Rädsla för hundras?

Sv: Rädsla för hundras?

jag absolut hatar rottweiler! har träffat ett 20-tal stycken och inte en enda har varit bra! Jobbiga som ska ge sig på alla andra hundar, skiter totalt i sina ägare...

Dessutom avskyr jag den typen av hund och tycker dom är fula och otroligt tråkigt att alla ser likadana ut

*kräk-smiley*

När jag var 2 år gammal blev jag biten av en storpudel, ambulansbåt från Kärringön med trasig tumme och efter den upplevelsen så är jag också spruträdd. 10 år gammal av en collie, i armen, tog doktorn 1 timme att ge mig sprutan i ryggen.:eek:

Så dessa raser tillhör inte mina favoriter.

Har även respekt för rottisar, dobbisar och pitbull, amstaff om jag inte litar 100% på ägarna.

Jag har nog inga specifika raser, taxar, de flesta jag har träffat har varit naffisga, små små hundar tycker jag verkar gläffsiga, och har mött många som har gjort utfall.

Du skulle träffa våra taxar då, inte ett dugg nafsiga och Bella måste vara den gladaste och folkkäraste tax nånsin :p
Har dock också träffat allmänt ouppfostrade taxar, inte kul...

*kl*

Ouppfostrade, stirriga, morrande hundar (ev. med raggen rest) som drar i kopplet mot en tycker jag är obehagligt. Spelar ingen roll vilken ras.
T.ex. vår granne har en gråhund som ständigt sitter ute och vrålskäller på ALLT! Löv, folk som går förbi (vägen är ca 20-30 meter från hundgården, vi bor lite ute på landet), bilar osv osv. Den är säkert över 7 år men skäller lika mycket varje gång man går förbi, och det är varje dag. Om dom är ute och går med den så drar den nästan omkull dom, och när man möter dom så drar den mot en och "flåsväser" (den får ingen luft för att den drar så jävligt) med stirrande blick, och man känner riktigt att om hunden kommer lös så flyger den på antingen mig eller min hund, men inte ens då gör ägarna nåt utan bara hänger där bakåtlutad i kopplet och glor. Ååh, jag blir så förbannad på såna som dom.. Det är alltså riktigt obehagligt att möta hunden... Och så har dom dessutom köpt en valp som dom satt ut i hundgården med den andra hunden, och som såklart stressas upp och skäller lika mycket som den vuxna nu, och den drar lika mycket i kopplet, bara inte mot en.. Än.

Alltså, jag skyller inte på hunden, absulut inte, jag tycker att ägarna inte ska ha hund för dom klarar det inte, och det är bara deras fel att hunden blivit som den blivit. Jag tycker otroligt synd om hunden att den kommit till såna ägare... Det är ju inget fel på hunden så.

Men som sagt, inga raser direkt..

Oj vad långt det blev :o

Senast ändrad av en moderator:

*Kl*

Jag är väll rädd när jag möter hundar som tex, amstaff, pitbull, rottwailer, schäfer o dyl.. men det beror nog mest på det som andra skrivit innan, att jag är rädd för den som håller i kopplet..

Taxar tycker jag också är lite obehagliga pga att jag har blivit anfallen när jag var mindre, och har efter det träffat på ett par obehagliga individer..

Senast ändrad:

Nej, det är jag inte, dömmer inte ut en hel ras bara för att man träffat på en å annan som inte varit riktigt 100. Det största problemet är för det mesta ägaren.

Jag är inte rädd för någon speciell ras men jag har mer respekt för små hundar än stora. Tycker det är lättare att se på en stor hund vilken sinnesstämning den är i medan jag har känslan att små hundar helt plötsligt nafsar och biter.

Har ingen rädsla för någon speciell ras direkt. Sambon är tyvärr lite rädd för schäfrar efter att ha blivit biten som liten. Han kan dock hälsa på min favoritschäfer- på sina vilkor. Nu börjar hon bli till åren och är riktigt vettig och förståndig. Han hälsar dock inte gärna på hennes "lillebror". Unghund, som är väldigt hoppig och hafsig. När han blivit lite äldre och ägaren har lyckats få lite lydnad på honom kommer det gå bättre tror jag.

Men schäfer är struken på lista över möjliga hundar tyvärr. Av respekt för honom.

Mamma är riktigt rädd för rottwailers efter att även hon blivit jagad och biten som liten. Det var en trolig ras på min lista att vilja ha, men är struken pga mammas rädsla. Som sagt, jag vill inte att min familj, släkt och vänner ska vara rädda för min framtida hund. Även om dom säkert skulle lära sig att tycka om båda dessa raser om dom fick umgås med dom ordentligt så vill jag hellre att det ska kännas bra från början.

Ja det tycker jag... Jag kan förstå om man är rädd för en speciell individ, men tycker det är fel att man då är rädd för rasen. Förstår de inte riktigt. Tycker de e lite rasistiskt... Så om en mörkhyad person gör någonting dumt mot dig så att du blir rädd för honom, då är du rädd för alla mörkhyade sen??

Stirriga hundar ALLA raser i Flexi koppel (hatar flexi) tror inte att jag har möt en ägare som kan hantera ett felxi och då ingår även min kära svärmor och hennes Collie!

Små hundar som Vavvor har blivit biten i fingret rätt bra utan att jag äns var i närheten..
Även hundar där man har svårt att tyda kroppspråken så som kuperade öron,svans eller för mycket päls..buurr

Jag har väl ingen speciell ras att vara rädd för. Men min chef har 2 stora rottis hanar som inte är riktigt kloka i huvudet. (Har haft rottis själv, så jag dömer absolut inte rasen i sig.) Den äldsta av dom har tydligen fllygit på både folk och fä, och den yngsta är riktigt lömsk. Man ser i blicken att dom är riktigt elaka. Inte att dom morrar lr reser ragg, men dom står (spec den yngsta) och stirrar på en som att "kom ett steg närmre så är du körd". Riktigt obehagliga hundar. Till på köpet så är dom alltid lösa, och har tydligen haft ihjäl 2 småhundar... Skyller mycket på ägaren, dom är ruskigt understimulerade, men dom har nog ändå inte alla hästar hemma.

Sen är jag väl inget fan av små ettriga, typ jrt. Samt alla dessa monster blandraser.

Har ingen speciell ras som jag är rädd för men det finns vissa hundar i området som jag har respekt för när jag har med mig hunden.
Var för ett tag sedan med om att en ägare aom inte orkade hålla sin hund så den rusade fram till oss, det var ingen rolig upplevelse men det gick bra i slutändan. Skulle garanterat vända om vi stötte på dom igen.

Otroligt dålig jämförelse faktiskt.

Om tex en Golden attackerar din hund och den blir svårt skadad och avlivas och du själv står mitt i fighten med din halvdöda hund och sedan skaffar en ny hund så är det inte konstigt om det knyter sig i magen när man ser nästa stora gula golden gå förbi då detta påminner om just det tillfället.

Hade tråden handlat om "Vilka raser hatar du" då hade jag kallat det diskriminering. Då har man gjort ett medvetet val

Men inte när det handlar om rädsla. Där väljer man inte man själv.
Jag är livrädd för spindlar som exempel,inte är jag rasist för att jag är rädd för dem, är rädd för alla spindlar dessutom...skulle inte kalla mig rasist eller spindelhatare för det.

Ja det tycker jag... Tycker de e lite rasistiskt... Så om en mörkhyad person gör någonting dumt mot dig så att du blir rädd för honom, då är du rädd för alla mörkhyade sen??

Man kanske blir rädd för mörkhyade män sedan.Mycket möjligt men det handlar om rädsla inte rasism.

Hade jag däremot hatat alla mörkhyade män och ansett att de var en lägre stående ras än min egen så då hade jag varit rasist.

Såhär beskriver wikipedia rasism: "Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[1]"

Ganka långt ifrån att vara rädd för en viss slags hundar tycker jag. Hoppas du förstår hur jag menar det är inte lätt att vara tydlig på internet. :)

Jag blev biten i huvvet av en schäfer när jag var 8 år, och höll på att bli av med ena ögat. Den rädslan har kommit med åren...

Och om rädslan är omedveten då? jag VET ju att de flesta schäfrar är lika snälla som alla andra hundar, men deras utseende påminner mej om en hemsk upplevelse, vilket får min kropp att reagera med rädsla/obehag. Jag kan ju inte hjälpa hur jag KÄNNER?! alltså dömer jag ju inga hundar, eftersom jag vet att schäfern jag ser säkert inte är farlig, men ändå känner ett obehag.

are you getting this? har absolut inget med fördomar och fördömande av raser.

Jag håller med om att det kanske var en kass jämförelse. Jag kan förstå att man blir rädd om ngt sådant händer, att ens hund i princip blir mördad av en speciell ras, men det har ju inte med rasen att göra, utan just den hunden. Jag blev påflugen av en schäfer när jag va 6 år, jag var rädd för den rasen i många många år efter det, men sen när man växer upp och blir äldre så förstår man ju att det inte har med rasen att göra.. Sen att man har respekt är en annan sak, vilket jag tycker att man skall ha för alla hundar.

Jag fattar. Förstår ditt fall eftersom du säger att du vet att "de flesta schäfrar" är lika snälla som alla andra hundar. Men det är inte så jag fattat alla andras svar.

*kl*

Har förr i tiden varit extra på vakt när jag sett Amstaff eller Pitbulls ute på stan, vilket har inte varit så himla ofta där jag bor, men ägarna har oftast varit unga killar som sett som "värstningar" om ni fattar vad jag menar. Men jag har under åren läst upp på dessa så kallade kamphunds raser och sedan dokumentären "Off The Chain" har jag inget emot själva raserna i sig. Inser nu att ägarna är ofta orsaken till varför hundarna gör utfall och i vissa fall, tyvärr, dödar andra människor/djur. En av mina arbetskollegor har en Amstaff blandis på ca 1 år som är helt underbar, men känner annars ingen som äger en Amstaff, Pitbull eller liknande ras. Önskar att jag gjorde det så jag kunde umgås mer med exemplar av raserna, trots att jag nu inte hyser någon sorts rädsla för dom utan istället nyfikenhet. ;)

En hundras jag dock har problem med och kanske alltid kommer att ha, är schäfer. Detta bero på flera upprörande incidenter som involverade mig som 5-6 åring och min fasters schäfer hane. Han var tydligen den perfekta familjehunden och min kusin som växte upp honom upplevde aldrig något negativt med honom. Det tillfället som jag än i dag minns är när han jagade runt mig i köket och liksom nafsade efter fötterna på mig när jag hoppade upp på köksbordet. Jag var kanske omkring sex år och även om jag nu inser att Valle (hunden) kanske bara lekte med mig så upplevde jag händelsen som väldigt hotfull och vad min faster eller mina föräldrar än kan ha sagt då för att förklara hans beteende hjälpte inte saken. Jag inser ju nu att en schäfer inte är någon "elak" ras, utan att jag hade oturen att träffa på en sån schäfer vilket var min första upplevelse men hundrasen. Jag har inget emot svarta eller vita schäfrar (aka Vit Herdehund) men ju den där standard teckningen av schäfrar påminner mig om Valle. Eftersom jag praktikserar på en djurklinik träffar jag ju en del schäfrar i veckan och visst, vissa blir ganska rejält sura när man ska t.ex ta temp på dom men bortsett från har jag inte haft en skrämmande upplevelse med rasen. Men jag tänker alltid på Valle när jag ser en black & tan färgad schäfer, speciellt en hanne...

Tillägg: Läste precis posterna över min och inser att jag knappast är den enda med obehagliga upplevelser när det gäller schäfrar. Vill bara klargöra ifall min post ovanför är oklar; jag är inte rädd för schäfrar idag, inte ens en sådan som Valle var. Planerar själv att köpa en vit herdehund (i min ögon ser jag på rasen som vit schäfer ibland) i framtiden och min kusin hade världens underbaraste svarta schäfer för ett par år sedan. Jag inser att jag skrev att jag kommer kanske alltid ha "problem" med schäfrar men det betyder inte att jag avskyr rasen. Innebär bara att jag kommer nog säkerligen aldrig skaffa en schäfer själv.

Senast ändrad av en moderator:

fast jag tror att alla menar som mej, bara att dom inte beskriver det så nyanserat =)

eller inte ALLA, haha, men flera =)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka