Råd om perro

Har han faktiskt träffat en jaktgolden? En tvåårig hanne, tex... :angel:

Skulle jag någonsin få för mig att jag vill ha den typen av hund (kommer aldrig att hända :D), så bleve det förmodligen en jaktgolden: de är kokobäng! Jätteroliga hundar, "vad ska vi göra nu då!? :bump::bump::bump:", max en tass i marken åt gången, full rulle och rätt mycket hund...

Hans mormor och morfar har haft golden hela hans uppväxt men vet dock inte vilken sort men ham vill gärna ha en alert hund!

Har du kollat Lakeland och welshterrier? Jättetrevliga hundar tycker jag, behändig storlek och lättlärda. Tror welshen är något skarpare än Lakelandterriern.

Hans mormor och morfar har haft golden hela hans uppväxt men vet dock inte vilken sort men ham vill gärna ha en alert hund!

Det kräver en hel del med allert hund. Mycket tid tycker jag att hunden behöver. Speciellt om de är så de måste aktiveras kroppsligt o i jobba med hjärnan.

Irländsk terrier har ju en päls som inte fäller, inte för att den är lockig direkt... Men lättskött päls i alla fall.. Har blivit tipsad om den när jag frågade om terrierraser som nöjer sig med vardagslydnad och liknande, som inte vill ha fullt ös medvetslös hela tiden. De är ju lite större också. Har själv katt så rasförslag jag fått är troligen kattvänliga (även om det är en träningssak).

Har du kollat Lakeland och welshterrier? Jättetrevliga hundar tycker jag, behändig storlek och lättlärda. Tror welshen är något skarpare än Lakelandterriern.

Welshen är skarp, enligt rasklubben skarpare än Airedaleterriern som ändå ska ha terriertemperament. Welsharna verkar vara trevliga hundar dock men kanske inte något för TS om hen söker en mjukare hund.

Lakien tycker åtminstone jag är rätt trista i mentaliteten tyvärr (få är mentalbeskrivna men alla jag har träffat åtminstone har varit rädda... och de få som faktiskt är mentalbeskrivna har väldigt tråkiga MH/BPH)

Welshen är skarp, enligt rasklubben skarpare än Airedaleterriern som ändå ska ha terriertemperament. Welsharna verkar vara trevliga hundar dock men kanske inte något för TS om hen söker en mjukare hund.

Lakien tycker åtminstone jag är rätt trista i mentaliteten tyvärr (få är mentalbeskrivna men alla jag har träffat åtminstone har varit rädda... och de få som faktiskt är mentalbeskrivna har väldigt tråkiga MH/BPH)

Welsharna är trevliga hundar, självsäkra och modiga samtidigt som de inte behöver ta plats. Jag upplevde inte vår som överdrivet skarp men vi kanske hade tur... Synd på mentalbeskrivningen på Laikarna. Jag har mest träffat på dem på promenader och fått ett positivt intryck men aldrig ägt en själv.

Har inte kollat, min Russell är bara 8 :D

(Och hemskt trevlig men skulle jag köpa ny skulle jag kolla ren sällskap, passar min personlighet bättre.)

Jag saknar min russel mkt, han blev 9 innan jag fick lov att avliva honom, men han var på tok för svår/rädd/krävande för att va sällskapshund :( annars hade han levt idag. Men var stressad/rädd/osäker och blev då utåtagerande, det blev värre för varje år av nån anledning så när vi flyttade i februari förra året så tyckte vi att det var snällast att avliva istället för att behöva flytta och kanske bli ännu värre :(

Kombinationen lättskött + fällfri päls existerar inte. Det ena utesluter det andra. Om du nu inte rakar ner, som sagt tidigare. Tycker det är jättesvårt att bidra med förslag då du och din sambo verkar ha ganska spretiga förväntningar på er nästa hund. Jag tänker också Bedlington, det verkar vara den ultimata sällskapshunden.

Kombinationen lättskött + fällfri päls existerar inte. Det ena utesluter det andra. Om du nu inte rakar ner, som sagt tidigare. Tycker det är jättesvårt att bidra med förslag då du och din sambo verkar ha ganska spretiga förväntningar på er nästa hund. Jag tänker också Bedlington, det verkar vara den ultimata sällskapshunden.

Varken tex pudel eller perro fäller vad jag vet och anser det lättskött när man kan raka ner pälsen 3-4 ggr per år och därimellan inte behöva göra speciellt mkt :) men vet inte vad du menar med spretiga förväntningar? En mellanstor trevlig familjehund med päls som inte fäller och är lätt att raka, som gillar att hitta på saker men som inte behöver aktivera hjärnan flera timmar varje dag för att inte bli stressad utan som några dagar i veckan kan nöja sig med långpromenader. Har fått förslag på mellanpudel av flera och ska läsa på lite om dom :) ska även läsa på mer om bedlington!

Varken tex pudel eller perro fäller vad jag vet och anser det lättskött när man kan raka ner pälsen 3-4 ggr per år och därimellan inte behöva göra speciellt mkt :) men vet inte vad du menar med spretiga förväntningar? En mellanstor trevlig familjehund med päls som inte fäller och är lätt att raka, som gillar att hitta på saker men som inte behöver aktivera hjärnan flera timmar varje dag för att inte bli stressad utan som några dagar i veckan kan nöja sig med långpromenader. Har fått förslag på mellanpudel av flera och ska läsa på lite om dom :) ska även läsa på mer om bedlington!

Som jag skrev så existerar inte den kombon OM man inte rakar ner pälsen. Spretiga på så vis att din sambo vill ha en jaktgolden och du mer en sällskapshund. Vill bara ge en liten heads up om mellanpudeln då, se till att det inte är från arbetande linjer och se till att åtminstone föräldrarna är HD-röntgade. Det finns tyvärr en väldigt hög förekomst av HD på mellanpudel.

Som jag skrev så existerar inte den kombon OM man inte rakar ner pälsen. Spretiga på så vis att din sambo vill ha en jaktgolden och du mer en sällskapshund. Vill bara ge en liten heads up om mellanpudeln då, se till att det inte är från arbetande linjer och se till att åtminstone föräldrarna är HD-röntgade. Det finns tyvärr en väldigt hög förekomst av HD på mellanpudel.

Tyvärr så får han ingen golden ;)

Nu har jag bara gjort en närmare bekantskap med perro och jag tyckte det var en ganska obehaglig hund. Ägaren var superdedikerad sin hund och lade ned sin själ på träning, men jag vet att han bet henne ett antal gånger och själv tog jag så lite som möjligt i hunden. Du kan säkert hitta en trevlig hund om du lägger ned tid på att sätta dig in i rasen ordentligt och ser till att träffa många individer, men jag tror det går lättare att hitta rätt inom andra raser.

Som många andra redan föreslagit tror jag inte pudel är helt fel och en sådan kan du raka ned på samma sätt som en perro. Jag som arbetat som hundtrimmare har goda erfarenheter av just pudel, de brukar vara käcka och glada hundar medan det finns andra raser som inte är lika roliga att hantera.
Nu söker ni förvisso en större hund, annars är löwchen en ras som gjort intryck på mig. De är allroundhundar i litet format och pälsen blir mer lättskött när valpullen är borta (om de inte rakas ned).

Welsharna är trevliga hundar, självsäkra och modiga samtidigt som de inte behöver ta plats. Jag upplevde inte vår som överdrivet skarp men vi kanske hade tur... Synd på mentalbeskrivningen på Laikarna. Jag har mest träffat på dem på promenader och fått ett positivt intryck men aldrig ägt en själv.

Kul att höra att er welsh var trevlig, är lite sugen på en själv i framtiden! :D

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Sebastian
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka