Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

*kl*

Men om man ser det så här. Om alla eller de flesta vita boxrar avlivas så kan man ju heller inte veta hur många vita boxrar som drabbas av tex dövhet. Tänk om det egentligen inte är så många som en del påstår.

En annan nackdel jag kan komma på med att avliva vita boxervalpar eller andra fel hos olika raser är att de borde komma upp till ytan vilka hundar som nedärver dessa fel så man kan ta bort dem från avel. Som en dobermannuppfödare jag pratade med som rätt ofta får avliva blå valpar. Han bara avlivar dessa blå valpar men eftersom de inte registreras så kan han fortsätta avla på hundar som lämnar blått och avliva det som kommer fram. Skit dåligt tycker jag.
Är man nu så rädd för att få fel färg så borde man göra allt för att hundarna inte ska lämna fel färg!
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Och blandrasavel är i mångt och mycket ännu sjukare :smirk:
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Det ja menar e att ska det sitta nårra där o bestämma hur vi ska se ut,då skulle vi inte finnas kvar snart...för ja o du är kanske säkert jätte olika varandra.
Men det säger inte att den ena är bättre än den andra.

Ja tycker det är sjukt. för är djuret friskt låt det leva...det finns garanterat ett hem för den.

Vad menar du då? jag förstår inte riktigt dina inlägg då du säger emot dig själv ibland...

Du tycker att det är sjukt och fel att avliva friska valpar pga av fel färg-visst det är synd att dom gör det,men det är fortfarande så att valparna är födda i fel färg! dom ska Inte ha fel färg. Så om nu uppfödaren ska sälja en renrasig hundvalp med bra stamtavla men som har fel färg till samma pris som en "rätt färgad" valp så kan köparen lika väl köpa en blandras för mindre summa!
varför köpa en renras som man tex. inte ens kan ställa ut pga av fel färg?
För är man seriös och Vill ha en renrasig och Bra valp så vänder man sig till en seriös uppfödare som har sånna valpar-och det inkluderar INTE valpar med fel färg. För skaffar man en renrasig hund så vill man ändå ha möjligheten att tex. kunna ställa ut hunden.

Sen om man vill ha en sällskapshund att lalla runt i skogen med så kan man köpa sig en billig blandras än en renras för 10 000 kr som har fel färg-då kan man lika väl köpa en renras med rätt färg när man ändå lägger ut dom pengarna.

För om jag inte minns Helt fel så reggar inte uppfödaren felfärgade valpar(?) ,och då blir den egentligen renrasiga hunden en blandras då den inte är reggad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Tja visst är det orättvist det dära men samtidigt så förstår jag det till en viss del....

Det är fel och elakt att avliva hel friska valpar pga. fel färg,men å andra sidan har dom ju fel färg! det är ju inte meningen med att dom ska föddas med fel färg så därför gör man sig av med dessa....sen förekommer det mkt dövhet bland tex. vita valpar. Så bara att hitta ett hem till en sådan hund som kräver mer av sin ägare kan vara svårt och för att inte riskera att valpen hamnar i fel händer så tar men det säkra före det osäkra.

Det är samma sak med schäfern,där det började födas ganska många vita valpar...sen att avliva alla dessa var väl fel och tillslut så sålde man dessa valpar ändå,och titta nu-det har blivit en egen ras-Vit Heder hund.
Kanske samma sak kommer att ske med vita boxrar,svarta dalmatiner,vita dobermanns mfl inom snar framtid...?


Nu är det ju inte Alla uppfödare som gör så,men vissa gör ju det enbart "för sitt ryktes skull" tyvärr...

Sen vart denna värld är på väg vet jag inte...den är på väg dit den är på väg till,inget kommer ju vara sig likt oavsett vad så det är bara att hänga med i utvecklingen och hoppas på det bästa antar jag:angel:


Jag är så innerligt trött på denna utseendefixering i aveln, och att avla på färg är för mig inget annat än trams! Jag tycker inte att något ursäktar en avlivning av en frisk individ för att färgen var fel. Så här kan jag verkligen inte hålla med, jag förstår inte varför man gör så. När ska folk äntligen inse att det är geleklumpen innanför skallbenet som gör hunden?
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Ja inte stör det mig om oönskade valpar avlivas så länge det görs på ett snyggt sätt!
Avel på osunda hundar däremot stör mig ngt alldeles enormt.
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Så om nu uppfödaren ska sälja en renrasig hundvalp med bra stamtavla men som har fel färg till samma pris som en "rätt färgad" valp så kan köparen lika väl köpa en blandras för mindre summa!
varför köpa en renras som man tex. inte ens kan ställa ut pga av fel färg?
För är man seriös och Vill ha en renrasig och Bra valp så vänder man sig till en seriös uppfödare som har sånna valpar-och det inkluderar INTE valpar med fel färg. För skaffar man en renrasig hund så vill man ändå ha möjligheten att tex. kunna ställa ut hunden.

Sen om man vill ha en sällskapshund att lalla runt i skogen med så kan man köpa sig en billig blandras än en renras för 10 000 kr som har fel färg-då kan man lika väl köpa en renras med rätt färg när man ändå lägger ut dom pengarna.

För om jag inte minns Helt fel så reggar inte uppfödaren felfärgade valpar(?) ,och då blir den egentligen renrasiga hunden en blandras då den inte är reggad.

Men allvarligt, det är ändå en enorm skillnad på en renrasavlad hund med fel färg och en blandras som kan ha hur mycket skit i sig somhelst. Jag kan sätta tusenlappar på att det finns folk som ändå köper en hund med fel färg att låt säga..ha som sällskap. Eller ett ännu bättre alternativ: Att träna med! (för det kan man också göra med hundar. Dom är inte bara till för utställning och sällskap).
Och jag vill även påpeka att alla är inte intresserade av att fjompa omkring i ring med hund och få den bedömd. Än finns det faktiskt folk vars goda intresse ligger i hundens mentala, dvs som gillar att träna och tävla. Jag har bara haft renrasiga hundar i hela mitt liv, och det kommer förmodligen fortsätta så. Jag kan härmed garantera att den aldrig kommer sätta en tass på utställning , för jag skiter i hur den ser ut. Så länge den är frisk i kropp o knopp.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Färgen skiter jag i, men dövheten som kan medfölja är ju ingen hit.
Därför tycker jag inte man ska avla på vita boxrar.
Sen att det finns bra, sunda individer är en sak, men dövheten är ju ändå så pass vanlig att den är att betrakta som ett problem.
Jämför det med kineserna, där man inte ska avla naken-naken just för att undvika alltför utbredd tandlossning mm.
Även om man inte ska "fjompa runt" med hunden, borde man vara intresserad av att ha en frisk hund.
För mig är det att jämställa med att strunta helt i de valpar som faktiskt är döva.
Köp en färgad, sund boxer av en uppfödare som aktivt arbetar för att det inte ska födas vita valpar istället.
Att gå på 2:a sortering för att man inte ska ställa ut är ju idioti.
 
Senast ändrad:
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Nu vet jag inte vilka raser du sysslar med men det är nästan alltid svårt att undgå påverkan från osund SKK-avel!
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Jag sitter o tänker på detta med avel.

ta boxrar som ett ex. får man en vit valp i kullen så går ägaren o avlivar den för att det är FEL färg.För att det skall skymmas att tiken har lämnat en vit valp.

Men det kan ju bli en underbar individ som nån vill träna med osv,eller bara ha en trevlig sällskaps hund.

Och visa raser som behöver kejsarsnitt,det är ju sjukt.

Det är så ja bli illamående. om ja skulle födas med fel färg,ska ja dö då?

Det är så sjukt.

Vart är världen på väg?!!!


Nu vet jag inte om någon redan skrivit detta, men alla boxrar som har något vitt i sig, lämnar också vita valpar (har jag fått lära mig). Så att göra sig av med valparna bara för att ingen skall veta att de lämnar vitt funkar ju inte direkt.

Numer tror jag inte det avlivas så mycket vita valpar. Surfa runt på uppfödarsidor så ser du ju att det finns vita valpar/hundar på varenda en av dem i princip. Men det är oftast inte kö på dem så det kan ta lite tid innan seriösa köpare hittas, en som inte bara vill ha en annorlunda tuff hund.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Ja inte stör det mig om oönskade valpar avlivas så länge det görs på ett snyggt sätt!
Avel på osunda hundar däremot stör mig ngt alldeles enormt.

:bow:

Alltså jag ser hellre att oönskade valpar avlivas( hos vet) än att det blir ett överskott och man måste riskera att valpen hamnar i fel hem..

Det är ju samma sak med en tik som får många valpar..
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Dessutom råder inte avelsförbud på de "vita" och valparna reggas precis som de färgade. Men rasklubbens rekomendationen är att inte avla på de vita.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Så då är det bättre att stödja blandrasavel som Nikki föreslår? Istället för att köpa en hund billigare med avelsförbud som man dock vet vad man får mentalt?
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Med tanke på att massvis av raser avlas enbart på exteriör utan en tanke åt mentaliteten så är det inte alls säkert att man vet vad man får mentalt.
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Ja, hade du läst mitt tidigare inlägg hade du förstått att det är just detta jag syftar på. Då Nikki menar att man bara använder djur till sällskap eller utställning, vilket fick mig att häpna.
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Ja men min mening var att då kan man väl lika gärna köpa en blandrashund!
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Lika illa!
Rasaveln måste faktisk visa att den är bättre fysisk o mentalt om den skall ha ngt berättigande.
PL
 
Sv: Ras Avel Kan Ibland Vara Helt Sjukt!!!!!!!!

Så då är det bättre att stödja blandrasavel som NikkiS föreslår? Istället för att köpa en hund billigare med avelsförbud som man dock vet vad man får mentalt?

men Vänta ett tag nu!
när har jag skrivit att jag stödjer blandras aveln??:cool:
läs vad jag skriver människa innan du uttalar dig om ngt du inte verar ha ett hum om!

jag skrev att OM man nu vill ha sig en sällskapshund att lalla i skogen med,där man dessutom vill ha sig en billig hund så tror jag nog att människan köper sig en blandras än att gå till en uppfödare å köper sig en valp för 10 pix som dessutom har fel färg.
Eller påstår du att det finns sånna människor som gör det? HELT Ärligt nu alltså?
och nu talar jag INTE om enstaka människor som verkligen Gör sådant utan att majoriteten bland dom som köper en sällskapshund köper sig en blandras.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 295
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 819
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp