problem: möta hundar??

Sv: problem: möta hundar??

Bråkar vi? Nähädå... då ska du se trådar då vi bråkar, men de brukar låsas.

Tycker också att du fått åtminstone två perspektiv på inlärning, det är väl ändå det som det hela handlar om. Hur man ändrar ett beteende på en ettårig "valp". Vilket beteende det handlar om tycker jag är mindre viktigt. Se det så här: Du har ett beteende, då vill se ett annat. Börja där, "hur ska jag få min hund att...."
Sen är det frågan om vilket princip du vill använda.

Kolla om din BK, eller annan instruktör har slyngelkurser, ytterligare ett tips.

Det här är ju som bekant ett diskussionsforum och vi har diskuterat olika lösningar på ditt problem med olika motiveringar och förklaringar till hur och varför.

KL

Som jag ser det så har du två vägar att välja på:
1. Avleda/muta/"skvallra" vid möten - använd godis, bollar, kampleksaker eller vad hunden nu gillar.
Eller
2. Korrigera det oönskade beteendet och ge hunden en ny uppgift att fokusera på som du sedan kan belöna.

Allt hänger ju på hur du vill bygga grunden till er relation.

/Swat

Bra förklaring. Men hur gör man om man sen inte vill att hunden ska skvallra på ALLT?
Jag menar, människor och hundar är en vits att den skvallrar på. Plastpåsar och fåglar känns i min värld ganska onödigt :p

Belönar du alltid med godis när den skvallrar? (=har du alltid med dig godis ut även efter inlärningsperioden)

Ta med honom till en park eller liknande där det finns gott om andra hundägare med sina hundar. Sätt dig på en bänk, sätt,lägg honom ner.

Låt folk passera, låt han ej hälsa på andra hundar. Han kommer tycka att detta är urtrist givetvis, men detta är en metod som kan lära honom att det är okej att vara passiv.

Prata med honom ibland, ge lite godis, sätt/ lägg honom på nytt osv. Varför inte ge honom ett tuggben eller liknande så han kan fokusera på det och inte omgivningen för en stund?

Nu är ju detta vad ja förstår en liten valp som fort kommer bli trött i huvudet av alla intryck, men försök göra detta en stund några dagar i veckan. Detta hade jag testat.

Bra förklaring. Men hur gör man om man sen inte vill att hunden ska skvallra på ALLT?
Jag menar, människor och hundar är en vits att den skvallrar på. Plastpåsar och fåglar känns i min värld ganska onödigt :p

Belönar du alltid med godis när den skvallrar? (=har du alltid med dig godis ut även efter inlärningsperioden)

Jag har mycket sällan med mig godis, däremot är jag redo att ge belöning för ett skvaller som jag tycker är värt namnet. Min hund har ju skvallrat ett par år, så han kollar alltid in, tittar på mig alltså, för min respons. Ibland blir det ingen respons alls, ibland ett; "ja, jag har sett barnvagnen". Jag tycker det är viktigt att ibland ge riktig respons, ofta får jag bästa reaktionen från hunden genom att bli riktig glad.
Som häromdagen när han skvallrade på ett rådjur så blev den en liten dans och dragkamp med en pinne från diket. Svårare behöver man inte göra det.

Sen märker jag när jag har med Chivas (min hund) på mina skvallerkurser. När jag ska visa hur vi jobbar och har kyckling i fickan, då ger han gärnet och skvallar på hus, bilar you name it.

Men i inlärning har jag alltid skinka eller topp-godis med mig.

Nu är ju detta vad ja förstår en liten valp som fort kommer bli trött i huvudet av alla intryck

Även om TS kallar den "våran valp" är hunden 1.5 år, vilket framgår av första inlägget...;)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb