Rädsla för hundras?

Zarro

Trådstartare
Undrar om det finns någon här som har en rädsla för någon hundras eller kanske har haft det.

Sv: Rädsla för hundras?

Amstaffs, Pitbulls och liknande raser kan ge mig lite ont i magen om jag själv har hund med mig då min förra blev dödad av lös sådan.
Då kan jag ibland se scenariet spelas upp igen, har jag ingen hund med mig är det ingen fara.

Jag har varit rädd för (eller iaf känt stort obehag när jag mött någon) malinois.
Detta enbart på grund av att den första malinois jag träffade var understimulerad, ouppfostrad och ständigt sprang lös överallt. Den bet. Den försökte få tag på armen på min kompis, men fick som tur var bara tag på jackan (som gick sönder). Det var flera som var rädda för den hunden som aldrig är hundrädda i vanliga fall, så tja..
Som tur är så har jag mött flera mycket trevliga hundar av den rasen efteråt, så nu blir den där första jag mötte inte mer än ett otrevligt minne som jag blir påmind om då och då.

Amstaffs, Pitbulls och liknande raser kan ge mig lite ont i magen om jag själv har hund med mig då min förra blev dödad av lös sådan.
Då kan jag ibland se scenariet spelas upp igen, har jag ingen hund med mig är det ingen fara.

Stackars dig vilken hemsk upplevelse.:cry: Själv hyser jag oxå en viss rädsla för dom raserna fastän att jag bara känner människor som har snälla o lydiga exemplar.:crazy:

svartvita grand danois.... andra färger går hyffsat bra...men just svartvita *ryyyyyys* ser jag en sån så vänder jag..
har blivit så sedan en händelse då jag var i tioårsåldern...

Rädd är jag väl inte, men rottisar tycker jag sådär om... Likaså BC av nån anledning, är nog blicken.

Men annars har jag allra svårast för stora svart/bruna/mörka blandrashanar som har typ 2-6 raser i sig, det är ganska sällan de har alla hönsen hemma...

Jag tycker att schäfrar är obehagliga, och mallar likaså (nästan värre, de har det där stressiga också) - jag tycker att de inte känns pålitliga, på något sätt. Lite lömska, liksom.

Jag har nog inga specifika raser, taxar, de flesta jag har träffat har varit naffisga, små små hundar tycker jag verkar gläffsiga, och har mött många som har gjort utfall.
Och stora hundar, oftast storlek rottweiler XL på hundar, har själv hanhund, så det har blivit en del utfall genom åren..

Så kort och gott de flesta hundar jag inte känner, som är oupfostrade. Även äldre hundar. Eller jag är väl inte rädd men har stor respekt för hundar.

Jag har en rädlsa för dalmatiner.Har mött flera otrevliga,sådana som ville hoppa på min förra hund och andra som gärna vill hoppa på människor.
Har bara vågat hälsa på en lite men håller mig gärna undan dom.

Jag var livrädd för schäfrar tidigare, men har kommit över det, tack och lov!
Blev biten av en schäfer när jag var tio år. Schäfern var en stor, långhårig sak som klubbade ner mej till marken och bet mej i armen för att få tag på en boll som jag hade i näven.

Nu i vuxen ålder har jag faktiskt inte lyckats stöta på någon hund som har skrämt mej på riktigt, däremot gjort mej lite nervös (dom flesta hundar som har spänd kroppshållning, raggen rest, morrar och allmänt ser ut som att dom vill äta upp min hund ger mej lite handsvett)

*kl* Jag kan få en lite olustig känsla i magen av främmande schäfrar... Har dåliga erfarenheter. Däremot är jag inte rädd om de på närmre håll ser ut att vara vettiga och har vettiga ägare. Då får de gärna komma och gosa och va i knät och så precis som alla andra hundar.

Jag är rädd för stora kraftiga hundar som ex CC, amstaff, pitbull, rottwailer, schäfer o dyl, inte så att jag får panik eller så men blir rädd om en sådan kommer fram till mig om jag inte vet att den är snäll och trevlig.

Rottweiler känner jag lite obehag för, mest för att jag och min förra hund blev överraskade av två stycken som kom utspringande från en gård där de hade glömt stänga grinden när vi var ute på promenad. En ställde sig snett bakom och en ställde sig framför oss och båda morrade högt och visade tänder. Hade vi rört oss eller om min hund hade "svarat upp" så är jag övertygad om att de hade attackerat. Efter ett tag så kom ägaren till hundarna ut på trappan till huset och ropade dem till sig.
Över lag så känner jag ett visst obehag för okända okopplade större hundar som kommer travande mot oss när vi är ute. Kanske för att jag har mer vana av och känner mig säkrare med hundar av mindre ras.

Senast ändrad:

Och jag är löjligt rädd för rottweiler :crazy:
De värsta exemplaren som jag träffat har haft en uns annan ras i sig. När ägarna har varit med är jag inte rädd men jag tycker de är falska.

Tror att de har och göra med när jag nybliven mamma och var ute med barnvagn och min två dvärghundar kom det fram en rottweiler och tog tag över ryggen på den ena hunden, ägaren var en knarkare som gick in och lämnade sin hund när han såg att jag kom gående.

Knarkaren flyttade med hunden blev kvar i byn hos en vårdare! och jag såg fler saker som denna hund gjorde, mycket falsk hund. Jag gick omvägar när jag såg hussen komma med denna hund. Han lindade upp kopplet flera varv i händerna och ställde hunden mellan benen och bara stod. Usch och fy, det var den enda gången jag lyfte min två hundar under armarna och klättrade över både snödriva och staket. Min man blev injagad på affären av samma hund när hussen tappade den, de hann precis in genom dörren och stänga innan hunden var framme.

Säger som Calazirya.
Är inte rädd för någon hundras, däremot personen som kan hålla i (eller inte hålla i) kopplet.
Har jag blivit varnad av pojkvännen ang en ägare+hund som bor i närheten av hans föräldrar (är ute och går där ibland), som tydligen är extremt aggressiv mot hundar.
Så skulle jag se dessa när vi var ute och gick, skulle jag försöka gå en omväg.

Jag är försiktig och rädd för Rottweilers. Har blivit påflugen av 2 stycken och har även gått förbi en på stan som oprovocerat gjorde utfall mot mig och min pojkvän. Tycker ofta dom är lite lömska. Vet att det beror på ägaren hur hunden blir men jag har svårt att komma över rädslan för dom ändå.

jag stoppar inte fram händerna till pitbulls och -korsningar och amstaffkorsningar och mina hundar får inte hälsa på sådana hundar. är ägarna okända får de inte heller hälsa på amstaffar och rottweilerhanar (de senare har bara snusk i huvudet är min erfarenhet). jag är inte direkt rädd, utan vidtar bara extra försiktighetsåtgärder när det gäller de raserna/korsningarna. better safe than sorry helt enkelt.

Jag är rädd för hundar vars ägare tillåter dem att gå hursom i koppel. Stretar och drar 5 m före husse på gångbana eller på andra sidan gångbanan typ. Flexikoppel i kombination med aningslös ägare alltså.

Jag har blivit biten vid ett sånt tillfälle. (en basenji, men för det tror jag inte att basenji är något att vara rädd för vanligtvis)

Rädd är kanske fel ord.. jag är bara medveten om att det finns noll koll.

Nej inte direkt. Men är rädd för sk "kamphundar" som hamnat i fel händer. I vårat område dyker det upp allt fler "ungdomar" ofta med utländsk bakgrund som har noll koll på hundarna, och hetsar dem till att vara aggressiva mot andra människor och hundar...DÅ blir man rädd. Vad händer om de kommer lösa? Hur ska jag kunna försvara min hund!?

Annars är jag lite skeptisk mot små hundar, inte rädd skulle jag vilja påstå men gillar dem inte bara. Blev biten av någon släktnings lilla shetland sheepdog...efter det har jag aldrig gillar sådana hundar:D

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka