Råd om perro

Kul med reklam för en lite bortglömd ras! Är pudeln en frisk ras?
Ja de är relativt friska. Jag tycker dock det är mycket inavel vissa linjer pudel liksom andra poppisraser. Men det är min högst personliga åsikt. Att man borde para lite mer mellan länder.
Men de är friska , man får kolla så uppfödaren gjort alla hälsotester precis som i alla raser.
Vissa uppfödare fuskar ju ,finns alltid rötägg.

Sen har jag såklart träffat lite galna pudlar (understimulerade), men jag kan inte påstå att jag nånsin träffat en otrevlig eller med direkt lynnesfel.
Jag håller i stort med dig om pudlar! Så himla käcka hundar i det stora hela.

Dock vill jag bara säga (mest till TS) att det är superviktigt att föräldrarna är tillgängliga och inte rädda. Vi har en mellan i bekantskapskretsen som är så rädd att hon har/har haft beteendet att hon hugger först och kollar läget sen (oklart om hon fortfarande lever dock). MEN där var föräldrarna skräp och kunniga hus människor avrådde henne från just den linjen. Så att eh ja :grin: Men med det sagt så tycker jag att det kan vara pudelns nackdel - att de kan vara lite rädda och reserverade men det går ju också att förekomma liksom. :)

Är nog lättare att hitta en bra Russel än en bra Perro.
Ja vad jag håller med! Visst att en russel kan blossa upp fort. Men oftast släpper de bråket så fort det är över.

Men jämfört med en perro är de ingenting.
Har aldrig sett en hund blossa upp så fort och helt utan anledning som en perro. Fy sjutton så svår att läsa av.

En jack russel blir förbannad för en annan hund går för nära leksaken eller matte , Medans två perro jag sett blossat upp totalt utan någon anledning dessutom både på sin egen matte !! Och hund som bara passerade med låg svans och nosen i backen !

Bedlingtonterrier är så underskattade . lite som pudel.
Otroligt trevlig ras som aldrig varit stor vad jag vet ?
Nej, det tror jag inte. Fast finns områden i Storbritannien där "working bedlingtons" verkar rätt vanliga. Men dessa skiljer sig enormt från den typ av bedlington vi har här och som är globalt vanlig.

Nej, det tror jag inte. Fast finns områden i Storbritannien där "working bedlingtons" verkar rätt vanliga. Men dessa skiljer sig enormt från den typ av bedlington vi har här och som är globalt vanlig.
Okej ! Jag tycker de verkar toppen som en lite lagom hund att ha som bästa vän och träna lite lättare med. Har bara positiva erfarenheter av dom. Har tränat agility ihop med en och det är fart i dom !

Sådär får du ju inte skriva utan att berätta mer :D (eller länka till sida med bra läsning)

Så som flera av er beskriver perron var min jack russel. Hos honom låg en rädsla och osäkerhet i botten vilket gjorde att han blev utåtagerande och en sån till hund är jag inte så sugen på... Graviditeten höll mig vaken inatt så googlade runt och på flera perro uppfödarsidor står det till och med att de kan vara stressade men att om man miljötränar mkt första året och låter huvuder jobba så blir dom ofta bra! Lite "tråkigt" nu när jag fått så positiv bild av svärföräldrarnas hund, han är ren sällskapshund.

Jag avlivade min jack russel för snart ett år sedan, ska inte ha en russel igen oavsett hur trevliga dom kan vara, rasen är för svår för mig. Jag hade inte tänkt skaffa hund alls igen men sambon har "hundabstinens". Han vill hemskt gärna ha en golden, tyvärr tycker jag att dom är både för stora och för håriga så en golden kommer inte in i vår familj! Men svärföräldrarna har en spansk vattenhund/perro som jag tycker är väldigt trevlig! Inte allt för stor och fäller i princip inte alls! Dessutom väldigt trevlig. Finns det någon här som har erfarenhet av perro? Är det en trevlig ras? Är den normalt sett lättare än russel? Russeln upplevde jag väldigt hård i psyket, stressad och krävde enormt mycket aktivering! Vet flera russlar som vart väldigt svåra men har inte träffat nån annan perro än svärföräldrarnas :)
Vi ska ha barn vilken vecka som helst, hur funkar perro med barn?

Jakt golden ska din sambo ha den till jakt? Det är skillnad på utställings golden o jakt golden.
Pudlar är trevliga,intelligenta,lätt lärda, kräver pälsvård (borstning) mellan klippningarna, finns pudlar som är i topp på viltspår tänker här på min favorit mellan pudeln jum jum från dreams in red, m.m även i agility är de på högre nivåer. Men en dag i soffan är helt ok i bland.

Jakt golden ska din sambo ha den till jakt? Det är skillnad på utställings golden o jakt golden.
Pudlar är trevliga,intelligenta,lätt lärda, kräver pälsvård (borstning) mellan klippningarna, finns pudlar som är i topp på viltspår tänker här på min favorit mellan pudeln jum jum från dreams in red, m.m även i agility är de på högre nivåer. Men en dag i soffan är helt ok i bland.

Han ska ta jaktlicens men vet inte hur mkt en ev hund kommer vara med på jakt. Dock har han läst på massor om golden och olika typerna och fastnat mer för jakt-typen. Men som sagt någon golden kommer det inte hem till oss!

Okej ! Jag tycker de verkar toppen som en lite lagom hund att ha som bästa vän och träna lite lättare med. Har bara positiva erfarenheter av dom. Har tränat agility ihop med en och det är fart i dom !
Ja, de är väldigt mycket "lättmjölk", en ras som passar de flesta - förutsatt att man inte har ett specifikt mål med sitt hundägande. De är ju inte mycket till terriers heller (om man bortser från jaktlinjerna). Rätt roliga hundar, kanske inte så smarta, men roliga. Passade en kompis två bedlingtons för massa år sen, hennes yngsta bedlington käkade upp nypon med frön och allt som var prydnad på vardagsrumsbordet, lade huvudet på sned när hon var påkommen och därefter gick hon under namnet "Raptor" efter velociraptorerna i köksscenen i den första Jurassic park filmen (eftersom hon bjöd på samma min) :p.

Sådär får du ju inte skriva utan att berätta mer :D (eller länka till sida med bra läsning)
Har inte läst så mycket om dem :p men man kommer till ett jakt forum (Thehuntinglife) med jättelånga bildtrådar om man googlar på "working bedlington", kanske inte jättemycket info men det finns massa sidospår i de olika bildtrådarna. Har lekt med tanken på att skaffa en, eftersom de har mer pigmentering och verkar lite mer roliga än utställningsvarianten. Men efter att ha sett jaktbilder på dem så tror jag nog att jag personligen föredrar utställningsvarianten :rofl:, lättmjölk är min grej!

Så som flera av er beskriver perron var min jack russel. Hos honom låg en rädsla och osäkerhet i botten vilket gjorde att han blev utåtagerande och en sån till hund är jag inte så sugen på... Graviditeten höll mig vaken inatt så googlade runt och på flera perro uppfödarsidor står det till och med att de kan vara stressade men att om man miljötränar mkt första året och låter huvuder jobba så blir dom ofta bra! Lite "tråkigt" nu när jag fått så positiv bild av svärföräldrarnas hund, han är ren sällskapshund.

Är det ren sällskapshund du vill ha? Med tanke på att du sa att svärföräldranas hund var perfekt.

I sådant fall hade jag definitivt undvikt Perron. Typ: springa åt andra hållet, som tidigare nämnt. :p

Är det ren sällskapshund du vill ha? Med tanke på att du sa att svärföräldranas hund var perfekt.

I sådant fall hade jag definitivt undvikt Perron. Typ: springa åt andra hållet, som tidigare nämnt. :p

En sällskapshund som man kan träna lite lydnad/bruks/viltspår med men mer på hobbynivå! Svärisarnas hund skulle älska att få träna men funkar bra som sällskapshund :) om du förstår vad jag menar?!

En sällskapshund som man kan träna lite lydnad/bruks/viltspår med men mer på hobbynivå! Svärisarnas hund skulle älska att få träna men funkar bra som sällskapshund :) om du förstår vad jag menar?!

Jag förstår! Har inte sådan stor erfarenhet av pudel själv men de få jag träffat har varit helsköna hundar. Så håller med tidigare talare ang den rasen.

Vill själv bara ha en sällskapshund som jag kan hobbytesta rallylydnad, nosework och ställa ut en del. Men jag ska ha en helt annan ras även om pudel verkar kul ;)

Han ska ta jaktlicens men vet inte hur mkt en ev hund kommer vara med på jakt. Dock har han läst på massor om golden och olika typerna och fastnat mer för jakt-typen. Men som sagt någon golden kommer det inte hem till oss!

Har han faktiskt träffat en jaktgolden? En tvåårig hanne, tex... :angel:

Skulle jag någonsin få för mig att jag vill ha den typen av hund (kommer aldrig att hända :D), så bleve det förmodligen en jaktgolden: de är kokobäng! Jätteroliga hundar, "vad ska vi göra nu då!? :bump::bump::bump:", max en tass i marken åt gången, full rulle och rätt mycket hund...

Har du tittat på australisk terrier? Glada, spralliga, vänliga, fäller inte. Jag gick över till terrier i somras från att ha haft västgötaspets och jag är såld. Enda problemet so far är att hon har en stor fäbless för att tugga på allt som jag stickar, så garner och stickprojekt får gömmas undan. Hon är av åsikten att hon älskar allt och alla, och förväntar sig att alla älskar henne. Sen är hon tyst! Alltså, efter att ha haft en spets blir man helt förundrad över en hund som inte låter. Alls. Jag är vansinnigt förtjust i min lilla Loppa. Även när hon tuggar på mina stickningar.

Jägarexamen tar man först. Sen löser man jaktkort om man ska jaga. Vapenlicens söker man hos polisen. Tar låång tid! Det går mycket tid till jakt o kostar en slant med utrustning o jaktmark.
Vår pudel var duktig på eftersök. Viktigaste att ni finner en hund ni trivs i hop med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Sebastian
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2