Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

Sv: Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

till er som säger att ni har många hundkontakter i norr som jag hade kunnat träffa så skriver jag såhär: tanten har sagt åt mig att absolut inte ge ut några personliga uppgifter på det här forumet då "bukemaffian" kan vara riktigt jävla jobbiga. folk känner säkert till det här och bukemaffian ska tydligen vara ett gäng som hela tiden gaddar ihop sig som en flock vargar mot ett lamm. av den anledningen så vill jag inte skriva något om mig, mer än att jag har en tant och en väldigt rävig sheltie.

Vet du.
Jag är absolut inte anonym här i forumet. Folk här kan med lätthet ta reda på allt från mitt fulla namn till min hemadress och allt möjligt annat som de vill ha reda på. Det är dessutom folk från forumet som kommit fram till mig på gatan och sagt "Men åh, är inte du Red_Chili på buke?" osv. Det är inte ens ovanligt.

Jag har skrivit massvis av trådar om hur min ena hund rev hela huset som valp, om min förra hunds problem med andra hundar, om sjuka djur om allt möjligt som skulle kunna få en "bukemaffia" att bli galna.

MEN jag har aldrig någonsin varit utsatt för någon "hemsk bukemaffia", tvärt om har jag fått otroligt bra hjälp från många här. Jag har fått tips, råd och flertalet vänner här. Dessutom har jag hjälpt till att omplacera en hund till en människa som jag fick kontakt med just genom buke.

Kanske är det så att jag tillhör denna "bukemaffia" och därför inte märker något själv, MEN jag upplever det som så att så länge man uttrycker sig så gott man kan, läser det som skrivs, reflekterar över situationen och uppför sig trevligt mot andra, så kommer ingen vara otrevlig tillbaka. Däremot om man skriver att man vill ha hjälp men ständigt blir sur på de som kommer med tips, ja då tappar folk tålamodet. Det är inget specifikt just för buke utan ett fullständigt normalt beteende. Ingen orkar väl med att ständigt hjälpa någon som bara skäller ut en?

Fast om hon upptäcker hundarna innan dig så hinner hon ju inte bli överrumplad?
Du behöver inte använda klicker för att skvallerträna, även om det är betydligt lättare.

men helt seriöst, lika lite som du kan springa ifrån en struts så kan jag upptäcka något innan min hund om den vill upptäcka det. det är ungefär som att säga att en blind person ska se saker före en fullt seende. förstår ni alla inte att vi försöker att upptäcka saker på helt olika förutsättningar!

tänk dig själv, hur fasen hade du tänkt dig att du ska slå hundens ljudlokaliseringsförmåga? berätta det för mig. helene, berätta du också, eftersom ni båda verkar tro att människan kan göra det. samma sak med lukt OM så skulle vara fallet (nu är det inte det). hur ska ni kunna lukta er till byte snabbare än en vädrande jakthund?

För det första så är det redan många som nämnt att dom lyckas upptäcka vissa saker före hunden. Så några kan uppenbarligen. Dessutom. Att ligga steget före betyder inte nödvändigtvis att du ska just upptäcka saker före hunden, utan att du likaväl kan bli då duktig på att läsa hunden och vara beredd när den visar att den har hittat något. Många kan ha sina vinthundar lösa av just den anledningen. Dom tar hunden i första steget mot jakten.

när vi låter hundarna vara tillsammans på sheltiens villkor så försvinner rädslan och hon vill istället leka med dom flesta hon träffar, vilket är något som jag tror minskar rädslan för andra hundar generellt, och ev för hundar som liknar den hunden som hon lekt med.

Jag tror att hon är för skraj genetiskt för att generalisera. Nu har jag ju inte sett din hund, men jag vidhåller att det bästa för en osäker hund vore att låta den ha trygga vänner och slippa resten.

Men, du har fått tipps och råd. Flera har erbjudit sig att hjälpa dig antingen personligen IRL eller med bra tränare på annan ort. Dock verkar du ha bestämt dig.

Lite andra frågor som har ploppat upp:
Hur ofta aktiveras hunden?
Hur och i vad?

Du skrev:
du säger att oavsett vad så kan jag slå hunden till att uppmärksamma det som dyker upp om jag är nog uppmärksam.

Jag har ALDRIG skrivit något sånt.

Däremot skulle ja gärna vilja se att du svarade på det jag bett dig svara på, som du fortsätter undvika.

nejnejnej, du läste lite fel. tanten har sagt att jag inte får poata namn eller något här pga bukemaffian, jag vet lite till inget om den. men eftersom endel hört talas om den måste den väl kännas igen och finnas? därför skrev jag att jag bor i en norrlänsk skad och kontakt via pm är ok för min del, om det kan leda till något bra, som en vovveträff eller något.

jag känner som sagt till lite om bukemaffian. ungrfär lika mycket som en vanlig japan känner till yakuza. finns, men vet inte vad dom gör annat än generella drag man hört talas om.

det står i min hierarkilista vad jag skulle göra. terriern som lekkamrat är sista utväg för att komma ikapp sheltien. den andra hunden kan ha slutat jaga i det skedet, dom flesta hundar gör det lyckligtvis.

vi fick benbrott på shelien som kostade mer än försäkringen. det betalade vi. det är inte tänkt att terriern ska vara kamphund, den ska.helst bara leka bort eller stå framföe.en aggressiv hund om olyckan är framme.

Min fetning.

Jaha du, hur har du tänkt att få terriern att börja leka med eller ställa sig framför en aggressiv hund? Och om den andre hunden verkligen är aggressiv, hur ska du hindra den från att gå på terriern? Jo, du tar hellre en skadad terrier än en död sheltie, vilket visar att du inte har en aning om vilka skador en stor hund kan göra på en liten. I synnerhet en liten terrier som inte ger sig för att den blir skadad.

så du menar på att det är ett felmarkerande att hon stannar upp och lyssnar på vad det kan ha varit som hon hört?
Nej, inget fel så snarare kan du utnyttja det.
ska hundar inte göra det?
Ja, hundar gör det. Som några redan skrivit i tråden så kan man läsa på sin hund när den hör något, långt innan den agerar/reagerar. Detta kan man utnyttja till sin fördel genom skvallerträning.

som jag läst det så är rasstandard (jag letar upp och kopierar) " Den kan, och får, vara reserverad gentemot främmande människor men mot sin ägare är den tillgiven och uppmärksam". det är det här jag tolkat som att rasen är reserverad mot andra hundar också, men det har jag fyllt i själv ser jag nu. den beter sig som det står mot människor första gången eller så, men sen är den bara otroligt glad över att se såna den känner igen.
Det har du tolkat fel. Reserverad är INTE samma sak som rädd. Rädslor är aldrig önskavärt. Många raser är reserverade men helt trygga både bland människor och hundar (och andra djur med för den delen).

Reserverad mot människor är inte samma sak som att hunden är reserverad mot hundar. Absolut inte samma sak som att vara rädd. Reserverad betyder mer att den är ointresserad.

det är just det att i koppel är det verkligen inga problem så länge den andra hunden inte gör utfall.
Det resonemanget köper jag inte. Om hunden går omkring och reagerar på vistar man kliver på och rasslande buskar så finns det en otrygghet inom hunden. Jag tror att den osäkerheten finns även i koppel, äevn om den inte är uppenbar. Så jag står fast vid att jag tror att det kan avra bra att jobba där genom motbetingning. Kanske kan du hitta någon, hundvan och duktig, som kan hjälpa till att komma fram oväntat med sin hund, på ett sådan avstånd att din hund inte får panik givetvis. Arrangera sånna där oväntade situationer.

klicker är något som jag tror att jag skrivit ett par gånger att jag ska sätta igång med. dock så tror jag inte riktigt att det här fungerar i paniksituationer riktigt. när en hund dyker upp under bättre situationer så kan sheltien hantera det väldigt bra.
Klickerträning är så mycket mera än en plastdosa som knäpper, det krävs lite intresse och tid att sätta sig in i.

Jag håller med dig att det inte fungerar i paniksituationer. Har hunden panik så är den inte mottaglig för inlärning. När man tränar så ska man undvika att hunden får panik, får den panik under planerad träning så har man gått för fort fram och gjort situationen på tok för svår.

Hur agerar du själv när och efter att hunden hanterat situationen bra?

jag kan tänka mig att gå enstaka gånger till en instruktör, men jag går inte och lägger flera tusentals kr på något som jag inte har garanti på att det fungerar så att säga. att påbörja en utredning om vart problemet finns osv osv låter extremt dyrt, och i min värld finns det inte på kartan att lägga 10 papp på sånt hos en hund.

Några 10.000 tror jag inet att det behöver vara frågan om. Ej heller en lång utredning som så. Men att träffa en duktig kompetent instruktör som kan ge verktyg som du och dfin hund har nytta av är aldrig fel. Denna kankse kan hjälpa till att arrangera situationer, med snäll ahundar, på ett sätt så ni kan komma framåt. Jag tycker att du ska överväga det. Men, det finns bra, mindre bra och rent dåliga instruktörer, sedan finns det de där jätteduktiga. Var nogrann vem du väljer att gå till helt enkelt. Hon jag tipsade om har jag själv gått till, och vet de som gått till. Hon är ingen "bilmekaniker" som luras det vågar jag lova.

tta gå med hunden i koppel så att hon blir bättre med andra hundar (vilket vi naturligtvis gör hela tiden, och som jag skrev så stöter vi på andra hundar på promenader nästan varje dag).

Men hur gör du när din hund ser en annan hund på promenad i koppel, oavsett om hon reagerar med rädsla eller inte?

Vet inte hur mycket du känner till om skvallerträning, det handlar om motbetigning och det tränar man i situationer där hunden inte är rädd eller har panik utan just på vanliga promenader. Om din hund kan reagera på en skala mella 1-10 så börjar man när hunder bara är en etta. Tex ser en hund på håll utan att hinna blir rätt eller orolig. Det kankse aldrig blir helt bra, men det kan garanterat bli lite bättre kankse till och med mycket bättre.

Vet inte om du skrivit om du testat det men under första träningstiden skulle jag överväga att kombinera dap med zylkene.

Jag skulle inte rangordna det i den ordningen nödvändigtvis som du punktar upp, men jag tror att du kan ha hjälp av de tre sakerna.

Den här träningen tror jag även ni kan ha hjälp av att träna på promenaderna hemma.

Här har du hundar som en av dem, mins inte vem, har haft problem med andra hundar och osäkerhet. Det märks inte mycket av längre. Det är författaren av Släpp kontrollen lös man ser på videon

nejnejnej, du läste lite fel. tanten har sagt att jag inte får poata namn eller något här pga bukemaffian, jag vet lite till inget om den. men eftersom endel hört talas om den måste den väl kännas igen och finnas? därför skrev jag att jag bor i en norrlänsk skad och kontakt via pm är ok för min del, om det kan leda till något bra, som en vovveträff eller något.

jag känner som sagt till lite om bukemaffian. ungrfär lika mycket som en vanlig japan känner till yakuza. finns, men vet inte vad dom gör annat än generella drag man hört talas om.

Bukemaffian nämns då och då, men det är mer "akta dig för bukemaffian så att de inte blir sura" och då syftar det på att om någon skriver något "fel" så gaddar folk ihop sig mot den som gjort något fel (något som jag alltså tycker är extremt, extremt ovanligt). Det finns ingen utsedd bukemaffia, det finns inga galningar här som är extra elaka mot folk, det enda som finns är helt vanliga människor med åsikter och folk som är olika bra på att variera sig i skrift. Och OM det finns någon specifik "bukemaffia" så har jag helt missat den, trots att jag varit aktiv medlem i ganska många år nu (hur många det är vet jag inte, men det går ju att se här till höger om mitt inlägg).

yes, jag har skrivit för några sidor sedan att jag ska börja klickerträna för att se om det får någon effekt när hon blir överrumplad. tills dess så ska jag koppla henne i skogen när hon signalerar att hon kanske har hört något djur. hon kommer hänga vid fötterna lite mer än vanligt, men det är väl ingen hemsk situation direkt ^^

Alla hundar skvallrar, och det din hund gör där är att skvallra. Belöna det! Det är inte alla ägare som uppmärksammar det, men det har ju redan du gjort, det är ju superbra. Koppla henne inte bara, belöna det där beteendet ;)

dom få terriers som jag stött på har varit galet framfusigt lekglada. kommer en lekglad hund så är det inte svårt att sätta ihop två och två. kommer en lös aggressiv hund (som aldrig skett ännu) så kommer den hunden fortfarande inte att ha mer än några sekunder innan jag är framme, och i såna situationer kan några sekunder vara väldigt viktiga, speciellt om den aggressiva hunden blivit utmanövrerad av terriern och sheltien, om det är en stor hund. är det en mindre aggressiv hund (jag tror själv att dom flesta aggressiva hundar väger under en 10-15 kilo) så hinner det inte hända så hemskt mycket innan jag hinner nypa åt den.

vi har en gång blivit anfallen av en liten hund när sheltien varit kopplad, och då hann jag först sätta foten emellan och sen hugga nacken på den angripande hunden. den hunden var ca 3 kg. väldigt liten, lyckligtvis.

i ett värstafallsscenario så kommer en aggressiv hund ha 15 sekunder på sig. det behöver nödvändigtvis inte vara nog länge för att ha livet av en annan hund. när jag kommer fram så skulle jag ju naturligtvis kasta mig över den angripande hunden, oavsett ras. är det en liten ras så skulle den dö av att jag dök på den och landade på den. är det en större ras så klarar den sig, men att jag kan låsa den, alternativt omdirigera dess uppmärksamhet. jag har alltid sagt samma sak när det gäller anfallande hundar mot människor, och det är att en hund är inget annat än ett psykologiskt vapen och jag är inte det minsta orolig för att dyka på en hund, oavsett storlek.

fortsätt skriva golddigger.
jag ska utnyttja hennes uppmärksamhet. hur menar du att jag ska utnyttja den? vad ska jag enl dig göra?

min absoluta dröm hade varit att kunna arrangera såna oväntade situationer, då jag tror att det om något skulle hjälpa mer än vad som helst annat. dock så har jag ingen möjlighet till det i dagsläget.
däremot så visar hon verkligen ingen otrygghet i koppel så länge den andra hunden är lugn. hon visar aldrig rädsla för andra lugna hundar heller. en jobbarkompis har en flatte då och då på jobbet. första gången sheltien såg flatten så stannade hon till. hon sjönk ihop lite och var orolig. det varade i 30 sekunder, sen var hon på och nosade på flatten eftersom den hunden är så otroligt lugn så att den knappt rör sig framåt. den totalignorerade henne och därför var hon inte ens reserverad. nyfikna hundar som är lugna möts med nyfikenhet. uppspelta hundar möts med rädsla och lugna hundar möts med mer nyfikenhet.

i paniksituationen tänker du? jag gör en snabbedömning om jag kan stoppa den framspringande hunden eller inte. går det inte så läser jag snabbt för att se eller höra om den är aggressiv. sen kastar jag ett öga efter förare. försvinner sheltien utom synhåll (hänt en gång med mig) så springer jag som en tok tills att jag ser henne igen. när hon rundar den andra hunden och kommer tillbaka till mig eller jag fått gå till henne (lockar alltid till mig henne dom sista metrarna) så får hon beröm, klappning, godis och kramar. bara positivt när jag får henne till mig, och mycket sånt.

absolut, jag ska kolla efter och maila en instruktör och fråga hur mycket det skulle kunna kosta. eftersom jag vill vara kryptisk (pga maffian) så skriver jag inte om du hade rätt eller fel, men jag tar vara på tipset att leta en instruktör som är rekommenderad.

jag reagerar olika beroende på hur den andra hunden beter sig. går den sakta mot oss så är det ingen panik. då kan jag kontakta sheltien och kalla in henne för koppling. är den andra hunden lite närmare så går jag hellre fram till sheltien och kopplar henne eftersom hon kan låsa sig lite längre tid vid en hund, varpå jag med lätthet hinner fram och koppla henne. men i första hand så får hon komma till mig och där åker koppel på.

när hon går i koppel och hundarna inte bryr sig om henne alls är hon en etta, nyfiken. hon blir aldrig värre än en svag svag tvåa när hon är i koppel, förutom om hon får ett skall eller utfall mot sig, då drar hon mot diket för att komma längre från hunden. skall är hon rädd för om dom låter mycket och är nära.
jag tackar för videosarna, ska kolla på dom senare.
fortsätt skriv i tråden om du känner på dig att du har mer att tillföra.

jag har alltid sagt samma sak när det gäller anfallande hundar mot människor, och det är att en hund är inget annat än ett psykologiskt vapen och jag är inte det minsta orolig för att dyka på en hund, oavsett storlek.

Hur menar du, att om du inte är rädd för hunden så skadar den dig inte?

du glömmer bort att man får annat av en hund. jag har länge (även skrivit det här tidigare) velat ha en hundkompis som kan leka med henne när vi har ont om tid exempelvis. eller ser film. hon är så otroligt social och det går nog inte en enda timme (när hon är vaken) som hon inte går och kastar en boll på oss. från det att vi vaknar börjar hon att jaga på oss genom att bita i våra fötter på morgon. bara på morgon dessutom, annars har det ingen effekt.

så en till hund har varit på tapetern i ett halvår iaf. jag har bara börjat fundera på raser. tidigare ville jag ha en bullterrier, men den är nog helt för stor och ruffig för vår lilla sheltie. av den anledningen så har jag tänkt att en liten lekglad terrier kan passa bra. jack russel eller något sånt tycker jag är en mycket fin liten hund, men jag har även kollat på andra raser. staffar är ju ganska små dom också, men även dom är jag orolig för att dom kanske leker lite väl ruffigt.

jag menar att jag har inga problem att hantera en annan hund om jag får tag i den. hunden kan naturligtvis skada mig, men då hunden har en mun och kan bita mot en arm så vet jag vart huvudet är. det är bara att ta den andra handen och sticka ut ett öga i en sådan situation, om hunden inte går att fånga med nacktag. så jo, den kan skada mig, men den har ingen chans att övermanna mig som man ser i tv. där lägger sig alltid brottslingar raklånga när en hund hoppar dom i ryggen, något som visar att hundar är psykologisk krigsföring, ungefär som fjäderbatonger till viss del kan användas som.

Till vardags, så fort hon ser en hund, oavsett reaktion eller ingen reaktion. Belöna det! Här kan du läsa lite mera om skvallerträning och hur man kommer igång.

http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

Är något oklart så fråga här, flera på forumet skvallertränar. Testa även att göra en sökning. På forumet Alltforhundar.se så har det skrivits ganska mycket om skvallerträning och osäkra hundar. Om du inte redan är det, bli medlem där och sök bland trådarna kring skvallerträning.

Tänk på att en tuff liten hundkompis till din hund kanske råkar vara en hund som sänder ut "kaxiga" signaler till andra hundar som får dem att göra utfall eller bete sig illa. Min ena hundlåter mig direkt veta om han inte tyckar att andra hundar uppför sig bra genom att bli väldigt upprörd och ska sätta hunden på plats. En sådan hund kan ju nästa locka fram dåliga sidor hos hundar.

Så om du mot förmodan skaffar en till hund, skaffa en språksäker hund som är cool i situationer med hundar. Inte en som kan tänkas svara upp eller vara ettrig.

jag menar att jag har inga problem att hantera en annan hund om jag får tag i den. hunden kan naturligtvis skada mig, men då hunden har en mun och kan bita mot en arm så vet jag vart huvudet är. det är bara att ta den andra handen och sticka ut ett öga i en sådan situation, om hunden inte går att fånga med nacktag. så jo, den kan skada mig, men den har ingen chans att övermanna mig som man ser i tv. där lägger sig alltid brottslingar raklånga när en hund hoppar dom i ryggen, något som visar att hundar är psykologisk krigsföring, ungefär som fjäderbatonger till viss del kan användas som.

Sticka ut ett öga?! :eek:

Förövrigt tror jag det är svårt att övermanna en hund som är ute efter att bita dig. Flyger en rottis på dig och har för avsikt att skada dig spelar det ingen roll om du vet var den har munnen, du blir garanterat skadad och den har övertaget. Dessutom så kan hundar omrikta sitt beteende, den menar kanske inte ens att bita dig, ska du då sticka ut ögat på hunden???

:eek::eek::eek: Är du seriös?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 409
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31