problem: möta hundar??

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare katja40
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 270
Sv: problem: möta hundar??

Ja vissa tål det till och med lite för bra. Vad gör man då? Slår ihjäl dem?
Jag lovar att du skulle kunna kunna säga till min hund hur mycket eller hårt som helst och hon skulle ändå vara mer intresserad av hunden på andra sidan gatan.

Men oftast när någon säger så här, så tyder det på att denne inte haft enorma problem med just dessa saker. Visst, man kanske har jagat ikapp en rymmande glad hund någon gång och sagt några väl valda ord, men om hunden skiter i mötande hundar bara för att du "vill att det ska funka" så hade den nog inte så stora problem med hundmöten från början.

Hur gör du då? För att få din hund att sköta sig i hundmöten? Är köttbulle roligare än hunden på andra sidan gatan?

Hundmöten kan vara svårt, men jag har först och främst lärt mina hundar hur man sköter sig i koppel. Man sliter inte och dra. Oavsett om man möter hund eller inte.
Och nej jag har inte haft några större problem med hundmöten eftersom mina hundar vet hur man uppför sig i koppel. Det har jag präntat in från början.
Och det är heller inte överdrivet svårt att lära en större hund heller.

Funkar köttbullar för er så är det bra, men jag vill inte att min hunds lydnad hänger på om jag har något tillräckligt gott i fickorna.

Du svarade inte riktigt på mina frågor. Nej, jag har inga köttbullar i fickorna.

Nej jag tycker inte att man ska slå ihjäl hunden om det var din fråga. Såklart. Jag slår inte mina hundar över huvud taget. :confused:
Vad gör du om den inte lyssnar på tillsägelse? Hur får du din hund att vara mer intresserad av vad du har att säga än hunden på andra sidan gatan?

Stressad, rädda, otoliga hundar kan lätt bita. Har en kompis med amstaff, vääärldens gladaste hund och inte alls aggressiv. Men han stressar lätt upp sig och när då hon som har hunden tar i kopplet i lugn och ro och sätter hunden ned igen gnager han nästan på händerna av frustration. Så hunden behöver inte vara just aggressiv för att bitas.

På en sådan hund skulle jag jobba med stress, det är ganska enkelt. Bitandet är ju bara en symptom, det skulle inte hjälpa att ta bort symtomen.
Skulle min egen hund bita mig, skulle jag se ut så här: :eek: sen skulle jag sätta mig ner och fundera på vad som gick så in i h-vete fel.

Biter min hund en annan hund, då hjälper jag till, bråkar man med min hund så bråkar man med mig.

Funkar köttbullar för er så är det bra, men jag vill inte att min hunds lydnad hänger på om jag har något tillräckligt gott i fickorna.

Vad hänger det på då? Om dina hundar vet var skåpet ska stå, de har gjort de ifrån "början". Hunden är knappast född med den kunskapen, hur har den kommit dit?

Hur gör du då? För att få din hund att sköta sig i hundmöten? Är köttbulle roligare än hunden på andra sidan gatan?

Köttbullar är antaglien inte ett dugg roligare än en mötande hund eller en löptik. Återigen, jag måste lära vad som är okej och inte. använder jag köttbullen. När inlärningen sitter där är det lätt att praktisera på vad som helst. Och rolig, det är jag verkligen inte.

Nej jag tycker inte att man ska slå ihjäl hunden om det var din fråga. Såklart. Jag slår inte mina hundar över huvud taget. :confused:
Vad gör du om den inte lyssnar på tillsägelse? Hur får du din hund att vara mer intresserad av vad du har att säga än hunden på andra sidan gatan?

Alltså, läser du inte vad folk skriver? Köttbullen är inte en muta. Du tränar tills beteendet sitter, sen lyssnar hunden hellre på dig och dina signaler än på den andra hunden.

Grejen är inte att man ser en annan hund, trycker in köttbulle framför den egna hundens nos och lirkar bort hunden från den andra. Det är inte skolning, det är muta.

Precis som både blandis och jag försökt förklara.

Ok!
Jag ser vad du skriver.
Och jag förstår att det har funkat utmärkt för dig och det är ju toppen :)

Har dock sett många som det funkar mindre bra för, samtidigt hade kanske min metod inte fungerat bra den heller.

Men jag ser det som lite långdragen träning, när man har då problem med hundmöten, hunden hänger och sliter i kopplet. Då är ju problem ett för mig att hunden inte kan sköta sig i koppel, inte själva hundmötet i sig.

Och jag tycker att lära hunden skvaller istället för att lära den att respektera förare och kopple är inte att ta itu med problemet.
Men är säkert bättre än inget för vissa då många tycker det är svårt att korrigera hund på exakt rätt tillfälle osv.

Tränar med mycket olika hundfolk, många bruks men också många köttbulle typer. Och jag vet och ser ju var det är lugnast och mest ordning och reda. :grin:

Sen arbetar jag väldigt mycket med beröm och godis med, inte slår mina hundar gul och blå som vissa verkar vilja få det till. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Har du något förslag på hur TS ska hantera sin hund? H*n har problem, och att h*n kallar en hund på 1,5 år "våran valp" får mig att tvivla på några tuffare tag.

Den här hunden verkar har gått ur hand för länge sedan och struntar blankt i vad människan i andra änden av kopplet gör. Jag tvivlar på att du låtit det gå så långt, men det hjälper ju inte TS. H*n vill ha hjälp med situationen som den är just nu.

Antagligen så behöver hon ta hjälp av en tränare i första hand.
Reagerade också på att hon kallade hunden valp. Mina är i samma ålder och jag ser då inte dom som valpar.

Mitt förslag var att ta tag i hunden och se till att den uppför sig i koppel. Men jag antar att TS inte alls vet alls hur hon ska gå till väga. Då kanske det är lättare att börja med köttbulle och skvaller om man nu absolut vill lösa det helt själv. Men jag skulle rekommendera att besöka närmsta bk.

Jag fick den sovande hunden på bilden för nästan ett år sedan. Vi började med att gå en unghundskurs för en IMMI-instruktör, för jag gillar mjuka metoder.

Han (hunden) spenderade 95% av 6 lektionstimmar med att skälla på de andra hundarna.

Hemma har vi försökt avleda. Det har inte fungerat särskilt bra. Han fick inte lära sig hur man går i koppel som liten och har således hängt och dragit oavsett hur mkt riktningsändringar och "drar du går vi inte" vi än har sysslat med. Så jag köpte en nosgrimma och han slutade dra.

Men slutat skälla? Nope. Och han är inte aggressiv, han tycks mest skälla för att höras och synas och allra helst vill han leka.

Förra helgen skällde vi oss igenom en halv rallylydnadstimme (det tar sig!). Och på söndagen var vi på buketräffen i Knivsta. Det tog den instruktören kanske en minut att lösa mitt problem. Han fick lite krav på sig. Två el tre snabba och korta koppelkorrigeringar och sen fattade han läget och fogade sig.

I veckan har jag visat dagmatte och husse hur vi ska göra. Igår var han på rallylydnaden för IMMI-instruktören igen och då räckte det med att spänna ögonen i honom så var han tyst och fokuserad på dagmatten. På den kursen använder de klicker och det kan han.

Så summa sumarum, ta hjälp av en instruktör som inte låst sig vid ett sätt som den enda lösningen.

Lilla vovven är lika glad och positiv idag som innan han blev korrigerad. Vi har lämnat nosgrimman i hans låda men den kommer fram till årets första cykeltur.

Det finns INGET godis i världen som för honom var värt att släppa fokus på den andra hunden. Tänk om ägaren orkat fostra honom som valp istället...!

Ok, jag tror att du och jag sist och slutligen tränar våra hundar ganska identiskt, men verkligheten suddas ut lite i texten.

Jag har tränat för en kille som använder ganska hårda tag, dvs hunden ska respektera föraren. Där håller jag absolut med. Vi använde dock oss av godis för att lära in nya saker, lite allmän lydnad osv.

De flesta hundarna skällde och stirrade på varandra, medan jag inte godkänner det av min hund. Jag tänkte inte ens på saken, och klassade inte det som att jag är hård mot min hund, men jag säger till genast hon börjar stirra (Appapp!), eller tänker tanken på att skälla. Under träningen hade jag kedja, och ett rassel med kedjan räcker för att hon ska förstå. Där hade jag fått muta för att det skulle funka med godis.

Att träna inkall hade jag dock aldrig aldrig klarat utan godisbelöning. Nu funkar det alltid, och jag har oftast inte med mig godis. Men för att hon verkligen alltid ska vilja lyssna, också då det finns annat intressant, ska hon bli riktigt motiverad från början. Har jag inte godis belönar jag med lite dragkamp eller bara lite klappar eller muntligt beröm.

Sen måste vi komma ihåg att alla hundar är så otroligt olika, och det är vi förare också. Min Bullmastiff funkade utan godis, han var en riktig soldat som lydde minsta vink utan att behöva inspireras av godiset. Han ville helt enkelt så hemskt gärna vara till lags.

Boxern vill också vara till lags. Sen. Då hon gjort en miljon andra saker som är roliga. Hon behöver inspiration (godis, lek, beröm) för att tycka att det är värt det. Att bara vara bestämd och ledare med henne funkar inte för oss. Nej, hon ska inte hoppa, dra eller skälla, där får man säga till. Men för det mesta ska hon motiveras till att göra saker, inte hotas eller tvingas.

På en sådan hund skulle jag jobba med stress, det är ganska enkelt. Bitandet är ju bara en symptom, det skulle inte hjälpa att ta bort symtomen.
Skulle min egen hund bita mig, skulle jag se ut så här: :eek: sen skulle jag sätta mig ner och fundera på vad som gick så in i h-vete fel.

Biter min hund en annan hund, då hjälper jag till, bråkar man med min hund så bråkar man med mig.

Självklart. syftade mer på att hunden inte endast behöver vara aggressiv för att bitas. :) Vi brukar mötas med hundarna och bara ha dom att sitta bredvid oss då vi står och pratar, min voffe nästan somnar. Men hennes sitter några sekunder, flyger i luften, gnager på händer, gnyler ett irriterat gnyl och inte ett pipgnyl (om jag gör mig förstådd). Men han blir bättre ju mer vi tränar. Och godis fungerar suveränt på honom.

Grunden, det nödvändiga kan man väl behöva sätta på ett "hårdare" sätt. Fungerar det så är det ju lätt att leka och belöna fram allt övrigt som man kan räkna som "konster".

Jag har eg bara tränat häst. Och då är ju grunden att inte gå över folk, inte dra i snöret, flytta åt det håll människan ber om och stanna. Resten är ju bara konster man lägger uppepå och det är mer lämpligt att locka fram och belöna.

Det borde ju kunna likställas med att inte dra i kopplet som grund.

Det är nog så jag tänker också!

Har ju också en bakgrund som hästägare, så kanske därifrån det kommer :p

Bra sagt lilsis. Precis så är det, därför har jag aldrig ens tänkt på hur jag gör med hunden. Godisbelöning är ju en så konkret sak, medan träning av allmänt hundvett bara sker automatiskt.

Förstår att ni reagerade på ordet valp, men jag skrev det för att han är som en valp. Det tar ju liksom inte bara 1 år sedan är valparna vuxna! Han är valpig av sig och det ville jag få fram! Men jag kan ju ändra på det och skriva våran hund istället! Känner inte att jag fått någon större hjälp ännu, tråden har utvecklats till ett tjaffs er emellan och ni verkar strunta i vad tråden egentligen handlar om... Jag har fått ttips på klicker å lite mer, sen är de restrerande 56 inläggen bara bråk mellan er...:o

Tycker du??

Vi har ju disskuterat olika tillvägagångssätt att nå dit du vill :confused:
Alltid intressant att se hur andra gör med sina hundar, finns ju många olika sätt att nå målet och det gäller ju att hitta något som passar en själv och sin hund.

Jag tycker du ska ta hjälp av någon nere på bk om du har en i rimligt avstånd. Eller någon annan bra tränare

Kankse är han valpig och flamsig för att han behöver lite mer ramar och regler.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 716
Senast: Nota
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
415
Senast: tanten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 774
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka