Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Ojdå, såg inte förräns nu att du hade "löst" problemet redan! :p

Lycka till i fortsättningen då :idea:
 
Sv: Hjälp! Hon vänder och drar hem...

Kul att det går bättre med ridningen och att du kommer längre än 200 meter men en dag ska du ut själv, ett förslag då är att man alltid ska tänka ett steg före hästen när den fått en olat. Och det är att själv ändra sitt beteende och överaska.= Låt henne backa förbi den magiska linjen och som det flesta vet är ju back väldigt jobbigt så det är det hon minns, när du känner att hon tycker att det är s-jobbig vänd henne då, så tycker hon phu!! så skönt att gå framåt.. Bara ett tips..Lycka till.
 
Envis/rädd häst

Hej!
Har ett litet problem med mitt halvblod på 11 år.
Det är så att när vi rider ut så stannar hon ofta, vill inte gå. Först trodde jag att hon bara var envis, petade till henne med spöet och fick tillslut henne att gå. Men problemet blev inte bättre, hon stannade på samma ställen, blev lite "stissigare" just där, antagligen för att hon väntade på om hon skulle få pisk eller om jag skulle låta henne stå.
Nu har dock detta problem blivit bättre, jag har börjat vänta ut henne lugnt och det går bra. Problemet jag har är dock det att hon är så upptagen när vi rider ut, hon kollar mkt och går med högt huvud=sänkt rygg:crazy:
När jag köpte henne var hon lugn och fin, t.o.m lite seg när man red ut. Dock red jag aldrig ut mycket själv, utan nästan alltid med sällskap.
Men då min kompis häst är skadad blev jag för ca 1 mån sedan tvungen att rida ut själv de dagar jag rider ut, ca 3 st.
Det är då probelmen kommit.
Förut (i början då jag red henne själv ut) var det största problemet som jag skrivit att få henne att gå.. Men nu tycker jag även att det börjar bli problem på hemvägen också. Hon brukar vara lugn, trampa på men absolut inte stressat, på långa tyglar.
Men nu blir hon alltmer stressad/pigg, vill hem. Jag vill ju inte sitta och hålla henne i munnen då det bara skapar mer spänningar, ryggen kommer inte upp ngt mer för det.
Hur ska jag göra för att få henne att gå sådär lugnt och avslappnat? Hon verkar så osäker :( Tror att det har lite med mig att göra, då förra ägaren sa att hon var okompliserad ute.. Problemet kom ju iofs. då hon var tvungen att gå ut själv, men problemet som jag ser det är hur jag löser problemet..:smirk: Har det med mig som ledare att göra? Hur får jag henne mindre "beroende av hästar"? Det är ju det största problemet, att hon inte vill lämna stallet, gnäggar på hemvägen och vill tillbaka till stallet.
Hjälp tack! ;) :banana:
 
Sv: Envis/rädd häst

Min unghäst stannar också en del när vi är ute och går, dock inte av samma anledning. Ger du henne mat direkt när hon kommer in? Har du ändrat foderstaten något sen du tog över henne?
Ett bra tips kan vara att gå ut och gå eller jogga med din häst. det gör att man bygger upp en bra relation med hästen och har lättare att se och förstå vad hästen reagerar på.
lycka till
 
Sv: Envis/rädd häst

sunsets_nattviol skrev:
Min unghäst stannar också en del när vi är ute och går, dock inte av samma anledning. Ger du henne mat direkt när hon kommer in? Har du ändrat foderstaten något sen du tog över henne?
Ett bra tips kan vara att gå ut och gå eller jogga med din häst. det gör att man bygger upp en bra relation med hästen och har lättare att se och förstå vad hästen reagerar på.
lycka till

Okej.. varför stannar din häst då? Vad gör du då?
Nej, hon får inget foder när hon kommer in, någon morot någon gång bara, men det är oftast då vi ridit i ridhuset. Ja, jag har ändrat foderstaten, men den är bra uträknad, tror inte att det är några problem med den.
Jag har varit ute och gått med min häst några gånger, det går jättebra. Skrittar alltid av henne ute, men då går jag ju bara en kortare sväng.. Kanske ska prova att gå med henne längre rundor, så att hon känner sig trygg på flera ställen, utan att jag sitter på? :idea: Hon ser ju mig mer som ledare när jag leder henne;)
:bow:
 
Sv: Envis/rädd häst

För mig brukar det ibland funka att distrahera hästen, göra öppnor, slutor, skänkelvikning, halter, ryggningar, tempoväxlingar, övergångar m.m. så hon får något annat att tänka på.
 
Vill inte från stallet!

Min motivation til att fara ut och rida har verkligen sjunkit på sista tiden. Nu för tiden rider jag nästan bara på volten hemma på gården.

Hon VILL helt enkelt inte ut i skogen! Hon går ju att rida ut, men hon tittar sig hela tiden om och försöker smita in på nån väg hemmåt. Jag fick henne för ca ett halvår sen och först tänkte jag att hon känner väl sig bara trygg där hemma eller nått. Men nu har det gått ett halvår och hon ör fortfarande likadan!
Såhär är det alltid, även om man hittar på nått som jag vet/märker att hon tycker är roligt! Vet serisöt inte vad jag ska göra, nån som har några tips?

Det går bra om man far ut å kör (hon är gammal travare) eller om man rider hemma vid stallet.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Min dam är likadan. Hemma vid stallet, i hagen, på trädan bakom husen och 800 m åt vardera hållet på vägen går bra. Men i övrigt, så blir det gärna drakblås, småstegringar och balanstrav och så piruett och tralopp hem om jag inte hoppar av och TVINGAR igenom att leda henne upp i skogen. Då måste jag oftast ha ett spö, eller en pinne att peta med.

Ett annat alternativ är också att ha spö med och peta till på halsen i varje steg, vifta hotfullt med i ögonvrån eller rappa till henne ett par gånger bakom sadeln. Men spöet är något jag inte VILL, även om många tycker att jag är blödig. Jag märker ju att hon är RÄDD för spöet. När jag varit i ridhus och någon rider med spö eller longerar och använder spöet så det snärtar till, hoppar hon högt och nästan kastar sig in i närmsta vägg. Därför rider jag aldrig med spö, utan i så fall när hon varit överj-ig och inte gått att få från stallplan på flera veckor.

När jag longerar eller löslongerar, lyssnar hon till vartenda ord och varenda handgest, ökar minskar med mina kroppsrörelser och så vidare. Jag kan lätt "skicka in" henne i stallet och boxen, samt lasta henne själv. När vi jobbar på trädor, i hagen eller paddock är hon superlyhörd för säte och minimala hjälper i övrigt. Jag rider oftast på hängande tygel. Så att säga att det är grundhanteringen och hennes förtroende för mig som ledare, som brister, tror jag inte på.

Om vi har sällskap i skogen, är hon glad som en lärka och behöver inte ens "gå i flock". Utan jag kan antingen rida flera hundra meter före, eller hålla in henne en bit bakom.

Så, jag vore också tacksam för tips och idéer, hur man ska kunna rida ut på en glad häst även ensam utan att behöva ha en cykelkärra och släpa runt henne på...
 
Sv: Vill inte från stallet!

min häst har tydligen börjat med det för att testa mina medryttare och till dem kan jag bara säga att han ska ha ett rapp i rumpan så han går för det är bara fjomp men en sak som kan vara bra är att gå ut och promenera elelr jogga med hästen så den lär sig att det är ok att gå ut utan andra hästar.
tömkörning är också bra då du sätter hästen i positionen att den måste gå först och möta farorna själv men den vet att du finns bakom som ett stöd:)
Bra att ni inte väljer att gå våldets väg tycker jag, är det ett beteende som funnits hela tiden så skall man ju inte bestraffa hästen utan gå till grunden med det istället. lycka till:)
 
Sv: Vill inte från stallet!

Jo, jag försöker gå så mkt jag orkar med henne. Men sin ålder till trots 22 år, är hon i väldigt god kondition och pigg som en mört. Och jag är född med klena muskler och leder, samt råkade ut för en hästolycka för några år sedan (jag bröt nacken), så jag orkar inte gå hur långt som helst, även om jag är envis som en röd gris :rofl: . Hur löjligt det än ser ut, kommer jag ändå fortsätta gå ungefär en km med henne vid hand och direkt på det hem, sadla på och rida ungefär 45 minuter, även om det då bara blir på närmsta träda, eller vägen fram och tillbaka 25 gånger. Nån gång, ska det väl ge sig. Det brukar vara något bättre barmarksperioden. Då brukar jag faktiskt få henne på en ngt förkortad runda i skogen, än den jag rider med resten av gänget.

Jo, som hästmänniska lever jag efter mottot:

Där våldet tar vid, går vettet ut,

eller

där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Och där vill jag INTE hamna. :bow:
 
Sv: Envis/rädd häst

Jag tänker följa tråden slaviskt! Har samma problem med min pålla och jag känner att jag gjort allt meninget funkar riktigt.

De brukar gå bra att skritta upp till grannens stall, hennes älsklingskille står ju där och vi rider ofta med dem men häromdagen stannade hon mitt i backen och kastar sig runt och vill bara hem.
När hon stannar så är det ingen ide att sitta och skänkla för det enda som tillslut händer (efter 350 ponnykickar ungefär) så kastar hon sig runt på en 5-öring och det är med nöd och näppe som jag sitter kvar.
Jag har gjort allt från att försöka vänta ut henne (kan ta en kvart varje gång) till att slå henne på halsen med tygeln och ta med mig en pisk o lappa henne för livet är värt.

Om jag sitter av så går hon med, stirrar på det som absolut inte finns och går och puttar på mig så jag får ta en strid om att det inte är ok att trampa på folk.
Det funkar att slå henne, hon går fram, MEN BARA FÖR ATT DET GÖR ONT ATT FÅ STRYK och det tycker inte jag är schysst så jag har börjat lämna pisken hemma.

Däremot är hon inte det minsta rädd för älg och rådjur, de kan hon nästan gå fram till...

//Lillan
 
Sv: Vill inte från stallet!

Min häst är likadan när jag är ute och går med henne också, då ill hon bara vända hela tiden också. Går bra då jag rider med nån.
Men det som är så jobbigt är ju det att hon VÄGRAR ju inte att gå utan hon är ju helt enekelt bara motvillig. Så direkt jag typ tryker till lite med skänklarna så skärper hon sig ju; i 5 sek. :confused:

Jag tror att hon är gjord till att va avelsto och bara gå hemma på gården och få föl, verkar nästan så för hon är då int lite kåt också :p

Men men, får väl vara mest på hemmaplanen med henne helt enkelt. Jag har henne bara på foder och ska lämna tillbaka hon efter sommaren ändå :cry:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Ta hjälp av en van och klok hästmänniska som kan avgöra hur djupt problemet sitter hos din häst. Är det så att hon har kommit på att hon kan vara besvärlig med just dig? Eller är hon besvärlig oavsett ryttare?
Om problemet ligger hos dig måste du bestämma dig för om du är beredd att ta en ordentlig "vem som bestämmer" dust med henne. Det är inte misshandel att använda spö på bog eller bak lätt en eller två gånger i rätt ögonblick förstärkt av en bestämd skänkel och starkt säte! Du måste dock klara att vara bestämd och inte ge dig även om du måste upprepa drivningen ett antal gånger och vid flera tillfällen! Min 23 åriga trygga, välridna men smartat halvblodshäst skulle aldrig försöka vända mig på ryggen men testar alltid nya ryttare för att se vad som går - ett lätt spö på baken med en bestämd skänkel löser dock alltid problemet! Skulle ryttaren låta honom vända skulle han säker försöka igen och skulle med tiden säkert bli riktigt besvärlig! Är du inte beredd att ta denna dust eller om problemet sitter så djup att det inte räcker med ett bestämt agerande från en van ryttares sida, så har du tre alternativ:
1) Lämna bort hästen eller ta hjälp på hemmplan av någon som är duktig nog att skola om hästen - sannlikt mycket svårt med en så gammal häst dock.
2) Acceptera att ni inte kan rida ut och anpassa din ridning efter detta
3) Sälja eller ta bort hästen och köpa en ny som du kan rida som du vill!
 
Sv: Vill inte från stallet!

Ingridl skrev:
2) Acceptera att ni inte kan rida ut och anpassa din ridning efter detta
3) Sälja eller ta bort hästen och köpa en ny som du kan rida som du vill!
Har väldigt svårt att acceptera bägge punkter!
Först och främst är det ryttaren som bestämmer! Även om man som mot Ingelas vilja måste "hota" med spö etc!
Det ska vara ett samspel mellan häst och ryttare, och gör det inte det finns det utmärkta metoder att ta till!
Punkt 3 fattar jag inte alls! Är hästar nåt man köper på leksaksaffären som man sedan gör sig av med för att det inte är rätt??
"Jaha, hästen vill inte lämna stallet - nu skickar jag den på slakt!"
eller vad då?? :mad:
Några har skrivit att de hoppar av och leder hästen osv. Så skulle jag också göra. ALDRIG att jag skulle tolerera att hästen bestämmer!
Och inte fan skulle jag sälja/slakta den bara för det!
 
Sv: Vill inte från stallet!

Enligt min uppfattning finns det tyvärr alldeles för många ryttare som utsätter sig själva och andra - både hästar och ryttare - för fara och obehag genom att envisas med att rida hästar i situationer som de inte klarar av. Självfallet bör man försöka lösa det problem man har i första hand. MEN om man nu inte förmår göra detta - på grund av rädsla, okunskap eller bristande erfarenhet måsta man ju bestämma sig för vad man vill med sin hästhållning. Det är ju trots allt vi människor som håller hästar för att vi anser detta vara en trevlig sysselsättning för oss! Om man har en häst som man inte rår på kan situationen lätt spåra ut och bli farlig - om hästen t ex börjar resa sig när den inte vill gå hemifrån. Då är det min uppriktiga uppfattning att man antingen bestämmer sig för att behålla hästen och inte provocera den eftersom man är nöjd med det man trots allt kan göra med den, eller säljer hästen till någon som väl medveten om problemet samt är tillräckligt erfaren och duktig för att hantera det eller avlivar hästen innan den allvarligt skadar dig, någon annan och/eller sig själv. Jag anser inte att hästar är leksaker, men de är heller inte människor - en häst som är farlig att rida bör avlivas. Det beslutet har vi människor både rätt och ansvar att ta! En 22-årig häst (som i det här fallet) anser jag också det är bättre att avliva än att sälja på den öppna marknaden ... Se diskussionen om gamla hästar på detta formum.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Ingridl skrev:
Enligt min uppfattning finns det tyvärr alldeles för många ryttare som utsätter sig själva och andra - både hästar och ryttare - för fara och obehag genom att envisas med att rida hästar i situationer som de inte klarar av. Självfallet bör man försöka lösa det problem man har i första hand. MEN om man nu inte förmår göra detta - på grund av rädsla, okunskap eller bristande erfarenhet måsta man ju bestämma sig för vad man vill med sin hästhållning. Det är ju trots allt vi människor som håller hästar för att vi anser detta vara en trevlig sysselsättning för oss! Om man har en häst som man inte rår på kan situationen lätt spåra ut och bli farlig - om hästen t ex börjar resa sig när den inte vill gå hemifrån. Då är det min uppriktiga uppfattning att man antingen bestämmer sig för att behålla hästen och inte provocera den eftersom man är nöjd med det man trots allt kan göra med den, eller säljer hästen till någon som väl medveten om problemet samt är tillräckligt erfaren och duktig för att hantera det eller avlivar hästen innan den allvarligt skadar dig, någon annan och/eller sig själv. Jag anser inte att hästar är leksaker, men de är heller inte människor - en häst som är farlig att rida bör avlivas. Det beslutet har vi människor både rätt och ansvar att ta! En 22-årig häst (som i det här fallet) anser jag också det är bättre att avliva än att sälja på den öppna marknaden ... Se diskussionen om gamla hästar på detta formum.
OK!
Bara det att jag uppfattade inte det som att trådskaparens häst var direkt farlig. Snarare envis. :crazy:
Du har en poäng i det du skriver! :bow:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Tror vi är helt överens i grunden :) - när jag läser en gång till lite långsammare ser jag oxå att hästen mest verkar ovillig i största allmänhet. Det borde gå att lösa genom att vara bestämd och envis - eller genom att ta hjälp av ngn mer erfaren! Min "gamling" har och har alltid haft tunga ben ut och lätta hem! Det kan jag leva med! Fast vända får han inte ...
 
Sv: Envis/rädd häst

Min var lite sådär förut.. innan jag började med markövningar, då "försvann" det :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp