Problematisk relation

jagvetinte

Trådstartare
Hej alla fina bukare!

Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några tidigare referenser så har jag svårt att avgöra om det är såhär det ska vara.

Jag känner mig väldigt osäker och vet inte hur jag vill ha det. Brukar vanligtvis ha lätt för att fatta beslut och bestämma mig för vad jag tycker om saker och ting men just nu vet jag varken ut eller in.

För att ta det från början. Vi träffades för ungefär åtta månader sedan. Jag blev otroligt förtjust i honom med en gång och fick känslor som jag knappt trodde fanns eftersom jag aldrig känt så tidigare.

Han var totalt ointresserad men jag var ivrigt på honom för att få träffas och lyckades ibland. Efter någon månads tid började vi träffas lite mer regelbundet och efter två månader blev vi tillsammans. Han var fortfarande lite loj och verkade inte speciellt intresserad men gick med på att ses ungefär en gång i veckan/varannan vecka. I samband med att vi blev tillsammans fick jag jobb långt bort och flyttade vilket försvårade att träffas oftare. Jag såg till att planera allt utifrån honom och var den som såg till att vi kunde träffas. Var oftast jag som åkte till honom osv.

Jag längtade otroligt mycket efter honom, något som jag inte riktigt kände var besvarat men vi fortsatte under några månaders tid att träffas cirka tre gånger i månaden, vilket jag tyckte var för sällan medan han verkade tycka det var ganska lagom. Han var otroligt gullig när vi sågs men däremellan verkade han inte ha några behov av att höras alls.

Jag uttryckte mina behov av att höras mer vilket han uppmärksammade och blev bättre på att höra av sig, även om det fortfarande inte känns som om han har något behov av det.

Under sommaren hade vi möjlighet att umgås lite mer och var iväg på semester tillsammans. Jag upplevde att hans känslor blev starkare och att våra relation utvecklades till det bättre.

Jag stod inte riktigt ut med tanken på hur situationen skulle bli efter sommars och sa upp mig på jobbet för att flytta närmare honom. Vi bor i dagsläget cirka en timma från varandra.

Nu träffas vi oftare och jag tvivlar inte längre på vad han känner för mig. Men jag går hela tiden och funderar på om vi är rätt för varandra. Jag har blivit så osäker och fått så dåligt självförtroende sen jag träffade honom. Känner mig hela tiden otillräcklig. Kanske pga att det tog så lång tid för honom att tycka om mig.

Han är verkligen jättesnäll, tar sig alltid tid att lyssna och skulle aldrig säga något elakt. Ändå blir mitt självförtroende allt sämre. förstår inte riktigt vad som är problemet. Nu är vi ju där jag önskade att vi skulle hamna -när vi äntligen har samma känslor för varandra, bara det att det tagit ett halvår att komma hit.

Jag älskar honom, det tvivlar jag inte på, men känner ändå att jag kanske skulle må bättre utan honom. Förstår inte riktigt var problemet ligger.

Hade vi varit rätt för varandra hade det inte tagit ett halvår för honom att få samma känslor för mig som jag har för honom tänker jag :(

Hoppas någon utomstående orkar läsa detta. Kanske finns det någon som varit i samma situation som kan komma med hjälpande kommentarer. Tack på förhand!

Sv: Problematisk relation

Jag vet att jag personligen tar lång tid på mig för att gå från "jag gillar denna personen" till "vill inte leva utan denna personen/älskar den"

Kan ta något år innan mina känslor är så pass starka. Det är bara sådan jag är. Det är kanske lite av en försvars mekanism för att man blivit sårad innan (som i mitt fall) eller att man helt enkelt bara är en person som inte faller pang bom.

Jag vet med mig själv att jag försöker att aldrig fästa mig vid någon/något. Jag har alltid förlorat det jag älskat (förutom min syster) därför vill jag inte få så starka känslor förrän jag vet att personen kan vara "värd" att få känslor för. Att personen inte plötsligt en dag kommer känna att "vi passar inte ihop"

Väldigt svamligt men ja...:D

Du borde gå och prata med någon kurator. Det är inte meningen att du ska gå och må dåligt över detta. Men att få prata med någon om det kan hjälpa dig att acceptera och släppa det. För det är de du "måste" om er förhållande ska ha en chans. Annars kommer du alltid må dåligt.

Alla människor blir inte kära på samma sätt. Så är det bara

Mina bästa förhållanden har varit med personer som fungerat som din pojkvän. Det har tagit tid att komma nära, men väl där har det varit de mest fantastiska människorna och väldigt fina relationer. Att det är jobbigt på vägen handlar om din självkänsla och inte hans känslor för dig, så ta hjälp med det (och kom ihåg att människor utvecklar känslor olika).

Jag är rätt romantiskt lagd så för mig har det varit hopplöst jobbigt ibland, men det har lätt varit värt det.

Du har så rätt det du skriver. Han har till och med uttryckt sig så, att han tar lång tid på sig att bli kär osv. Samtidigt känns det som hans tidigare relationer varit annorlunda och att han varit på det klara med vad han velat då.

Får bara hela tiden känslan av att jag inte duger, trots att han aldrig skulle säga så. Börjar resonera mer och mer att vi inte passar ihop men det känns ju fruktansvärt elakt att komma på det lagom tills han fått känslor. Jag vet att han blivit sårad förut.

Är så ledsen över att vi aldrig haft någon "nykär period". Allting har mest varit jobbigt för min del ända från början då jag aldrig vetat vad han har känt eller om han vill träffas igen. Har gått från att vara en ganska självsäker människa till att totalt avsakna allt vad självförtroende heter.

Har bokat tid hos psykolog, jag hoppas att det kan hjälpa men det är bra att få infallsvinklar från flera håll :)

Mina bästa förhållanden har varit med personer som fungerat som din pojkvän. Det har tagit tid att komma nära, men väl där har det varit de mest fantastiska människorna och väldigt fina relationer. Att det är jobbigt på vägen handlar om din självkänsla och inte hans känslor för dig, så ta hjälp med det (och kom ihåg att människor utvecklar känslor olika).

Jag är rätt romantiskt lagd så för mig har det varit hopplöst jobbigt ibland, men det har lätt varit värt det.

Tack det gjorde mig lite gladare :)

Hade vi varit rätt för varandra hade det inte tagit ett halvår för honom att få samma känslor för mig som jag har för honom tänker jag :(

Olika Människor fungerar olika. Vissa människor kan bli "kära" över en natt (som jag, händer i gengäld sällan istället), vissa människor behöver tid. OCh det låter ju på dig som att han NU har de här känslorna för dig.

Jag tror förväntningar (som ofta rimmar illa med verkligheten) och "hollywood-tjafs" ställer till det i måna relationer. I verkligheten är det långt i från ofta som fantastiska saker händer "in a blink of an eye".

Du har så rätt det du skriver. Han har till och med uttryckt sig så, att han tar lång tid på sig att bli kär osv. Samtidigt känns det som hans tidigare relationer varit annorlunda och att han varit på det klara med vad han velat då.

Fast dessa relationer har ju också tagit slut. Egentligen kan det ju vara ett jätte-gott tecken att den här relationen inte följer samma mönster som hans tidigare relationer - vars mönster också har innehållit ett slut. :)

Citerar lillagoa jag:
"Fast dessa relationer har ju också tagit slut. Egentligen kan det ju vara ett jätte-gott tecken att den här relationen inte följer samma mönster som hans tidigare relationer - vars mönster också har innehållit ett slut"

Min sambos förra relation började med blixt förälskelse från båda håll, de blev ihop efter de möttes första gången och han flyttade 120 mil till henne efter någon månad. Men efter ett år var det slut.

Så när vår relation gick lite "segare" i början tog jag det som något bra, vi bodde ihop nästan under hela första sommaren vi träffades, sedan tog vi avstånd från varandra igen ett tag. Efter lite mer än ett halvår var han tvungen att flytta och vi hade långdistans förhållande. Det var då det började gå upp ett ljus för mig, jag älskar nog denna snubbe alltså! Haha. Det kom jag på ungefär 8 månader in i relationen, när jag satt och väntade i -20 på tåget som var 2 timmar försenat. Det är inget man utsätter sig för om man inte är kär :D och nu har vi hållit ihop i de värsta motgångar jag kan tänka sig ett förhållande kan ha, 2,5 år ihop. Ångrar inte det en sekund när jag sitter här i skrivande stund. Ibland har jag undrat va fan jag har gjort, har flyttat, har bråkat, har fått igenom dödsfall av en nära där han både varit fantastiskt stöd och en skitstövel ibland. Har gått igenom drog avväjning (han som hade ett beroende, jag håller inte på med droger) så det har inte varit en dans på rosor. Men vi båda var så säkra på att detta inte bara var en förälskelse utan något mer. Så visst tog det tid, men vi är starkare ihop pga det :)

Allt börjar inte som en romantiskt film, ibland blir saker inte alls som man tänkt sig, och man måste lära sig att det förflutna är just det.... FÖRFLUTET

Det är synd att du känner att ni inte passar ihop, men du kan inte tänka på honom där. Känns det fel JUST NU (om du släpper att känslorna först kommit nu) så är det fel. Men känns det bra NU. Ja då behövs det nog bara lite jobb för att du ska kunna acceptera hur det har varit:)

Jag tror också att alla förväntningar ställer till det. Speciellt eftersom jag inte haft någon tidigare relation så jag har inga referenser till hur det ska vara.

Samtidigt vet jag ju med mig att jag inte tycker det är speciellt bra som vi har det nu, svårt att konkret sätta fingret på vad det är dock. Känns som om det saknas en dragningskraft mellan oss eller snarare från honoms sida. Men jag kanske bara inbillar mig.

Har hamnat i ett så negativt tankemönster som är svårt att bryta. Men jag ska försöka jobba på det både för min egen och för honoms skull - Han förtjänar bättre :(

Någon som har några tips på hur man ska bättra på självkänslan/självförtroendet? Önskar att jag kunde känna mig nöjd med det jag presterar, känna mig fin, söt, attraktiv. Vad som helst, bara att slippa känna mig längst ner på skalan i vilket avseende man än tittar på...

Mig har det hjälp att rent utseendemässigt göra en förändring. Ny hårfärg blev det för min del! Sen har jag lagt mycket pengar på smink och kläder. Så jag kan "snygga" till mig.

För att höja självkänslan har det varit bra för mig att lära mig lite nya grejer, har börjat baka efter egna recept. Fick så galet med beröm för min "apelsinchoklad pannacotta cheescake paj" efter eget påhittat recept. Så samlar på mig några nu och kommer nog ut med någon bok om något bokförlag tycker det låter intressant (i framtiden)

Åh så många gånger har jag tänkt "han förtjänar bättre"
Men fått frågan, varför?
Ja varför, varför är inte jag bra nog. Varför litar jag inte på att han vet vad som är "bra nog" för honom. Han har bevisligen valt att vara med mig. Det finns det garanterat många anledningar till. Sen att jag inte ser dem är en annan sak. Men det räcker ju egentligen att han gör det! Eller hur:D

Sen kan man FAKTISKT bestämma sig för att se saker mer positivt, man får bara ge sig fan på att vrida och vända allt till något bra.

Hade ett skit jobb jag inte trivdes på, men jag lärde mig trots allt väldigt mycket. Försökte ha det i åtanken hela tiden. Efter varje dag tänkte jag genom allt bra jag hade gjort och vad jag kan se som en ny erfarenhet. Istället för att gå hem och tänka,fy fan va det gick dåligt, jag hatar jobbet, alla kollegor är så jobbiga bla bla bla.

Såg det till och med positivt nu när jag blev dunder sjuk (bihållsinflammation, ögoninflammation, virus i halsen plus bakteriell infektion i halsen och lungor, öroninflammation) för jag blev det i rätt tid iaf! :) Nu efter 4 veckor är jag hyfsat frisk (lite hosta kvar, but that's it) och det är precis lagom till flytten som är på lördag :)

Är så ledsen över att vi aldrig haft någon "nykär period". Allting har mest varit jobbigt för min del ända från början då jag aldrig vetat vad han har känt eller om han vill träffas igen. Har gått från att vara en ganska självsäker människa till att totalt avsakna allt vad självförtroende heter.

Har bokat tid hos psykolog, jag hoppas att det kan hjälpa men det är bra att få infallsvinklar från flera håll :)

I bästa fall kan man se det som tvärtom. En nykär period är underbart, men man har också en tendens till att blunda för varandras brister och bygga förväntningar på en drömtillvaro. Efter det tillståndet bli allting lite beigegrått. Nu har du istället möjlighet att bygga upp något som blir bättre och bättre. Personligen tror jag det är överskattat med det nykära. I kulturen vi lever i är det ju sagan som alla vill ha, att kärlek ska vara direkt, överväldigande och lösa alla problem. Helst ska man inte veta något om varandra, bara se varandra och så ska det drabba en. Men det vackra i kärleksförhållanden kanske är något annat. Fullständig tillit som byggts upp under lång tid, att lära känna en annan människa och känna att man vill vara nära den, att dela livsåskådning, att arbeta med sin relation och vilja ge den det arbetet. (Nu låter det som att jag är nån konservativ skilsmässomotståndare, men det är jag inte, tvärtom :nailbiting:). Jag vet en massa människor som har mått jättedåligt av att vara i relation med människor som de varit superförälskade i och som sen har mått jättebra i en relation med någon som de hade ett rätt ljumet intresse för i början. Min bror till exempel. Och han verkar mer och mer förälskad för varje dag.

Du har rätt! Min pokjvän skriver och säger ofta jättesnälla saker, men istället för att bli glad och ta åt mig blir jag snarare sur eftersom han tycker fel och klandrar honom för att inte mena vad han säger. Knappast så roligt för honom men det kommer liksom automatiskt. Fick ett supergulligt sms igår men fick verkligen skärpa till mig för att inte dementera det han skrev.

Har lovat mig själv att bli mer positiv! Ska verkligen se till att bli det. Man mår ju så himla mycket bättre när man kan se positivt på saker och ting.

Personligen känner jag mig bättre till mods när jag jobbar massor eftersom det känns som det är något jag klarar av. Problemet är att det lätt blir lite för mycket så att jag inte har tid att umgås med de jag tycker om istället.

Men jag älskar att baka också vilket brukar bli uppskattat, du får gärna dela med dig av ditt recept om du vill ;)

I bästa fall kan man se det som tvärtom. En nykär period är underbart, men man har också en tendens till att blunda för varandras brister och bygga förväntningar på en drömtillvaro. Efter det tillståndet bli allting lite beigegrått. Nu har du istället möjlighet att bygga upp något som blir bättre och bättre. Personligen tror jag det är överskattat med det nykära. I kulturen vi lever i är det ju sagan som alla vill ha, att kärlek ska vara direkt, överväldigande och lösa alla problem. Helst ska man inte veta något om varandra, bara se varandra och så ska det drabba en. Men det vackra i kärleksförhållanden kanske är något annat. Fullständig tillit som byggts upp under lång tid, att lära känna en annan människa och känna att man vill vara nära den, att dela livsåskådning, att arbeta med sin relation och vilja ge den det arbetet. (Nu låter det som att jag är nån konservativ skilsmässomotståndare, men det är jag inte, tvärtom :nailbiting:). Jag vet en massa människor som har mått jättedåligt av att vara i relation med människor som de varit superförälskade i och som sen har mått jättebra i en relation med någon som de hade ett rätt ljumet intresse för i början. Min bror till exempel. Och han verkar mer och mer förälskad för varje dag.

Väldigt kloka tankar du har tycker jag. Har aldrig tänkt på det på det sättet men det kanske kan hjälpa mig att acceptera situationen som den är. Vi har ju en bra relation så till vida att han är världens snällaste och att jag tycker om honom massor. Önskar bara att jag kunde njuta av det istället för att förstora upp minsta lilla grej. Ska försöka skärpa till mig!

Har själv problem med det här i perioder, men det är bara att "komma över sig själv". Det handlar inte riktigt om att "skärpa till sig" utan, för mig åtminstone, så har det varit ett arbete som tagit många år, och fortfarande så är det något jag jobbar på. Vissa dagar är sämre än andra men nu har jag åtminstone lärt mig att sluta skylla ifrån mig på min partner ;).

Det här handlar om att du måste lära dig att tycka om dig själv för dig själv, det har ingenting med honom att göra.

Börja med att fråga: Varför tycker DU att du inte är något värt? Är det ytliga skäl, eller är det baserat på orimliga förväntningar och krav? Och vad kan du göra för att börja tycka om dig själv mer?

Om du hittar en bra person att prata med så kan det hjälpa :).

Har själv problem med det här i perioder, men det är bara att "komma över sig själv". Det handlar inte riktigt om att "skärpa till sig" utan, för mig åtminstone, så har det varit ett arbete som tagit många år, och fortfarande så är det något jag jobbar på. Vissa dagar är sämre än andra men nu har jag åtminstone lärt mig att sluta skylla ifrån mig på min partner ;).

Det här handlar om att du måste lära dig att tycka om dig själv för dig själv, det har ingenting med honom att göra.

Börja med att fråga: Varför tycker DU att du inte är något värt? Är det ytliga skäl, eller är det baserat på orimliga förväntningar och krav? Och vad kan du göra för att börja tycka om dig själv mer?

Om du hittar en bra person att prata med så kan det hjälpa :).

Jag tror ändå att det har med honom att göra, inte min mening att skylla på honom men hade han sett mig från början så tror jag inte jag hade blivit såhär osäker. Jag var utan att överdriva väldigt tjatig på honom i början. Jag ville så gärna träffas. Han var under hela vintern, våren och början av sommaren fortfarande sval. Känns som en logisk process att ens självförtroende bryts ner när man ger allt man har för att få träffa och umgås med en person som själv inte visar något större behov av att ses öht. Så här i efterhand förstår jag inte att jag stod ut. Och även om det känns värt det nu för att han är så snäll och gullig så känns det samtidigt som att det brutit ner mig till stor del. Den glada tjejen med normal självkänsla är liksom borta.

Men jag hoppas att jag med hjälp av psykolog och vänner kan komma tillbaka till så som jag var innan jag träffade honom.

För att svara på frågan om mitt obefintliga värde så har det väl främst att göra med mitt utseende och att jag känner mig ytterst obegåvad i de flesta avseende. Jag är dessutom väldigt obekväm i sociala sammanhang, har svårt att prata med nya människor osv. Han är både snygg och smart och duktigt på typ allt. Lätt att känna sig dålig i jämförelse. Men jag antar att det bara är att ge sig fan på att självkänslan ska komma tillbaka...

Snygg, smart och duktig? Klart du tycker det! Och han tycker säkert det samma om dig!

Vi är själv våra värsta kritiker.

Jag vet med mig själv, tycker jag är totalt värdelös på det mesta.
Speciellt när det kommer till pluggandet, men ändå gick jag ut med bra betyg, fick stipendie och detta trots att min pappa plötsligt gick bort 3 månader innan studenten och jag har Adhd som ställt till det (dessutom precis påbörjat medicineringen då, vilket ett tag kan göra allt värre)

Ändå kan jag inte vara nöjd, trots att jag när jag ser det "utifrån" ändå måste säga att det var bra gjort. Tycker liksom alltid att jag kan göra bättre ifrån mig.

Det är en egenskap vissa har (eller alla är väl självkritiska ibland, vissa bara lite mer) och det har nog inget med din kille att göra.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 567
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 727
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka