Raka eller inte??

Sv: Raka eller inte??

Men hur fungerar det att raka halsen? Om det blir riktigt kallt ute, fryser de inte då fast man har täcke på dom?

Jag är helt novis vad gällande rakning..

det var nån "expert" som sa att dom inte fryser om halsen.
Såg bilder från en som hade sina hästar rakade på halsen (o säkert mer) där det var 20 minusgrader o dom hade inget täcke så det är nog ingen fara.

Ja.. iof borde de ju vara värre att ha en hårig svettig hals och täcke än en torr rakad hals med täcke..

KL

Ingen som kan bidra med bilder på lite olika rakningar?

Snor tråden lite nu - är det för sent att klippa nu? Förstör man sommarpälsen om man klipper så här sent?

Snor tråden lite nu - är det för sent att klippa nu? Förstör man sommarpälsen om man klipper så här sent?

Nej,det är inte försent att klippa nu!
Du kan klippa hästen ända fram till att den börjar släppa vinter pälsen,då ska man låta bli för annars kan du förstöra sommar pälsen.Jag har gjort det,en gång för länge sedan och den hästen såg för jävlig ut.:o

Fler frågor då - ska man ha täcke med hals om halsen är rakad och det är minusgrader ute?

Har någon några bra bilder på klippta hästar. Skulle helst vilja spara päls på ryggen, då hästen blir ryggöm ibland.

Har hört att om man rakar nu (mitt i vintern) så blir hästarna lättare förkylda och fryser mycket?! Stämmer det? Lite orolig för det också.

Senast ändrad:

Fler frågor då - ska man ha täcke med hals om halsen är rakad och det är minusgrader ute?

Har någon några bra bilder på klippta hästar. Skulle helst vilja spara päls på ryggen, då hästen blir ryggöm ibland.

Har hört att om man rakar nu (mitt i vintern) så blir hästarna lättare förkylda och fryser mycket?! Stämmer det? Lite orolig för det också.

Jag har täcke med hals,när det är riktigt kallt annars så har jag vanligt täcke.Måste erkänna att jag kan bara hel klippa,så tyvärr kan jag inte svara på den frågan men om du letar på nätet så finns det säkert bilder där.
Fast jag tror att det är bättre att klippa hästarna,än att dom står med blöt päls och blir förkylda.Sen beror det ju på var du bor och hur kallt du har det just när du klipper.Jag har aldrig råkat ut för att hästen blir förkyld av att jag klippt den.Och så tycker jag att det är lättare att hålla hästen ren när den är klippt.Har tyvärr inga bilder då han är ny klippt.

Jag bor på samma breddgrad som du ungefär (Stockholmsområdet). Jag har en del täcken med halvhals. Undrar om det räcker. Har inte råd att köpa något nytt helhalstäcke nu efter julen och så. Tänkte klippa imorgon och det är väl en 6 minusgrader ungefär ett par dagar framåt.

http://web.telia.com/~u11702908/hasten/klippa.html

där finns det lite bilder..

Själv tänker jag köra med en spårklippning på mitt ettåringa kallblod.. eller hon är väl två när jag väl kommer tillskott och klipper.. :crazy:

Med den klippningen tror jag att jag klarar mig med vanligt vintertäcke utan hals ute och inget täcke inne. Jag kommer bara klippa en gång.. vill inte riskera att det blir nån vajsing med pälsfällningen. Hon måste ju vara fin till unghästutställningarna nästa höst :)

Jag bor på samma breddgrad som du ungefär (Stockholmsområdet). Jag har en del täcken med halvhals. Undrar om det räcker. Har inte råd att köpa något nytt helhalstäcke nu efter julen och så. Tänkte klippa imorgon och det är väl en 6 minusgrader ungefär ett par dagar framåt.

När jag säger kallt,då menar jag -15 och uppåt,så jag tror inte att din häst kommer att frysa.

Nu ska jag äntligen börja köra min igen efter att hon vilat ett par veckor. MEN hon kommer antagligen behöva rakas då hon blir svettig direkt pga sin mammutpäls.

Men frågan är om det är försent?
När jag borstar henne så lossar hon redan lite päls..

Om jag rakar henne i helgen så borde de väl gå? Har börjat ge henne b-vitamin så jag hoppas att pälsen blir fin till våren/sommaren ändå..

Vad tror ni?

Det gör inget att dom svettas lite. Ha täcke på henne i hagen så släpper mycket av pälsen. Jag rakar aldrig mina hästar.
Kom bara ihåg att tvätta mycket mera nogrant om dom har massa päls annars kan man få elaka utslag.

Svettas lite? Nu har hon stått ett tag men när jag körde förut så joggade jag kanske 1000 meter och skrittade 1000 meter. Då var hon blöt när vi kom hem. Hon fick stå inne i minst en timme med svettäcke. Sen fick hon gå ut med svettäcket och ett vintertäcke över.

Tänk dig själv hur det blir nu när jag tänkt börja träna på allvar?

Men men, jag har iof bara tänkt raka under magen och en 2 dm bred remsa under halsen.. Hur hemskt kan de bli? :crazy:

Det är ett kallblod btw, med säkert en dm långa hårstrån.. Mammut I tell you

Min lilla är orakad och oftast inga täcken. Mest då hon är blöt och behöver torka upp. Aldrig varit förkyld och hon verkar trivas fint. Lösdrift och ute det mesta. Fast dock får jag säga att det är ingen höjdare att borsta rent, suck! *smile*

jadu.. svårt det här..

luften blir dålig i stallet också när hon står inne och torkar.. tror nog jag rakar i helgen ändå.. kör bara under magen och under halsen.. skulle väl vara skillnad om man gjorde en hel rakning

Tänk dig själv hur det blir nu när jag tänkt börja träna på allvar?

Men men, jag har iof bara tänkt raka under magen och en 2 dm bred remsa under halsen.. Hur hemskt kan de bli? :crazy:

Det är ett kallblod btw, med säkert en dm långa hårstrån.. Mammut I tell you

:o:o
Hjälp :D 1 Dm ja då kanske du skulle raka men inte ner till botten ;) Vet inte om man bara kan "korta" lite. Någon som vet?

hmm.. det har jag inte tänkt på.. har inte tittat på maskinen hur den ser ut.. vet att när man rakar huvudet på folk så kan man ju ställa in hur långt håret sak bli iaf..

Är det någon som vet om det påverkar fällningen på samma sätt om man inte rakar bort helt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar