Jag antar att det är typ sadeltvång? Sadeln hamnar snett och hästen reagerar kraftig på felläget.Intressant reflektion!
Nu blir jag bara så nyfiken på ett begrepp som flera använder. Att hästen "tvångar" vad betyder det?
Upplys en okunnig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag antar att det är typ sadeltvång? Sadeln hamnar snett och hästen reagerar kraftig på felläget.Intressant reflektion!
Nu blir jag bara så nyfiken på ett begrepp som flera använder. Att hästen "tvångar" vad betyder det?
Upplys en okunnig!
Ja, men hur? Om den inte skenar, inte bockar, utan "tvångar"? Vad gör den, liksom?Jag antar att det är typ sadeltvång? Sadeln hamnar snett och hästen reagerar kraftig på felläget.
Intressant reflektion!
Upplys en okunnig!
Fast många börjar ju bocka eller är på väg att göra det, de håller på att tippa över kanten till bock eller sken och det är ren tur om de inte hamnar där. Jag skulle aldrig köpa en häst med sadeltvång och har tack och lov aldrig suttit på någon själv men sett hur det kan gå.Ja, men hur? Om den inte skenar, inte bockar, utan "tvångar"? Vad gör den, liksom?
Ja, jag irriterade mig väldigt mycket på skratten och kan inte heller språket men jag tror filmen handlar om sadeltvång.Slå gärna av ljudet på videon. Jag vet som sagt inte om det är en sadeltvångshäst eller en stackars oförberedd unghäst. Men det gör ont iaf I mitt hjärta att det skrattas (och oavsett anledning tycker jag det är ett dåligt sätt hantera det, men skrattandet gör det värre)
Den här videon, när sadel kommer på oxh när ryttaren kommer på, visar ganska bra vad jag menar med att tvånga även om denna häst är ganska "lugn" och balanserad i hur den gör det (inte för att jag skulle sitta kvar men när jag menar börjar tvånga är det med mer rädsla/panik jag tänker. Men rörelsen är densamma)
Jag har ingen aning om det är en sadeltvångshäst på filmen, jag kan inte språket
Ja, jag irriterade mig väldigt mycket på skratten och kan inte heller språket men jag tror filmen handlar om sadeltvång.
Jag tyckte inte ens att sadeln låg bra. Tror inte hästen lärde sig något utan det var ren profit med betalande piblik.Ja jag hoppas den gör det och det inte är en oförberedd unghäst. Men jag undrar var de tycker hästen lärt sig..
Fy vilken gräslig film. Vad ville man uppnå där, liksom?
(Jag vet att inte det var poängen med att lägga upp den, @Alexandra_W, jag blev bara så illa berörd.)
Här har man en häst som är så totalt över stresströskeln och så ska man upp på den?! Och så PISKA den? Och folk bara sitter där. Har väl betalat för att få se spektaklet. Ibland undrar man över folk. Så fick den killen visa sig lite tuff... kul för honom då. På hästens bekostnad. Så skapar man ju verkligen en häst som saknar allt förtroende för människor och ridning. Usch. Ursäkta för OT.
Nej redan när sadeln läggs på inser man hur det kommer gå. Och jag vet inte vad man tycker den har lärt sig liksom? Det enda förmildrande är att ryttaren inte drar den i munnen och är rätt följsam. Men jag känner att man förutom den stundens "underhållning" inte uppnått särskilt mycket. Hästen lär inte vara annorlunda nästa gång en sadel eller ryttare kommer på.
Sen kan jag absolut förstå man måste sätta upp en ryttare som utan att störa hästen kan sitta kvar genom det så hästen får inse det var inte så farligt. Men då lär den ju vara lugn fram tills dess sas? Och det var ju inte alls det scenariot här.
Jag hittade dock ingen annan film som visade det jag menade med att tvånga. Konstigt nog.
Nej redan när sadeln läggs på inser man hur det kommer gå. Och jag vet inte vad man tycker den har lärt sig liksom? Det enda förmildrande är att ryttaren inte drar den i munnen och är rätt följsam. Men jag känner att man förutom den stundens "underhållning" inte uppnått särskilt mycket. Hästen lär inte vara annorlunda nästa gång en sadel eller ryttare kommer på.
Sen kan jag absolut förstå man måste sätta upp en ryttare som utan att störa hästen kan sitta kvar genom det så hästen får inse det var inte så farligt. Men då lär den ju vara lugn fram tills dess sas? Och det var ju inte alls det scenariot här.
Slå gärna av ljudet på videon. Jag vet som sagt inte om det är en sadeltvångshäst eller en stackars oförberedd unghäst. Men det gör ont iaf I mitt hjärta att det skrattas (och oavsett anledning tycker jag det är ett dåligt sätt hantera det, men skrattandet gör det värre)
Ja, men hur? Om den inte skenar, inte bockar, utan "tvångar"? Vad gör den, liksom?