Prutar ni...? Vid hästköp.

Sv: Prutar ni...? Vid hästköp.

När jag köpte häst mailade jag runt lite och presenterade mig själv och vad jag var ute efter för häst. Jag frågade även om priset gick att diskutera. Men jag skulle inte åka iväg och titta utan att ha tagit upp frågan med säljarna. När jag tillslut bestämde mig så blev det en 4-årig arabvalack som säljarna själva prutade ner från 30.000 till 20.000! Jag är supernöjd och det är en jättefin häst på alla sätt så vist borde du kunna på en bra arab för 35.000:-!

Roligt att höra! Du måste gjort ett gott intryck på säljarna :).

Håller på och ska köpa en häst jag med. Det står klart och tydligt att priset är diskutabelt med rätt köpare. Det handlar om en äldre häst som fortfarande är fullt ridbar och diverse utrustning medföljer. När vi skulle diskutera priset sa jag att det inte följer med någon sadel, hästen ska inte tävlas pga sin ålder så jag är beredd att lägga ett bud 5000 under utsatt pris och vi kom då överens om 4000 mindre istället.

Hur avgör du om hästen är värd den begärda summan utan att ha sett den?

Jag tycker man får utgå från att priset är satt utifrån det säljaren vill ha. Och även om jag tycker hästen är värd hälften, är det inte troligt att säljaren släpper hästen för så mycket lägre summa, även om det är så att jag tycker att den är värd mindre.

Alltså kör jag inte och tittar på hästar jag inte har råd med. Av de som jag sedan har plånbok till, tittar jag på dem och därefter avgör om de är värda begärt pris.

Säg att jag har 30 000 kr att spendara. Då åker jag inte och tittar på hästar för 35 000 kr och hoppas att de har någon liten defekt så jag kan pruta 5000 kr. Jag tittar på hästar med prislapp på 30 000 kr, går de att pruta till 25 000 kr för att t ex utbildningsståndpunkten inte överensstämmer med begärt pris, ja - det är ju jättebra.

Jag tycker också att man som säljare kan ange i annonsen om priset är prutbart. Alternativt skriver ut att det är ett pris som inte är förhandlingsbart. Och som spekulant respekterar man detta.

*kl*

Jag prutar, självklart. Och det för prutandets skull.
Precis som säljaren har rätt att sätta det pris hän vill ha, har jag att säja mitt pris som jag vill ge. Sedan är det en helt annan femma om vi kan mötas. Olika hästar, olika situationer, olika prutningar. Jag skulle tänka mig pruta per telefon, men då tar jag naturligtvis hästen osett. Men då förstår ni vilka prisklasser man befinner sig i.

Jag har prutat på alla mina hästar jag köpt. Eller... en av dem prutade säljarna själva några tusen på.

Första ponnyn var till salu för 35', den prutade vi ner 2,5', första hästen sa säljaren att hon inte släppte för mindre än 30', jag sa att jag betalade max 25', hon ringde och sa 27' och vi kom överens om det. Nästa ponny var till salu för 5', den var i så dåligt skick och säljaren var desperat så jag sa 3,5' så hämtar vi den imorgon vilket hon gick med på. Dotterns ponny var til salu för 20', när jag lät tveksam sa säljaren 19'? 18'? 17'? och 17' köpte vi henne för.

Jag tycker inte alls att det är fräckt att pruta. Vill man absolut inte att folk ska pruta bör man nog skiva prutat och klart i annonsen eller liknande. Har man ingen möjlighet att betala det som står i annonsen bör man nog som flera sagt fråga om det innan man tar upp säljarens tid och provrider. Men kan man betala utsatt pris tycker jag man kan pruta på plats, med risken att man får ta det utsatta priset i alla fall.

Det är fritt fram att pruta tycker jag som köpare, som säljare kan man ju alltid säga nej. Det har jag gjort, när jag tyckt att dom var dryga och prutat för mycket, det kommer alltid nya, om hästen är en bra individ. Jag har aldrig satt ett överpris dock.

Har en fråga till er.
Hur gör man om man ska sälja sin häst till en fodervärd som har haft hästen minst ett år? Funderar på att sälja min häst till dom som har honom om dom e intreserade. Jag har ju ett pris jag vill ha men jag går och tänker undrar hur dom ställer sig till det. Då har jag inkluderat alla hans grejor också.

Jag tycker inte att du ska titta på hästar som du inte har råd med! :confused: Jag har sålt en häst en gång och det var fruktansvärt irriterande att tvingas ödsla tid på köpare som ändå inte hade råd!!! :devil:

Pruta kan man göra om hästen har någon defekt eller olat som gör att priset inte är marknadsmässigt...

Idé: :idea: Be din mamma om ersättning för vad du och hästen presterat under den tid du haft den så kanske du får en större budget? :)

Jag ska köpa ny häst. Jag har ridit och tävlat mammas sto i två år, men nu vill hon ha tillbaka henne.

Min budget är 35 000 kr och jag letar efter en arab, grundriden i dressyr och hoppning. Är det någon ide att ringa på annonser där priset ligger lite högre, säg 40-45 000? För man vill ju inte "pruta" (förhandla är kanske ett bättre ord :D) innan man sett hästen, men samtidigt vill man ju inte åka, kanske långt, för att titta på en häst man inte riktigt har råd med.

Hur gör ni? Eller hur känner ni som säljer? Är det priset ni sätter ut i annonsen det ni absolut vill ha eller är det en förhandlingssak?
Det är en djungel att köpa häst...:crazy:

Jag åker inte och tittar på en häst som jag inte har råd med.

Om jag anser att priset är för högt så kan jag påpeka det vid ett telefonsamtal och be dem att återkomma till mig om de med tiden inser detsamma och kan vara intresserade av att sälja till ett lägre pris.

När jag dock åker och tittar på en häst jag har pengar till att köpa, så försöker jag givetvis pruta ändå. Fast det där kan givetvis även vara känsligt. Så man får känna efter lite om det är läge. Tror nog jag har prutat priset på varenda häst jag har köpt.

Hälsning Maja

Jag tycker inte att du ska titta på hästar som du inte har råd med! :confused: Jag har sålt en häst en gång och det var fruktansvärt irriterande att tvingas ödsla tid på köpare som ändå inte hade råd!!! :devil:

Pruta kan man göra om hästen har någon defekt eller olat som gör att priset inte är marknadsmässigt...

Idé: :idea: Be din mamma om ersättning för vad du och hästen presterat under den tid du haft den så kanske du får en större budget? :)

Man kan även pruta om ägaren är otålig på att bli av med hästen.

Hälsning Maja

Har en fråga till er.
Hur gör man om man ska sälja sin häst till en fodervärd som har haft hästen minst ett år? Funderar på att sälja min häst till dom som har honom om dom e intreserade. Jag har ju ett pris jag vill ha men jag går och tänker undrar hur dom ställer sig till det. Då har jag inkluderat alla hans grejor också.

Ja, det är väl bara att presentera priset för dem och se om de nappar. Gör de det inte så får du väl pruta om du inte är redo att ta hem hästen och leta på en annan köpare. Allt är en fråga om vem som är mest ivrig på att köpa eller sälja.

Hälsning Maja

Som säljare sätter jag alltid ett lite högre pris än var min lägsta gräns ligger. Detta bara för att jag ska få ut dom pengarna jag behöver få ut och för att dom flesta köparna prutar. Men absolut inget överpris, då får du ingen som kommer och tittar.

Som köpare prutar jag alltid ;) Tittar på hästar som jag har råd med (eller lite högre prisklass) och oftast är värda pengarna, men om säljaren kan tänka sig gå ner, varför ska jag då betala fullt pris? Jag har inga svenska moral gränser när det gäller prutning :devil: Åker och tittar på hästen, provrider om det är en äldre häst. Pratar med ägaren om mina mål med hästen m.m. Verkar det som vi passar ihop säger jag att jag är mkt intresserad och återkommer. (Man måste ju fundera och få lite perspektiv så man är säker på att man köper en häst man vill ha) Ringer upp, säger "jag tycker mkt om din häst och köper gärna hästen men undrar om vi kan diskutera priset". Brukar alltid gå att komma fram till ett pris som passar båda. Gäller bara att inte vara fräck och alltid vara trevlig! Brukar handla om 10-15% jag prutar. Fast självklart måste man ju acceptera ett nej. (vilket jag inte råkat ut för än så länge) Har visserligen en häst i stallet jag inte prutat på men det var verkligen min drömhäst, ett mkt bra pris och jag kände att jag absolut inte kunde förlora den hästen. Sen skulle ägaren sluta med hästar och skickade med mig utrustning för säkert 10 000kr och då har inte ens jag mage att pruta :p

Jag tycker man får utgå från att priset är satt utifrån det säljaren vill ha. Och även om jag tycker hästen är värd hälften, är det inte troligt att säljaren släpper hästen för så mycket lägre summa, även om det är så att jag tycker att den är värd mindre.

Alltså kör jag inte och tittar på hästar jag inte har råd med. Av de som jag sedan har plånbok till, tittar jag på dem och därefter avgör om de är värda begärt pris.

Säg att jag har 30 000 kr att spendara. Då åker jag inte och tittar på hästar för 35 000 kr och hoppas att de har någon liten defekt så jag kan pruta 5000 kr. Jag tittar på hästar med prislapp på 30 000 kr, går de att pruta till 25 000 kr för att t ex utbildningsståndpunkten inte överensstämmer med begärt pris, ja - det är ju jättebra.

Jag tycker också att man som säljare kan ange i annonsen om priset är prutbart. Alternativt skriver ut att det är ett pris som inte är förhandlingsbart. Och som spekulant respekterar man detta.

Det är väl det dummaste man som säljare kan göra - att säja att priset är prutbart. Då tigger man ju om köpare och säger att man är världens mest osäkra säljare som inte alls vet hur man sätter ett pris.

Faktum är att jag aldrig prutat på en häst jag sålt, men alltid på en häst jag köpt. Så det gäller att ha is i magen vid hästköp.

Hälsning Maja

När jag köpte häst mailade jag runt lite och presenterade mig själv och vad jag var ute efter för häst. Jag frågade även om priset gick att diskutera. Men jag skulle inte åka iväg och titta utan att ha tagit upp frågan med säljarna. När jag tillslut bestämde mig så blev det en 4-årig arabvalack som säljarna själva prutade ner från 30.000 till 20.000! Jag är supernöjd och det är en jättefin häst på alla sätt så vist borde du kunna på en bra arab för 35.000:-!

Ja, det kanske var då det. Något hände med priserna på araber det senaste året. Begriper själv inget. Men det är väl en frågan om tillgång och efterfrågan. Det finns knappt något utbud alls just nu och framförallt inte på araber med bra stam.

En sexåring med bra stam och grundriden kostar i år snarare 60 000 kr än 40 000 kr som för ett år sedan.

Hälsning Maja

Pinsamt..

När mamma sålde sin unghäst kom det en jättebra tjej och tittade, hon frågade aldrig ens om priset som var angivet i annonsen utan sa bara jag vill ha honom, jag kan föra över pengar på en gång om ni har internet.
När vi skulle lasta sen frågade hon om någon utrustning följde med, då packade mamma ihop träns och tre fina täcken bara för att köparen varit så schysst..Hon hade kört sex timmar bara för att titta på mammas häst och frågat om hon fick ta med transporten och ta honom direkt om allt stämde.

Jag vill också vara en sådan schysst hästköpare.

Schysst och schysst. Så gör man som hästköpare bara om man råkar snubbla över en häst som är på tok för billig. Kanske såldes hästen vidare efter någon månad till en stor profit.

Hälsning Maja

Som säljare uppskattar jag väldigt om köparen är ärlig. Om man ringer på en häst över sin budget så ska man säga det. Då kan jag som säljare välja på att säga: "nej, jag vill ha mina 40 000" eller "kom du och titta/provrid, så kan vi prata mer" ( = jag är öppen för tanken)

håller verkligen med dig där.
har nästan sålt min häst till några som helt plötsligt började pruta, ungefär som att de inte hade pengarna.. en helvändning med andra ord.
jag sa det till dem att "det står 35 i annonsen, inte 30".

Schysst och schysst. Så gör man som hästköpare bara om man råkar snubbla över en häst som är på tok för billig. Kanske såldes hästen vidare efter någon månad till en stor profit.

Hälsning Maja

Nej han är kvar och de är supernöjda med hästen. Vi har tät kontakt och räknar dem (köparna) till våra vänner. Jag hoppas inte att vi sålde honom på tok för billigt!! Det var en treåring (arab), riden i alla gångarter, de betalade 40 000. Utan att pruta då.

kl

Jag kan inte med att pruta då säljaren ofta säljer hästen för att få loss pengar.
Dessutom blir jag vansinnig när folk ringer och försöker pruta ner hästen 30.000 utan ens ha sett den! Eller sådana som vill komma och provrida hästen för att känna hur 'det känns' att sitta på en häst i den prisklassen så de kanske hittar en likvärdig i lägre prisklass.
Nu är det inga enorma summor från början heller..

M a o, jag hatar freeriders!:devil:

*kl*
Vi har prutat på en häst, ganska många tusenlappar blev det i slutänden. De andra två har vi köpt för begärt pris.

Många hästägare idag sätter helt orimliga prislappar på sina hästar, speciellt de som hästar/ponnyer som tävlar högre än lokal nivå. När vi ska köpa häst/ponny så brukar vi ha rätt stor koll på vad liknande hästar gått för + att våra tränare har koll på prisläget. Och då skäms jag faktiskt inte för att pruta ;) För vissa hästägare är verkligen ute i det blå när det gäller prissättning.

Fast vi prutar inte vid första kontakten, vi provrider alltid ordentligt.

Sedan så tror jag att man tjänar på att vara kall som köpare eftersom en del hästar prissänks med automatik när säljaren upptäcker att de är fel ute prismässigt. Helt plötsligt kan man få köpa för det pris man är villig att betala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 990
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 027
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama