Problem att rida ut själv - Hemvändare, sammanfogad tråd

Sv: Suckar

Är du tillräckligt bestämd? Hur länge har du haft hästen? Vet du om det har gått att rida själv förrut?
 
Sv: Suckar

Nej då, inte ta bort tråden. Du ska inte misströsta bara för att du inte får svar direkt. Du har ju nyss lagt in tråden. Det är söndag, sommar, semester och kanske badväder runt om i landet. Alla är inte lika idéfattiga som jag och sitter vid datorn flera timmar.

Det är bara bra att väcka lite liv i gamla trådämnen. Då kanske något med nya driftiga idéer kan svara även i de gamla frågorna. Så att vi kan få mer tips och idéer.

Jag körde mkt avsutten träning, mot markarbete i vintras när jag var ensam och i övrigt följde jag med stallkompisarna eller red superkorta svängar på ibland bara typ 500 meter, bara så att det var jag som stannade hästen och vände, och inte bara hästen slog i fotbromsen och sa. "Nu tänker inte jag gå en meter till." Genom att vara envis och konsekvent, så kan i alla fall jag rida ut längre och längre turer, även ensam på min häst. Men jag vet, att i vinter blir det likadant igen. :rofl: Så då blir det samma jobb igen, markarbete, småsvängar och sällskapsridning när man inte är i paddock eller ridhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Suckar

i två månader snart, hon som hade henne tidigare red nog mest själv, när hon nu red, hon har ju haft föl också, de sålde henne för att de inte hade tid med henne. Bestämd är jag men hon blir tjugo resor värre och stegrar sig, bästa är att vänta ut henne. Men efter 100 gg hon stannar är det inte lika kul.
 
Sv: Suckar

Nej jag förstår att det inte är kul!
Jag red en häst i några år förrut som kunde vägra att gå vissa dagar (kunde stå en hel ridlektion och vägra ta ett steg och bara kicka mot spöt). Henne kunde jag lura till att gå. T.ex. rygga, flytta åt sidorna. Hon hade blivit westernriden lite grann tidigare så de dagar då hon vägrade göra annat än att skritta så kunde jag skritta henne på lång tygel och styra med vikten, göra halt var femte steg. Till slut började hon tycka att det var kul och då bara råkade jag få henne att trava några steg. Sen älskade hon att hoppa också så ett hinder som hon kunde kliva över kunde också göra att hon började bjuda framåt. Så om du vet något som hästen tycker är kul så prova om det kan få den att vilja gå.

Men om du inte kan få hästen att gå alls så prova att backa, flytta åt sidorna, kanske sitta av och leda några steg. Försök lura henne =P Har det gått att rida ut på henne själv förrut så kanske det bara är något som hon har fått för sig nu när hon har vant sig med att det är flera hästar med när ni rider.
 
Sv: Suckar

ja, jag ska testa ikväll. Ska rida nere på järdet och jag ger mig inte förrän hon skrittat, travat och galopperat ett varv. tänker inte vara elak, tänker berömma massor när hon gör rätt, vara helt knäpptyst när hon gör fel. vänta ut henne och inte pressa henne, jag tror hon fått mkt stryk :crazy: i sin ungdom för hon ställer sig alltid i försvarsställning när hon får se spöt. Behöver bara visa de så är hon beredd att slänga av mig. Så vi får se hur det går, uppdaterar här ;)
 
Sv: Suckar

måste testa det på mig :D
även fast han har mkt framåt bjudning ute i naturen så måste jag testa :)
 
Sv: Suckar

När min häst inte ville gå från stallet promenerade jag först halva vägen, satt upp och red sista biten. Så småningom gick jag kortare och kortare bit innan jag satt upp. Tillslut kunde jag rida hemifrån. Träna mycket på ledarskapsövningar och rid lite "exercis" i skritt så du får hennes uppmärksamhat. Framför allt: ge inte upp! :)
Lycka till
 
Sv: Suckar

har en k'nsla av att min polle är tvärt om :angel:
igår skulle jag ta en promenad = han vägrade gå -> jag satt upp och han gjorde alt vad jag bad han om :D
 
Sv: Suckar

Har haft samma problem med min häst. Vägrade gå ifrån stallet utan sällskap. Sällskapet behövde inte vara häst, det gick lika bra med människa (gående el cyklande) eller en hund. Tycker ej om att använda spö utan rider mycket med röstens tonlägen och är mycket noga med att ge ordentligt med beröm när någonting är bra. Började med att leda henne från stallet för att sedan sitta upp. Efter hand satte jag upp efter kortare och kortare sträckor för att tillslut kunna rida från början. Vid de tillfällen hon stökat genom att vägra gå har jag ryggat henne och det har fungerat. De gånger hon busat genom att gå ner i diket (hon lärde sig rätt snabbt att om hon gick ner i diket lättade jag på handen eftersom hag var rätt för att hon skulle göra illa sig på någonting däri) började jag styra ner henne i diket och då blev hon alldeles konfunderad. Givetvis hade jag innan ridning gått och kollat diket så att det inte fanns någonting hon kunde göra sig illa på. När hon stannat och vägrat röra sig åt något håll har jag längt på tyglarna och väntat ut henne. Vid ett tillfälle stod vi still i nästan 40 minuter innan hon tyckte att det började bli tråkigt och ville göra någonting annat, t.ex lyssna på matte och komma iväg på tur.
Efter ca 2 veckor av lugn och en stor portion tålamod var vi överens om att det faktiskt inte var läskigt att gå iväg med enbart mig på ryggen och utan sällskap brevid. Under den här perioden lade jag även der enormt mycket tid på ledarskapsövningar samt massor av kärlek. Testa - det funkade för oss. Nu är vi i väg på timslånga turer både med och utan sällskap samt i alla väderlekar och alla tider på dygnet.
Lycka till!!!!
 
Sv: Suckar

*Gotlandsrusset* skrev:
Vad gör man med en häst som man inte kan rida själv med? som bara stannar och vägrar gå, som inte gör som man vill? går HUR bra som helst när man är två eller fler, själv går inte, hon vill inte. Kan ju itne tvinga mina kompisar att rida med varenda gång och när skolan börjar så måste jag kunna rida själv. Hur ska man gå tillväga? vänja henne vid kortare turer själv? varva ensam med kompis? Att leda henne själv är inga problem, det är ridningen som inte går själv.
tips?

jag skulle göra allting annat mycket jobbigare. Om hästen står still och vägrar gå, gör det jobbigt för henne. Gunga i sadeln och få henne ur balans, hon måste ta ett steg framåt förr eller senare för att få upp balansen igen och då slutar du - eftergift så hästen förstår vad du vill. Om hästen inte lyssnar denna gången heller fortsätter du med samma metod tills du käner att hon gett med sig lite mer än förra gången, sen kan du jobba vidare nästa träningspass. Hästen kan ge sig med en gång eller så tar det en vecka med samma metod, det är en process. Gör då saker som du vet hästen tycker är kul, rida ut..?
Sen föreslog någon att leda hästen en bit och sedan rida hem (då vill ju hästen hem) sen ledde hon kortare och kortare bit vilket jag lät rätt smart..* Men det är viktigt att göra ridningen rolig, hon skall vilja vara med dig oavsett om kompisar är med eller inte. Är säker på att du bara vill din hästs bästa och det bästa man kan göra är ju just att be om hjälp och det berömmer jag dig för, men många såna här problem beror oftast på flera saker än bara "jag vill inte bli riden"
Hon kanske kopplar ridning med jobb - vilket är otroligt jobbigt.
Hon kanske tycker ni har allmänt tråkigt - vilket är otroligt tråkigt
Hon kanske känner sig otroligt ensam och missförstådd - vilket är otroligt ensamt
Testa dig fram, försök att skapa en relation, pyssla, hoppa upp barbacka och rid ett varv runt stallet, vad som helst för att få din häst att tycka det är kul att spendera tid tillsammans.
Hoppas allt går vägen och att hästen ger med sig..*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Suckar

det gicka bra, fast hon tar alla tillfällen som går att försöka slippa. Men nu gick hon i a f dit jag ville, även om hon försökte vända några gånger ;) slutade när det gick som bäst och berömde massor.
 
Sv: Suckar

*Gotlandsrusset* skrev:
det gicka bra, fast hon tar alla tillfällen som går att försöka slippa. Men nu gick hon i a f dit jag ville, även om hon försökte vända några gånger ;) slutade när det gick som bäst och berömde massor.


Men gu va kul!!! Jo klart, hästarna tar till alla knep* Det är ett gotlandruss förstår jag? de har ju stark vilja också... kan du känna dig stolt* ajja, klart hon kommer fortsätta försöka tills hon inser att det inte ens är värt att försöka längre..* Bara att vara envis..!
Jättebra att du slutade när det gick bra och berömde, precis rätt!
 
Sv: Suckar

nej, det är en travare, en och sjuttio hög :angel: snacka om att man känner sig liiiiten ;) Men jag ´har ett russ också, som jag rider mest för att hålla igång innan försäljning :( Min älskling som gör allt för matte. Det måste vara världens snällaste och arbetsvilliga häst, älskar att göra mig till lags :cry: vill inte sälja men måste, hinner knappt med henne och det är inte rätt. Hoppas det tar lång tid innan det går igenom bara. Min söta lilla ponny.. aja, jag ska ut och rida idag med, visserligen med mina kompisar så hon blir inte själv. Då gör hon allt jag vill och säger bara emot om jag skulle få för mig att gå åt ett annat håll;)
 
Sv: Suckar

*Gotlandsrusset* skrev:
nej, det är en travare, en och sjuttio hög :angel: snacka om att man känner sig liiiiten ;) Men jag ´har ett russ också, som jag rider mest för att hålla igång innan försäljning :( Min älskling som gör allt för matte. Det måste vara världens snällaste och arbetsvilliga häst, älskar att göra mig till lags :cry: vill inte sälja men måste, hinner knappt med henne och det är inte rätt. Hoppas det tar lång tid innan det går igenom bara. Min söta lilla ponny.. aja, jag ska ut och rida idag med, visserligen med mina kompisar så hon blir inte själv. Då gör hon allt jag vill och säger bara emot om jag skulle få för mig att gå åt ett annat håll;)


Men travare brukar ju va jätte sammarbetsvilliga..? förstår att du känne rdig liten, skulle jag också göra, jag sätter mig inte på en häst som är högre 165 cm.
 
Sv: Suckar

ja, hon är samarbetsvillig när man är två eller fler. Men själv så blir hon väldigt osäker och kräver man något så ställer hon sig hellre på tvären än litar på mig. Måste börja bygga upp hennes förtroende för mig ännu mer. På marken gör hon allt jag ber om men ensam och jag på ryggen så blir hon osäker.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 237
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp