promenera med hästen

Sv: promenera med hästen

Jag promenerar flera dagar i veckan med min häst.
Har ett ledträns. (Bara nackstycke,pannband&bett) longerlina + kedja.
Senskydd fram.

Det viktigaste för mig är att se till att hästen hela tiden skrittar på ordentligt. Det är väldigt bra träning för hästarna att skritta i friskt tempo, sänkt nacke, höjdrygg utan tyngd.
Oftast går jag på asfalt.

Jag ska köpa min unghäst i december. Tiden till dess får jag ha till att lära känna hästen. Vi går mycket i skogen tillsammans. Rundar träd, går över nedfallna träd etc. Går i vattenpölar. Det är mycket hon ska vänja sig vid. Det känns som en "mjuk start" på vårt liv tillsammans.

Vi går en del i skymning. Det är också en bra övning. Gisses vad hon sprätte med benen första stegen med benreflexerna, men sen vande hon sig. Jag har också sprungit några gånger.

Att gå med grimma i olika typer av miljöer som vi sedan kommer att rida ser jag som en bra start. Dessutom lär jag känna henne bra under denna tid.
Bra inlägg! ps jag går med grimma och långt skaft.

Nåt både jag och min d-ponny tycker är väldigt roligt är att cykla en runda.:rofl:

Tva unghastar och dalig kondis. Mkt promenerande for mig och pallarna. Samt de lar sig allt mojligt. Skogsmaskiner ater inte hastar, de later men ar ofarliga. Presenningar som fladdrar, folk som skriker, ja man kan hitta allt mojligt nar man ar ute och gar.
Anvander vanlig grimma och langre skaft (4 meters) och over ocksa pa "tomkorning" emellanat. Alltsa 2 grimskaft fastsatt i grimman vilket ar bra traning for de unga.
Bra trad TS, vi kan alltid lara oss ngt nytt, eller bli paminda om saker och ting. Och som du sa, man "bondar" mer med hasten fran marken an fran ryggen...

tycker det är super roligt att gå ut med hästen i skogen eller vad som helst:D
Man kan ju öva så mkt från marken med som e roligt :)
Hade en shettis förr, hon var helt underbar.
Man släppte henne lös i skogen, såsprang hon jämte en, sprang in lite i skogen och busade. Och man lekte med henne asså :)
Och när man ropade kom hon alltid,*stolt* :')

Jag tycker det var bra att hon tog upp detta!
jag är nyligen ägare till min första egna häst (en fjording på 4 år).
Då jag och han har lärt oss mycket om varandra.
bara att använda komandon på marken som man sen kan använda på ryggen är ju hur bra som helst!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka