Quarterhingst till varmblod

Sv: Quarterhingst till varmblod

*suck*
Är inte det min ensak???
Som jag tidigare skrev (har du läst alla inlägg, eller?) så har jag ett vbl-sto som jag rider western på. Hon fungerar bra men börjar bli till åren (18 i år) och jag vill ta ännu en avkomma på henne. Det är en frisk och sund häst med mycket goda egenskaper, dock får jag ej betäcka rasrent med henne då hon inte är registrerad.
Skulle gärna vilja ha in lite kosseblod och ville därför betäcka med en quarter. Dessutom är det inte särskilt stora hästar, vilket jag ser som en fördel.
Jag har inte råd att köpa en rasren quarter, OK? är jag bara för det helt diskvalificerad att rida western??
Är så himla trött på det snobberi som verkar vara såå utbrett inom westernridningen:mad: .
Jag tycker att det är kul med avel, ja jag har hållt på ett tag nu (tjugo år sen jag tog första fölet) men tror aldrig att jag mött ett så stort motstånd mot att korsa som inom western.

Vill också säga att de flesta är helt underbara men just snobbarna överträffas nog bara av arabsnobbarna!!!

Det handlar absolut inte om snobberi det handlar att värna om sin ras, seriösa uppfödare korsar inte, punkt! Men ska man korsa så måste man åtminstone försöka korsa med förnuft, en travare och en quarter är i stort sett så långt ifrån varandra två raser kan komma. Dom är byggda på olika sätt har inget gemensamt i rörelsemönster, dom är avlade åt helt olika håll.

Ganska löjlig kommentar som inte har någon verklighetsanknytning.

Det HAR verklighetsanknytning definitivt, en seriös quarteravlare korsar inte!!! Och har man en riktigt bra hingst betäcker man inte en travare....finns inte på världskartan. De hingstar som betäcker vad som helst är de hingstar som inte får bra quarter, paint eller fullblodsston till sin hingst!

Så, huruvida en QH-hingst är bra eller ej beror på hur ägaren tänker i aveln??? Trodde absolut att det har med hästens funktion och utseende att göra...

Finns hingstägare som har bra material men som ändå låter hingstarna betäcka andra ston. Att du sen inte tycker att det är bra har inte med hingstarna och deras kvalitet att göra.

Så, huruvida en QH-hingst är bra eller ej beror på hur ägaren tänker i aveln??? Trodde absolut att det har med hästens funktion och utseende att göra...

Finns hingstägare som har bra material men som ändå låter hingstarna betäcka andra ston. Att du sen inte tycker att det är bra har inte med hingstarna och deras kvalitet att göra.

Nej du har nog fel där, mig veterligen finns det inga högkvalitativa Quarter hingstar som betäcker travare. Om du påstår att det finns det kan du gärna få presentera namn på dessa "kvalitets" hingstar...Och det jag och dom flesta andra seriösa inom quarter/paint aveln anser är att en kvalitetshingst har korrekt exteriör, bra temperament, prestationsstam, egna meriter och god hingstkaraktär...inget annat.

Må så vara, men nu betäcker jag inte för att utveckla rasen, utan helt enkelt för att få en häst som jag själv vill ha! Det handlar inte om att sälja, eller på något sätt föra vidare. Det är helt och hållet för min egen skull, alltså anser jag att det är min ensak.
För övrigt vore jag mycket tacksam om du kunde ta och starta din egen tråd i ämnet och inte kidnappa min!!!!

Jag vill BARA veta var jag kan hitta en bra hingst, inte ha kommentarer på mitt handlande!

Må så vara, men nu betäcker jag inte för att utveckla rasen, utan helt enkelt för att få en häst som jag själv vill ha! Det handlar inte om att sälja, eller på något sätt föra vidare. Det är helt och hållet för min egen skull, alltså anser jag att det är min ensak.
För övrigt vore jag mycket tacksam om du kunde ta och starta din egen tråd i ämnet och inte kidnappa min!!!!

Jag vill BARA veta var jag kan hitta en bra hingst, inte ha kommentarer på mitt handlande!

Kidnappa tråd?? Det är absolut inte meningen, inte för att jag vet vad du menar...meeen...

Jag försöker igen, du hittar ingen bra quarterhingst som betäcker travare. Dom bra hingstarna håller sig till bra ston.

Nej det är ju det jag bråkar om, det finns INGEN bra Quarterhingst eller Painthingst som betäcker travare:banana:

Må så vara, men de hingstar som jag tittat på "duger" nog bra för mig och mitt sto. Tycker ni alltså att det är bättre att jag betäcker med en vbl-hingst (vilket inte går...:mad: ) och rider western på avkomman????

Kan helt enkelt inte tycka annat än att det är snobberi, inom alla andra ridgrenar är korsningar accepterade, där ser man till individernas förutsättningar och inte till vilken ras det är!

Jag skulle vilja påstå att det handlar om diskriminering av raser som inte anses som fina nog i vissa westernkretsar.

Jag vill bara ha en häst som jag till hobby kan rida lite western på, vad är det som är så hemskt med det???:crazy:
Tänker inte hosta upp de pengar en quarter kostar (inte nu iallafall), de pengarna lägger jag hellre på en riktigt bra utrustning!:love:

Det är INTE snobberi, det är att värna om sin ras, inget annat, förutom att korsning travare Quarter är befängd? Varför vill man ha en sådan korsning, hur kan man tycka att raserna passar ihop????

Var så "tokig" :devil: att jag köpte en quarter- varmblodskorsning 1994 (som jag fortfarande har och aldrig skulle tänka mig att sälja). Hon som individ är extremt lättriden och rör sig kanon. De flesta gillar henne och många har trott henne vara renrasig. Hon är e: Meesa Hesa som med detta då skulle vara en skithingst??? Det visste jag inte. Tala om det för te x Docs King Calibar som presterat hej villt.
Jag har sett fula renrasiga avkommor efter jättefina hingstar och fina avkommor efter det som här kallas dåliga (fula?) hingstar. Och vice verca naturligtvis.
Och självklart måste det väl vara hingstägaren oavsett hingstens kvaliteér som styr om denne vill ta emot andra raser eller ej. Men de som tar emor andra raser smutskastas och räknas sedan som dåliga hingstar. Självklart aktar sig ägarna till de högt bedömda/meriterade hingstarna för att "sjunka i smutsen". Kolla bara in hur snacket går.
Jag håller med om att det är lite snobberi över det hela. Men westernaveln är inte ensam. Kolla in halvblodsaveldiskussionerna... Suck.
En sämre quartermärr kan vara värre än en bra varmblodsmärr. Men vem ifrågasätter avel på quartermärren? :angel:

Åh, så drygt! Än en gång, det finns INGA HÖGKLASSIGA QUARTER/PAINT HINGSTAR SOM BETÄCKER TRAVARE. I denna diskussionen har ej varit aktuellt att belysa avel med överlag dåliga hästar. Jag är väl medveten om att en stor del avel även renrasig sker på avelsmässigt dåliga individer, men detta är en helt annan diskussion, inga skulle vara gladare än seriösa uppfödare om alla kvalitetsmässigt dåliga hästar helt försvann ur aveln, korsningar eller ej!! Så blanda inte in ej relevanta saker i diskussion om korsningsavel...Så för att klargöra mig, bort med vansinnig korsningsavel och bort med dåliga avelsdjur överlag!!!:banana:

Jamen snälla du, hur många gånger ska jag behöva säga att jag INTE är ute efter en högklassig hingst?? Jag frågade efter en skaplig hingst att betäcka med!!!

Jag är INTE ute efter att värna om någon särskild ras utan helt efter bara efter attt få en häst att trivas tillsammans med.

Kan nu Wild Rein och Kenneth ta och lämna tråden ifred, start en egen om ni vill diskutera korsningars vara eller icke vara.

Är inte det minsta intresserad av era åsikter i frågan!!!

Ja, jag ska försöka låta din tråd vara... Bara jag slipper se en annons i framtiden där "Quarter" korsning säljes för 15-35.000:-!!!! Ofta använder man dessa skumma korsningar för att man ska kunna få ut mer pengar för en avkomma....o det luktar ganska illa....(ej därmed sagt att det är din plan):banana:

TACK:bow: :bow: :bow: !

Nejdå, den annonsen ska du slippa:) , jag ska njuta av min häst själv:love: :love: !!!

Nej du har nog fel där, mig veterligen finns det inga högkvalitativa Quarter hingstar som betäcker travare. Om du påstår att det finns det kan du gärna få presentera namn på dessa "kvalitets" hingstar...Och det jag och dom flesta andra seriösa inom quarter/paint aveln anser är att en kvalitetshingst har korrekt exteriör, bra temperament, prestationsstam, egna meriter och god hingstkaraktär...inget annat.

Jag har inte med ett ord pratat om travarkorsningar, det är det TS som gör. Dock dömer jag inte ut den aveln helt om den är genomtänkt och man väljer föräldradjur som har en rimlig chans att komplettera varandra så att avkomman blir bra (= användbar och hållbar).

Är man seriös ser man till att välja avelsdjur som matchar varandra på ett bra sätt. Inom andra raser har man insett att ibland krävs det inkorsningar för att hålla avelsbasen bred. Något som uppenbart inte finns inom QH och Paint då man skriker högt för att man inte får använda OLWS-postiva avelsdjur. Är avelsbasen verkligen så liten hos en av världens, i antal, största raser???

Jag har haft mage att betäcka ett mycket bra sto (korsning) med en, i dina ögon, icke "top quality stallion" då men faktum är att han var den som bäst matchade mitt sto. Det var det som var viktigast samt att han var OLWS-negativ.

Tror att alla ni som anser er "seriösa" måste påminnas om att även QH är resultatet av korsningsavel en gång:cool:

Du Texas jag tycker att du ska skicka ett mail till carwes! Jag kan lova dig att du kommer att finna vad du söker, det är närmare än du anar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka