Quarterhingst till varmblod

Sv: Quarterhingst till varmblod

Glad att kunna hjälpa till hoppas det är vad du söker man kan ju titta i allafall. Lycka till vi kanske ses.*LER*

Din kommentar förgyller min dag:bow: . Tack!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är mest förvånad tror jag. Känns som alla är dragna över en kam här. De som har valt att inte bara ta emot renrasiga ston till sin hingst är alltså endera giriga och/eller oseriösa. :crazy:
Jag själv började med korsning, har nu renras också. Det har dock inte stigit mig åt huvudet. Ännu. Hoppas aldrig. :devil:

Nej du har nog fel där, mig veterligen finns det inga högkvalitativa Quarter hingstar som betäcker travare. Om du påstår att det finns det kan du gärna få presentera namn på dessa "kvalitets" hingstar...Och det jag och dom flesta andra seriösa inom quarter/paint aveln anser är att en kvalitetshingst har korrekt exteriör, bra temperament, prestationsstam, egna meriter och god hingstkaraktär...inget annat.

Ok, dessa hingstar har väl kanske inte den högsta exteriörpoängen men jag tycker inte man ska underskatta deras meriter och stam TROTS att jag är ganska så säker på att de står till förfogande för alla raser. Toppentrevliga individer bägge två!

====>http://www.jipquarters.net/3.html

*kl*

Nu är jag kanske helt uppåt väggarna...och cyklar. Jag kan inte så mycket om genetik och avel osv osv...trots att jag själv har en travarkorsning;) , dock med halvblod.

Jag funderade på lämpligheten mellan travare och just QH..och nu kommer jag antagligen förstöra din tråd...sorry...men känns inte aktuellt att starta en ny när ändå diskussionen är igång här.

Eftersom travaren är byggd för påskjut så har ju de ett annat rörelsemönster och jag antar en exteriör skillnad i bäcken/höft?
Många travare har också sluttande kors.
Att lägga på en QH som oftast har en större muskelmassa än vanliga ridhästraser samt även den ett ibland sluttande kors....det kan väl inte vara bra?

Nu är detta inte riktat till TS även om det är just denna korsning du tänkt...men tanken slog mig bara när jag satt och läste här.

Du har rätt i dina funderingar, det finns ingen som kan försvara en dylik korsning på en seriös bas...punkt!

Nejdå, du dödade inte tråden, den var redan så gott som död!!! Jag har fått de svar jag önskade och inser att vi alla har olika åsikter i frågan.
Jag kör iallafall på mon linje och hoppas kunna bevisa om några år att jag har rätt;) !!!!!

Tack för hjälpen alla som bidragit med förslag!!!!:love:

Ja...som sagt..jag har också valt att betäcka mitt vbl travar sto så jag är inte emot att korsa med travare ;)

Det vara bara just funderingen mellan QH och travare...men för det inte sagt att det inte kan bli bra. Det är ju ett lotteri hur man än vrider och vänder på det.
Sedan är det ju inte alla travare eller alla QH som har det sluttande korset och det är ju heller inte alla QH som har en enorm muskelmassa. Det skiljer ju markant beroende på linjer osv osv.
Men det antar jag att du också har koll på ;)

Lycka till och jag kikar gärna på bilder när det väl är dags...;)

Rättelse: Pekoe San Pepper heter han...far till min...en riktig snygging....och är inte homozygot....ger enfärgade föl...utom min då, som har nedärvt homozygot av morfar VTR...

Vilken häst e det? Vet om en annan som e efter Pekoe o han e oxå paint...Rocket e morfar där med!

Intressant....var?
Du får gärna PMa mig...om det inte är hemligt...
Menar nu avkomman efter Pekoe...
Iofs är Småland stort, så det är väll ingen risk att det är nära mig...
Jo, han kan ge fläckiga avkommor, men oxå enfärgade...det menade jag....

Och vad gäller VTR, så vet jag var han finns...han är ju morfar till min...;)
Frågan var: Var finns Pekoe...
Jag har oxå hört att avkommorna efter VTR skulle va "hårda", men vet inte...det har då inte synts på min, men hon är ju iofs efter Pekoe...
Visst är hon ett sto...och rätt hårdskallad, men har absolut inte haft problem med inridning el annat....däremot kan hon utnyttja en till max, för hon är lat som bara den....men det är väll hästar:D
Gör det man ber om, men absolut inte mer:cool:

Pekoe finns nån stanns runt Vimmerby eller nåt sånt...kolla med Tjust Western Riders...de vet

Det handlar absolut inte om snobberi det handlar att värna om sin ras, seriösa uppfödare korsar inte, punkt! Men ska man korsa så måste man åtminstone försöka korsa med förnuft, en travare och en quarter är i stort sett så långt ifrån varandra två raser kan komma. Dom är byggda på olika sätt har inget gemensamt i rörelsemönster, dom är avlade åt helt olika håll.

Jasså? Det stämmer inte med vad jag har läst...både Quarter och de flesta amerikanska travarna har samma stamfäder rätt så långt fram i tiden.
Släcktforskade på min och fann samma stamfäder i min varmlblodsmärr som i quarterhingsten...

seriösa uppfödare säger du? Jaha...då betyder det att 95% av USAs quarteruppfödare e oseriösa...eftersom de korsar in nya raser för att bibehålla friskt blod...???

Att många väljer att inte använda sin hingst till korsningsavel har en helt naturlig och förståelig förklaring.

De har köpt en fin välstammad hingst för dyra pengar. De har vidare lagt ner enorm mycket tid och träning för att matcha fram den på banan för att visa resultat. (Ex.vis så är det inte ovanligt att notan slutar för en storhelg på Greva, slutar runt 8-9000 kronor i uppstallning, startavgifter m.m...)

När man sen sätter den i avel så vill man förstås få ston! Man vill också få bra ston, så att det blir bra avkommor som presterar på tävlingsbanan. Bra avkommor höjer värdet på hingsten genom att visa nedärvbarhet o.dyl. På så sätt får hingstägaren fler ston kommande år.

En bra hingst kan i inköp kosta i princip hur mycket som helst. Vi har tävlings- /avelshingstar idag i Sverige som kostat uppåt 2-3 miljoner i inköp! Har man lagt så mycket pengar på en hingst, så är man naturligtvis intresserad av förbättra rasen här i landet. Man kan aldrig någonsin få tillbaka dessa pengar i lilla Sverige genom avel, så ett enormt intresse måste alltså finnas bakom en sådan satsning.

Med den stora satsningen i tid och pengar, så betäcker man inte andra raser för att därmed riskerar man att det på tävlingsbanorna kommer ut tvivelaktiga hästar efter ens hingst. Det kan t.ex. vara hästar som rent psykiskt inte klarar det. Det räcker med två såna individer ute på banorna för att hingsten ska få ryktet att lämna "idioter". Och sen får han inte många ston.... och den tid, engagemang och pengar hingstägaren har lagt ner är helt bortkastade.

Kanske väljer du som läser detta att tolka mina rader här ovan som att "Ja men då är det ju bara pengar de är ute efter".

Då har du inte riktigt förstått det hela! Att investera i en hingst, bortsett från inköpskostnaden så ligger det också en massa tid och träning som man inte vill spoliera genom att betäcka "vad som helst".

Då är det snarare de som betäcker "vad som helst" som är ute efter pengarna....

Hoppas du/ni förstår hur jag menar!

seriösa uppfödare säger du? Jaha...då betyder det att 95% av USAs quarteruppfödare e oseriösa...eftersom de korsar in nya raser för att bibehålla friskt blod...???

Har du inte fått något om bakfoten nu?

Den enda ras som tillåts i stamboken är Quarter, dvs alla föl måste ha en mamma och en pappa vilka är registrerade Quarterhästar.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka