Rädsla för hundras?

Sv: Rädsla för hundras?

Tidigare som liten var jag ofta lite rädd för rottweilers.

Hoppas du har rätt, de va dumt av mej att skriva "alla":)

Jag har varit rädd för fullvuxna schäferhundar sedan jag blev biten i ansiktet när jag var 3 år.

Säger som några andra här i tråden:

- INTE hund eller hundraserna. UTAN ägaren som håller i kopplet. Oavsett hur renrasig eller vilken blandning den har. Ägaren, ägaren och åter ägaren .....

Jag är inte rädd för någon specifik ras, men kan vara 'rädd' för specifika hundar pga vad de formats till.

Mamma däremot är rädd för dobbermann (TYVÄRR, jag gillar verkligen dobber), hon vet att rädslan är obefogad och kan vara hos bekanta med dobber etc, men slappnar inte riktigt av. Och skulle inte klara av att leva med en/hundvakta en. När hon var liten ställde en dobber henne mot en vägg, och stod med vardera tassen på vardera sida av hennes huvud och morrade. Mamma var övertygad om att den skulle bita henne, men hennes pappa kom och upptäckte det och tog bort hunden.

Men där grundlades skräcken. Och även om hon förnuftsmässigt vet att det var ett dåligt exemplar, så har hon svårt att koppla av i närheten av en dobber. Minnets väcks av rasen i sig sas.

Jag är, som sagt ovan, inte rädd för någon speciell hundras.
Men kan känna stort obehag när man ser någon halvkaxig kille/tjej i övre tonåren komma med någon biffig kamphund som de inte har kontroll över.

Men jag har däremot mött många som går omvägar när jag eller sambon kommer gåendes med grandisen vår. Han är ju trots allt 83 hög och väger minst 70 kg.

Och då kan jag bli extra irriterad (vilket jag vet förs över på hunden och han spänner sig mer) just när jag ser såna personer som jag nämnde komma gåendes med halvslappt koppel och pratandes i mobiltelefon eller dyl.
Då vår hund är väldigt dominant och inte tycker om andra hanhundar. (håller på att träna bort det, men det är inte riktigt så att det finns någon som vill "träna" med våran best då de tror att vi inte klarar av att hålla emot :( )

Nej, jag tycker inte att det är själva hundarna, eller hundraser man ska vara rädd för. Brukade vara hundvakt åt en pitbullkorsning förr, som tidigare hade haft ett riktigt kamphundsliv, ut och tränas för att slåss, lämnades utan mat etc. Efter månader av träning var han hur tillgiven och snäll som helst.

Hunden blir vad man gör den till, och tycker att man borde införa någon slags licens för att få ha hund!

Oj, det här var visst lite längre än jag hade tänkt :o

jämfJag blev påflugen av en schäfer när jag va 6 år, jag var rädd för den rasen i många många år efter det, men sen när man växer upp och blir äldre så förstår man ju att det inte har med rasen att göra.. Sen att man har respekt är en annan sak, vilket jag tycker att man skall ha för alla hundar.

Men snälla nån, läs lite psykologi eller något. Rädsla har inget med att göra hur gammal man är.

Jag är inte rädd för någon särskild ras. Däremot har jag respekt för vissa beroende på vad dom har i andra änden snöret. Och beroende på hur hunden beter sig. Är jag själv brukar jag inte bry mig över huvud taget, jag stoppar ju inte fram handen till främmande hundar men jag går ingen omväg för att jag möter en hund av något slag. Har jag hundarna med mig pejlar jag dock läget hela tiden. T.ex. går jag helst inte nära alkisar med hundar med mina hundar, mest för att jag flera gånger råkat ut för sådana stora blandrasjyckar som gett sig på mina hundar. Sedan undviker jag att gå rakt på när hunden man möter ser lite stirrig/stressig ut eller vad man ska säga, när ägaren inte verkar ha någon koll eller när det är en okopplad hund. Även om de okopplade hundarna antagligen är okopplade just för att det fungerar att ha dom så så vill jag inte ha en främmande hund som springer fram till mina. Om inte annat för att det blir stökigt, min ena vill leka med allt och alla och min andra vill vara ifred.

Jag undviker helt enkelt vissa hundar lite i förebyggande syfte, men inte på grund av någon egentlig rädsla. Däremot förstår jag att människor blir rädda för vissa raser. Min ena är ju en dobermann, jag har full förståelse för att en del kan vara rädda för henne på grund av hennes ras och då kvittar det ju att jag vet att hon är världens snällaste. Min andra är en afghan, den är vissa rädda för för att det är en stor hund men jag har aldrig hört någon säga att dom är rädda för honom just för att han är en afghan. Själv har jag faktiskt aldrig råkat ut för något som gjort mig rädd för en specifik ras, det är jag glad för. :)

Rädd och rädd... Det finns väl raser jag inte litar på.
Kamphundsraser, dels för att jag inte litar på typen av människa som attraheras av en sån ras, dels för att de kan orsaka otroligt stor skada om den får för sig att vara elak.
Sen stora bruksraser generellt (schäfer, rottis, riesen mm) har jag väl respekt för av ungefär samma anledning, har dock haft riesen själv och tränat och varit hundvakt åt rottis så rädsla är det väl inte, snarare att de kan göra stor skada om de inte är vänligt sinnade, speciellt om jag har hund med mig.

Sen stoppar jag ogärna fingrarna till småhundar jag inte känner, knips-knips så var de fingrarna kortare.

Jag vill inte gärna träffa en dalmatiner men jag är inte rädd för dom andra raserna om man inte ser att dom inte ser så trevliga ut hur man nu ska beskriva det.
Min förra fodervärdshäst blev attackerad av en rottweiler en gång men jag var inte med men rädslan fanns där hos honom men det gick oftast bra för det.

I mitt fall var det så. Jag var rädd för schäfrar men det gick över och jag skaffade mej en egen.. En som du som är grymt bra på psykologi borde väl veta att alla är vi olika och reagerar olika mycke på olika saker. Jag skrev i mitt första inlägg att "JAG" inte dömmer en hel ras. Det är så JAG fungerar. Sen tycker jag det är jävligt synd att rädslan kanske inte går över för alla, och att det finns folk som är rädda för en hel ras.

*kl*
Rottweiler är ju "min" ras och jag tycker det är tråkigt att se hur många det är som är rädda eller känner sig osäkra inför rasen. Dock måste jag tyvärr säga att jag förstår dem. Min erfarenhet är att Rottweilern är en fantastiskt trevlig, arbetsglad och go hund. Men det är ju också en hund som kräver sin ägare och som tyvärr har ökat i antal något enormt de senaste åren.

Jag känner inte rädsla inför någon hundras men jag måste säga att när jag drev hundpensionat under ett par år träffade jag många olika raser. De rottisar jag hade hand om var alla väldigt olika varann med helt olika bakgrund. INGEN gav mig några som helst problem. Däremot var det en individ som var otrevlig emot andra hundar (det var iofs inget ovanligt då var och varannan liten papillon var likadan).Tvärtom var de alla riktigt trevliga individer.

Den enda hundar jag passade fingrarna med var två terrier ur helt olika familjer. Små och ettriga som i ett upphetsat läge högg i det som fanns närmast.

(Något jag finner lite intressant som dock är totalt ot. är jämförelsen häst och hund. Jag har hört många berätta hur rädda de är för ex. rottis efter att ha blivit biten ngn gång, eller bara läst löpsedlar. Jag har aldrig hört någon berätta att de är rädda för hästar trots att de blivit både bitna, klämda och sparkade...)

Senast ändrad:

Jag är oresonligt rädd för amstaff och pittbull och alla korsningar av detta.

Spelar ingen roll att jag vet att det finns trevliga individer, och att det beror på människan.

Det suger till i magen varje gång jag träffar en.
Är dom dessutom lösa blir jag alldeles kallsvettig och börjar skaka i hela kroppen.

Beror nog på att min ena grabb blev anfallen av tre olika individer av dessa hundar vid tre olika tillfällen när han var valp.

Det var verkligen helt oprovocerat varje gång.

Annars håller jag eg. med många andra i tråden att det beror på vad det är för människa i andra änden snöret, och hurivida den har koll eller inte som avgör.

Rottweiler är ju "min" ras och jag tycker det är tråkigt att se hur många det är som är rädda eller känner sig osäkra inför rasen.

Jag får ställa mig till skaran som förstår dig ;).

Visst är det tråkigt, speciellt när några tycker att "alla" som skaffar sådana raser är "fel sorts människor" med fel inställning. (syftar inte bara till tråden nu)

Men jag var medveten om detta innan jag köpte Zaga och var förberedd på det mesta. Träffar dock aldrig på uppenbart rädda personer eller folk med uppenbara åsiker om kamphund och har nog aldrig gjort.

Jo kanske här inne på buke ;), men inte i verkliga livet.

Jag är övertygad om att media eldar på både fördomar och rädslor hos folk.

Det jag tycker är obehagligt när det gäller de flesta lite större raser är när man på håll ser att ägaren har dålig koll på hunden. Men det är ju ingen rädsla i sig.

Senast ändrad:

Jag har haft ett visst motstånd mot dobermann, beroende på en upplevelse då jag var liten - runt 6-8 år kanske. Fick egen liten hund vid 9 år som dog när jag var 20.Därefter var jag hundlös tills för 13 år sedan då vi skaffade min själsfrände (som dog -08:cry:).
Då blev jag i kontakt med hundvärlden och lärde mig en hel del med att "läsa av hund" och annat.
Därför tror jag nog att den avogheten har försvunnit. Vet gör jag först den dagen jag träffar en dobermann som visar tänderna åt mig (igen).

Annars är jag nog ganska orädd.

Nja, inte riktigt faktiskt utan det handlar mer om att läsa av ägaren (ja hunden också).
Jag måste dock erkänna att det finns vissa raser som jag skulle vara extra försiktig gentemot och det är de stora bergshundarna som tex kavkazskaja ovtjarka. Dock har jag ju aldrig träffat någon så det är ju mina fördomar som talar.

Läste lite fler ingägg och håller med de som säger det där om den som håller i snöret.......

Som (numer tyvärr fd) ägare till liten hund är det alltid lite spännande att veta hur personen man möter har kontroll på sin hund, som för det mesta är betyligt större än ens egen hund.
Jag kanske inte hade varit lika avvaktande om jag haft en grandis.

*KL*

Jag blir chockad över alla hundrädda människor inne på ett hundforum. Jag blir chockad över att många är rädda för RASER och inte för de odrägliga individer de mött. För mig är detta ett tecken på okunskap, när man inte ens kan skilja på ras och individ. Eller hur vida hunden är koko i skallen av naturen eller om den som håller i snöret har något med det hela att göra :grin:

*KL*

Jag blir chockad över alla hundrädda människor inne på ett hundforum. Jag blir chockad över att många är rädda för RASER och inte för de odrägliga individer de mött. För mig är detta ett tecken på okunskap, när man inte ens kan skilja på ras och individ. Eller hur vida hunden är koko i skallen av naturen eller om den som håller i snöret har något med det hela att göra :grin:

Samma här! :eek:

Att dömma en hel ras efter en individ verkar vara ett vanligt fenomen på Hund.

EXAKT,alla reagerar olika, en del reagerar med att bli räödd för hunden som gjort något,en del blir rädda för hundar som liknar den hunden som gjorde det.

Det är inte så jag springer och gömmer mig när jag ser en Pitbull/Amstaff eller liknande när jag har hund med mig, men visst kommer känslan tillbaka av vad som hände. Sen att dessa raser oftare tycks ha ett pucko med noll koll på andra sidan snöret (iaf häromkring) gör att man tittar till en gång till.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka