Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Sv: Vill inte från stallet!

Ingridl skrev:
Tror vi är helt överens i grunden :) - när jag läser en gång till lite långsammare ser jag oxå att hästen mest verkar ovillig i största allmänhet. Det borde gå att lösa genom att vara bestämd och envis - eller genom att ta hjälp av ngn mer erfaren! Min "gamling" har och har alltid haft tunga ben ut och lätta hem! Det kan jag leva med! Fast vända får han inte ...
:bow:
*10*
 
Sv: Vill inte från stallet!

Louise skrev:
Har väldigt svårt att acceptera bägge punkter!
Först och främst är det ryttaren som bestämmer! Även om man som mot Ingelas vilja måste "hota" med spö etc!
Det ska vara ett samspel mellan häst och ryttare, och gör det inte det finns det utmärkta metoder att ta till!
Punkt 3 fattar jag inte alls! Är hästar nåt man köper på leksaksaffären som man sedan gör sig av med för att det inte är rätt??
"Jaha, hästen vill inte lämna stallet - nu skickar jag den på slakt!"
eller vad då?? :mad:
Några har skrivit att de hoppar av och leder hästen osv. Så skulle jag också göra. ALDRIG att jag skulle tolerera att hästen bestämmer!
Och inte fan skulle jag sälja/slakta den bara för det!

:bow:

Eftersom jag INTE FÅR ramla av :angel: eller hoppa, för min neurokirurg som "svetsat ihop" mina halskotor en gång, så hoppar jag i en del fall av, när jag känner att damen dansar för mycket, balanstravar, springer baklänges eller stegrar. Och då får hon INTE gå hem. Då går vi till grannens paddock där jag sitter upp och sliter svetten ur oss i en timme :devil: och SEN skrittar vi hem på långa tyglar. Jag kan säga att just dessa problem, kommer faktiskt mer och mer sällan.

Utan det är mer ovilja att gå ut ensam i skogen...

2. Och jo, jag försöker anpassa min ridning efter vad som fungerar, blandning mellan vanlig dressyr, centrerad ridning, barockdressyr och i vissa fall med sällskap, äkta buskrally... :rofl:

3. Och att sälja hästen eller skicka henne på slakt. Det blir det inte tal om. Jag har lovat både hästens förra ägare och hästen själv att inte sälja henne. Jag tycker att det räcker med att veta att hon var ett nervknippe när förra ägaren köpte henne. Ägaren började forska i tidigare ägandeförhållanden. Hon köpte hästen när den var 10 år om jag inte missförstått och innan hon köpte den, hade hon slutat rota, när hon kom till den 10'e namngivna hästägaren. Så jo, jag kommer att låta Tima somna in den dag, som hon tröttnar på livet. Men jag tänker INTE slakta en fullt frisk häst, (frånsett de senskidegallor hon hade redan när förra ägaren köpte henne) bara för att jag inte kan rida henne fullt ut som jag vill. :crazy:

Jag är sjukpensionär och den dag Tima lämnar jordelivet, slutar förmodligen mitt liv som hästägare. :(
 
Sv: Vill inte från stallet!

Hej jag läste om dina besvär med att få din pålle att gå från stallet.Det påminde mig om att jag för många år sedan hade en mycket envis fjording som på inget vis ville lämna tryggheten i stallet när hon kom till mig som 14årig .Hon gick inte heller att leda utan när hon hadde kommit en bit slägnde hon sig baklänges och sprang över mig om jag inte passade mig.Där hon kom ifrån hade mannen i huset som var stark som en björn släpat hästen med unge på från stallet och sedan släppt ekipaget att skena hem.Frun i huset hade kommit på att om hon drog hästen baklänges i tyglarna och ryggade hästen från stallet. Det var seriösa människor som bara menade väl. Vad gjorde jag då åt problemet? Mat !!! Jag la ut havre morötter hö medjämna mellanrum hon gick och hon kom längre och längre från stallet utan att tänka på vad hon var. Tillslut blev det glesare mellan godbitarna men det tänkte hon inte längre på. En god vana hade grundats. Den fjordingen blev en underbar körhäst och en mycket saknad god vän! Lycka till ni har många härliga år kvar väl skötta hästar kan bli närmare 30.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Hej! Då din häst ställer upp för dig i kända marker så tror jag det är att hon känner att hon har ansvaret för er när ni är ute. Hon tycker om dig och vill göra dig till lags men hon känner att hon ska skydda flocken (dig)från fara aldeles ensam...

Att du rider skiten ur henne efter en misslyckad utetur kommer inte att stärka henne att det är trevligt att vara ute, isåfall är det bättre att göra tvärt om rid först på banan, rid ut en sväng och ge henne sedan ngt som hon gillar-
 
Sv: Envis/rädd häst

Jag har en halvblods kille på snar tio år. Han håller oxå på sådär. Tror att han är väldígt osäker och har lite dåligt självförtroende. När jag köpte honom stod han i ett stall hela dagarna och såg inte så mycke av världen.
jag började om från början ist, började tömköra honom, först i paddoken för att sen börja köra honom i skog och mark. De fungerade faktiskt ganska bra.
Jag började iofs att gå med honom innan jag började med tömkörningen men de fungerade inte då han gick och "hängde" på mig. Jättejobbigt va de.
Men tömkörningen fungerade faktiskt han blev mycke bättre av de och fick bättre självförtroende. :banana:
 
Sv: Vill inte från stallet!

ridtravare skrev:
Hej! Då din häst ställer upp för dig i kända marker så tror jag det är att hon känner att hon har ansvaret för er när ni är ute. Hon tycker om dig och vill göra dig till lags men hon känner att hon ska skydda flocken (dig)från fara aldeles ensam...

Att du rider skiten ur henne efter en misslyckad utetur kommer inte att stärka henne att det är trevligt att vara ute, isåfall är det bättre att göra tvärt om rid först på banan, rid ut en sväng och ge henne sedan ngt som hon gillar-

Asså jag vet inte om du syftar på mig eller den andra tjejen? Jag rider aldrig "skiten" ur min häst för att hon inte vill fara ut. För hon far ju ut, hon är bara lite motvillig, vill vända hela tiden etc. Men hon går ju fram då jag säger till. Det är inga problem på det sättet, att jag inte KAN fara ut å rida. Det är bara det att det känns ju inte lika kul då jag vet att hästen egentligen inte vill! :mad:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Du kanske ska ta en annan ridväg som du vet går bättre och gör nåt roligt med hästen under ridningen, så kanske h*n tycker det är roligare! :idea:
 
Sv: Envis/rädd häst

Tack! Ska prova och tömköra i skogen med henne! Men jag tror att det kan vara löite svårt till en början, då jag tror att hon tycker att det är läskigt att gå först, ta ledningen.. Därför hon går bättre med en annan häst med sig, då kan hon gå först:smirk: Men jag får väl gå ut och gå med henne för hand först några gånger, så hon känner sig lite säkrare.
Jag tror absolut att det är som du säger, att din häst nog hade dåligt självförtroende. Det är precis så jag upplever min häst också :( Måste försöka träna upp det, någon som har bra tips? Det ända jag kan komma på är att ge klara och tydliga signaler, och mycket beröm då hon gör rätt..;)
:bow:
 
Sv: Envis/rädd häst

Lillan_tuff skrev:
Jag tänker följa tråden slaviskt! Har samma problem med min pålla och jag känner att jag gjort allt meninget funkar riktigt.

De brukar gå bra att skritta upp till grannens stall, hennes älsklingskille står ju där och vi rider ofta med dem men häromdagen stannade hon mitt i backen och kastar sig runt och vill bara hem.
När hon stannar så är det ingen ide att sitta och skänkla för det enda som tillslut händer (efter 350 ponnykickar ungefär) så kastar hon sig runt på en 5-öring och det är med nöd och näppe som jag sitter kvar.
Jag har gjort allt från att försöka vänta ut henne (kan ta en kvart varje gång) till att slå henne på halsen med tygeln och ta med mig en pisk o lappa henne för livet är värt.

Om jag sitter av så går hon med, stirrar på det som absolut inte finns och går och puttar på mig så jag får ta en strid om att det inte är ok att trampa på folk.
Det funkar att slå henne, hon går fram, MEN BARA FÖR ATT DET GÖR ONT ATT FÅ STRYK och det tycker inte jag är schysst så jag har börjat lämna pisken hemma.

Däremot är hon inte det minsta rädd för älg och rådjur, de kan hon nästan gå fram till...

//Lillan
Låter som min häst i snöoväder och ibland även när hon är brunstig :crazy: Annars så brukar hon inte vara så bråkig/tjafsig när hon stannar, hon är mer tjurig. Men när hon verkligen ska protestera, typ som när det är snöstorm och hon inte vill gå ut, då betér hon sig som din :smirk:
Håller med dig om att slå hästen inte är någon lösning, har också provat det.
Hih, min häst är din häst fast i en ngt "mildare upplaga" ;) :bow:
 
Sv: Envis/rädd häst

För nått år sedan provade jag western på en kurs. Då använde vi oss mycket av en sk. trail-bana med broar hästen skulle gå över, en liten "träbank" som hästen precis fick plats med fötterna på som den skulle gå över, presenningar i olika konstalationer som den skulle gå över, två hinderstöd med en pinne uppepå (mellan) som hade massvis av långa färgglada band som hängde ned - där hästen skulle gå under pinnen och genom banden.

Och där var grejen att hästen skulle våga gå igenom/över först, utan att människan gick före och visade att det inte var farligt. Hästen fick på det sättet möjlighet att själv övervinna sin egen rädsla. Det var jätteroligt att se hästarna efter att de klarat av något läskigt, de såg glada och stolta ut (om man nu ska förmänskliga). Det tror jag är jättebra träning för "fega" hästar. Det är också en kommunikationsövning då man lär sig signalera till hästen att den ska våga gå frammåt, och lär sig belöna alla små framsteg. Antingen kan man prova hemma med en gammal pressening eller duschdrdapperi eller dylikt, eller så tar man hjälp av någon som kan det här med att "skicka" hästen (eller någon annan liknande metod). Hon som jag var på kurs hos, hon började alltid med de här övningarna på sina tillridningshästar. Först när hon kunde packa in hela hästen i en presenning (även huvudet) började hon med ridträningen. Och då använde hon bara sidepullträns, om inte ägaren strikt hade sagt till om annat.

En nyfiken fråga. De hästar som ni skriver om som är hariga ute, är de hariga och svåra vid lastning eller går de direkt in utan att tveka?
 
Sv: Envis/rädd häst

Min häst tvekar lite innan han går på transporten. han kastar sig aldrig och beter sig illa utan han står mest å funderar på om han ska gå upp eller inte. ;)

Efter en liten stund går han upp utan problem.
 
Sv: Envis/rädd häst

melinda skrev:
Tack! Ska prova och tömköra i skogen med henne! Men jag tror att det kan vara löite svårt till en början, då jag tror att hon tycker att det är läskigt att gå först, ta ledningen.. Därför hon går bättre med en annan häst med sig, då kan hon gå först:smirk: Men jag får väl gå ut och gå med henne för hand först några gånger, så hon känner sig lite säkrare.
Jag tror absolut att det är som du säger, att din häst nog hade dåligt självförtroende. Det är precis så jag upplever min häst också :( Måste försöka träna upp det, någon som har bra tips? Det ända jag kan komma på är att ge klara och tydliga signaler, och mycket beröm då hon gör rätt..;)
:bow:

Mirac går oxå bra med annan häst med. Då kan han precis som din ta täten. :) Beröm är ju alltid bra! Hade oxå problem i början med tömkörningen. han började rygga och vända på femöringar och så. Men med mycke träning och beröm så gick de som en dans till slut. :banana:
 
Sv: Envis/rädd häst

Ridklubben där ja e medlem har såna kurser med olika hinder och saker som är läskiga. Jag har aldrig prova den men har funderat på det. Det verkar vara en bra idé. :)
 
Sv: Envis/rädd häst

*raderat*...... (fel tråd)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Envis/rädd häst

*raderat*.....(fel tråd)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Envis/rädd häst

*raderat*...... (fel tråd)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Envis/rädd häst

Whirlie skrev:
En nyfiken fråga. De hästar som ni skriver om som är hariga ute, är de hariga och svåra vid lastning eller går de direkt in utan att tveka?

Hah, det kunde du nästan räkna ut själv va? ;) Jo, min är harig och svår att lasta. Hon var det även med förra ägaren, fick ta linor och en borste i baken på henne så gick hon in. Men nu när jag har lastat henne så har det gått ungefär likadant första gångerna, hon går in tillslut men inte jättevilligt.. Senaste gången jag lastatde så gick det jättebra in första gången, tog det väldigt lugnt och lät henne tänka efter. Men sen på hemvägen så var hon jättetjurig, höll på som vanligt.. Och det dumma som jag vet att jag gjorde då var att bli stressad och arg själv, det gjorde ju bara henne ännu nervösare Det är ju precis som när man rider ut med henne själv, blir jag arg och stressad själv och petar med spöet så blir ju hon också osäker, stressad.. Därför har jag nu istället börjat vänta ut henne, ta det lugnt för annars känns det bara som att jag sabbar hennes självförtroende mer..
Kom just på att precis så som hon blir när man rider ut själv, stannar och är allmänt ganska okontaktbar, harig osv. är hon även på nya platser, t.ex. första gången vi åkte iväg med henne till ett nytt ställe.. Det är ju just då det gäller att vara en lugn och STADIG ledare, så att hon känner sig trygg.. Men det är ju det vi måste träna på Har iaf gått jättebra nu när jag börjat träna att hon ska gå bakom mig, stanna när jag stannar och gå när jag stannar.. Brukar träna det när vi skrittar av oftast, började för ca 3 månader sen och hon blir bara bättre och bättre ska nog träna mycket sånt ute också tror jag, på olika platser. Det svåraste tycker jag är att hon hela tiden ska behålla koncentrationen på mig, vart vi än befinner oss, hur läskigt det än är.

Skulle vara jättekul om du kunde berätta lite mer om träningen att gå över presseningar, under pinnen osv.. Hur fick ni hästarna att själv gå under pinnen, över presseningen? Hade ni dom lösa och "föste" över/under?
 
Sv: Envis/rädd häst

Mirac_ skrev:
Ridklubben där ja e medlem har såna kurser med olika hinder och saker som är läskiga. Jag har aldrig prova den men har funderat på det. Det verkar vara en bra idé. :)

Synd att man inte bor i Skåne då;)
 
Sv: Envis/rädd häst

Till Whirlie och Mirac_:
Det är nog precis som ni säger, jag tror att vi behöver träna mer ledarskapsövningar, mer träning från marken innan det kommer fungera helt från ryggen.
Tömkörning är verkligen jättebra, ska göra det mycket, speciellt ute! :d
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp