Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Är inte största skälet mot att para kinesisk nakenhund med kinesisk nakenhund att anlaget som orsakar nakenheten faktiskt är semiletal dvs. valpar som ärver anlaget från båda föräldrarna dör? Nog för att tandförluster enkom är skäl nog att avstå från sådana parningar men det är ju betydligt allvarligare att anlaget faktiskt är semiletalt.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Man får heller inte glömma att nakenheten inte bara är en pikant detalj utan liksom tandlösheten ett tecken på en allvarlig utvecklingsrubbning i hud o liknande vävnad.
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Absolut. Jag tycker inte alls om "nakenavel", men tyckte det var märkligt att tandförluster togs upp som exempel till varför man inte ska göra en viss kombination när det finns betydligt större problem med den än så.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Lika illa!
Rasaveln måste faktisk visa att den är bättre fysisk o mentalt om den skall ha ngt berättigande.
PL

Det är inte alls lika illa, för rent fysiskt finns det större garantier att hunden är friskare med exempelvis fria armbågar o höfter och förhoppningsvis är avlad från rasens sjukdomar. På en renrasig hund kan man oftast besöka iaf tiken och se hur hon är mentalt, och sannolikheten att valpen blir similiär är ganska stor om den inte fåt ngn neurologisk defekt. Hos an blandis valp kan det bli hursomhelst beroende på hur mkt pottpurri som finns i den.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

men Vänta ett tag nu!
när har jag skrivit att jag stödjer blandras aveln??:cool:
läs vad jag skriver människa innan du uttalar dig om ngt du inte verar ha ett hum om!

jag skrev att OM man nu vill ha sig en sällskapshund att lalla i skogen med,där man dessutom vill ha sig en billig hund så tror jag nog att människan köper sig en blandras än att gå till en uppfödare å köper sig en valp för 10 pix som dessutom har fel färg.
Eller påstår du att det finns sånna människor som gör det? HELT Ärligt nu alltså?
och nu talar jag INTE om enstaka människor som verkligen Gör sådant utan att majoriteten bland dom som köper en sällskapshund köper sig en blandras.


Nej det skrev du inte. Du skrev detta:


Så om nu uppfödaren ska sälja en renrasig hundvalp med bra stamtavla men som har fel färg till samma pris som en "rätt färgad" valp så kan köparen lika väl köpa en blandras för mindre summa!varför köpa en renras som man tex. inte ens kan ställa ut pga av fel färg?
Somsagt, för att chansen är större att veta vad man får mentalt och för att man kanske är intresserad av träning.

Sen om man vill ha en sällskapshund att lalla runt i skogen med så kan man köpa sig en billig blandras än en renras för 10 000 kr som har fel färg-då kan man lika väl köpa en renras med rätt färg när man ändå lägger ut dom pengarna.
Svarar samma som ovan. Jag tror fortfarande på att köpa en hund där jag klart och tydligt kan få papper på bakgrund och allmän garanti för fysisk friskhet. Och förhoppnings även mentalt.

För om jag inte minns Helt fel så reggar inte uppfödaren felfärgade valpar(?) ,och då blir den egentligen renrasiga hunden en blandras då den inte är reggad.
Ja på pappret, men inte rent teoretiskt.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Är alldeles för usel på just kineser för att våga mig på att
just såna exempel som ni tog upp.;)
Kände att det var bättre att ta ett exempel jag var helt 100 på, istället för att dra till med något:D
Jag försökte bara garderade mig, ingen skulle kunna säga att det jag skrev var fel.
Att chansa känns ju lite b.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Färgen skiter jag i, men dövheten som kan medfölja är ju ingen hit.
Därför tycker jag inte man ska avla på vita boxrar.
Sen att det finns bra, sunda individer är en sak, men dövheten är ju ändå så pass vanlig att den är att betrakta som ett problem.

I ditt första inlägg säger du att du "har för dig" att dövhet är sammankopplad med vit färg. Nu argumenterar du kraftigt med att dövheten är vanlig. Jag kan ha missat något men var kom det fram att det är en koppling på boxer?
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Jag letade även upp infon på boxerklubben hemsida, och citerade och länkade för att styrka mitt inlägg.
Därmed anser jag att det är bevisat att dövheten har en stark koppling till färgen.
Innan jag hade länken ville jag inte hävda något bestämt (därav "jag har för mig), då jag tycker att någon form av källa kan vara bra att ha.
När jag hade den, tyckte jag att jag hade fog för mitt påstående.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

http://www.boxerklubben.nu/info_smattogott-protokoll4.htm

------------------------------------------------------------------
Vita - döva.
Rapporter om döva, vita boxer flyter in. Ökningen av rapporterade fall kan bero på att fler vita på senare år sparas i kullarna. Det är dock viktigt att få en rättvisande bild av hur vanlig denna defekt är. Samt att uppfödare får information om hur hörseltest görs, flera fall av dövhet upptäcks först långt efter att valpen lämnat uppfödaren. Kommittén ANSVARAR för att information angående detta publiceras i BB-4.

------------------------------------------------------------------
en länk till från boxerklubben, under punkt g finns citatet ovan.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Ok, i din första länk så framgick inte kopplingen vit-döv, det var därför jag undrade.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

kanpplån
Håller med om att färg inte är avgörande MEN vit och boxer är inte endast dövhet. Hjärtproblem mm och då är det fel som upptäcks när valpen växt till sig. Vill du chansa på att sälja en hund som nästan 100% har fel med sig som gör att den måste avlivas inom en nära framtid? Hur seriös skulle ni betrakta en sådan uppfödare?

Någon nämnde semiletalanlag. Även här finns ett samband med färg. Det är inte heller ett problem inom endast hundavel - paint har samma problem med semiletalanlag.

Personligen - ja, det är svårt. I en kul med en eller flera valpar som blir "felfärgade" - ja som uppfödare har jag misslyckats i mitt val av föräldradjur. Det blev fel kombination. Inte fler parningar i den kombinationen MEN vågar jag fortsätta avla på djuren? Ja kanske om jag känner stam och vilka kombinationer de lämnat. Det här är inte så lätt...
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

kanpplån
Håller med om att färg inte är avgörande MEN vit och boxer är inte endast dövhet. Hjärtproblem mm och då är det fel som upptäcks när valpen växt till sig. Vill du chansa på att sälja en hund som nästan 100% har fel med sig som gör att den måste avlivas inom en nära framtid? Hur seriös skulle ni betrakta en sådan uppfödare?
Absolut ska inte en valp med anlag för sjukdom säljas vidare, utan bör efter konstaterade sjukdomsanlag avlivas. Ser man på det allmänna inom rasavlen som tråden handlade om, med djur som har fel färg. Tex får vissa raser bara ha si och så vitt på bröstet och inte vita fläckar placerade på fel ställe. Vissa hundar godkäns inte i ringen om de inte har vitt på sin svanstipp. DET är för mig helt åt skogen sjukt. Som jag sa, när ska det mentala och den allmäna fysiska sundheten börja spela roll igen? :confused: Sådant trams gör mig uppriktigt förbannad.

.

Personligen - ja, det är svårt. I en kul med en eller flera valpar som blir "felfärgade" - ja som uppfödare har jag misslyckats i mitt val av föräldradjur. Det blev fel kombination. Inte fler parningar i den kombinationen MEN vågar jag fortsätta avla på djuren? Ja kanske om jag känner stam och vilka kombinationer de lämnat. Det här är inte så lätt
Visst inte, men förhoppningsvis har du köpare som tar de friska individerna ändå.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 295
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 819
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp