Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller skrivs.
Hur kan vi göra för att förstå varandra bättre och få folk att förstå att det kan bli ett problem (inte bara för oss med autism) när de läser mellan raderna?
Jag kan ta ett exempel:
Jag var hos hudterapeut och skulle få ansiktsbehandling. Eftersom jag har känslig hy frågade jag :
- Vad är det i produkterna?
Hudterapeuten svarar:
- Det här är väldigt rena produkter.
Fick jag svar på min fråga? Nej.
Jag ville veta vad som var i dem, alltså ingredienserna.
Hon läste mellan raderna (?) och antog väl att jag var orolig över om det var bra (rena) eller dåliga produkter.
Har ni några andra exempel på där ni eller andra läst mellan raderna och gett konstiga svar eller att det blivit missförstånd, osv?
Hur kan vi göra för att förstå varandra bättre och få folk att förstå att det kan bli ett problem (inte bara för oss med autism) när de läser mellan raderna?
Jag kan ta ett exempel:
Jag var hos hudterapeut och skulle få ansiktsbehandling. Eftersom jag har känslig hy frågade jag :
- Vad är det i produkterna?
Hudterapeuten svarar:
- Det här är väldigt rena produkter.
Fick jag svar på min fråga? Nej.
Jag ville veta vad som var i dem, alltså ingredienserna.
Hon läste mellan raderna (?) och antog väl att jag var orolig över om det var bra (rena) eller dåliga produkter.
Har ni några andra exempel på där ni eller andra läst mellan raderna och gett konstiga svar eller att det blivit missförstånd, osv?