Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

E

Ecs

Jag sitter o tänker på detta med avel.

ta boxrar som ett ex. får man en vit valp i kullen så går ägaren o avlivar den för att det är FEL färg.För att det skall skymmas att tiken har lämnat en vit valp.

Men det kan ju bli en underbar individ som nån vill träna med osv,eller bara ha en trevlig sällskaps hund.

Och visa raser som behöver kejsarsnitt,det är ju sjukt.

Det är så ja bli illamående. om ja skulle födas med fel färg,ska ja dö då?

Det är så sjukt.

Vart är världen på väg?!!!
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Alla gör ju inte det, jag hoppas och tror att det är ett fåtal.
Sedan går det inte att komma ifrån att det är mer än färgen som kan vara defekt, har för mig att dövhet är en hyfsat vanlig defekt i kombination med den vita färgen.
Rätta mig om jag har fel.

Vi är för övrigt polare med en vit, 7 år gammal boxerhane.
Han är trevlig och väldigt "Boxrig";):). Hör förövrigt utmärkt, vad jag vet.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Som tur är verkar det vara fler och fler boxeruppfödare som behåller sin vita valpar. Även i "min" ras dobermann, så avlivas det också på fel färg.

Kolla bara i tråden här på forumet med bassets.. Den hunden som släpar magen i marken är den hunden som anses vara finast i domarens ögon...:crazy:
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Tycker också att det är helt sjukt.

För min del... som inte alls är intresserad av varken utställning eller tävling så kan jag gärna ta en hund som inte har den färg som rasen ska ha. Spelar verkligen ingen roll.
Tycker att dom i alla fall kan försöka sälja dom innan dom avlivar dom.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Känner en som e bland sveriges främsta boxer uppfödare.
Och hon tar bort sina...det är inte bra PR om det kommer ut att tiken har lämnat vitt.

ja har träffat en tik som var vit....hon blev en gammal dam,helt underbar individ o även en hane ja träffa nere i skåne båda var 2 kanon individer.

Men ja tycker det e hemskt. varför ta dö på dom. ja tycker en vit boxer e finare än en mörk.

Men man ska itne behöva dö...för att man inte passar in efter en standard som nårra människor har suttit o skrivit ihop,si o så får dom inte vara....

Det är som att säga alla samla människor ska dö om dom e korta ,dom håller inte måtten, eller den e rödhårg bort med den osv!
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Det är som att säga alla samla människor ska dö om dom e korta ,dom håller inte måtten, eller den e rödhårg bort med den osv!
Nej, det är det inte.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Tja visst är det orättvist det dära men samtidigt så förstår jag det till en viss del....

Det är fel och elakt att avliva hel friska valpar pga. fel färg,men å andra sidan har dom ju fel färg! det är ju inte meningen med att dom ska föddas med fel färg så därför gör man sig av med dessa....sen förekommer det mkt dövhet bland tex. vita valpar. Så bara att hitta ett hem till en sådan hund som kräver mer av sin ägare kan vara svårt och för att inte riskera att valpen hamnar i fel händer så tar men det säkra före det osäkra.

Det är samma sak med schäfern,där det började födas ganska många vita valpar...sen att avliva alla dessa var väl fel och tillslut så sålde man dessa valpar ändå,och titta nu-det har blivit en egen ras-Vit Heder hund.
Kanske samma sak kommer att ske med vita boxrar,svarta dalmatiner,vita dobermanns mfl inom snar framtid...?


Nu är det ju inte Alla uppfödare som gör så,men vissa gör ju det enbart "för sitt ryktes skull" tyvärr...

Sen vart denna värld är på väg vet jag inte...den är på väg dit den är på väg till,inget kommer ju vara sig likt oavsett vad så det är bara att hänga med i utvecklingen och hoppas på det bästa antar jag:angel:
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Fortfarande. Vita boxrar har ofta andra defekter än färgen som kan påverka livskvaliten.

Inte mer rätt för det, men det kan vara en orsak.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

saxat från www.boxerklubben.nu/info_vitaboxer.htm

(Ang. debatten om vita valpar.)
--------------------------------------------------------------------------------

Alla renrasiga hundar har ett hemland som räknas som deras ursprung. Rasens hemland bestämmer dess rasstandard och rastandarden beskriver dels hundens ursprung och användningsområde och dels dess exteriör.
Boxerrasens hemland är Tyskland, och det är där boxerns standard är fastställd. Andra länder, som exempelvis Sverige, kan inte påverka rasstandardens innehåll och kan inte heller ha en egen rasstandard att gälla i enbart Sverige. Standarden är mycket detaljerad för alla raser och en del av den beskriver päls och färg.


Uppfödarna kan själva bestämma om det skall födas vita valpar
Uppfödarna kan själva bestämma om de inte vill att det ska födas vita valpar i kullarna, genom att låta den ena föräldern vara genetiskt otecknad.Om ett av föräldradjuren är genetiskt otecknad föds endast färgad avkomma.
En genetisk otecknad hund saknar vita tecken. Den kan ev. tillåtas ha en mycket liten bröstfläck och mycket litet vitt längst ut på tårna.

Svenska Boxerklubben försöker verka för att fler genetiskt otecknade hundar ska användas i avel samt premieras på utställning. Detta görs i rasklubben genom utbildning och information på bl.a. uppfödarkonferenserna. I de avelsmål som fastställdes 1998 är "färger/vita tecken" ett av delmålen, vilket i korthet innebär att rasklubben ska verka för att färgfrågan lyfts fram och att fler otecknade hundar premieras på utställning och används i avel

Vid den senaste domarkonferensen i Svenska Brukshundklubbens regi, då de flesta av Sveriges auktoriserade exteriör-domare för boxer deltog, betonades med eftertryck vikten av att även premiera hundar av hög kvalitet men som saknar de vita s.k. showtecknen. Vår uppfattning är att många domare tog till sig rasklubbens uppmaning.


Uppfödarnas ansvar
Under många år har diskussioner om etik och moral förts bland boxeruppfödare om de vita valparna. På Svenska Boxerklubbens årliga centrala uppfödarträffar har frågan behandlats vid flertalet tillfällen. Vid den senaste diskussionen, för ett par år sedan, beslutade uppfödarna gemensamt att det är varje enskild uppfödares eget ansvar om de väljer att behålla de vita valparna eller inte.
Svenska Boxerklubben har på flera sätt informerat och utbildat uppfödare och hund- ägare om färgnedärvningen hos boxer. Det har skett både vid uppfödarkonferenserna och i Boxerbladet.
Svenska Boxerklubben har inga vare sig synpunkter eller värderingar på de uppfödare som väljer att behålla sina vita valpar, men vi betonar dock med kraft att samma ansvar måste tas för alla valpar, oavsett färg.
Svenska Boxerklubbens bestämda åsikt, vilken delas av uppfödarkollegiet från
uppfödarkonferenserna, är att även de vita valparna ska röntgas i höft- och knäleder samt MH-beskrivas (mentalbeskrivning av unghundar) och helst även mentaltestas vid Korning. Det är lika viktigt att deras status blir känd och att även deras resultat förs in i den årliga statistiken.
Svenska Boxerklubben förordar också att marknadsmässigt pris tas ut för vita valpar. Tyvärr kan vi konstatera att få vita boxer röntgas, och detsamma gäller vita boxers medverkan vid olika tester och prov.
Det är varken Svenska Boxerklubben eller Svenska Kennelklubben som avgör eller styr om en felfärgad valp ska avlivas eller ej. Svenska Boxerklubben rekommenderar heller aldrig uppfödare att avliva felfärgade valpar. Det totala ansvaret i den här frågan ligger hos uppfödarna.


Rubriker om avlivningsmetoder
Den senaste veckan har stora svarta rubriker om vita valpar och avlivningsmetoder kablats ut över Sverige via dagstidningar och annan media.
De avlivningsmetoder som påstås förekomma är grymma och Svenska Boxerklubben tar avstånd från både dessa påstådda metoder och de uppfödare som påstås använda dem. Det beskrivna sättet att avliva valpar på är för oss helt främmande. Vi har aldrig hört talas om något liknande hos uppfödare av boxer, och vi reagerar alla med avsky.
Alla uppfödare är, eller bör vara, införstådda med att de kan tvingas avliva en nyfödd valp. Orsakerna kan vara flera, en defekt valp med gomspalt, avsaknad av analöppning är några exempel. Precis som en vit valp kan vara orsaken. De flesta avlivas med veterinärhjälp.

Tyvärr är det så, att det inom all djurhantering förekommer avarter och vi kan årligen läsa om missförhållanden inom husdjursaveln. En majoritet av Sveriges lantbrukare t.ex., har välskötta djur i sina besättningar, men det förekommer grav vanvård hos några få. På samma sätt förekommer det beklagligt nog missförhållanden inom smådjursuppfödningen, och även i hunduppfödarleden.
Skulle Svenska Boxerklubben eller Svenska Kennelklubben få vetskap om att medlemmar i hundorganisationen behandlar hundar på det här sättet, skulle vi anmäla dem direkt. De skulle avstängas från valphänvisning och från annonsering i Boxerbladet och vi skulle direkt gå vidare till Svenska Kennelklubben för åtgärder i disciplinnämnden.

Det åligger varje uppfödare och annan enskild person, att slå larm om kännedom om missförhållanden i djurhållning eller hos uppfödare förekommer. De uppfödare som uttalat sig i media påstår sig känna till att vidriga avlivningsmetoder förekommer hos andra uppfödare. Svenska Boxerklubben är förvånad, och starkt kritisk till, att de nu citerade uppfödarna har undlåtit sig att slå larm om missförhållanden de påstår sig känna till.

Svenska Boxerklubben tar helt avstånd från påstådda avlivningsmetoder och även på det sätt de nu citerade uppfödarna svärtar ner hela landets seriöst arbetande uppfödarkår, oaktat rastillhörighet.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

JA man kan väl sälja dom....ist. ingen behöver veta att den vita boxer valpen kom från just den öppfödaren om det nu skadar rycktet så!!! ÅÅÅÅ sverige sverige
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Så du tycker att man ska sälja de vita valparna oregistrerade på gatan istället?
Hur ska man annars dölja vem uppfödaren är?
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Det är som att säga alla samla människor ska dö om dom e korta ,dom håller inte måtten, eller den e rödhårg bort med den osv!

nej det är det inte.
Du kan ju Inte jämföra människor och hundar,vi människor har Ingen rasstandard att följa!
finns ju inget "rätt eller fel" i våra utseenden...och nu bortser jag ifrån missbildningar då det faktiskt är genetiska fel,men som oftast går att leva med.

Så om man nu "tänker som du gör" ..så skulle det komma upp : vilka ska dö då? VILKEN "defekt" är det som avgör att vi ska dö pga. "våra" fel???
Är det svarta människor? är det kineser med sina sneda ögon? är det dvärgarna eller den rödhåriga fräkniga tjejen/killen,eller varför inte den asociala enarmade pedofilen med psykiska störningar eller alkisen utanför systemet???


Alla dessa är ju ändå människor som ändå fungerar ganska normalt och som Förstår.För dom är ju ändå "Normala" enligt sig själva och har lika mkt rätt att leva som alla andra! Dom kanske tycker att vi som Är "normala" på riktigt är helt defekta!?
skulle världen fungera såsom du tänker nu så skulle vi vara tvungna att ta död på hela mänskligheten då Alla har sina "fel" och inte borde leva-inklusive Dig!:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Fortfarande. Vita boxrar har ofta andra defekter än färgen som kan påverka livskvaliten.

Inte mer rätt för det, men det kan vara en orsak.


Jo men då tycker ja att man ska ta reda på det innan man avlivar kärnfriska valpar!
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

nej det är det inte.
Du kan ju Inte jämföra människor och hundar,vi människor har Ingen rasstandard att följa!
finns ju inget "rätt eller fel" i våra utseenden...och nu bortser jag ifrån missbildningar då det faktiskt är genetiska fel,men som oftast går att leva med.

Så om man nu "tänker som du gör" ..så skulle det komma upp : vilka ska dö då? VILKEN "defekt" är det som avgör att vi ska dö pga. "våra" fel???
Är det svarta människor? är det kineser med sina sneda ögon? är det dvärgarna eller den rödhåriga fräkniga tjejen/killen,eller varför inte den asociala enarmade pedofilen med psykiska störningar eller alkisen utanför systemet???


Alla dessa är ju ändå människor som ändå fungerar ganska normalt och som Förstår.För dom är ju ändå "Normala" enligt sig själva och har lika mkt rätt att leva som alla andra!
skulle världen fungera såsom du tänker nu så skulle vi vara tvungna att ta död på hela mänskligheten då Alla har sina "fel" och inte borde leva-inklusive Dig!:cool:

Det ja menar e att ska det sitta nårra där o bestämma hur vi ska se ut,då skulle vi inte finnas kvar snart...för ja o du är kanske säkert jätte olika varandra.
Men det säger inte att den ena är bättre än den andra.

Ja tycker det är sjukt. för är djuret friskt låt det leva...det finns garanterat ett hem för den.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Så du tycker att man ska sälja de vita valparna oregistrerade på gatan istället?
Hur ska man annars dölja vem uppfödaren är?

Ja men då får man väl regga den sj!
Bättre det än att man avlivar friska valpar.

´handlar det om ett liv...så kan ju hela registrerningen flyga o fara.det är min åsikt
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Det tror jag många gör. Det finns alltid de som inte bryr sig, men jag tror de flesta gör det.
Att ha en döv hund kan vara jättejobbigt.
Att hitta ett hem åt en döv valp kan inte heller vara det lättaste.
Det man borde göra är väl snarare att försöka avla så att man undviker den helvita färgen. Färggenetik, är bra. Om det används.
Då är problemet borta. Uppfödarna kan ju välja att avstå från att avla på hundar som nedärver vitt.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

JA man kan väl sälja dom....ist. ingen behöver veta att den vita boxer valpen kom från just den öppfödaren
Tycker du att det är ett bra sätt att agera i hundars intresse i allmänhet och i rasens intresse i synnerhet?
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 295
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 819
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp