Rädsla för hundras?

Sv: Rädsla för hundras?

Samma här! :eek:

Att dömma en hel ras efter en individ verkar vara ett vanligt fenomen på Hund.

Jag har ingen ras som jag känner mig rädd för, eller som jag går omvägar om.
Jag har sett både nötter och pärlor av de flesta raser även om det finns raser där nötterna verkar fler än pärlorna! :angel:

Däremot är jag nog inte så chockad över hur många som är rädda för just en ras. Rädsla är ju sällan eller aldrig speciellt rationellt och klassisk betingning sätter sig benhårt och blir reflexmässigt. Jag tror helt enkelt att många inte kan rå för det, det bara händer. Jag är, töntigt nog, lika rädd för gäss som för blåmesar. :o

Ja i verkliga livet har jag mycket sällan stött på hundrädsla med mina grabbar. Tvärtom har jag ofta fått komplimanger från framförallt äldre på stan som vill hälsa på mina och tycker dom är sååå snälla och lydiga. :)

Däremot är jag nog inte så chockad över hur många som är rädda för just en ras. Rädsla är ju sällan eller aldrig speciellt rationellt och klassisk betingning sätter sig benhårt och blir reflexmässigt. Jag tror helt enkelt att många inte kan rå för det, det bara händer. Jag är, töntigt nog, lika rädd för gäss som för blåmesar

Så är det ju. Rent psykologiskt funkar man så pass primitivt att man helt enkelt betingar ett visst beteende eller utseende med fara, kanske för att man själv blivit biten någon gång. Det har inget med okunskap att göra utan det är reflexmässigt. Man kan ta personer som är generellt hundrädda som exempel. En på mina föräldrars jobb är livrädd för hundar oavsett storlek..och hur logiskt är det att vara rädd för en hund i knähundaformat när den knappat kan stå emot en fullvixen karl? Eller hur logiskt är det att vara rädd för en så sketen sak som en spindel i sverige? Dom är inte ens giftiga, de är helt harmlösa. Det är få fobier som är logiska och inte alltför sällan är man istället inte ett dugg rädd för saker man borde vara rädd för.

Schäfrar när jag är ute med min hund. Annars inga faktiskt.

Ända sen jag var liten har jag varit med schäfrar , hela vår släkt hade dom. Men vi gick mot strömmen och skaffade en Cavalier King Charles Spaniel istället. Men när Eddie var valp så blev han attackerad av en schäfer, och fick krosskador på revbenen m och han är också livrädd för dom..

Jo, men hur ofta är spindelmänniskor rädda för spindlar? Eller människor som har ormar, hur ofta är dom rädda för tex en huggorm?

Varför ens citera mej från första början då. Det var ju enbart för mej jag talade.. jaja shit the same.. THE END!!!!!

*KL*

Jag blir chockad över alla hundrädda människor inne på ett hundforum. Jag blir chockad över att många är rädda för RASER och inte för de odrägliga individer de mött. För mig är detta ett tecken på okunskap, när man inte ens kan skilja på ras och individ. Eller hur vida hunden är koko i skallen av naturen eller om den som håller i snöret har något med det hela att göra :grin:

Det är klart man kan skilja på ras och individ. Men har man träffat enbart störda hundar (läs felhanterade, jag vet) av just en ras och även ens hund blivit påhoppad av denna ras x antal gånger så börjar man ju undra.
Det måste ju hamna andra raser hos okunniga människor också men som inte är så jävla aggressiva för det? :mad:

Instämmer, o samtidigt vill jag tilläga att de flesta verkar ha skrivit bruksraser, eller mer skarpa raser, det är ju skillnad på att bli attackerad av en schäfer och en dvärg pudel.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka