problem: möta hundar??

Sv: problem: möta hundar??

Då ska vi se...

Hundar har alltså inte samma sort känslor som människor, men de ska ha vett att begripa att vissa saker som att inte dra i koppel är inget man behöver lära sig, då det bara är trams. Medans vissa saker som man ska lära sig är värda att få godis för.
....åkej......

För mig är det självklart att jag måste lära min hund de beteenden som är önskvärda framför andra. I samtliga fall beter den sig ju bara som en hund, hur ska den kunna veta att vissa saker bara är trams.

Jag håller med em-pirre, det finns ingen anledning att inte använda de positiva verktyg som finns till hands för en snabbare inlärning. Det är vanlig sketen fakta att positiv oregelbunden förstärkning är och förblir det snabbaste sättet att ändra ett beteende. Det kom Skinner på någon på 50-talet.

Då ska vi se...

Hundar har alltså inte samma sort känslor som människor, men de ska ha vett att begripa att vissa saker som att inte dra i koppel är inget man behöver lära sig, då det bara är trams. Medans vissa saker som man ska lära sig är värda att få godis för.
....åkej......

För mig är det självklart att jag måste lära min hund de beteenden som är önskvärda framför andra. I samtliga fall beter den sig ju bara som en hund, hur ska den kunna veta att vissa saker bara är trams.

Jag håller med em-pirre, det finns ingen anledning att inte använda de positiva verktyg som finns till hands för en snabbare inlärning. Det är vanlig sketen fakta att positiv oregelbunden förstärkning är och förblir det snabbaste sättet att ändra ett beteende. Det kom Skinner på någon på 50-talet.

Vissa saker gör man bara inte. Och det lär jag dom utan köttbullar. För det är saker som jag kräver att dom ska fungera med även i skarpt läge när jag inte har någon köttbulle.
Säger inget om att man vill lära sin hund skvaller eller annat liknande, men jag tycker iaf att hunden ska kunna sköta sig i ett koppel utan att behöva skvallra.
Som sagt, jag använder mycket klicker i min träning med mina hundar, men dom uppför sig mycket väl även utan godis. För det har jag inte alltid med mig.

För mig låter det som om du inte anväder godis när hunden ska lära sig något viktigt. Det du kallar för skarpt läge.

För mig är det självklart att jag använder godis, särskilt när det är någonting han bara måste kunna.

Det är precis som om hot och våld skulle ha en bättre inlärningseffekt än positiv förstärkning, det har jag aldrig hört talas om.

Sist och syvenes så handlar det om konsekvens, i ditt fall: Gör så här annars....
I mitt fall: Gör så här så får du...

I båda fallen så måste man kunna verkställa konsekvensen för inlärning, om inte hunden vet att du kan verkställa hot, så är det inget hot och därmed ingen inlärning.
På samma sätt så måste jag ha med mig köttbullen vid just inlärning. Konsekvenserna är exakt de samma, har hunden en gång lärt sig så har den. Dvs i mitt fall, den har fått en köttbulle och nu kan den det. I ditt fall, den har fått på skallen och nu kan den det.

Jag vet vad jag väljer.

Senast ändrad:

För mig låter det som om du inte anväder godis när hunden ska lära sig något viktigt. Det du kallar för skarpt läge.

För mig är det självklart att jag använder godis, särskilt när det är någonting han bara måste kunna.

Det är precis som om hot och våld skulle ha en bättre inlärningseffekt än positiv förstärkning, det har jag aldrig hört talas om.

Sist och syvenes så handlar det om konsekvens, i ditt fall: Gör så här annars....
I mitt fall: Gör så här så får du...

I båda fallen så måste man kunna verkställa konsekvensen för inlärning, om inte hunden vet att du kan verkställa hot, så är det inget hot och därmed ingen inlärning.
På samma sätt så måste jag ha med mig köttbullen vid just inlärning. Konsekvenserna är exakt de samma, har hunden en gång lärt sig så har den. Dvs i mitt fall, den har fått en köttbulle och nu kan den det. I ditt fall, den har fått på skallen och nu kan den det.

Jag vet vad jag väljer.

Fast du läser in saker som inte stämmer.

Det är väl bara det att jag inte vill vara beroende av godis när det gäller viktiga saker.
Gå i koppel, komma på inkallning, inte bitas, sköta sig vid utfodring är sådana bitar som jag bara vill att det funkar. Inte hålla på att traggla med godis och annat.
Kommer den inte när jag ropar, ja då jagar jag i kapp den tills jag får tag på den. Inte står och lockar med en köttbulle, grästuvan därborta kanske är mycket roligare än köttbullen. Eller, jag kanske glömde alla köttbullar hemma :eek:

Jag slår inte eller gör mina hundar illa, men jag är inte rädd för att ta tag idom. Dom är heller inte rädda för mig och vet exakt vad som förväntas av dom. Dom är två glada, busiga och snälla unghundar som uppför sig utmärkt för det mesta.

Sen är jag nog sämre än många på att få ner hur jag menar i skrift.
Du behöver inte utmåla mig som någon hundmisshandlare för det är bara löjligt.
Vad gör du när godiset har tagit slut? Eller har en hund som inte gillar godis? Löptik brukar vara mer mumma än en köttbulle.

Men, har du lärt in hunden korrekt behöver du ju inte godiset! Under inlärningen ska du ju absolut berömma med godis, men sen ska det ju beteendet också sitta, och då behövs det inte godis varje gång. Då kan lite lek eller muntligt beröm räcka.

Så om dina hundar inte lyder då du inte har godis med dig har du bara mutat dem hittills.

på tal om löptik, så kan du ju kolla migos bilder av hennes hundar. Jag tror knappast att hon hotat sina hundar till att valla...

Och då godiset är slut? Ja, då vill hunden göra rätt i alla fall, för det har den lärt sig.

Men, har du lärt in hunden korrekt behöver du ju inte godiset! Under inlärningen ska du ju absolut berömma med godis, men sen ska det ju beteendet också sitta, och då behövs det inte godis varje gång. Då kan lite lek eller muntligt beröm räcka.

Så om dina hundar inte lyder då du inte har godis med dig har du bara mutat dem hittills.

Det är just det jag ser ofta. Matte har inget godis alternativt hunden ser ngt som lockar mer än godis.

Du kan titta på mina hundar, har både tik och hane, okastrerade. Och jag har inte hotat min hane att lyda som ni får det till. Jag har bara satt gränser för vad som är acceptabelt och inte. Inte svårare än så.

Migos hundar är fantastiska, och tror inte heller att hon är rädd att ta i sina hundar.

Säger inget om att lära hunden skvaller som en rolig sak.

Men om jag hade haft problem med hundmöten, då hade jag velat lösa det här och nu. Att lära skvaller för att hunden ska kunna gå i ett koppelär för mig att dölja problemet. Jag löser det först. Sen kan man hålla på med sina köttbulle-lekar.

Men sen är det folk som inte vågar ta i sina hundar, som tex min mamma, och inte tänker jag övertala henne till att göra något hon är bekväm med, då är ju skvaller ett alternativ. Det gäller ju att hitta ett sätt som ´passar en själv och sin hund.

Nu vet jag inte riktigt vilken 'ton' mina inlägg får, men jag menar inte att klanka ner på eran hundträning. Den funkar ju uppenbarligen för er.

Senast ändrad:

Jag tycker nog att du inte ska försöka att se det så mycket som ett problem som riskerar att resultera i att du får en hund som skäller eller beter sig illa vid hundmöte. Det du beskriver låter mest som en ung, flamsig hund som inte riktigt har fattat att man inte får hälsa på allt och alla när man är ute på promenad.

Jag tror inte att det spelar så stor roll om du använder skvallerträning eller helt enkelt bara tar kopplet och går vidare (där det senare kanske är lättare sagt än gjort när man har en så pass tung hund ;)). Det viktiga är nog att han inte får stå kvar på samma ställe och fixera sig vid den andra hunden.

Jag kör nog mest en salig kombination. Jag gillar den kontaktskapande delen i skvallerträningen så till vida att man får hunden i ett sinnesstämning där det är lätt att få kontakt med hunden. Fixerar sig hunden vid något så är det lättare att bryta igenom fixeringen om hunden är lätt att få kontakt med. Men jag skvallertränar inte aktivt vid några former av problem, det tycker jag verkar omständligt och faktiskt lite stressande för hunden. Fixerar sig hunden vid något så talar jag om för hunden att hennes vilja står i skogen och växer och att vi faktiskt går dit jag hade tänkt mig - men det fungerar ju bara om jag faktiskt har lite kontakt med hunden. Sedan har vi ett inövat ord som väl egentligen betyder "Släpp det du håller på med och lyssna på matte" som är inövat genom skvallerträningsprincipen. Det brukar jag använda när jag ser att hon är på väg att fixera sig vid något (oftast harar och kaniner).

Sedan vill jag lite OT säga att jag blev mycket imponerad av fijjas hundar när jag träffade dem i söndags på Swats buketräff. Det var absolut inga hårda tag eller hårda ord, utan det var lek och hon hade en fantastiskt bra kontakt med sina hundar.

Nu bidde jag himlans inspirerad! Har varit lite tveksam till klicker innan eftersom jag inte riktigt fattat hur man gör.
Men här ska köpas en klicker och börja skvallras. Mina hundar uppför sig vid hundmöten men jag har märkt att de "tagit sikte" lite mer på andra hundar sen vi flyttade ut på landet och vi inte möter hundar så ofta.

Tack för den fina beskrivningen!

Till TS: Min erfarenhet med 3 hundar av helt olika raser är att positiv förstärkning är det som ger pålitligast resulatat. I synnerhet i det lägen då kontakten mellan dig och hund är viktig som vi hundmöten och inkallning.

Sedan vill jag lite OT säga att jag blev mycket imponerad av fijjas hundar när jag träffade dem i söndags på Swats buketräff. Det var absolut inga hårda tag eller hårda ord, utan det var lek och hon hade en fantastiskt bra kontakt med sina hundar.

Å tack så mycket :love:

Min hund är duktig i koppel, men kommer något SUPERHÄFTIGT, typ en lekande hund som ser fruktansvärt rolig ut, så glömmer hunden av sig, speciellt då han är så ung, och då fungerar endast bollar, köttbullar och falukorv! Jag berömmer alltid då han ser något och lär han att koppla det han ser till det jag har i handen! Så att han tänker "åh en rolig hund = köttbulle i mattes hand!"

Oftast tycker ju hunden att det blir ännu intressantare om du skäller på den och det blir en ond cirkel (har jag lärt mig). Börjar matte skälla och bråka varje gång en hund kommer så måste ju jag också göra det. Sen sker det ju tillfällen då man inte hänger med, typ en katt eller joggare som kommer helt från ingenstans och hunden sticker, då skriker jag bara för att slippa eventuella missöden och sura människor. Då det faktiskt är hundägarens ansvar att hunden sköter sig då den är lös.

Tycker inte koppel och andra hundar räknas som en förbjuden sak, utan en träningssak. Dock ser jag bitas och sno som en förbjuden sak och då säger jag ifrån!

Detta är dock bara vad jag lärt mig och följer, är ju kanske inte 100%igt.

Tycker inte koppel och andra hundar räknas som en förbjuden sak, utan en träningssak. Dock ser jag bitas och sno som en förbjuden sak och då säger jag ifrån!

Detta är dock bara vad jag lärt mig och följer, är ju kanske inte 100%igt.

Det tycker inte jag heller. Dock tycker jag att det är förbjudet att kasta sig mot andra hundar, hänga i kopplet och slita allt vad man orkar. Likaså som det är förbjudet att bitas tex.

Visst kan man locka med en boll/köttbulle för att få stopp på det, men då gäller det ju att din boll är bra mycket roligare än det din hund vill till och så behöver det ju inte vara.

Ni som aldrig tar i eran hund utan bara jobbar med köttbulle, vad gör ni om ni blir bitna? Matar i den mer köttbulle när den inte bits?:confused:

Ja det är ju rätt, ibland måste man peta till eller ta tag i vovven för att den ska komma ihåg att du faktiskt fortfarande står där. Men jag brukar alltid försöka vara steget före så att det aldrig går så långt som till att hunden hänger i kopplet helt fanatiskt. Utan det räcker med att han upptäcker hunden, spetsar öron och trippar lite, så säger jag bra (bra kopplat till godis, kör inte klicker, kanske ska börja :) ) och då vänder han sig mot mig och får godisen.

Har dock fullt upp med att lära min hund i löst tillstånd höra mig då han leker med andra hundar, det blir bättre men jobb har vi! (Nu fixar vi att titta på lekande hund och nosa och sen komma.) Men när han är mitt i leken (då jag gett lov att leka) spatserar jag bara i lugn och ro och hämtar honom är det är dags att sluta och berömmer då han är hos mig. Han hör nog inte för allt i värden om jag skulle stå med mikrofon och ropa då han har så roligt med den andra hunden. Men en dag med mer träning kommer han nog komma mitt i det roliga med :)

Det tycker inte jag heller. Dock tycker jag att det är förbjudet att kasta sig mot andra hundar, hänga i kopplet och slita allt vad man orkar. Likaså som det är förbjudet att bitas tex.

Visst kan man locka med en boll/köttbulle för att få stopp på det, men då gäller det ju att din boll är bra mycket roligare än det din hund vill till och så behöver det ju inte vara.

Ni som aldrig tar i eran hund utan bara jobbar med köttbulle, vad gör ni om ni blir bitna? Matar i den mer köttbulle när den inte bits?:confused:

Jag tycker det är trevligare att jobba med positiva belöningar sen om det är godis, lek, beröm eller en klapp spelar ingen roll. Säger jag hit så är det hit och det ska vara roligt att vara nära mig. Varför skulle jag bli biten? Är min hund aggressiv får jag ju lösa det.Då kanske inte skvaller är det bästa men en osäker hund eller överglad hund så är skvaller en bra metod.

Stressad, rädda, otoliga hundar kan lätt bita. Har en kompis med amstaff, vääärldens gladaste hund och inte alls aggressiv. Men han stressar lätt upp sig och när då hon som har hunden tar i kopplet i lugn och ro och sätter hunden ned igen gnager han nästan på händerna av frustration. Så hunden behöver inte vara just aggressiv för att bitas.

Jag tycker det är trevligare att jobba med positiva belöningar sen om det är godis, lek, beröm eller en klapp spelar ingen roll. Säger jag hit så är det hit och det ska vara roligt att vara nära mig. Varför skulle jag bli biten? Är min hund aggressiv får jag ju lösa det.Då kanske inte skvaller är det bästa men en osäker hund eller överglad hund så är skvaller en bra metod.

Jag jobbar också med belöningar. Hit betyder hit och det belönas när det följs. Kommer han inte, då går jag och hämtar honom. Punkt. Man kommer när jag ropar för att man ska. Sen att mina hundar ändå tycker att jag är världens roligaste, jag det är iaf inte pga köttbullar.
Jag vet att dom gör som jag säger oavsett. Därmed har dom rätt mycket frihet också :) Kan gå lösa överallt och är väldigt pålitliga.

Lite konstigt att jämföra gå i koppel med att hunden biter. Tror du verkligen någon mutar hunden med godis om den biter en annan hund?

Tror dock att om man skolar hunden väl (utan ryck eller rop) behöver man inte hamna i en situation där hunden bits. I såfall har man större problem. Då är problemet att hunden inte är välskolad helt enkelt.

Om min hund hamnade i slagsmål skulle jag varken skrika eller rycka, men nog skulle jag ta tag i hunden och lugnt försöka lirka bort den.

Det går att skola hundar på båda sätten, det har man ju sett. Man ser också folk som misslyckats inom båda sorternas skolning, vilket resulterar i hundar som bara lyder om de mutas, eller hundar som själv blir stressade och agiterade/aggressiva då de skolats med våld.

Trevligare är väl dock att skola med belöning, oavsett om den är muntlig, lek eller godis eller en kombination

Varför inte först och främst lära hunden hur man uppför sig i koppel utan att proppa den full med köttbullar.
Låt den inte kasta sig i kopplet och hänga där. Säg ifrån, hundar är inte av glas och dom tål att man tar tag i dom och visar var skåpet ska stå.

Ja vissa tål det till och med lite för bra. Vad gör man då? Slår ihjäl dem?
Jag lovar att du skulle kunna kunna säga till min hund hur mycket eller hårt som helst och hon skulle ändå vara mer intresserad av hunden på andra sidan gatan.

Fast du läser in saker som inte stämmer.

Det är väl bara det att jag inte vill vara beroende av godis när det gäller viktiga saker.
Gå i koppel, komma på inkallning, inte bitas, sköta sig vid utfodring är sådana bitar som jag bara vill att det funkar. Inte hålla på att traggla med godis och annat.
.

Men oftast när någon säger så här, så tyder det på att denne inte haft enorma problem med just dessa saker. Visst, man kanske har jagat ikapp en rymmande glad hund någon gång och sagt några väl valda ord, men om hunden skiter i mötande hundar bara för att du "vill att det ska funka" så hade den nog inte så stora problem med hundmöten från början.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12