Quarterhingst till varmblod

Sv: Quarterhingst till varmblod

??????KE AQHAs stambok tillåter inga raser förutom fullblod att korsas in i quarteraveln, fullblod är vanligt förekommande och har alltid varit i quarteraveln. Men hur kan du säga att amerikanska uppfödare korsar in andra raser för att bibehålla friskt blod???? Det dummaste jag hört! Denna kommentaren får du nog ta tillbaka?!?!?

Finns en registrerande förening som registrerar ALLA part bred Quarters... Heter: PartbredQuarter Registry

Finns en registrerande förening som registrerar ALLA part bred Quarters... Heter: PartbredQuarter Registry

Jaha, då är det en PartbreedQuarter (eller korsning som det brukar kallas), ingen Quarter.

Det är en stor skillnad.

mvh Eva

Hur många qh + xx ston betäcktes av qh hingstar i Sverige förra året?

Tror det var ca 180 st, fördela det på ca 45 qh hingstar som finns registrerade i svensk avel. Det ger i genomsnitt 4 ston per hingst.

Den som hade flest ston förra året låg på 13 st har jag för mig.

Ganska snabbt inser man att det är en väldigt liten marknad att ha en qh hingst i Sverige. Visst det ger en liten summa pengar men det försvinner också en hel del i veterinärkostnader, risktagande vid naturlig betäckning (som de flesta fortfarande använder) samt att man i de flesta fall inte har en hingst som kan prestera max på tävling under betäckningssäsongen.

Så de som tar in dyra hingstar gör det knappast för avel enbart utan för att de vill ha en bra häst att tävla med i Sverige/Europa. Vi behöver mycket mer bra ston i Sverige, många bra hingstar finns redan.

Personligen tycker jag det är helt och håller upp till var och en att välja vilken hingst de vill betäcka med och givetvis lika valfritt är det för hingstägaren att betäcka sin hingst med vilka ston som helst. Fungerar inte avkomman kommer marknaden bli ganska självreglerande.

Det behöver inte betyda att alla bra qh hingstar enbart betäcker qh + xx ston. Det behöver inte heller betyda att de qh hingstar som betäcker alla raser inte är något att ha. Det finns flertalet avkommor i Sverige som pekar på att det verkligen finns riktigt bra qh hingstar som också betäcker ej qh/xx ston. De nedärver stabilt psyke och temperament, något som de flesta stoägare vill ha, då avkommorna blir ridbara och roliga sporthästar. Sen om de inte kan nå upp till samma nivå som ett riktigt bra qh sto kan göra är väl inte så konstigt.

Dock kommer 3/4 av avkommans "förutsättningar" från stoet och 1/4 som från hingsten. Visst de "blandas 50/50" men inte om man ser till den slutliga produkten, då kommer mycket mer arv från stoet i fråga om bla uppfostran, arv och miljö osv. Om det blir en bra avkomma är det stoets förtjänst och blir det en dålig avkomma är det hingstens fel, precis som några redan varit inne på.

Ett av världens största/bästa stuterier för hopphästar, Zangersheide, har börjat avla fram hopphästar med inblandning av travare. Om de tycker att travarna har något att tillföra sin redan fina avel med atletiska, starka och smidiga hopphästar tycker i alla fall jag att det är en spännande kombination med qh + vbl. Sen om de kan slå en välstammad cuttinghäst när det gäller att stoppa och vända en ko är väl kanske att ta i, men det finns så mycket mer med westernridning än att tävla på högsta nivå, eller hur?

Personen som får ett qh/vbl föl kanske tycker det fungerar jättebra och blir intresserad av en renrasig qh i framtiden? Då har ju ändå den hingstägare som lät sin qh hingst betäcka denna personens vbl sto gjort en god gärning som gynnat qh aveln i Sverige även om det tog lite längre tid. Och blir inte avkomman bra, ja då är det ju ändå hingsten det är fel på, eller hur? :D

Nej du har nog fel där, mig veterligen finns det inga högkvalitativa Quarter hingstar som betäcker travare. Om du påstår att det finns det kan du gärna få presentera namn på dessa "kvalitets" hingstar...Och det jag och dom flesta andra seriösa inom quarter/paint aveln anser är att en kvalitetshingst har korrekt exteriör, bra temperament, prestationsstam, egna meriter och god hingstkaraktär...inget annat.

Jag må vara partisk men jag anser att min hingst besitter alla de där egenskaperna med god marginal ÄNDÅ har jag valt att ha honom tillgänglig för andra raser, varför kanske du undrar? Jag "vågar" göra det eftersom min hingst inte har en annorlunda färg (fux) dvs jag slipper alla som bara vill ha en fläckig eller tror att palomino är jättedominant :smirk: Ingen betäcker heller med honom för att han är billigast.
Hittills har det ändå bara blivit QH+xx, hade en som ville ha sitt korsningssto betäckt men han blev skitsur när han skulle betala citat " så jävla mycket för ett föl som ändå inte går att regga" (dvs samma som om han haft ett QH-sto) så det blev ingen betäckning:rofl:

Tror att de som väljer att betala så pass mycket som det ändå kostar med betäckning (även med en billigare QH/paint) och stoets kostnader har, precis som trådskaparen, en ganska bra plan med vad de är ute efter men självklart finns det undantag.

Sticker ut näsan och säger att hellre tar jag 10 ston som kompisens qh-korsning än 10 ök till QH-märrar för det är i NRHA(SRHA)/NCHA(SCHA)/NRCHA(SRCHA) dvs icke rasbundna organisationer som pengarna finns att tävla om

Malin

Jag må vara partisk men jag anser att min hingst besitter alla de där egenskaperna med god marginal ÄNDÅ har jag valt att ha honom tillgänglig för andra raser, varför kanske du undrar? Jag "vågar" göra det eftersom min hingst inte har en annorlunda färg (fux) dvs jag slipper alla som bara vill ha en fläckig eller tror att palomino är jättedominant :smirk: Ingen betäcker heller med honom för att han är billigast.
Hittills har det ändå bara blivit QH+xx, hade en som ville ha sitt korsningssto betäckt men han blev skitsur när han skulle betala citat " så jävla mycket för ett föl som ändå inte går att regga" (dvs samma som om han haft ett QH-sto) så det blev ingen betäckning:rofl:

Tror att de som väljer att betala så pass mycket som det ändå kostar med betäckning (även med en billigare QH/paint) och stoets kostnader har, precis som trådskaparen, en ganska bra plan med vad de är ute efter men självklart finns det undantag.

Sticker ut näsan och säger att hellre tar jag 10 ston som kompisens qh-korsning än 10 ök till QH-märrar för det är i NRHA(SRHA)/NCHA(SCHA)/NRCHA(SRCHA) dvs icke rasbundna organisationer som pengarna finns att tävla om

Malin

Varför skulle man betäcka ök av någon ras?? Jag skulle dock aldrig köpa en Q efter en hingst som betäcker korsningar, värdet på den renrasiga avkomman dras ner...

Varför skulle man betäcka ök av någon ras?? Jag skulle dock aldrig köpa en Q efter en hingst som betäcker korsningar, värdet på den renrasiga avkomman dras ner...

Vissa kanske inte har hästen för dess värde utan för att det är en trevlig häst.:smirk:

Om en quarterhingst betäcker andra raser så beror det på att han inte uppfyller kraven på en bra hingst och får inga kvalitetsston. Det är också så att man kan tjäna pengar på att betäcka andra raser och då kommer kvaliten i andra hand. Om hästen blir en trevlig individ är i sammanhanget ointressant.

Av vissa inlägg i tråden att döma är rasen på stoet mer intressant än dens prestationer/stam därför jag använde uttrycket "ök"

Hoppas att fler och fler satsar på att importera/visa sina ston så att det blir fler meriterade välstammade avelsston i framtiden som kan föra aveln framåt även här i lilla Sverige

Malin

Hoppas att fler och fler satsar på att importera/visa sina ston så att det blir fler meriterade välstammade avelsston i framtiden som kan föra aveln framåt även här i lilla Sverige

Malin

:bow: Håller med!

Jag kommer definitivt välja och ge företräde/rabatt åt meriterade ston till mina hingstar!
Tilltalas också av hingsthållare som verkligen tittar på meriterna men även stammen på mina ston när jag kommer med betäckningsförfrågan.

Men visst finns det även bra ston som aldrig har visats av olika orsaker också det får man ju inte glömma bort. Allt är aldrig svart elelr vitt som bekant.

Dock har det varit ett kriterie för mig när jag själv har letat avelsston att dom ska ha egna meriter, och gärna prestationsavkommor sedan tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka