Jag vet inte om jag blir stenad nu
men ur min upplevelsevinkel så är kommunikativa stilar så lång mer än NT/ND.Under mina vuxna år (senaste drygt 20 åren) har jag upplevt stora förändringar i samtalsideal i mina omgivningar.
En väldigt enkel sak är att innan jag åkte till Indien 2011 och när jag kom hem första gångerna 2015 märkte jag en extremt tydlig ökning i graden av ”kunden har alltid rätt”/vänligt kundbemötande på vardagsplatser som pressbyrån och Ica. I privata kretsar märker jag också stor skillnad i hur stor vikt som läggs på lyssnande och att inte säga emot folks upplevelser. Det är något som jag upplever minskar missförstånd och ökar graden lyckosam kommunikation mycket mer än huruvida någon bara pratar i metaforer eller bara säger ”exakt det den menar” (vilket i mina ögon är ett något inskränkt yttrande gällande tillåtelse för folk att vara sig själva). Jag önskar inte att alla ND plötsligt ska kommunicera som NT (det kostar sjukt mycket som alla vet) men lika lite att alla NT ska kommunicera som ND. En öppenhet och nyfikenhet kring att alla har sitt uttryckssätt, som formas av den vi är och alla våra erfarenheter är gynnsamt för fungerande kommunikation.
Jag tror hemskt mycket otydligheter kommer ur betingning; att vi lärt oss att det inte är riktigt okej att vilja saker, tycka saker och tänka saker (som skiljer sig från auktoriteternas), att det är säkrare att skydda sina åsikter genom att inte visa dem, att skydda sig mot andras domar genom att uttrycka sig tvetydigt och på sätt som inte triggar obekväma reaktioner (vilket kan vara så milt som en blick eller så grovt som fysisk misshandel).
Jag tycker ingen ska tvingas/känna sig tvingad att maskera sin kommunikation eller sina behov. Som jag känner människor i stort är vi rätt drillade i att vara ”rätt” och det tror jag kommer se olika ut både beroende på personlighetsdrag och erfarenheter.
Det jag verkligen tycker, när det kommer till kommunikation är att den nästan alltid blir bättre av att ”snälltolka”, låta personer prata klart, fråga hur de menar som genuin undran snarare än som korrektion.
Javisst är kommunikation ibland extremt energikrävande eller svår att få konstruktiv. Det finns tillfällen där jag tex bytt jobb för att jag upplevt det kommunikativa klimatet och åsiktsskillnader i viktiga grunder för komplicerade. Men i min värld tror jag inte det går att undvikas genom att likrikta till vilken grad folk bör eller inte bör läsa mellan raderna utan snarare genom att kultivera samtals- och lyssnandeklimat inklusive förmågor att affektreglera och identifiera missförstånd.