Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sunsets_nattviol skrev:Min unghäst stannar också en del när vi är ute och går, dock inte av samma anledning. Ger du henne mat direkt när hon kommer in? Har du ändrat foderstaten något sen du tog över henne?
Ett bra tips kan vara att gå ut och gå eller jogga med din häst. det gör att man bygger upp en bra relation med hästen och har lättare att se och förstå vad hästen reagerar på.
lycka till
Har väldigt svårt att acceptera bägge punkter!Ingridl skrev:2) Acceptera att ni inte kan rida ut och anpassa din ridning efter detta
3) Sälja eller ta bort hästen och köpa en ny som du kan rida som du vill!
OK!Ingridl skrev:Enligt min uppfattning finns det tyvärr alldeles för många ryttare som utsätter sig själva och andra - både hästar och ryttare - för fara och obehag genom att envisas med att rida hästar i situationer som de inte klarar av. Självfallet bör man försöka lösa det problem man har i första hand. MEN om man nu inte förmår göra detta - på grund av rädsla, okunskap eller bristande erfarenhet måsta man ju bestämma sig för vad man vill med sin hästhållning. Det är ju trots allt vi människor som håller hästar för att vi anser detta vara en trevlig sysselsättning för oss! Om man har en häst som man inte rår på kan situationen lätt spåra ut och bli farlig - om hästen t ex börjar resa sig när den inte vill gå hemifrån. Då är det min uppriktiga uppfattning att man antingen bestämmer sig för att behålla hästen och inte provocera den eftersom man är nöjd med det man trots allt kan göra med den, eller säljer hästen till någon som väl medveten om problemet samt är tillräckligt erfaren och duktig för att hantera det eller avlivar hästen innan den allvarligt skadar dig, någon annan och/eller sig själv. Jag anser inte att hästar är leksaker, men de är heller inte människor - en häst som är farlig att rida bör avlivas. Det beslutet har vi människor både rätt och ansvar att ta! En 22-årig häst (som i det här fallet) anser jag också det är bättre att avliva än att sälja på den öppna marknaden ... Se diskussionen om gamla hästar på detta formum.