promenera med hästen

H

horses_in_my_heart

Hej, ni som läser den här tråden:). Jag har ett tips och det är att då och då ta promenader med hästen. Min förra sköthäst som var lite tittig och brukade små dra blev jättesnäll att leda. När man promenerar kan man lära hästen olika röstkommandon, träna på tex. halter, ryggningar. Om man går runt träden i skogen kan hästen bli mjukare och mera uppmärksam på dig. Går du över stockar och rötter lyfter den på hovarna och kan bli lite säkrare på fötterna;). Jag tror att många hästar uppskattar att ta det lite lugnare men ändå få röra sig. Man har även en fördel i vardagen i och med att hästen är lätt att leda vid tex. insläpp och lastning.:)

Sv: promenera med hästen

Att ta promenader med hästen är jättebra. Med risk att låta negativ och tråkig så undrar jag bara vad du ville uppnå med tråden? ;)

Haha förlåt, men säger detsamma, vad var frågan i tråden, fanns det någon eller var det mest ett konstaterande?:laugh:

Jag älskar att promenera med min hund (förlåt..häst), då har jag bara två ben att hålla reda på och jag känner mig tryggare på marken än på ryggen med min nya häst, jag har äntligen kommit till insikt med att inte ens jag är odödlig.:) Jag lär bli en sån där som tycker att det är roligare att umgås och gå med min häst än att faktiskt rida den, det kan andra göra bättre - tränare till exempel.. :d

Meningen var väl att TS skulle ge ett tips skulle jag tro. Ingen fråga alls. Det är väl ett jättebra tips tycker jag.
Många som har hållt på med hästar i x antal år kanske redan vet att det här är ett bra sätt, men det finns många yngre tjejer och killar (och vuxna nybörjare) på forumet och då är det väl jättebra att även sådana här enkla tips kommer upp. :)

Tycker också det var ett bra inlägg. Kul med lite tips på vad man kan göra under själva promenaden. Jag kan, tack vare promenader, avlasta vår dotter om det t ex är mycket i skolan någon dag el om hon blir sjuk. Jag kan ta med hennes ponny ut så den får lite motion även dessa dagar.

Att ta promenader med hästen är jättebra. Med risk att låta negativ och tråkig så undrar jag bara vad du ville uppnå med tråden? ;)

Jag tycker också att det var ett jättefint och bra inlägg. Bara för att vi som har suttit här sedan bukestarten har läst allt och kan allt, så är det ändå roligt att det kommer nya bukefalister och faktiskt påminner oss om självklarheter.

Mvh

IngelaH

kl

Jag håller absolut med:) Att ta promenader med sin häst är helt klart underskattat.

Jättebra sätt att lära känna och umgås med sin häst ute i naturen

Jag kan bara instämma i det du skriver. Just nu promenerar vi mycket omväxlat med tömkörning eftersom hästen inte får ridas men även när han rids så blir det promenad en gång i veckan. Brukar ha det som "aktiv" vila.
Precis som du skriver finns det mycket man kan göra på promenaderna och det ger överlag en mycket bra kontakt/kommunikation mellan mig och hästen.

Jag kan inte annat än hålla med :)
Jag promenerar i skogen med min häst så ofta jag kan, nu på vintern är det ganska svårt eftersom det blir så mörkt när träden skymmer, men på sommarn går vi nästan varje dag.

Jag tycker nästan att oavsett hur mycket ledövningar osv. man gör i paddocken och umgås med hästen från marken, så finns det ingenting som slår att promenera ute i skogen, då hästen och människans tillit för varandra verkligen sätts på prov. Det händer oväntade saker och man stöter på hinder som man tillsammans behöver ta sig över/under/igenom/runt. Jag har också stranden väldigt nära så det är inte sällan jag tar med mig hästen ner kvällstid på sommaren och badar (jag har tillstånd från markägaren).

Jag promenerar också med min häst ibland, om jag bara ska skritta kan jag ju också få lite motion samtidigt:idea: Det är kul när man möter såna som är ute och går med hunden (många på min runda) och själv kommer man med hästen i snöre:)

Jag brukar faktiskt även vara ute och springa med mina hästar, tycker att det är intressant att se hästen från marken även i snabbare gångarter. :laugh: (tänkte på kondisen där)

Att promenera med häst är ju hur mysigt som helst! Jag har 2 unghästar som jag och min dotter gick i skogen med nästan varje dag innan jag bröt handleden. Jag saknar det jättemycket men just nu kan jag inte.

Man får väldigt bra kontakt med sin häst och vi brukar öva på olika saker som att hästen ska kunna gå bakom på trånga ställen och den ska kunna gå "fot" :laugh: Och hästarna tycker oxå att det är kul och böka runt i skog och mark.

På tal om att hästar tycker det är roligt att böka runt i skogen så måste jag dela med mig av en ganska rolig upplevelse jag hade! :D

Jag bestämde mig för att följa med mamma på promenad med hunden, på vägen ut mötte vi min stallägare som kom med en av sina hästar på väg in ifrån hagen. Han frågade mig, på skämt, ifall jag inte kunde ta med hästen på promenaden. Detta var nämnligen en extremt känslig häst med väldigt stark flyktinstinkt, han kunde bli rädd för vad som helst, han trodde att gräset skulle döda honom i stort sett, så att han skulle få komma ut i skogen var för stallägaren någonting som aldrig skulle hända.

Jag hade hanterat hästen mycket innan och visste hur han fungerade (vi hade en bra relation), så jag bestämde mig för att ta med honom. Först och främst fick han panik när vi bara gick in på en stig, eftersom träden blockerade hans flyktvägar åt sidorna. Jag fick lugna honom och sedan gick vi vidare. Efter diverse olika "flyktförsök" så kom jag fram till att det värsta med det hela kom när han upptäckte att jag höll emot, så jag släppte på grimskaftet och han fick gå "fri", han blev rädd flera gånger till men hanterade sig själv. När han slutligen började lugna sig så tog stigen slut och vi var tvugna att gå rakt ut i skogen. Jag visste att det kunde bli krångel, men låtsades inte om det. Visst blev det krångel, han trodde att pinnarna och mossan på marken försökte äta honom, han var med i luften än på marken.

Nu till det fantastiska: Till slut bara släppte allting. Han insåg att det inte var farligt och klampade glatt fram bland terrängen, både över, under och igenom saker. Just efter denna upplevelsen så har han varit en helt annan häst, och stallägaren tackar mig än idag för att jag tog på mig uppdraget att presentera honom för skogen. :laugh:

promenader är helt klart underskattade. Våra barn brukar promenera med sina ponnysar i bland som omväxling och för att lära sig hantera hästen från marken få kontakt ur ett annat perspektiv och vi promenerar alltid när vi fått hem nya hästar för att se hur dom fungerar lära känna hästen och låta hästen bekanta sig men den nya omgivningen och miljön och det tycker vi funkar jätte bra:)

Jag promenerar med häst flera gånger i veckan, både med ridhästen och unghästen, i olika miljöer, grusväg, asfalt, skogsstigar, backar.

Har precis blivit erbjuden "promenadhjälp" tvekade först, men efter ditt inlägg ska jag abolut tacka ja!

Jag tycker också att det var ett jättefint och bra inlägg. Bara för att vi som har suttit här sedan bukestarten har läst allt och kan allt, så är det ändå roligt att det kommer nya bukefalister och faktiskt påminner oss om självklarheter.

Mvh

IngelaH

Kan bara hålla med!
Och eftersom jag själv (när JAG inte är konvalecent...) har en "promenadponny" som bara ska promeneras med så är ju sådana här tips jättebra!
Tack, ts!:bow:

Mvh

IngelaH

Jag tycker också att det var ett bra inlägg, men undrade om hon ville att tråden skulle diskutera promenader mm, eller om det bara var ett tips.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka