Prutar ni...? Vid hästköp.

Sv: Prutar ni...? Vid hästköp.

Jag kan hålla med carinaso att det är fräckt att börja prata om hästens värde innan man ens sett den. Men när jag o ägarna pratat en del så frågade jag om de kunde sänka priset lite eftersom jag skulle åka totalt 140 mil, så det handlade inte om hästens värde.

Jag har bara prutat en enda gång vid hästköp (och det var till och med pappa). Det var när vi köpte min d-ponny, för den var i rätt dåligt skick "psykiskt". Resten har jag tyckt varit värda sitt pris, så varför bråka?

Jag har sålt en del hästar, både mina egna och andras (ja, de visste ju om det så klart! ;)) och priset i annonsen har alltid varit förhandlingsbart.

Som säljare uppskattar jag väldigt om köparen är ärlig. Om man ringer på en häst över sin budget så ska man säga det. Då kan jag som säljare välja på att säga: "nej, jag vill ha mina 40 000" eller "kom du och titta/provrid, så kan vi prata mer" ( = jag är öppen för tanken)

För mig är det ändå viktigast att hästen kommer till ett så bra hem som möjligt, sen om jag får 5000 mindre så är det värt det! Det innebär dock absolut inte att jag säljer hästen till ett sämre hem för det högre priset!!

Lite rörigt kanske, men jag tror du förstår mina tankegångar. Var öppen mot köparen redan från början, du har ju inget att förlora (så vida du inte är allergisk mot ordet "nej" :angel:)

Det är så jag har tänkt lite. Att säga det innan jag ber att få komma. Men så läste jag någonstans, här på Buke tror jag, att en säljare hatade när folk ringde och ville pruta på en häst som de inte ens sett. Fast det kanske inte är samma sak att säga "min budget är tyvärr bara 35..".

Det ringde en tjej och tyckte jag skulle komma och titta på hennes häst som verkar kanonbra (hon hade hört att jag letar häst), men kostar 60 000. Jag sa att jag inte har råd med det, men hon tyckte jag skulle komma ändå.
Men det finns väl ingen som annonserar ut för 60 och sedan sänker priset med nästan hälften....

Prutar om jag inte anser att hästen är värd den begärda summan. De senaste hästarna har dock inte varit något att pruta på, de har varit väl värda sitt pris.

Att pruta bara för prutandets skull kan få mig att gå in, stänga dörren och inte sälja till personen, ens om de accepterar utsatt pris.

Hur avgör du om hästen är värd den begärda summan utan att ha sett den?
Mitt problem är egentligen att jag hatar att pruta, tycker det är oförskämt...Men när man ser annonser som ligger ute länge och bara är några tusen mer än vad jag har, då får jag ända lust att åka och titta.

Det är så jag har tänkt lite. Att säga det innan jag ber att få komma. Men så läste jag någonstans, här på Buke tror jag, att en säljare hatade när folk ringde och ville pruta på en häst som de inte ens sett. Fast det kanske inte är samma sak att säga "min budget är tyvärr bara 35..".

Exakt. Det är en sak att ringa och säga att min budget är XX tusen, jag vill vara öppen med det direkt, så att du vet det redan innan jag ev kommer och tittar, så jag inte slösar bort din tid om du inte är villig att gå ner dit i pris om allt skulle stämma i övrigt?

Helt annan sak med regelrätt prutning, dvs säga redan innan man sett varan att den inte är värd YY tusen, utan du bjuder XX tusen. DET retar säljare (och inte bara av hästar. När jag sålde min hästtransport hade jag prutmån i priset. Men jag nekade kategoriskt varenda en som ringde och tykcte att 'den är ju ganska gammal, så du får 8 000 kr?'. Jag sa benhårt nej. För ja släpet var gammalt, men det var helrenoverat, ny axel, nya bromsar, nya väggar, nytt golv, nytt el - nytt allt. Bara den nya axeln kostade liksom 10 000 kr.

Jag sålde sedemera släpet till en person som kom, tittade och prutade. För 10 000 kr. Vilket var det pris jag ville ha (jag hade satt ut den för 12, men jag hade som sagt prutmån). För hon tittade FÖRST och prutade sen, och erbjöd i gengäld pengarna i handen samma dag, dvs snabb affär)

KL
Jag tittar inte på hästar som jag inte har råd att köpa. Sätter säljaren ut ett pris som övergår min betalningsförmåga så får jag "blunda" för de annonserna.
Ett alternativ för dig kanske kan vara att betala resterande på avbetalning?

Jag har prutat vid ett hästköp. Jag tyckte inte ponnyn var värd priset de begärde, funderade över om han kunde passa hos oss och hur mycket jag var villig att betala. Sen ringde jag säljarna och sa som det var, vi är villiga att betala xx kr för ponnyn. Jag trodde faktiskt inte att vi skulle få honom och var inte ledsen över det, men ett par dagar senare ringde dom och sa OK. :)

Mitt problem är egentligen att jag hatar att pruta, tycker det är oförskämt...Men när man ser annonser som ligger ute länge och bara är några tusen mer än vad jag har, då får jag ända lust att åka och titta.

De tycker jag absolut du ska åka och titta på. Är det bara några tusen, och har varit tillsalu länge så har du ju större chans att de kan tänka sig dra av några tusen. MEN, det kan också vara så att det är verkligen deras minimipris som står i annonsen, under det säljer de inte.

Men där är ett utmärkt läge och ringa och säga att 'hej jag såg din annons och tycker din häst verkar intressant och skulle vilja komma och provrida, men min budget är tyvä'rr bara XX tusen, så för att inte slösa bort din tid tänkte jag höra redan nu om du kunde tänka dig den prisklassen om allt stämmer?'

Det ringde en tjej och tyckte jag skulle komma och titta på hennes häst som verkar kanonbra (hon hade hört att jag letar häst), men kostar 60 000. Jag sa att jag inte har råd med det, men hon tyckte jag skulle komma ändå.
Men det finns väl ingen som annonserar ut för 60 och sedan sänker priset med nästan hälften....

Det finns det folk som gör ;)... Jag känner till ett par sådana fall. Man sätter ett dyrt pris för att rikta sig till en annan katogori folk. Dem som har mycket pengar tittar på lite dyrare hästar. Dem som inte har mycket pengar tittar på billigare hästar. De med mycket pengar tittar i regel inte alls på billiga hästar osv ... Och det enda man som säljare är intresserad av är att hitta rätt köpare som kan ge hästen ett bra hem.

Detta med prissättning är svårt, det är nämligen inte så att det pris som ligger ute på annons är det pris som hästarna verkligen är värda. Det finns hästar som är billiga, men som kunde vara jätte dyra .. och tvärtom.

De tycker jag absolut du ska åka och titta på. Är det bara några tusen, och har varit tillsalu länge så har du ju större chans att de kan tänka sig dra av några tusen. MEN, det kan också vara så att det är verkligen deras minimipris som står i annonsen, under det säljer de inte.

Men där är ett utmärkt läge och ringa och säga att 'hej jag såg din annons och tycker din häst verkar intressant och skulle vilja komma och provrida, men min budget är tyvä'rr bara XX tusen, så för att inte slösa bort din tid tänkte jag höra redan nu om du kunde tänka dig den prisklassen om allt stämmer?'

:) Vad bra att jag frågade här, nu känns det som jag vet lite mer hur jag ska uttrycka mig!

När jag köpte häst mailade jag runt lite och presenterade mig själv och vad jag var ute efter för häst. Jag frågade även om priset gick att diskutera. Men jag skulle inte åka iväg och titta utan att ha tagit upp frågan med säljarna. När jag tillslut bestämde mig så blev det en 4-årig arabvalack som säljarna själva prutade ner från 30.000 till 20.000! Jag är supernöjd och det är en jättefin häst på alla sätt så vist borde du kunna på en bra arab för 35.000:-!

Det finns det folk som gör ;)... Jag känner till ett par sådana fall. Man sätter ett dyrt pris för att rikta sig till en annan katogori folk. Dem som har mycket pengar tittar på lite dyrare hästar. Dem som inte har mycket pengar tittar på billigare hästar. De med mycket pengar tittar i regel inte alls på billiga hästar osv ... Och det enda man som säljare är intresserad av är att hitta rätt köpare som kan ge hästen ett bra hem.

Detta med prissättning är svårt, det är nämligen inte så att det pris som ligger ute på annons är det pris som hästarna verkligen är värda. Det finns hästar som är billiga, men som kunde vara jätte dyra .. och tvärtom.

Haha! Det här är en springande punkt, HUR vet man vad en häst är värd?

Det kanske är lättare om man rider halvblod..? Men araber kan vara utannonserade för allt från 18 000 till 60 000...och nästan alla är "lite riden, snäll att hantera, passar till avel, distans, hoppning, dressyr, galopp och western"

;) observera att jag är lite ironisk här

Personligen skulle jag väl inte ge mig ut och leta hästar som kostar 10000 kr mer än vad jag tänkt att objektet får kosta, jag anser att det är att slösa med sin egen och även säljarens tid.
När jag köpte min sista häst för 8 år sedan, var priset inte satt när vi kom dit. Jag talade om hur mycket jag var beredd att betala för det sto vi skulle titta på, men säljaren visade även hästar som kostade långt mycket mer än vad jag hade att spendera. Det sa jag även till säljaren, att det var slöseri med hans tid. I det fallet tror jag att han var lite stolt över vad som fanns till salu, och därför lade den extra tiden för det.

Som säljaren tycker jag det är knepigt, för i princip är det omöjligt att sätta ett pris utan att någon måste pruta. Jag har varit med om där en häst skänktes bort, och ändå var mottageren tvungen att fråga om de fick sadel, träns och täcke också.:o

Jag har prutat på alla mina hästar jag köpt. Eller... en av dem prutade säljarna själva några tusen på.

Första ponnyn var till salu för 35', den prutade vi ner 2,5', första hästen sa säljaren att hon inte släppte för mindre än 30', jag sa att jag betalade max 25', hon ringde och sa 27' och vi kom överens om det. Nästa ponny var till salu för 5', den var i så dåligt skick och säljaren var desperat så jag sa 3,5' så hämtar vi den imorgon vilket hon gick med på. Dotterns ponny var til salu för 20', när jag lät tveksam sa säljaren 19'? 18'? 17'? och 17' köpte vi henne för.

Jag tycker inte alls att det är fräckt att pruta. Vill man absolut inte att folk ska pruta bör man nog skiva prutat och klart i annonsen eller liknande. Har man ingen möjlighet att betala det som står i annonsen bör man nog som flera sagt fråga om det innan man tar upp säljarens tid och provrider. Men kan man betala utsatt pris tycker jag man kan pruta på plats, med risken att man får ta det utsatta priset i alla fall.

Som säljaren tycker jag det är knepigt, för i princip är det omöjligt att sätta ett pris utan att någon måste pruta. Jag har varit med om där en häst skänktes bort, och ändå var mottageren tvungen att fråga om de fick sadel, träns och täcke också.:o

Pinsamt..

När mamma sålde sin unghäst kom det en jättebra tjej och tittade, hon frågade aldrig ens om priset som var angivet i annonsen utan sa bara jag vill ha honom, jag kan föra över pengar på en gång om ni har internet.
När vi skulle lasta sen frågade hon om någon utrustning följde med, då packade mamma ihop träns och tre fina täcken bara för att köparen varit så schysst..Hon hade kört sex timmar bara för att titta på mammas häst och frågat om hon fick ta med transporten och ta honom direkt om allt stämde.

Jag vill också vara en sådan schysst hästköpare.

Jag håller med Carinaso.
Att om man är ärlig och säger när man ringer att "ja, tyvärr så har jag inte mer än såhär mycket att lägga ut, är det någon idé att jag kommer och tittar på din häst som kanske är utsatt för lite mer".
Då kan ju ägaren fundera på det redan innan, jag själva skulle aldrig ha mage till att pruta på plats tror jag. Och jag tror att jag som hästsäljare skulle bli rätt irriterad om någon kommer och rider min häst, sedan ska pruta på det jag har satt ut den för.

Jag tror att jag försökte pruta men jag är så dålig på det så jag betalade vad hon begärde, MEN han var värd dom pengarna. Att jag hade mer pengar med mig är ju en annan sak :angel:.Sen fick jag köpa utrustning billigt, och jag har allt kvar utom sadeln. 10 år sen och sadlar idag ser ju annorlunda ut.

Jag håller med dig! Skulle inte åka och kolla på en häst som ligger så högt över min prisklass att jag inte kan köpa den för det utsatta priset. Det känns oförskämt att räkna med att få pruta, både mot ägaren och hästen. Dessutom, om priset är lågt, känns det ändå lite respektlöst mot hästen också, men det är säkert bara jag som känner så. Men jag menar, djur har ju ett värde oavsett hur mycket det kan osv.

Att gå ner t.ex 5000 spänn på 40000 kan vara rimligt, men om du vill pruta får du ju vara beredd på att få ett nej, och om du då inte har pengar att köpa hästen för känns det ju kanske lite surt när du precis har hittat en bra häst. Men lycka till! Hoppas det löser sig

Folk som ringer på annonser och prutar på telefon avskyr jag. Jag brukar fråga dom när dom var här och kollade på hästen eftersom dom prutar. För inte prutar ni väl på en häst
ni inte har sett brukar jag fråga??

Jag kan tänka mig att fråga per telefon om priset är förhandlingsbart utan att ha tittat på hästen, det innebär inte att jag dock prutar när jag väl ser den! Detta för att man kanske har en budget på säg 65' och hästen som verkar perfekt i annonsen ska säljas för 75'. För min del är jag naturligtvis även villig att stretcha på min budget och på så sätt kan man kanske mötas någonstans på vägen.

:o Oj, om de var TVUNGNA att fråga om de fick tillbehören hade jag nog tvekat... De är ju inte gratis i drift direkt.:angel:

Jag har funderat mycket när jag sätter pris på en häst och folk brukar alltid nästan prova pruta och jag har aldrig gått ner i pris, sedan brukar de fråga om utrustning ingår och brukar skicka med träns och kanske något täcke som jag inte har användning för själv, vill de ha hästen och åkt och titta på den så måste de väl vara beredda att betala det pris man satt ut , har aldrig haft problem att bli av med någon häst och sedan kostar den ju hela tiden att ha, och begagnad utrustning kan ju finnas att få tag i som passar den hästen, sålde en häst för många år sedan med fin inprovad sadel till jusst den hästen kom tillbaks och hälsade på hästen sedan och då hade de tagit den sadeln och red i princip alla hästar i stallet med utan min gamla häst och när de sålda hästen så följde den givetvis inte med så nu får nya ägarna skaffa sig sadlar som passar häst o ryttare och jag har kvar mina som brukar ligga bra förr eller senare på någon av mina hästar

Angående pris så kan man ju leta och åka och prova det i den prisklassen man har råd med och hoppas man hittar någon man känner att man vill ha annars kanske man ska prova vänta ett tag och spara mer pengar.
Priset sätts ju på ras storlek ålder utbildning tävlingsresultat lynne defekter. mm

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 990
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 027
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama