Sv: ras val

mina ambitioner är främst att träna.. gå kurser osv.. det tycker jag är kul samt täval lite bara för att det är kul inte för att ha som mål att en dag tävla i klass 1


men det är ju inte allt. vill ha en kompis att göra det mästa med, ha med överallt, och ha kul med. kommer aktivera hunden med lite olika, lite agility, lite trix, lydnad, promenader, ev om vi går nån spårkurs, lite helgläger, utställning. vill inte känna att jag måste lämna hunden för att jag ska nån stans typ stallet, till vänner osv, kommer hålla till mycket på hundklubben, där vill jag att hunden ska kunna funka med de andra hundarna. jag kommer ju gå som aspirant nu i väntan på att få gå lydnads instruktörskursen... vill kunna ha hunden med mej då ev i bilen eller i klubbstugan ev ha hunden å visa vad jag menar..


ja en kompis att ha kul med och mysa med!
 
Sv: ras val

puttar*

nån som utifrån mitt inlägg ovan och mitt första inlägg har någon ras att rekomendera?
 
Sv: ras val

Jag har funderat lite. Har du kikat på faraohund och podenco ibicenco? Det är ju vinthundslika hundar (har dessutom varit klassade som vinthundar tidigare) men har lite mer "will to please" och har något lägre jaktinstinkt. Eller om jag ska vara mer precis: Ett av "problemen" med vinthundarna utifrån dina kriterier är att de har väldigt litet föremålsintresse. Att bära omkring på saker är trist, om de själva inte har kommit på idén. Jag upplever faraohundens föremålsintresse som betydligt större och de fungerar mer som "vanliga" hundar. I Sverige finns det en t.ex. del faraohundar som är ganska framgångsrika i lydnad även om det krävs en del för att få dem motiverade. Så framförallt faraohund skulle kanske vara ett alternativ för dig?

Storpudel som du själv tog upp tidigare kan också vara ett väldigt passande alternativ.

Avslutningsvis så skulle jag nog också ännu mer än tidigare vilja poängtera att vinthunden inte är svårare att ha lös än någon annan hund. Visst, den har jaktinstinkt och drar iväg ibland. Men - och det är ett stort men - till skillnad från hundar som spårar så släpper vinthunden bytet när det kommer utom synhåll och springer därför oftast inte så långt. Jag känner faktiskt inte någon vinthundsägare som inte kan ha sin hund lös.
 
Senast ändrad:
Sv: ras val

har börjat fundera på vad för ras jag vill ha efter gammeltiken som är 8år. förhoppningsvis är det några år kvar men ändå!

min "krav" på en hund är:
* jag vill ha en ganska stor hund
* kunna träna lydnad.
* en hund som inte klättrar på väggarna efter en dags vila
* en hund som kan hänga med mej på olika kusres läger, utbildninga osv
* att kunna ha hunden med mej överallt
* en ras med förutsättningar att kunna vara lös ofta
* en hund med fart i som kan hålla uppe mitt tempo då jag är väldigt aktiv i en ungdomssektion på en hundklubb och även aktiv som funktionär i en hundklubb så det blir ganska mycket att göra som hunden kan vara med på.


Den ras jag jag är totalt förälskad i är Greyhound. tror ni den skulle passa?

vill även ha fler förslag på fler raser i den storleken ungefär.

Collie tycker jag passar in på det du vill ha:) Dem är lättlärda, kan utan problem vara lösa utan att man behöver oroa sig att dem springer iväg så fort dem känner lukten av ett rådjur eller ngt. Det är en hund med kanska mkt fart i. Våra 7 älskar att springa. Du kan gå in på våran hemsida ifall du vill kolla på dem www.otteys.com

Lycka till:D
 
Sv: ras val

vinthundar är jag inne på en hel del.. men den ända rasen jag tänkt mej att vilja har är Greyhound. faraohunden har jag hört om men inte den andra rasen.
kul att få höra att just en vinthund skulle passa då jag är väldigt sugen på att skaffa en.. ska kolla om dom där två raserna du nämnde lite mer. tack!
 
Sv: ras val

ska kika in på hemsidan. men långhåriga hundar är det sista jag vill ha. visst dom finns korthåriga men jag vet inte.. farmor och farfar hade en collie förut.. hanns persolighet har väll fått mej att inte tycka om collie men jag ska kika lite mer på rasen..
 
Sv: ras val

har börjat fundera på vad för ras jag vill ha efter gammeltiken som är 8år. förhoppningsvis är det några år kvar men ändå!

min "krav" på en hund är:
* jag vill ha en ganska stor hund
* kunna träna lydnad.
* en hund som inte klättrar på väggarna efter en dags vila
* en hund som kan hänga med mej på olika kusres läger, utbildninga osv
* att kunna ha hunden med mej överallt
* en ras med förutsättningar att kunna vara lös ofta
* en hund med fart i som kan hålla uppe mitt tempo då jag är väldigt aktiv i en ungdomssektion på en hundklubb och även aktiv som funktionär i en hundklubb så det blir ganska mycket att göra som hunden kan vara med på.


Den ras jag jag är totalt förälskad i är Greyhound. tror ni den skulle passa?

vill även ha fler förslag på fler raser i den storleken ungefär.

Vill du ha en utmaning, så bry dig inte om att du genom Greyhound skaffar dig en jakthund. Som dessutom hittar "bytet" genom synintryck och har en enorm actionsradie. Min väninnas Afgan blev lydnads champion.........
men det krävs ju en del..................;)
 
Sv: ras val

Gör så, det är en helt underbar ras;) Men går på din egen känsla tycker jag. Om du tex bestämmer dig för en Greyhound så leta upp en seriös uppfödare inom den rasen och rådfråga. Du kan också kontakta SKK=Svenska Kennelklubben. Dem hänvisar till seriösa uppfödare.
Hoppas du hittar din "drömhund";)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp