Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Sv: Envis/rädd häst

Vi hade hästarna i långa rep, tror de var 5 meter långa. En longerlina blir lätt för mycket att hålla reda på och ett vanligt grimskaft är för kort.

Först tränade vi "vanligt" på banan att få hästarna att gå först, sedan över vanliga hinderbommar som alla hästarna hade sett förut (har jag för mig). Nu mins jag inte exakt hur vi gjorde, men jag har för mig att vi ledde hästen genom att gå ungefär vid frambenet. Att sedan "skicka" iväg hästen innebar att visa med handen frammåt att hästen skulle fortsätta gå, smacka lite och få hästen att ändra position i förhållande till ledaren. Ledaren hamnar då i jämnhöjd med magen/baken ungefär och påverkar hästen frammåt genom smackningar och förstärker med att vifta lite med änden på repet.

Hemligheten jag lärde mig var att uppmuntra lite i taget. Hästen ska stå med uppmärksamheten mot "hindret" hela tiden och inte tänka bakåt. Man uppmuntrar sedan hästen att ta ett steg i taget mot det som är farligt, och berömmer genom att sluta smacka/vifta och förstärker berömmet genom att använda rösten.

När hästen har kommit en bit närmare det farliga och fortfarande är nyfiken och uppmärksam avbryter den som leder hästen övningen och lägger en volt. Sedan upprepas proceduren och hästen får komma en liten bit närmare, men fortfarande nyfiken och frammåt. Då avbryter man igen och fortsätter tills man har klarat hindret.

OM hästen börjar backa lägger man genast till smackning, funkar inte det så viftar man med repet. Om hästen fortsätter backa ökar man förstärkningen och ibland använder repänden på hästens sida som extra förstärkning. Men förstärkningen måste OMEDELBART upphöra så fort hästen stannar och ersättas av beröm. På detta sätt undviker man att hästen blir stressad. Låt sedan hästen ta ett-två steg frammåt igen och avbryt sedan genom en volt. Upprepa som tidigare.

Min uppfattning är att "felet" många gör är att man förväntar sig att hästen ska gå förbi det farliga direkt och släpper inte trycken innan hästen är förbi/inne (i transporten). Då blir hästen lätt stressad över trycket som aldrig upphör. Istället gäller det att belöna hästen med eftergift (avsaknad av tryck) så fort den tenderar att göra rätt, och lätta på trycket igen när den gör fel eller när man återigen vill ha en reaktion (ett steg till frammåt).

Börja bara inte övningen med det som hästen tycker är SUPERLÄSKIGT! Då kan det ta flera dar att komma fram till föremålet, och en vecka att komma förbi (om man har otur). Börja med "vanliga" saker som finns i stallområdet men som hästen kanske kan tycka är konstiga när de står på ridbanan, t.ex. hinkar, ett hästsläp (att gå förbi) o.s.v.. Kanske hoppa ett hinder om hästen tycker det är roligt. Ofta tycker hästarna att det är läskigare när de måste gå förbi först. Fortsätt sedan med svårare och svårare saker, gärna sådant som man träffar på vid uteritter (gröna soptunnor t.ex.). Sedan kan övningen även göras på promenader i naturen.

Samma tänk används vid ridningen, tryck när hästen stannar, eftergift så fort den går frammåt ett steg. Låt hästen sedan stå och titta en stund och be sedan om ett nytt steg. Lägg en volt och gör om, precis som ovan beskrivet.

Det här kan man säkert leka lite med själv om man inte har några stora problem med hästen. Men för att förstå principen fullt ut tror jag det är viktigt att ta hjälp av någon som kan den fullt ut (och inte bara en hobbyryttare som gått en kurs en gång som försöker beskriva det på Bukefalos...). Framförallt kanske det är något att variera ridningen med så här på förvåren. Lycka till och ha det så roligt!
 
Sv: Vill inte från stallet!

ridtravare skrev:
Att du rider skiten ur henne efter en misslyckad utetur kommer inte att stärka henne att det är trevligt att vara ute, isåfall är det bättre att göra tvärt om rid först på banan, rid ut en sväng och ge henne sedan ngt som hon gillar-

Har jag ridit nere i paddocken vid vägen, då kan jag DRÖMMA om att rida över vägen igen, för att ta mig upp i skogen. Jag har försökt, jag lovar. Men det är inte så kul med en piafferande, balanstravande dam som stoppar upp bil, buss och lastbilstrafik på en 70-väg, tills jag hoppar av och hänger som ett snöre i tygeln.

Om du sen på fullt allvar tro, att jag som brutit nacken och har en relativt allvarlig ryggmärgsskada kan eller skulle vilja rida skiten ur min häst, då kan jag tala om att du är ute och cyklar.

Jag är ledsen om du missförstår det jag skriver. Men jag har alltid skrivit så här och är rädd för att jag alltid också kommer skriva så här. Det är min stil. De som känner mig, vet precis hur jag menar.

När jag säger att jag rider oss svettiga i en timme, då är det övergångar, serpentiner och skolor på volter och fyrkantsspår i ungefär fem minuters intervaller med fem-tio minuters skrittpauser däremellan. Jag ORKAR inte rida min häst hårdare på bana.

Att sen min häst blir fuktig mellan ben, under sadel och lite lagom skum i munnen, är mer ett kvitto på att min häst har jobbat en stund och inte bara fått sin vilja igenom. Att jag sen är som en disktrasa under hjälm och jacka, samt blir lite lagom trött och stel, fram emot kvällen är ju ett hälsosamt träningspass för mig, som avskyr att sitta instängd på ett gym och dra i massa teknisk apparatur, eller att plaska runt i ett jätteakvarum på 25 meter...

Jag hoppas nu, att du förstår att jag inte är någon grym djurplågare. :)
 
Sv: Vill inte från stallet!

Hur fånigt det än låter, så tycker Tima att det är roligast på ridbana, gärde, träda eller i ridhus. =)

Jag har försökt rida, alla vägar som finns... 250 meter från stallet i alla kompasses riktningar, är det som gäller, sedan hem igen.

Så det är nog som några sagt tidigare i tråden att Tima antingen är rädd om mig, om du visste vad hon skämts de två gånger jag åkt av... (då har vi INTE varit ute ensamma), eller också är det helt enkelt att hon inte litar på mitt ledarskap på ryggen. Jag tror det är något mitt emellan, att hon känner att jag inte har den rätta balansen och att jag ibland inte kan ge de rätta hjälperna tillräckligt tydligt.

Men dansa "balett", DET kan vi! :love:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Nej mitt förra svar var till Ingela H...

Ett halvår är inte så lång tid. Vet du hur hon är tränad innan? HOn kanske inte är van att gå i skogen? Går det bättre om du rider på vägen där det går bra att köra?

Om du fortsätter och berömmer och bli inte arg- det är viktigt :idea:
Så kommer nog det att ge med sig, att själv gäspa kan hjälpa när hästen blir tittig- det hjälper en själv att slappna av.
 
Sv: Vill inte från stallet!

[Då går vi till grannens paddock där jag sitter upp och sliter svetten ur oss i en timme ]

Det var nog det citatet som vilseledde mig :p

Jag förmodar att du provat att rida den sträckan som brukar gå bra, hoppa av innan det brukar bli läskigt, gå en sträcka som du orkar kanske 500 m ? ha en trevlig överraskning där typ hö eller ngt trevligt- så att hon sänker huvudet och slappnar av, en choklad bit till dig så du blir glad sedan leda tillbaka till "säkra området" sitta upp och fortsätta ridturen, varför inte på banan som hon och du gillar. Då blir ju arbetet på banan belöningen att ni uträttat ngt bra :)

Gärna försöka få en slinga så ni inte vänder och går exakt samma väg tillbaka...

Då hon kan gå när andra hästar är med borde det ju fungera, går det bra även om det är främmande hästar eller ska det vara kompishästar?
 
Sv: Vill inte från stallet!

[Då går vi till grannens paddock där jag sitter upp och sliter svetten ur oss i en timme ]

Det var nog det citatet som vilseledde mig :p

Lätt hänt

Jag förmodar att du provat att rida den sträckan som brukar gå bra, hoppa av innan det brukar bli läskigt, gå en sträcka som du orkar kanske 500 m ? ha en trevlig överraskning där typ hö eller ngt trevligt- så att hon sänker huvudet och slappnar av, en choklad bit till dig så du blir glad sedan leda tillbaka till "säkra området" sitta upp och fortsätta ridturen, varför inte på banan som hon och du gillar. Då blir ju arbetet på banan belöningen att ni uträttat ngt bra :)

Vad föreslår du? ryggsäck med utfällbar pall, eller repstege? :rofl: Jag kommer inte upp till häst, utan pall eller något liknande... stubbe, sten och så vidare i "rätt" höjd kan också duga. Men det är inte alltid man har sån tur. :crazy:

Men det är ett jättebra tips och det var ett tag sen jag testade det. Får ta det när snön och halkan ger med sig... Blir lite för ostadigt för mig annars.

Då hon kan gå när andra hästar är med borde det ju fungera, går det bra även om det är främmande hästar eller ska det vara kompishästar?

I ridhuset, går vi ju lektion med främmande hästar och en gång mötte jag en kompis med sin travare i skogen och den hade Tima aldrig träffat och jo... lite trams, för att checka läget. Men sen gick hon. Då var det min kompis som red iofs och hon har lite mer balans och styrsel än mig. För Tima är väldigt ranglåg och har respekt för andra hästar.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Ja, typ, ställ en pall där du tänker sitta upp sedan finns billiga på Ikea :D

Men ärligt talat skulle jag var i din situation skulle jag njuta av hästen på banan, rida ut med kompisar och vara nöjd :)
 
Sv: Vill inte från stallet!

Jo, så sant. Vi rider ofta ut på helgerna, och så brukar jag rida ut tillsammans med Timas "pojkvän" nån dag i veckan oxå. Men i övrigt är vi oftast i stallet på olika tider, för att vi ska kunna hjälpas åt med stallet. Vi är tre stycken, varav de andra två är gifta, så de är ju oftast i stallet tillsammans.

Och vissa tider på året, är det ju svårt att hitta något bra underlag att rida på... så jag nästan MÅSTE rida ut ju... och då blir det vägen fram och tillbaka 3 gånger typ... *S* eller ner runt kyrkan. Nu är jag riktigt glad, för nu har jag fått henne längre bort på vägen åt andra hållet, så nu kan vi faktiskt rida en hel km åt ena hållet... Så det går väl lite framåt. :bump:
 
Sv: Vill inte från stallet!

Lopphög skrev:
Hej jag läste om dina besvär med att få din pålle att gå från stallet.Det påminde mig om att jag för många år sedan hade en mycket envis fjording som på inget vis ville lämna tryggheten i stallet när hon kom till mig som 14årig .Hon gick inte heller att leda utan när hon hadde kommit en bit slägnde hon sig baklänges och sprang över mig om jag inte passade mig.Där hon kom ifrån hade mannen i huset som var stark som en björn släpat hästen med unge på från stallet och sedan släppt ekipaget att skena hem.Frun i huset hade kommit på att om hon drog hästen baklänges i tyglarna och ryggade hästen från stallet. Det var seriösa människor som bara menade väl. Vad gjorde jag då åt problemet? Mat !!! Jag la ut havre morötter hö medjämna mellanrum hon gick och hon kom längre och längre från stallet utan att tänka på vad hon var. Tillslut blev det glesare mellan godbitarna men det tänkte hon inte längre på. En god vana hade grundats. Den fjordingen blev en underbar körhäst och en mycket saknad god vän! Lycka till ni har många härliga år kvar väl skötta hästar kan bli närmare 30.

Precis så har jag också gjort med min förra häst som inte gillade att ge sig ut utan hästkompisar. Körde iförväg ut hö mitt på vår ridväg och han slängde sig gladeligen ut från stallbacken redan andra gången vi red ut ensamma!!
 
Sv: Vill inte från stallet!

IngelaH skrev:
Så det är nog som några sagt tidigare i tråden att Tima antingen är rädd om mig, om du visste vad hon skämts de två gånger jag åkt av...
Men dansa "balett", DET kan vi! :love:
Så gulligt! :p
Precis så har mitt sto vart mot mig sedan jag åkte av för 3 veckor sedan. Hon är lika pigg, men mycket försiktigare.
 
Sv: Vill inte från stallet!

Alltså, jag har alltid sett det som NORMALT att en häst är motvillig till att lämna gården och tryggheten (?). Tryggheten och kompisarna betyder väl allt för det neurotiska och vaksamma flyktdjuret hästen? Jag kan då inte minnas att jag någonsin suttit på en häst varit totalt obrydd i att lämna hemmet. Det går alltid långsammare bortåt än när man vänder hemmåt :p

Mina två nuvarande märrar får jag övertala dom första 1-2 kilometerna innan dom är med på noterna och inte försöker tvärvända hemåt hela tiden :o.
 
Sv: Envis/rädd häst

Whirlie skrev:
För nått år sedan provade jag western på en kurs. Då använde vi oss mycket av en sk. trail-bana med broar hästen skulle gå över, en liten "träbank" som hästen precis fick plats med fötterna på som den skulle gå över, presenningar i olika konstalationer som den skulle gå över, två hinderstöd med en pinne uppepå (mellan) som hade massvis av långa färgglada band som hängde ned - där hästen skulle gå under pinnen och genom banden.

Och där var grejen att hästen skulle våga gå igenom/över först, utan att människan gick före och visade att det inte var farligt. Hästen fick på det sättet möjlighet att själv övervinna sin egen rädsla. Det var jätteroligt att se hästarna efter att de klarat av något läskigt, de såg glada och stolta ut (om man nu ska förmänskliga). Det tror jag är jättebra träning för "fega" hästar. Det är också en kommunikationsövning då man lär sig signalera till hästen att den ska våga gå frammåt, och lär sig belöna alla små framsteg. Antingen kan man prova hemma med en gammal pressening eller duschdrdapperi eller dylikt, eller så tar man hjälp av någon som kan det här med att "skicka" hästen (eller någon annan liknande metod). Hon som jag var på kurs hos, hon började alltid med de här övningarna på sina tillridningshästar. Först när hon kunde packa in hela hästen i en presenning (även huvudet) började hon med ridträningen. Och då använde hon bara sidepullträns, om inte ägaren strikt hade sagt till om annat.

En nyfiken fråga. De hästar som ni skriver om som är hariga ute, är de hariga och svåra vid lastning eller går de direkt in utan att tveka?

Min lilla fröken går in direkt när man sätter linan i sidan på transporten, ibland kan hon kliva upp helt på egen hand. Dock har hon varit med om en transportolycka, men hon verkar faktiskt inte rädd för transporten.
Dock ska jag öva lastning med henne när våran transport blir klar.
Jag bruakr också försöka gå ner till ridhuset och gå mellan hindren därnere eftersom hon "rusar igenom" när hon tycker att det blir för trångt.
 
Sv: Envis/rädd häst

Mirac_ skrev:
Jag har en halvblods kille på snar tio år. Han håller oxå på sådär. Tror att han är väldígt osäker och har lite dåligt självförtroende. När jag köpte honom stod han i ett stall hela dagarna och såg inte så mycke av världen.
jag började om från början ist, började tömköra honom, först i paddoken för att sen börja köra honom i skog och mark. De fungerade faktiskt ganska bra.
Jag började iofs att gå med honom innan jag började med tömkörningen men de fungerade inte då han gick och "hängde" på mig. Jättejobbigt va de.
Men tömkörningen fungerade faktiskt han blev mycke bättre av de och fick bättre självförtroende. :banana:


Tömkört har jag gjort en del och det funkar lite bättre än när jag rider, även om hon är lite rädd ändå. Det är det bästa med att ha gammal travare, hon är ju inkörd!
Bara gubben kan bygga klart stallet nån gång så ska jag sätta vagn på henne.
 
Sv: Envis/rädd häst

melinda skrev:
Låter som min häst i snöoväder och ibland även när hon är brunstig :crazy: Annars så brukar hon inte vara så bråkig/tjafsig när hon stannar, hon är mer tjurig. Men när hon verkligen ska protestera, typ som när det är snöstorm och hon inte vill gå ut, då betér hon sig som din :smirk:
Håller med dig om att slå hästen inte är någon lösning, har också provat det.
Hih, min häst är din häst fast i en ngt "mildare upplaga" ;) :bow:

Jag har ibland funderat på om en del av hennes dumheter sitter i mig. Alltså, hon blir rädd för snödrivan och då spänner jag mig för att jag är orolig för att hon ska kasta sig runt och vad 19 ska hon tro egentligen? När hon känner mina spänningar så måste hon ju tro att snödrivan (eller vad det nu är hon ser) är superfarlig.

Men häromveckan red vi rakt på en älg, den var bara 3-4m från oss och då var hon inte det minsta rädd alls trots att hennes älsklingskille nästan sket ner sig. Älgen var inte rädd heller för den delen, han bara stod där och viftade med öronen.

//Lillan
 
Vill inte gå från stallet.

min 6-åring vill aldrig gå ensam från stallet. är det nån annan med så kan han gå först o är "jättekaxig".
är det nån som har lite tips på hur jag ska gå tillväga?
börjar ledsna, tappar humöret o då blir det bara värre:mad: :mad: :mad:
 
Sv: Vill inte gå från stallet.

Jag hade en häst som ogärna ville gå ifrån stallet.

Frågan man kan ställa sig är: beror detta på mig själv, eller vad är anlednigen till att hästen inte vill gå?

Efter denna fundering så började jag ifråga sätta mitt språk och min attityd. Och sedan forsatte jag med enkla ledövningar framför stallet. Gick sedan runt stallet, vidare ut i hagen och fram och tillbaka.

När det funkade och hästen var "med" mig istället för "mot" mig, både psykiskt och fysiskt, så gick vi ett stycke från stallet, och förlängde så promenaden längre och längre bort.

När det fungerade att leda i alla ledpositioner, så övergick jag till tömkörning och sedan efter mer markarbete så började jag om på samma sätt uppsutten.
:-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Envis/rädd häst

Var ute och gick med min pålle igår, en liten sväng. Först fungerade allt jättebra, absolut inga probem att vara ute och gå själv, med mig då. Men sen när jag flyttade mig bak lite, gick vid hennes mage så blev hon genast mycket osäkrare, det var ungefär som i ridningen.. Så jag märkte att om jag går före, hela tiden "släpar" henne efter mig så är det inga problem, även om hon stannar så är det bara att smacka å dra lite lätt i grimskaftet så går det super. Men om jag "står emot", inte går framåt före hon gör det, alltså står vid magen, så måtse ju hon ta tag i det farliga själv, då jag inte leder henne förbi det längre.. När vi kom till en plats som alltid tycker är väldigt läskig så stannade hon såklart, då gick hon inte alls fram, blev irriterad och frustrerad av att jag inte "vågade" gå förbi (hon såg det så då jag bad henne gå först, jag skulle komma fram till hennes bog, följa med henne, när hon gått). Jag försökte förstärka trycket mycket bakifrån, petade till henne med armen på baken men hon blev bara stressad, gick i cirklar och stannade ibland och kollade rakt fram, ungefär som att det var där den där "osynliga, läskiga linjen" var..
Jag tror det hela handlar om hur stark ledare jag är för henne, hur mycket hon vågar lite på mig.
Jag vet att det inte går att lära sig NH via internet, men det skulle vara lite kul om någon här kunde svara på hur man ska reagera i den situationen.. Bli arg på henne verakr inte fungera, då tvingar jag henne in i en situation där hon känner sig väldigt obekväm, det stärker ju inte precis banden mellan oss. Men på något sätt måste jag ju tala om för henne att vi ska gå förbi "den där linjen", även om den är läskig. Hon behöver ju veta att hon har gjort fel, jag vill få henne över den, men kanske inte genom våld.. Funderar på det där med lastträning, där har jag läst att man kan longera hästen, sedan få den att gå rakt mot transportens jälv, fungerar det inte-fortsätt longera.. Eller så vet jag att en NH-person som var ute hos en kompis backade hästen ända tills hästen följde med honom, såg honom som sin ledare.. Då fäljde den med in i transporten och även på andra farliga platser hur bra som helst, hästen litade på honom..
Så, allting tror jag handlar om ledarskap, NH..:p
tips?
 
Sv: Envis/rädd häst

Lillan_tuff skrev:
Jag tänker följa tråden slaviskt! Har samma problem med min pålla och jag känner att jag gjort allt meninget funkar riktigt.

De brukar gå bra att skritta upp till grannens stall, hennes älsklingskille står ju där och vi rider ofta med dem men häromdagen stannade hon mitt i backen och kastar sig runt och vill bara hem.
När hon stannar så är det ingen ide att sitta och skänkla för det enda som tillslut händer (efter 350 ponnykickar ungefär) så kastar hon sig runt på en 5-öring och det är med nöd och näppe som jag sitter kvar.
Jag har gjort allt från att försöka vänta ut henne (kan ta en kvart varje gång) till att slå henne på halsen med tygeln och ta med mig en pisk o lappa henne för livet är värt.

Om jag sitter av så går hon med, stirrar på det som absolut inte finns och går och puttar på mig så jag får ta en strid om att det inte är ok att trampa på folk.
Det funkar att slå henne, hon går fram, MEN BARA FÖR ATT DET GÖR ONT ATT FÅ STRYK och det tycker inte jag är schysst så jag har börjat lämna pisken hemma.

Däremot är hon inte det minsta rädd för älg och rådjur, de kan hon nästan gå fram till...

//Lillan

din häst är som "min" hon är cool lugn i andra hästar sällskap då hon känner att hon har ett stöd .. ditt sto vet att han finns där och han vill ju hon inte gå ifrån , har du haft henne lännge? har det alltid vart såhär? ja menar de kanske är dags att visa vem som betsämmer från marken stannar hon om du promenerar .. ? kanske ska ta ut en nh tränare
 
Sv: Envis/rädd häst

Absolut ingen NH-expert, men jag kommer ändå med ett tips (för jag tror man får det här även om man inte är expert). Gör lika dant, samma övning, men någonstans där det inte är lika läskigt. På ridbanan t.ex. med lite skrämselutrustning (hinkar, färgglada jackor och flaggor e.tc.), få henne att gå först genom hinderstöd, över bommar, kanske hoppa ett litet hinder. Beröm massor så fort hon bjuder frammåt. När det fungerar att leda henne då du går lite bakom, så ökar du svårighetsgraden och kommer till slut tillbaka till det farliga stället och tränar där. Ibland kan det ta flera dar innan man kommer över den farliga gränsen, så det gäller bara att ha tålamod och berömma så fort hon vågar lite längre.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp