Råd om perro

Jag kollade rätt mycket på perros åt några bekanta och fick direkt en massa varningstecken från alla möjliga håll!

Inte minst från @FrauleinLeo :angel:

Läser man alla RAS-beskrivningar om rasen så är det rätt talade när även klubben själv
beskriver rasen som stressad etc. Kändes inte riktigt bra att varken läsa på deras hemsida eller deras RAS som sagt.

Väldigt synd då det verkligen är en ras jag själv skulle kunna tänka mig i framtiden. De verkar liksom ha ett härligt driv och så är de ju (tyvärr) lite för söta för sitt eget bästa. :meh:

Haha brukar berätta om vad som diskuteras på buke, den klassiska "jag läste på buke" och han fnyser jämt o säger att man förskönar sanningen på buke typ ;) så frågan är om det hjälper?!
Hans dröm är ju en jaktgolden, eller en sån "korsning" av jakt och utställning och det känns rätt långt ifrån en pudel på något sätt!
Förskönar sanningen på buke?! Den var ny :D vanligtvis brukar ju "utomstående" anklaga bukefalister för att vara elaka, onödigt hårda och allmänt jobbiga :p
Berätta för sambon att det går utmärkt att ha pudeln klippt i frisyer som inte innebär bollar över hela kroppen. Kanske gillar han dem mer då? (Min erfarenhet är att många som är "anti pudel" egentligen mest ogillar de vanliga utställningsfrisyrerna).

Jag lovar, de ser ut som "vilken annan hund som helst" under pälsen. Såhär såg min fd mellanpudel ut då och då. Han behöver absolut inte vara rädd för pudelpäls, den kastrerar honom inte.

2014-04-09132852_zps90fba8e8.jpg

Förskönar sanningen på buke?! Den var ny :D vanligtvis brukar ju "utomstående" anklaga bukefalister för att vara elaka, onödigt hårda och allmänt jobbiga :p
Berätta för sambon att det går utmärkt att ha pudeln klippt i frisyer som inte innebär bollar över hela kroppen. Kanske gillar han dem mer då? (Min erfarenhet är att många som är "anti pudel" egentligen mest ogillar de vanliga utställningsfrisyrerna).

Haha ja men jag vet inte hur jag ska förklara det, han tycker det mesta verkar överdrivet och menar tex på att jag aldrig skulle ha skrivit nåt om min russel för att alla som nu svarat i tråden gått i försvarsställning gentemot russlar:angel: dvs överdrivit om perrons mentalitet för att försvara russeln :rofl:

Har träffat några få, men ingen har varit trevlig.
Får jag in dem till mitt trim så kan man räkna med munkorg på.

Så pass, har typ aldrig träffat en bra russel, vet flertalet som avlivats pga lynnesfel...

Jack Russel är ju till antalet sett en stor ras, därför är chansen att hitta en bra russel hos en seriös uppfödare betydligt lättare än att hitta en stabil perro som ju är liten till antalet men ändå har stora problem med mentaliteten.

Men om du har en tydlig bild av vad du vill ha i din nästa hund (även om det är för att stilla din sambos hundbehov) så sätt samman en lista med vad ni gillade med er förra hund, vad ni inte gillade, vad ni vill ha i nästa och vad ni inte vill ha i nästa. Vad ni ska göra med hunden, vilken typ av pälsvård, aktivitetsnivå osv. Och fixa en rastråd här eller på annat hundforum, bara för att ni får nya upplag på raser betyder ju inte att ni måste välja nån av dem. Kan vara bra med fler förslag än de man tänkt på, ibland får man ju förslag på raser man knappt visste existerade men som kanske är precis vad man letar efter :D

Men om du har en tydlig bild av vad du vill ha i din nästa hund (även om det är för att stilla din sambos hundbehov) så sätt samman en lista med vad ni gillade med er förra hund, vad ni inte gillade, vad ni vill ha i nästa och vad ni inte vill ha i nästa. Vad ni ska göra med hunden, vilken typ av pälsvård, aktivitetsnivå osv. Och fixa en rastråd här eller på annat hundforum, bara för att ni får nya upplag på raser betyder ju inte att ni måste välja nån av dem. Kan vara bra med fler förslag än de man tänkt på, ibland får man ju förslag på raser man knappt visste existerade men som kanske är precis vad man letar efter :D

Haha jag vill ha svärföräldrarnas hund han är ju perfekt :p synd bara att han verkar sticka ut från rasen ;)

Vill ha så lite pälsvård som möjligt, helst fälla så lite som möjligt. Ska passa som familjehund, vara av mellanstorlek, gilla skogen, spåra lite och lite lättare lydnad (alltså kanske inte tävla men träna lydnad i alla fall), men kanske inte vara superkrävande! Inte jaga katter :p

Haha jag vill ha svärföräldrarnas hund han är ju perfekt :p synd bara att han verkar sticka ut från rasen ;)

Vill ha så lite pälsvård som möjligt, helst fälla så lite som möjligt. Ska passa som familjehund, vara av mellanstorlek, gilla skogen, spåra lite och lite lättare lydnad (alltså kanske inte tävla men träna lydnad i alla fall), men kanske inte vara superkrävande! Inte jaga katter :p
Jag hade kikat på en trevlig mellanpudel. Du får väl klippa den (eller lämna in) var tredje månad och kanske borsta lite beroende på frilla, men de är ofta väldigt roliga hundar. Smarta, vänliga, pigga, tuffa på ett bra sätt.
Vi får in lite pudlar som elevhundar och de är alltid mönsterhundar:love:
Sen har jag såklart träffat lite galna pudlar (understimulerade), men jag kan inte påstå att jag nånsin träffat en otrevlig eller med direkt lynnesfel.

Så pass, har typ aldrig träffat en bra russel, vet flertalet som avlivats pga lynnesfel...

Jag har också JRT och har kollat på flera andra terrierraser inför framtida valpköp (det måste ju vara en terrier! :D). Det finns dock ingen terrier som är lika bra som russeln mentalt när man tittar på andelen mentalbeskrivna hundar och på hur jämna resultaten är. Rädslor är ovanligt i rasen. De har ju dock en hel del motor och påminner om brukshundar i miniatyr om man ser till MH/BPH-beskrivningar. Och så det i kombo med att de kan vara rätt tuffa i skallen...

De flesta jag pratar med som har JRT åtminstone här i trakterna har sina som rena sällskapshundar och aktiverar dem inte särskilt mycket. Inte så konstigt att en del russells blir tokiga med den tillvaron tänker jag :cautious:

Senast ändrad:
OM vi nu köper perro hade vi tänkt köpa från samma uppfödare. Jag har ju bara träffat en som sagt så bra att höra vad andra säger, men han är väldigt glad, vill göra rätt, snäll och älskar att leka!
Tycker som flera andra här att du söker en pudel! Dom är riktigt söta om man låter pälsen vara och rakar nosen mest. Utseendemässigt.
Mentalt är dom toppen.
De finner sig i allt väsentligt och är mycket mångsidiga.
Finns även kennlar med arbetande hundar som gör mh.
Pudlar har ett tråkigt rykte om sig.
Det stämmer inte för dom är väldigt roliga hundar som både är enkla i vardagen och hantering men också älskar att arbeta !

Jag kanske är jättepartisk (även om jag själv aldrig ägt rasen) men lockig päls, i lagom format, som passar som familjehund, med mer cykel än mentalmotor tycker jag matchar med Bedlingtonterrier :p Men don't fret den märkliga klippningen, de ser normala ut under huven. Liknande genetisk bakgrund verkar Manchesterterrier ha fast har inte träffat någon till skillnad från förstnämnda :p.

Jag skulle vilja slå ett slag för den dansk-svenska gårdshunden.
Lik russeln till utseendet och storlek men absolut inte mentalt.
DSGn är en mjuk hund, lätt att träna, älskar att vara med familjen och gillar barn, går oftast väldigt bra ihop med andra djur. Det som är, är väl kanske att den kräver för mycket aktivering?

Jag kanske är jättepartisk (även om jag själv aldrig ägt rasen) men lockig päls, i lagom format, som passar som familjehund, med mer cykel än mentalmotor tycker jag matchar med Bedlingtonterrier :p Men don't fret den märkliga klippningen, de ser normala ut under huven. Liknande genetisk bakgrund verkar Manchesterterrier ha fast har inte träffat någon till skillnad från förstnämnda :p.
Bedlingtonterrier är så underskattade . lite som pudel.
Otroligt trevlig ras som aldrig varit stor vad jag vet ?

Tycker som flera andra här att du söker en pudel! Dom är riktigt söta om man låter pälsen vara och rakar nosen mest. Utseendemässigt.
Mentalt är dom toppen.
De finner sig i allt väsentligt och är mycket mångsidiga.
Finns även kennlar med arbetande hundar som gör mh.
Pudlar har ett tråkigt rykte om sig.
Det stämmer inte för dom är väldigt roliga hundar som både är enkla i vardagen och hantering men också älskar att arbeta !
Kul med reklam för en lite bortglömd ras! Är pudeln en frisk ras?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Sebastian
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat