Prutar ni...? Vid hästköp.

M

Mahorka

Jag ska köpa ny häst. Jag har ridit och tävlat mammas sto i två år, men nu vill hon ha tillbaka henne.

Min budget är 35 000 kr och jag letar efter en arab, grundriden i dressyr och hoppning. Är det någon ide att ringa på annonser där priset ligger lite högre, säg 40-45 000? För man vill ju inte "pruta" (förhandla är kanske ett bättre ord :D) innan man sett hästen, men samtidigt vill man ju inte åka, kanske långt, för att titta på en häst man inte riktigt har råd med.

Hur gör ni? Eller hur känner ni som säljer? Är det priset ni sätter ut i annonsen det ni absolut vill ha eller är det en förhandlingssak?
Det är en djungel att köpa häst...:crazy:

Sv: Prutar ni...? Vid hästköp.

när jag har köpt häst har vi alltid prutat. Eller egentligen har vi inte prutat utan mer kommit överens om ett lite lägre pris. har inte varit några problem då säljarna ofta har tyckt att jag ridit hästen bra och kunnat erbjuda ett bra hem.

hoppas du hittar en ny fin häst:)

I den prisklassen är det oförskämt att pruta mer än 5.000 kr, tycker jag.

Jag är jättedålig på att pruta. Vad säger man egentligen..."Tycker jättemycket om hästen och den passar mig perfekt, men jag tycker bara den är värd xxx kr..? :crazy:

Man säger "jag tycker jättemycket om hästen, jag köper den för 35.000".

Jag ska försöka vara så tuff!! Är så himla mesig...

Av principskäl har jag inga principer ;)

Men en liten princip är att låta bli att pruta på ett djur. Jag skulle aldrig kunna åka hem till någon, träffa deras häst som t e x kostar 40 000 och be om ett lägre pris. Hade det varit en sak så - JA! Men inte på en levande varelse som kan vara någons vän... Själv skulle jag nog ha mycket svårt att sälja ett djur till någon som prutade, förutsatt så klart att priset inte är i fantasinivå.

Jag har bara prutat en enda gång vid hästköp (och det var till och med pappa). Det var när vi köpte min d-ponny, för den var i rätt dåligt skick "psykiskt". Resten har jag tyckt varit värda sitt pris, så varför bråka?

Jag har sålt en del hästar, både mina egna och andras (ja, de visste ju om det så klart! ;)) och priset i annonsen har alltid varit förhandlingsbart.

Som säljare uppskattar jag väldigt om köparen är ärlig. Om man ringer på en häst över sin budget så ska man säga det. Då kan jag som säljare välja på att säga: "nej, jag vill ha mina 40 000" eller "kom du och titta/provrid, så kan vi prata mer" ( = jag är öppen för tanken)

För mig är det ändå viktigast att hästen kommer till ett så bra hem som möjligt, sen om jag får 5000 mindre så är det värt det! Det innebär dock absolut inte att jag säljer hästen till ett sämre hem för det högre priset!!

Lite rörigt kanske, men jag tror du förstår mina tankegångar. Var öppen mot köparen redan från början, du har ju inget att förlora (så vida du inte är allergisk mot ordet "nej" :angel:)

Jag tittar inte på hästar jag inte har råd att köpa. Det tycker jag är oförskämt mot säljaren. SÅ kul är det inte att göra vid hästen, visa upp, ha någon som rider den och sedan har människan inte råd med den tydligt angivna prislappen. Nä tack, gratisridning är inget jag bjuder på.

Prutar om jag inte anser att hästen är värd den begärda summan. De senaste hästarna har dock inte varit något att pruta på, de har varit väl värda sitt pris.

Att pruta bara för prutandets skull kan få mig att gå in, stänga dörren och inte sälja till personen, ens om de accepterar utsatt pris.

Man kan ställa en fråga som
Är detta ert lägsta pris? osv,
Jag tycker inte det är oförskämt att fråga om det är prutbart, eller så kanske man kan säga att man tar det priset men med veterinärbesiktning osv. Men visst måste man kunna ta ett nej också:)
Hoppas du hittar din drömhäst:)

Jag säger att jag gillar hästen jättemycket, och kan erbjuda ett mycket bra hem, och jag ger dig ett bud på....kr

*KL*

Jag kan ringa på och åka och titta på hästar lite över min prisklass. MEN, inte så mkt över att OM jag tycker hästen är vad jag söker, och säljaren inte vill gå ner i pris, så har jag inte råd att köpa den. Utan jag ska ha råd att köpa den till utsatt pris om jag vill sas.

Mitt förra sto prutade jag på. Hon var utannonserad för 18, och jag hade egentligen bara 15. När jag provred så var hon betydligt mer 'grön' än annonsen angav etc, och jag sa helt enkelt det till säljaren, att hon är väldigt grön, och kunde hon tänka sig 15? Det var dock det sista jag sa, efter att ha provat hästen etc. Skulle aldrig telefonpruta eller liknande.

Säljaren tyckte det var okej och jag köpte henne för 15.

Nu nye herrn, han var också utannonserad för 15, och jag hade säkert kunna pruta om jag velat (det gavs lite spelutrymme för det och andra lösningar redan i annonsen). Jag tänkte dock inte ens tanken att pruta. Han är värd MER än sina 15 000 kr, och jag skulle aldrig pruta bara för prutandets skull, utan då ska det finnas anledning till det.

Sen, vissa har ju prutmån i priset, så att ta upp saken till diskussion tycker jag absolut att man kan om man vill. Men man måste ha argument för varför.

Folk som ringer på annonser och prutar på telefon avskyr jag. Jag brukar fråga dom när dom var här och kollade på hästen eftersom dom prutar. För inte prutar ni väl på en häst
ni inte har sett brukar jag fråga??

Om man ringer på annons kan man ju säga: Denna hästen ligger igentligen lite över det pris jag hade tänkt mig, är det förhandlingsbart?

Själv skulle jag nog gå med på 2-5 tusen ner om jag sålde i den prisklassen.

Fast åt andra hållet är jag jättedålig... när jag köpte nuvarande pållen frågade tillochmed säljaren "är det ok med det priset?" och dumma jag svarar naturligtvis "jaa"...:rofl:

Jag har alltid prutat! men det kan ju bero på att de tidigare häster jag har haft, som jag minns priset på är:

15 årig ponny, misshandlad, rädd för män, händer över höften och hantering i box. vägrar på hinder över 30, rädd för bommar. kan ej gå på tygel pga tidigare rutten tand, och orutinerade ryttare. begärt pris 60 000.:smirk:

6 årig ponny, hoppade typ 110, drog ute och i ridhus okontrollerat, lite "galen". gick ej att leda ens i lina, stegrade och försökte träffa huvudet. stora ledarskapsproblem redan innan. helt grön i dressyr. begärt pris: 125 000

kan tilläggas att dessa ponnier blev myckett bättre!:)

Jag ska köpa ny häst. Jag har ridit och tävlat mammas sto i två år, men nu vill hon ha tillbaka henne.

Min budget är 35 000 kr och jag letar efter en arab, grundriden i dressyr och hoppning. Är det någon ide att ringa på annonser där priset ligger lite högre, säg 40-45 000? För man vill ju inte "pruta" (förhandla är kanske ett bättre ord :D) innan man sett hästen, men samtidigt vill man ju inte åka, kanske långt, för att titta på en häst man inte riktigt har råd med.

Hur gör ni? Eller hur känner ni som säljer? Är det priset ni sätter ut i annonsen det ni absolut vill ha eller är det en förhandlingssak?
Det är en djungel att köpa häst...:crazy:

hm, jag har iofs inte köpt nån ännu (funderar och letar lite just nu, hehe..). men säger väl min åsikt helt enkelt ;)

Skulle inte försöka pruta ner priset med tio tusen, det känns lite väl mycket.. kanske 3-5 tusen, men inte mer. dels för att det känns lite konstigt, jag är inte van och om jag var säljaren skulle jag nog bli lite irriterad/störd om jag hade en häst till salu för 50.000kr och det kommer npn som verkar superintresserad o.s.v, och avslutar allt med ; "okej, jag bjuder 40.000kr, älskar verkligen hästen"..elr så. sen kan man ju alltid kika på hästar som kostar lite mer än man har, faller man för nån och provrider, och man passar bra ihop, kan man ju fråga om man kan få köpa för ett par tusen billigare. tycker nog att du kan kolla på annonser 40.000kr och se om du hittar nåt:idea:;) (har dock sett en hel del annonser med araber (vet ej riktigt hur gamla de är dock..) 20-30.000kr, om du inte söker så mycket avelsämne.. :)

lycka till med hästjakten!!!

Rent krasst så tycker inte jag att man tittar på hästar som ligger i en prisklass man inte har råd med - ofta finns det prutmån men man ska kunna lägga ut begärt pris tycker jag, iaf när det rör sin om sånna summor.

Pruta kan man göra när man sett hästen- den kanske är värd det begärda priset? Varför ska säljaren sponsra dig med en häst bara för att du inte har råd? Skillnad då om det är överpris begärt (vilket det ju ofta är).

Jag har köpt några hästar genom åren, och i regel finns det prutmån i utsatt pris, men det är fräckt att pruta innan man ens sett hästen! Håller med Alex_W om att man inte ska pruta för prutandets skull.

/Migo
som tittade på en häst utannonserad för 20 men som max var värd 3.5... Men sen tittade på en för 15 som absolut är värd vart enda öre!

Senast ändrad:

*KL*

När jag säljer så har jag prutmån ibland och ibland inte. Jag tar inte illa upp om någon är ärlig och säger:
"Jag har tyvärr inte mer än 35 000 kr att köpa häst för, är det någon idé att jag kommer och tittar?"

Däremot gnisslar jag tänder när någon (vilket händer oftare) säger, utan att ha sett hästen, att den omöjligt kan vara värd så mycket som jag har begärt. Eller börjar med att försöka pruta innan de ens har bett mig berätta mer om hästen. Det känns respektlöst. Allt handlar om hur man uttrycker sig.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

När jag skulle åka långväga för att köpa en shettis osedd så undrade jag om de kunde tänka sig att backa 1500 på priset innan jag åkte hemmifrån, och det var okej. På plats hade det känts konstigt att börja pruta.

När jag köpte Kristall hade jag inte en tanke på att göra det, priset var bra o det hade känts snålt o gnidigt att pruta.
Men det priset var som sagt väldigt bra, 20 000 så det är en annan sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 990
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 027
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama