Prutar ni...? Vid hästköp.

Sv: Prutar ni...? Vid hästköp.

Jag räknar för det mesta med att få sänka priset lite när jag säljer, men det finns ju gränser och det är bara om det verkligen känns bra med köparen. Sen skulle jag ju såklart aldrig sälja till någon som känns mindre bra. Hade två spek senast som båda ville pruta. Hade kunnat få mer om jag sålt till den andra spek men då det kändes bättre med tjejen med lägre bud så blev det lite lägre pris.

Jag vet flera som på ett sereiöst sätt sagt vid första telkontakten att jag har bara xxx kr, kan vi komma ändå? Antingen får man ett ja eller ett nej. Spelar väl inte någon större roll enligt mig, men man behöver ju inte vänta en halvtimme in i samtalet, för jag irriterar mig mer på spekulanter där man lägger ner timmar på telefon och med att visa hästen och SEN får man veta att det inte finns pengar...

Nej, man prutar inte om det inte står att priset är förhandlingsbart eller kan diskuteras.

Det är väl det dummaste man som säljare kan göra - att säja att priset är prutbart. Då tigger man ju om köpare och säger att man är världens mest osäkra säljare som inte alls vet hur man sätter ett pris.

Det tycker jag inte alls. Jag tycker att uppriktighet är en fin kvalité och det behöver inte alls vara en nackdel i affärer.

OM priset är prutbart tycker jag att man kan säga det. Om spekulanten sedan har nerv att pruta, då finns det ett uttalat utrymme. Vi gör ändå hyfsat stora affärer då vi handlar med bl a entreprenadmaskiner och det har aldrig varit en nackdel att vara uppriktig i fråga om prissättningen.

Vid rätt affär kan det finnas prutmån, är det en segdragen grej blir det utgångspriset. Det handlar inte bara om varans värde i alla fall tycker jag. Det handlar också om hur smidigt affären går att genomföra.

Någon som ringer onsdag middag, kommer onsdag kväll och har med sig pengarna och har transport på torsdag morgon - de får givietvis ett bättre pris än de som ringer onsdag middag, kommer lördag kväll, ordnar finansiering en vecka senare och hämtar efter 12 veckor.

Och det handlar inte ett dugg om att vi är osäkra på prissättning. Det handlar om att tid är pengar för oss. Också.

*kl*

Men om det är ett företag som säljer? Hur fugerar det då?

Vet ju att om man tänker på bilar (nu syftar jag inte på om det är en häst eller bil utan på själva säljaren). Så kan man kanske pruta LITE på en privat säljare, men på företag kan man lätt gå ner 10 000 (på en bil ca 60-70 000). Men priser på företag är ju oftast lite högre. Men man får i gengäld lite mer "garanti".

Så, hur fungerar det med hästar? Finns det för-/nackdelar att köpa privat/företag?

Fördelen att köpa av företag är nog att det är lättare att reklamera sin häst om det skulle vara något fel...

*kl*

Det beror ju helt på omständigheter och även till viss del på årstiden med ju.

På hösten och vintern har jag varit med om att säljaren själv har erbjudit hästen till ett lägre pris än vad som har varit sagt från början.

Hästar som har legat ute på annons flera månader där säljaren själv har sänkt priset finns det givetvis en chans att köpa till ännu lägre pris.
Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan samt att det ska stämma mellan häst och köpare med.

Trygg som varken kan sälja häst till vettigt pris eller pruta..:p

Om det står i annonsen billigare vid snabb affär,eller prutbart är det värt att åka en bit för en häst som kostar 40 000:- men 45 000:- skulle jag tveka.. Att lyckas pruta 10.000:- är rätt så bra gjort på en så pass "billig" häst...

Carina->Precis. Helt okej att vara ärlig och säga, "jag har si och så mycket pengar att lägga på en häst, finns det möjlighet att pruta till det priset om allt klaffar?" Och det vill jag veta av köparen innan jag bjuder in dem på visning av hästen eller skickar video/ lägger ned annan energi. Jag vill inte stå där efter provrining och få veta att personen inte har råd att betala mitt pris och vill pruta sådär tiotusen kronor. Jag vill kunna ta ställning till det innan jag tar ut dem. Sån är jag. Det är en annan sak om de av någon anledning inte tycker att hästen är värd sitt pris efter att ha provat. Då kan jag diskutera det.

Däremot tycker jag att det är mycket fräckt att bara fråga rakt av om man kan pruta ner hästen i pris utan att ha sett den. Viktig skillnad. Första frågan kan man svara nej tyvärr på utan sura miner om det skulle vara så. Men jag avskyr att behöva diskutera huruvida en häst är värd sitt pris utan att personen som prutar har sett den. Jag är uppe i försäjning av min kära Islandshäst (på avataren) och fick många svar så att jag har kunnat välja ganska bra bland köparna. Och ingen som har provridit honom har ifrågasatt hans pris. Så lång näsa till de som mailade och tjatade om att de ansåg att han nog var för dyr för sin ålder och ville pruta på honom osedd . :p

Det är väl det dummaste man som säljare kan göra - att säja att priset är prutbart. Då tigger man ju om köpare och säger att man är världens mest osäkra säljare som inte alls vet hur man sätter ett pris.

Håller inte med om det. Faktum är att jag just nu har en annons ute med tillägg om att priset är diskuterbart. Får vi två köpare varav en bor i samma stad och det fattas någon tusenlapp på tilltänkt pris så säljer jag hellre till dem än till någon som ska frakta iväg våran häst 35 mil. För min del är hemmet och ryttaren absolut viktigast inte vem som har mest pengar.

Självklart kan du pruta! Så obegränsat med hästköpare finns det inte att det inte kan vara värt ett försök. Är det långt till hästen du ska provrida kan man ju diskutera lite över telefon först. Oftast löser sig sådant när man väl sitter där. De flesta hästägare ser ju hellre att deras ögonstenar får det bra än att de tjänar de sista tusenlapparna.

Lycka till!

Själv prutade jag ner priset när min sambo skulle köpa travhäst (En 7-månaders hingstunge) Från 16,000 kr till 8,000 kr. Rena fyndet - Bra stam & kapacitet! Nu som 3-åring och nybliven valack har han tänt till ännu mera - Blir spännande när han kommer ut på banan! //Linda

Min häst stod för 35.000 i annonsen, stod även prutbart vid snabb affär så det gjorde ju saken lite lättare.
Hade lugnt kunnat betala 35, emn gör ju aldrig något att få spara lite pengar, och eftersom jag även visste att det var bråttom för säljaren att sälja, bjöd jag 28.000, säljaren sa att "njaa, jag vill nog gärna ha 30.000" och affären var klar. :D
Idag är han nog värd det dubbla, minst, och jag skulle nog sätta det priset på honom i annons. Mycket för att sortera bort oseriösa köpare och för att han ska få möjlighet att fortsätta tävla i sin disciplin. Men jag hade inte varit omöjlig och jag säger somd et står i många annonser, bra hem viktigare än pris. Därmed inte sagt att priset är oviktigt. Och jag skulle nog inte sätta mer är 20.000 utöver vad jag velat ha ut, på en häst i prisklass under 100.000.

Jag hade en budget på ca 40.000 när jag köpte häst, ringde på en för 65.000 och smörade in mig. Kände till hästen sedan tidigare och gick på om vilka fina prestationer den gjort och att jag verkligen var jätteintresserad (innan jag ens tittat på hästen), pratade om mina mål och berätta om hur seriös jag var med min satsning. Tror det hade kunnat gått igenom, iaf fått pruta en bit och gjort ngn avbetalningsplan på resten, men sedan kom den ovan nämnda hästen in i bild och det har jag inte ångrat en sekund.

Senast ändrad:

När jag köpte min valack så var hn till salu för 30 000 men ägaren tyckte att vi passade så bra ihop så vi fick honom för 25 000, fast det var ju vi som la det budet :)

Sålde för några år sedan min ridhäst. Först tilltänkta köpare var kompis till min kompis. Lovad fortsatt utbildning och tävling (viktigt då hanns mor gick i avel hos min mamma) samt ett mycket bra hem. Satte ett bra pris pga dett (50.000 kr). Skulle prutas i det oendliga med funering på den och den skadan, inget som kunde beläggas med vet. Sa till slut nej till köp - vad könt det kändes. Såldes två veckor sedan jag sagt slutgiltigt nej till köpare 1 till en annan köpare för 80.000 kr ej lika duktig men i dag har de placeringar i 145 hoppningar

Haha, hör inte lite prut till då? Köper jag häst har jag alltid den begärda summan med mig + lite till om det ev. kan finnas utrustning jag vill försöka köpa men pruta lite är lixom givet... blir det nej o jag vill ha hästen har jag ändå pengarna med o betalar glatt ändå:)

Jag åker inte och kollar på en häst som prisnivån ligger högre än vad jag har råd med och hoppas att jag kan pruta lite... Jag "förutsätter" att säljaren har satt ett pris som hästen faktiskt är värd, sen kanske det finns de som kanske inte rådgör med någon tränare eller liknande innan och att priset blir felaktigt? men då kan man tex be dem att skicka en video där man ser mer hur hästen rör sig och är att hantera. Jag har bara köpt hästar av "försäljningsstall" där jag har bra referenser om hästarna och jag vet vad dom går för, när jag har sålt mina egna hästar har jag frågat om hjälp av mina tränare om råd till prissättning. när jag nyligen skulle sälja min valack var det intressenter som försökte pruta på priset innan de hade sett hästen, Det kändes inte roligt...:eek:

tycker man kan vara ärlig med att säga hur mycket man har och så får säljaren avgöra om de kan tänka sig ett lägre bud,skullejag sälja för en sån liten summa som 45000 skulle jag kunna pruta till 35000 om det är rätt köpare,det är skillnad på att ge skambud och vara ärlig med hur mycketman har.
Tycker själv det är jättesvårt att ringa på annons där inte prissumman står då måste man ju också fråga så man vet om det är i ens prisklass överhuvudtaget.

Jag har prutat vid ett hästköp, alla andra gånger har jag köpt hästar till utsatt pris. I detta fallet "prutade" jag faktiskt innan jag åkte och tittade på hästen, så säljaren hade inget extra besvär med mig. Det var inte så att jag inte kunde betala det pris de begärde i annonserna, utan jag tyckte inte den var rätt prissatt. En ponny utan stam, ej maxad utan liten, ur kondition som stannat ut sig på varenda tävling de senaste två åren för 70.000 kr utan utrustning. Den hade vart till salu i 3-4 månader. Jag fick den betydligt billigare och fick lägga ned mycket jobb på den. Men den blev jättefin efter några år :)

Det stod i annonsen, bvsa - vilket ju betyder att det är okej att ge andra prisförslag. Vill man inte sälja sin häst till ett lägre pris kan man ju skriva det i annonsen. "Prutat och klart" eller annan bra formulering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 990
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 027
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama