Sv: promenera med hästen
På tal om att hästar tycker det är roligt att böka runt i skogen så måste jag dela med mig av en ganska rolig upplevelse jag hade!
Jag bestämde mig för att följa med mamma på promenad med hunden, på vägen ut mötte vi min stallägare som kom med en av sina hästar på väg in ifrån hagen. Han frågade mig, på skämt, ifall jag inte kunde ta med hästen på promenaden. Detta var nämnligen en extremt känslig häst med väldigt stark flyktinstinkt, han kunde bli rädd för vad som helst, han trodde att gräset skulle döda honom i stort sett, så att han skulle få komma ut i skogen var för stallägaren någonting som aldrig skulle hända.
Jag hade hanterat hästen mycket innan och visste hur han fungerade (vi hade en bra relation), så jag bestämde mig för att ta med honom. Först och främst fick han panik när vi bara gick in på en stig, eftersom träden blockerade hans flyktvägar åt sidorna. Jag fick lugna honom och sedan gick vi vidare. Efter diverse olika "flyktförsök" så kom jag fram till att det värsta med det hela kom när han upptäckte att jag höll emot, så jag släppte på grimskaftet och han fick gå "fri", han blev rädd flera gånger till men hanterade sig själv. När han slutligen började lugna sig så tog stigen slut och vi var tvugna att gå rakt ut i skogen. Jag visste att det kunde bli krångel, men låtsades inte om det. Visst blev det krångel, han trodde att pinnarna och mossan på marken försökte äta honom, han var med i luften än på marken.
Nu till det fantastiska: Till slut bara släppte allting. Han insåg att det inte var farligt och klampade glatt fram bland terrängen, både över, under och igenom saker. Just efter denna upplevelsen så har han varit en helt annan häst, och stallägaren tackar mig än idag för att jag tog på mig uppdraget att presentera honom för skogen.