Sv: Quarterhingst till varmblod
Hehehe, did i ever tell you that you rock my world?
Hehehe, did i ever tell you that you rock my world?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
??????KE AQHAs stambok tillåter inga raser förutom fullblod att korsas in i quarteraveln, fullblod är vanligt förekommande och har alltid varit i quarteraveln. Men hur kan du säga att amerikanska uppfödare korsar in andra raser för att bibehålla friskt blod???? Det dummaste jag hört! Denna kommentaren får du nog ta tillbaka?!?!?
Finns en registrerande förening som registrerar ALLA part bred Quarters... Heter: PartbredQuarter Registry
Jaha, då är det en PartbreedQuarter (eller korsning som det brukar kallas), ingen Quarter.
Det är en stor skillnad.
mvh Eva
Nej du har nog fel där, mig veterligen finns det inga högkvalitativa Quarter hingstar som betäcker travare. Om du påstår att det finns det kan du gärna få presentera namn på dessa "kvalitets" hingstar...Och det jag och dom flesta andra seriösa inom quarter/paint aveln anser är att en kvalitetshingst har korrekt exteriör, bra temperament, prestationsstam, egna meriter och god hingstkaraktär...inget annat.
Jag må vara partisk men jag anser att min hingst besitter alla de där egenskaperna med god marginal ÄNDÅ har jag valt att ha honom tillgänglig för andra raser, varför kanske du undrar? Jag "vågar" göra det eftersom min hingst inte har en annorlunda färg (fux) dvs jag slipper alla som bara vill ha en fläckig eller tror att palomino är jättedominant :smirk: Ingen betäcker heller med honom för att han är billigast.
Hittills har det ändå bara blivit QH+xx, hade en som ville ha sitt korsningssto betäckt men han blev skitsur när han skulle betala citat " så jävla mycket för ett föl som ändå inte går att regga" (dvs samma som om han haft ett QH-sto) så det blev ingen betäckning
Tror att de som väljer att betala så pass mycket som det ändå kostar med betäckning (även med en billigare QH/paint) och stoets kostnader har, precis som trådskaparen, en ganska bra plan med vad de är ute efter men självklart finns det undantag.
Sticker ut näsan och säger att hellre tar jag 10 ston som kompisens qh-korsning än 10 ök till QH-märrar för det är i NRHA(SRHA)/NCHA(SCHA)/NRCHA(SRCHA) dvs icke rasbundna organisationer som pengarna finns att tävla om
Malin
Finns en registrerande förening som registrerar ALLA part bred Quarters... Heter: PartbredQuarter Registry
Varför skulle man betäcka ök av någon ras?? Jag skulle dock aldrig köpa en Q efter en hingst som betäcker korsningar, värdet på den renrasiga avkomman dras ner...
Vissa kanske inte har hästen för dess värde utan för att det är en trevlig häst.:smirk:
Vissa kanske inte har hästen för dess värde utan för att det är en trevlig häst.:smirk:
Hoppas att fler och fler satsar på att importera/visa sina ston så att det blir fler meriterade välstammade avelsston i framtiden som kan föra aveln framåt även här i lilla Sverige
Malin