Quarterhingst till varmblod

Sv: Quarterhingst till varmblod

Du får stånga dig blodig på den här stångpunkten tyvärr.
Det är ju tabu och usch usch.
Visst finns det varmblod som mycket väl passar i ridhästavel liksom quartrar som inte borde avlas på alls.
Tycker att sunt förnuft och självinsikt om sin häst är ett viktigt inslag i avelstankarna oavsett renras eller korsning.

DET kan då iallafall jag förstå, och jag tycker att ´det är helt ok att ha den inställningen!!!
Tror att det är viktigt med ett bra avelsarbete som syftar till att få fram goda individer. Naturligtvis har jag inge tankar alls på att avla vidare på mina korsningsavkommor OM DE INTE HÅLLER EN BRA KLASS!!!!
Jag accepterar att vissa hingstägare endast tar emot renrasiga ston, men då anser jag att de också ska kunna acceptera de som inte gör det.
Att korsa skadar inte rasen och korsningarna kan inte på något sätt konkurrera ut de renrasiga quarterhästarna därför att det är olika slags människor som håller på med de olika inriktningarna!!!!

Tack för det, då är jag inte helt ute och cyklar då!!!:love: :love: :love:

Jasså? Det stämmer inte med vad jag har läst...både Quarter och de flesta amerikanska travarna har samma stamfäder rätt så långt fram i tiden.
Släcktforskade på min och fann samma stamfäder i min varmlblodsmärr som i quarterhingsten...

seriösa uppfödare säger du? Jaha...då betyder det att 95% av USAs quarteruppfödare e oseriösa...eftersom de korsar in nya raser för att bibehålla friskt blod...???

??????KE AQHAs stambok tillåter inga raser förutom fullblod att korsas in i quarteraveln, fullblod är vanligt förekommande och har alltid varit i quarteraveln. Men hur kan du säga att amerikanska uppfödare korsar in andra raser för att bibehålla friskt blod???? Det dummaste jag hört! Denna kommentaren får du nog ta tillbaka?!?!?

Att många väljer att inte använda sin hingst till korsningsavel har en helt naturlig och förståelig förklaring.

De har köpt en fin välstammad hingst för dyra pengar. De har vidare lagt ner enorm mycket tid och träning för att matcha fram den på banan för att visa resultat. (Ex.vis så är det inte ovanligt att notan slutar för en storhelg på Greva, slutar runt 8-9000 kronor i uppstallning, startavgifter m.m...)

När man sen sätter den i avel så vill man förstås få ston! Man vill också få bra ston, så att det blir bra avkommor som presterar på tävlingsbanan. Bra avkommor höjer värdet på hingsten genom att visa nedärvbarhet o.dyl. På så sätt får hingstägaren fler ston kommande år.

En bra hingst kan i inköp kosta i princip hur mycket som helst. Vi har tävlings- /avelshingstar idag i Sverige som kostat uppåt 2-3 miljoner i inköp! Har man lagt så mycket pengar på en hingst, så är man naturligtvis intresserad av förbättra rasen här i landet. Man kan aldrig någonsin få tillbaka dessa pengar i lilla Sverige genom avel, så ett enormt intresse måste alltså finnas bakom en sådan satsning.

Med den stora satsningen i tid och pengar, så betäcker man inte andra raser för att därmed riskerar man att det på tävlingsbanorna kommer ut tvivelaktiga hästar efter ens hingst. Det kan t.ex. vara hästar som rent psykiskt inte klarar det. Det räcker med två såna individer ute på banorna för att hingsten ska få ryktet att lämna "idioter". Och sen får han inte många ston.... och den tid, engagemang och pengar hingstägaren har lagt ner är helt bortkastade.

Kanske väljer du som läser detta att tolka mina rader här ovan som att "Ja men då är det ju bara pengar de är ute efter".

Då har du inte riktigt förstått det hela! Att investera i en hingst, bortsett från inköpskostnaden så ligger det också en massa tid och träning som man inte vill spoliera genom att betäcka "vad som helst".

Då är det snarare de som betäcker "vad som helst" som är ute efter pengarna....

Hoppas du/ni förstår hur jag menar!

:bow: :bow: Du har fattat galoppen!!! Tack för fint inlägg!!

Öhhh.....va? Vart registrerar dom dessa quartrar då??? :confused:

Har du hört talas om quarter part bred?
i usa har man fått problem med för mycket linjeavel och till viss mån inavel, detta har resulterat i att många quarterhästar kasseras för avel...eller för med sig genetiska sjukdommar som ställer till det. Man har nu påbörjat försök med att rensa rasen, i trakten runt kansas/texas/ocklahoma finns flera stuterier som avlar in "urblod" i sina quarters...alltså raser med mycket spanskt blod.

Det e kärleken till hästen som spelar störst roll...inte stamtavlan! Så e det för många seriösa entusiaster!

i usa har man fått problem med för mycket linjeavel och till viss mån inavel, detta har resulterat i att många quarterhästar kasseras för avel...eller för med sig genetiska sjukdommar som ställer till det. Man har nu påbörjat försök med att rensa rasen, i trakten runt kansas/texas/ocklahoma finns flera stuterier som avlar in "urblod" i sina quarters...alltså raser med mycket spanskt blod.

Du pratar i nattmössan, det finns tillräckligt bred avelsbas för att kunna undvika inavel! Jag vet att det finns partbreds bla mycket med araber, detta är inget stort fenomen och en mycket liten del håller på med detta. Du får dessutom aldrig registrera dessa korsningar som quarters!!! Undrar vad dessa genetiska sjukdomar är som du surrar om?!?!?:devil:

Det är möjligt men dessa hästar registreras inte i AQHA iallafall....
För mig är en Amercan Quarterhorse en häst som är reggad i AQHA.

Allt annat är korsningar, oavsett om de är kanonhästar eller ej!
Det har absolut ingenting med vad man tycker om korsningar som sådana!

Måste vara Azteca som Rancher menar...Det är ju mer en egen ras numer även om den baseras på QH och de spanska ursprunget.

*kl*

En annan aspekt på det där med korsningar.. Jo, jag äger korsningar jag med och anser i mångt och mkt att det kan finnas goda grunder att korsa. Kommer själv korsa mitt halvblodssto med en quarter, men där är det medvetet baserat på dels deras gemensamma stora stambas av fullblod, rörelseschema och psyke.

Psyke för mig är väsentligt, och många halvblod i sverige idag fyller helt enkelt inte de psykiska krav jag lägger på den hingst som ska bli Far till Felicias bebis. Just den quartern jag har i tanke rör sig på ett sätt som passar till mitt sto, har ett bra stabilt psyke och en exteriör som jag tror kommer väga upp bra mot mitt sto. Stoet jag har är mkt skarp i skallen och jag bör därför inte betäcka med en hingst som är skarp med risk att få en oridbar avkomma. Däremot så har hingsten jag funderar på ett mkt stabilt och trevligt psyke med precis de egenskaper jag letat efter i en hingst de senaste tre åren. Att den avkomman inte kommer säljas vidare och garanterat kastreras om det blir en hingst är givet. Jag avlar på Felicia enbart för min egens skull, för att jag ska dels få behålla en avkomma efter henne, dels få en häst som jag känner kan bli versatile nog. Vad jag söker efter är ingen topreiner, cutter eller dressyrhäst, utan jag vill få fram en häst med samma intelligens som Felicia men mindre skarp och mindre nerv. Däremot ska man först och främst se på hingstar inom "sin" ras.. och fundera ut VÄLDIGT noga vad man söker efter.

Men, för att återkomma till min poäng, man måste ta psyke i avvägningen. De travar/quarterkorsningar jag träffat har varit tuffa, skarpa och instabila. Inga trevliga hästar, och jag gillar ändå både travare och quartrar, men misstänker att vinnarskallen som travare avlas i jakt efter inte passar så bra ihop med quarterns överlag ganska coola psyke utan att det slår slint.

Känns lite som att korsa en pitbull med en doberman och säga sig vilja ha en familjehund... Buskavla bäst ni vill, det blir många trevliga hästar gjorda så med - men glöm för gudars skull inte bort att ta med psyket i beräkningen!

Jag längtar mig galen efter ett föl efter Felicia, men hon ska först visa vad hon går för på banan och därefter får jag ta det riktiga beslutet. Om det blir quartern eller den tyska hingsten Royal Diamond bestämmer jag nästa vinter baserat på tävlingsresultaten på både stoet och hingstarna.

Måste vara Azteca som Rancher menar...Det är ju mer en egen ras numer även om den baseras på QH och de spanska ursprunget.

Ja, det finns många registraturer för quarterkorsningar och andra korsningar, som vissa efter en tid blir egna raser. Azteca, Quarter Pony, Quarab, Morab (morgan+arab) osv osv

Men de är inte quarterhästar, hur mycket en egen ras de än blir....

Nej...nu tror jag bara det är Svenskt Halvblod som man kan få gröna papper på trots inblandning av annat...i tredje generation med rent halvblod, har jag för mig. Även hos welsh har man börjat strama åt det hela även om just partbreed faktiskt reggas av Welsharnas rasförening.

Det kan vara ganska duktigt svårt att få fulla papper dock.. Och det är bara vissa raser som är godkända med, inte för att jag minns vilka men i alla fall..

Vissa "utomrasiga" hingstar är godkända av ASVH, men det är hårdare tester för dom om jag inte minns helt fel...

Däremot finns det väl Partbreed Arab man kan registrera?

Syrrans häst är fullkomligt utan stam. Reggad med grå papper hos ASVH. Hennes avkomma i tredje generation med rena halvblodshingstar kommer att reggas med gröna papper = rent svenskt halvblod. Hingstarna ska då vara godkända för halvblodsaveln, självklart;), hela vägen.

Hihi, vilket ordentligt planerat avelsarbete det blir där innan ni hinner komma till de gröna papprena ;)

Fast efter tre generationer halvblodshingstar så är ju så pass mkt av det genetiska materialet från ert sto utspätt till.. *fundera*
10% typ? Så då är ju bebisen verkligen mer eller mindre så mkt halvblod det bara går att bli..

Ska sanningen fram så trotts att mitt sto har sisådär 18 generationer nerskrivna (om jag inte minns helt fel) så finns det både arab, fullblod och Trahkener i henne ^^ Superbt när man är bland westernfolk och man inte orkar med det där "frynet" om halvblod.. "Oh, jo men hon är arabkorsning" det är ju aldrig någon som frågar vad det är mer i henne :rofl: :rofl:

Nu vet vi inte vad det är i Funny...misstänker fullblod och varmblodstravare men det är bara spekulationer men folk som ser henne tror att det är en QH-korsning:smirk: (lite trådurspårning igen, sorry:o )

haha, så fort en häst har minsta lilla antydan till rumpa och solid färg så är det en quarter korsning ;)

Fullblod/travare borde kunna bli en riktig kalas kombo med en bra halvblodshingst, det är faktiskt raser som är ganska närbesläktade :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka