Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Sv: Envis/rädd häst

hästsko skrev:
din häst är som "min" hon är cool lugn i andra hästar sällskap då hon känner att hon har ett stöd .. ditt sto vet att han finns där och han vill ju hon inte gå ifrån , har du haft henne lännge? har det alltid vart såhär? ja menar de kanske är dags att visa vem som betsämmer från marken stannar hon om du promenerar .. ? kanske ska ta ut en nh tränare

Jag har haft henne sen i somras, sen i juni. Nej, hon har inte alltid varit så här, hon har dock haft tendens till det men då jag alltid ridit ut med min kompis så har hon aldrig riktigt fått chansen att göra såhär eftersom hon inte gör så när hon har en kompis med sig. :smirk:
Ja, hon stannar när jag stannar när vi är ute och promenerar, då är hon duktig.. Men hon stannar ju även då jag inte stannar, t.ex. på "ditvägen" när hon är rädd, inte vill gå osv..
 
Sv: Envis/rädd häst

Whirlie skrev:
Absolut ingen NH-expert, men jag kommer ändå med ett tips (för jag tror man får det här även om man inte är expert). Gör lika dant, samma övning, men någonstans där det inte är lika läskigt. På ridbanan t.ex. med lite skrämselutrustning (hinkar, färgglada jackor och flaggor e.tc.), få henne att gå först genom hinderstöd, över bommar, kanske hoppa ett litet hinder. Beröm massor så fort hon bjuder frammåt. När det fungerar att leda henne då du går lite bakom, så ökar du svårighetsgraden och kommer till slut tillbaka till det farliga stället och tränar där. Ibland kan det ta flera dar innan man kommer över den farliga gränsen, så det gäller bara att ha tålamod och berömma så fort hon vågar lite längre.

Okej, ska prova att göra det i ridhuset då till att börja med, eftersom hon är lugn är, inte rädd och stannar som ute.
Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Jag har ett travarsto som gärna "ringlar" sig fram efter vägen på väg bort. I hennes fall beror det nog helt enkelt på att avsaknad av skaklarna gör henne vinglig och osäker. Om jag går upp i trav är det inte längre något problem. Alternativet vore ju att sitta och korrigera med skänklarna hela tiden, men jag vill inte använda skänklarna så, och hon är helt och fullt ridbar efter väg med bara tygeltag, säte och röst, och högre krav har jag inte. De gånger hon rids skrittar vi alltså tills "ringlandet" börjar (20 m :D ) och joggar därefter en bit för att därefter skritta igen. När vi kommit en bit och hon kommit igång brukar det inte vara några problem. Men det där med maten var ju fiffigt!
 
Sv: Vill inte gå från stallet.

karuso_00 skrev:
min 6-åring vill aldrig gå ensam från stallet. är det nån annan med så kan han gå först o är "jättekaxig".
är det nån som har lite tips på hur jag ska gå tillväga?
börjar ledsna, tappar humöret o då blir det bara värre:mad: :mad: :mad:

Det är nog bara ledarskapsövningar som kan bota detta. Det finns en massa såna, särskilt från marken. Gå en kurs! Det är jätteroligt för en själv, och hästen blir nöjd att få sin ägare i ledarposition.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Druvan skrev:
Alltså, jag har alltid sett det som NORMALT att en häst är motvillig till att lämna gården och tryggheten (?). Tryggheten och kompisarna betyder väl allt för det neurotiska och vaksamma flyktdjuret hästen? Jag kan då inte minnas att jag någonsin suttit på en häst varit totalt obrydd i att lämna hemmet. Det går alltid långsammare bortåt än när man vänder hemmåt :p

Mina två nuvarande märrar får jag övertala dom första 1-2 kilometerna innan dom är med på noterna och inte försöker tvärvända hemåt hela tiden :o.

En häst som är trygg med ryttaren går med glada steg från stallet. Även om vissa kanske drar benen efter sig första meterna "Oh, vad jobbigt, och alla andra är i hagen" Men sen så fort stallet är utom synhåll går de glatt iväg, de cokså. Annars är något allvarligt fel i relationen, anser ajg. Den ska varfa så trygg med dej att den gillar att ni går ut tillsammans, kanske tycka de tär extra kul att bara vara med matte/husse och inte andra hästar. (ja, så brukar det vara ibland om man i perioder rider mer i sällskap än ensam)
Alltså visar det här beteendet på brist i trygghet med den människan = bristande ledarskap.

Hästar tycker oftast att det är kul att komma ut i skogen, på gärden eller småvägar. De njuter, om de mår bra och trivs med ryttaren.
Visst kan de vara ivriga att gå hem ibland, dvs vissa som flockledaren som undrar vad de andra har för sig utan tillsyn, eller hingsten som vet att stona går obevakade i hagen. Men trivs de med ryttaren och är trygga så handlar det bara om att kanske öka steglängden en aning, inte om bråk eller tjafs på någopt minsta sätt. För även flockledaren och hingsten gillar att få röra sig och se sig omkring.
Om mitt lilla sto har lång tyglar ute på stallplanen går hon direkt mot skogen coh gärdena, ivrig och alltmer ivirig ju närmare klätterbackar och ridbara åkrar vi kommer. Hon vill inte hem , om hon nån gång drar fötterna efter sig så är det på hemväg, sista biten. Min lata (i ridhuset) valack väljer själv att gå mot klätterbackarna, ju högre desto roligare.

Så nej att dset skulle vara hästens natur att hålla sig hemma, håller jag inte alls med om, allt beror på vana och förhållande till ryttaren.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Fast jag tror det inte riktigt är så enkelt. Vissa hästar (särskilt ston) har ett väldigt kontrollbehov och undrar nog hur kompisarna klarar sig hemma i hagen. Jag tror man måste skilja på rädda/osäkra hästar som tycker det är läskigt i skogen och hästar med kontrollbehov som inte alls är ängsliga i skogen men vill ha koll på sin flock....
 
Sv: Envis/rädd häst

hästsko skrev:
din häst är som "min" hon är cool lugn i andra hästar sällskap då hon känner att hon har ett stöd .. ditt sto vet att han finns där och han vill ju hon inte gå ifrån , har du haft henne lännge? har det alltid vart såhär? ja menar de kanske är dags att visa vem som betsämmer från marken stannar hon om du promenerar .. ? kanske ska ta ut en nh tränare


Hon är inte min egentligen, utan min svärfars. Han har haft henne sen hon var åring (i 7 år alltså) och jag haft hand om henne i snart fyra år. Jag har dock bara ridit henne sedan september då jag haft mkt problem med sadling och uppsittning. Vi åkte till en westernkille som hade clinic här i närheten o sen dess har de bitar han hjälpte mej med funkat bra.
Jaghar inga större problem från marken, visst kan hon stanna men hon går alltid med mig när jag drar lite i grimskaftet/tyglarna.
Här hemma ska det mkt till innan hon blir rädd, jag kan strycka henne med IKEA-påsar o sånt. Och när jag ridit med distansklubben (ej på hemmaplan) har hon inte gjort något dumt alls.

Å andra sidan så blir hon nästan aldrig rädd när valacken som brukar vara med oss blir det. Häromdagen stannade hon och titade på nåt (inte rädd bara nyfiken och jag själv vet inte vad hon såg) valacken skrittar förbi och blir jätterädd och kastar sig. Och MIN häst tittade inte ens till åt hans håll, hon vred lite på örat bara för att "kolla läget" liksom...
 
Sv: Vill inte från stallet!

Druvan skrev:
Fast jag tror det inte riktigt är så enkelt. Vissa hästar (särskilt ston) har ett väldigt kontrollbehov och undrar nog hur kompisarna klarar sig hemma i hagen. Jag tror man måste skilja på rädda/osäkra hästar som tycker det är läskigt i skogen och hästar med kontrollbehov som inte alls är ängsliga i skogen men vill ha koll på sin flock....

Ja ston kan ibland vara mer flockbundna men det ska aldrig vara till den grad att hästen inte vill gå iväg. De ska fortfarande gilla det. Det som kan märkas med vissa ston är att de har svårare att skiljas från en kompis man rider med, de blir lite oroligare, men nite mer. Det är en fråga om vana vid att gå ut, tryghhet med ryttaren och uppfostran. Precis så enkelt!
 
Sv: Envis/rädd häst

Okej, ja det låter jättebra! Verkar som att ni absolut kan "vänskapleken", som du säger att du kan stryka med ikea-påsar osv..:)
Ska träna lite sånt med min, så att jag kan ta på henne överallt med vad som helst i princip. Dock är hon grinig och viftar med bakbenet när jag petar vid juverna eller så :( Men jag tror att det handlar om att hon inte är så van vid det, och dessutom är jag kall om händerna nuförtiden när jag gör det, eftersom det är en kall årstid :p Så jag kan förstå att det är lite obehagligt.. Hon är lite kingig att borsta också, det är liksom som att det irriterar henne när jag håller på med henne, borstar osv.. men när jag står och klappar/masserar ibland efter ridning tycker hon att det är jätteskönt å så..:crazy:
 
Den lille mongopållen...

Jaa, har då en medryttarhäst som jag rider 2-4 gånger i veckan, och jag får i stort sett göra vad jag vill med honom. Fast det tycker inte han.

Han har pippi på att vända på exakt samma ställe när man ride rut, och går helt sonika hem. Det går att vända honom, men inte att få honom att gå fram bortåt. Istället för att då svara på framåtdrivande skänkel, börjar han "studsa" med framdelen. Dock har han aldrig rest sig helt och jag försöker undvika att driva det längre tills han verkligen gör det. Nu under de senaste veckorna har jag hittat en teknik för att få honom att gå framåt bortåt. Han stannar som vanligt, och vänder sig om. Då gör jag halt, och ryggar honom ett tjugotal meter, voltar honom och fortsätter i den utsatta riktningen. Det funkar, men problemet är att jag måste upprepa det säkert tio gånger på en kilometer. Och ridturen slutar oftast att han börjar studsa sådär, och vänder hem. Brukar volta ett par gånger, och sen vände JAG honom hem så att det är JAG som bestämmer och inte han...

Frågan är:
Hur ska jag få honom att gå fram rent när jag rider ut, och vad kan problemet bottna i?
Han har två hästkompisar på gården, ett sto och en unghingst. Han kanske har såpass dåligt självförtroende att han inte vill gå utan stoet( som brukar följa med när ägaren har tid)

Han är en jättesnäll pålle, och har absolut inget ont i sig, så han gör det inte av elakhet, det är ett som är sant.:love:
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Det är säkert en kombination av dåligt ledarskap och flyktinstinkter hos hästen. Hon litar inte på dig som ledare helt enkelt. Därför måste hon vara vaksam och skydda sin flock dvs dig. Rätt sött egentligen, hon bryr sig om dig. Men akta dig, det kan bli farligt med en häst som inte respekterar dig som människa. Du kan bli sparkad eller översprungen när som helst. Kan även vara så att hon har ont någonstans, men bristande ledarskap tror jag absolut på.
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Om DU är säker på att det inte är ngt farligt så får du försöka övertyga hästen om dito.

Den ska ha tillit o RESPEKT för dig.
Om du är väldigt osäker så led den bortåt- gå ej hem.

Även om du är osäker så andas ut o försök att sitta som en pannkaka i sadeln o ta inte tygeln.
Då säger du åt hästen att det ÄR farligt.
Korta ej tygeln förrän den sätter fart.
Om den vänder- vänd tillbaka.

Funkar det inte så tömkör.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Nær jag rider mitt sto, i skoge, hender det att hon stannar och tittar på vad det er før någånting, och skrittar lite førsiktigt fram, men jag stannar henne, och står en liten stund och lar hon bli van vid det "farliga", ( ger hennne ros før det och då fattar hon att det inte ær farlig endå.. ).. och om hon skvetter til av något farligt, så hoppar hon bara på sidan, och tittar på det "farliga", men springer aldrig ut med någon... Hon er fin sådær, och hur snæll som helst annars då, og snæll med alla...
Hon litar på mig, annars hadde hon spungit av med mig...
Va inte nærvøs, gå inte av hesten heller...

Det blir annars en vana før henne, och då kan hon hitta på sånt ovansett vart du rider... Sitt på hesten, låt henne bli van vid saker som er "farligt", va sæker på både dig och hesten... Hon fattar at du er redd, och då blir hon också redd...

Jag kan sitta utan tygler på mitt sto, och hon kan hoppa på sidan før saker er farliga, men hon fattar at jeg inte er redd, och kan skritta vidare och låtsats att inget har hendt sedan, och få ros før det...

Och det er mig hon går efter och, hvis jag stenger porten til ridhuset och jag er ensam der... Hon føljer efter meg...

Så jag skriver detta på norska:
Det har noe med tillit å gjøra... :)
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Hej!

Jag läste en artikel om Jörgen Schwartz hur man ska göra om hästen vänder & springer hem.

När hästen vänder, ska du alltså rida hem igen & knyta fast hästen & låta den stå där tills den har lugna ner sig. Sedan rider du iväg på SAMMA väg som du red först när hästen vände. Om din hästar vänder igen så rider du hem igen & knyter fast den. Det här upprepar du tills hästen inte vänder av sig själv.
Den kommer förknippa det med att den får lov att stå uppbunden om den vänder, utan att få mat eller gå ut i hagen & kommer på så sätt att sluta att vända.

Den här medtoden tycker jag låter jätte bra! Mkt bättre än att piska den eller tvinga den till ngt. Bli kompis med hästen, lita på varandra! Då kommer ett starkt band bildas!! ;)

Lycka till! Mvh, Caroline
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

sune4you skrev:
Dessutom att hon darrar beror ju på något. Det kan ju räcka med att hon känner sig osäker då hon märker att du inte tycker om situationen.

Mitt sto kan drakblåsa och frysa fast när någon som hon anser inte kan hantera situationen sitter på ryggen. Då är tex brevlådan som hittills aldrig attackerat en häst i hela sitt brevlådeliv vara en potentiell hästätare.

:rofl: :rofl: ....Låter exakt som min vallack och våran gamle halvblodsvallack....dom gör exakt likadant....Fast i våra brevlådor sitter det mördarkaninen...:devil:

//Domino
 
Suckar

Vad gör man med en häst som man inte kan rida själv med? som bara stannar och vägrar gå, som inte gör som man vill? går HUR bra som helst när man är två eller fler, själv går inte, hon vill inte. Kan ju itne tvinga mina kompisar att rida med varenda gång och när skolan börjar så måste jag kunna rida själv. Hur ska man gå tillväga? vänja henne vid kortare turer själv? varva ensam med kompis? Att leda henne själv är inga problem, det är ridningen som inte går själv.
tips?
 
Sv: Suckar

testa med lite saker hon tkr är roligt YH tipsade mig om tempo växlingar villket både är roligt och taggande :D
lycka till..
 
Sv: Suckar

*Gotlandsrusset* skrev:
Vad gör man med en häst som man inte kan rida själv med? som bara stannar och vägrar gå, som inte gör som man vill? går HUR bra som helst när man är två eller fler, själv går inte, hon vill inte. Kan ju itne tvinga mina kompisar att rida med varenda gång och när skolan börjar så måste jag kunna rida själv. Hur ska man gå tillväga? vänja henne vid kortare turer själv? varva ensam med kompis? Att leda henne själv är inga problem, det är ridningen som inte går själv.
tips?

Eftersom jag och flera med mig, har haft samma problem vet jag att det finns flera trådar i ämnet här på fritidsridning.

Häst som inte vill gå
Min häst vägrar gå
Envis/rädd häst
Om förtroende i sadeln och bakåtvändande hästar
Lägger i backen, hjälp!
Bångstyrig häst
Blir skogstokig Din egen tråd, för en månad sen i samma ämne... :angel:
Jag orkar inte mer
Fastvuxen i marken
Snart ger jag upp
Hjälp! Hästen vägrar gå, stannar och/eller backar - Vad göra?

Detta är barra ett urval, av vad jag fick fram när jag sökte på "rida ut själv" och "rida ut ensam" bara i forumet fritidsridning.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Suckar

testade det på min ponny och ja han behöver bara en ordänllig äng så går det bra :D

men testa lite och se vad just din häst tkr är roligt så kan man kompensera
i tempoväxlingarna kan du ju göra så att du tar tio insamlade steg tio ökade halt tio ökade igen tio samlade halt tio samlade osså vidare
kan du ju göra så att gör dte ennu lite svårare
galopp - ökad samlad halt trav samlad ökad halt skritt ökad samlad halt galopp samlad ökad halt trav ..... iosså vidare
kan du ju göra dte ennu svårare genom att göra 5 steg ryggning i varje halt och direkt efter ryggninge fattar du den gång arten h*n ska gå i :D
sedan kan man ju jobba på att försöka få hästen att bära sig bra i alla tempo växlingar i alla gångarter :D
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp