mycket will to please. Det finns dock en del lydnadschampions bland greyhoundsen även om det snarast är undantag än regel. Men jag känner flera som tränar lydnad med sina vinthundar och en del som också tävlar. Så visst går det! :)

Till syvende och sist beror det naturligtvis på vilka ambitioner du har. Och om du har humor och tålamod.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp